Ябълкомобил или не точно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ябълкомобил или не точно

flickr (CC)

Ябълкомобил или не точно

Apple проучва възможността да навлезе в нови пазарни ниши, сред които автомобилостроенето, за да стимулира растежа

Юлиян Арнаудов
11599 прочитания

flickr (CC)

© Steve Jurvetson


Да си служител в Apple може да е желана цел в Силициевата долина, но постигането й идва срещу висока цена – голямо работно натоварване. Затова не е изненада, че Адриан Персия е зает човек. Той отговаря за сливанията и придобиванията, които технологичният гигант предприема. Персия обикаля земното кълбо в търсене на подходящи компании, които да продължат иновативния дух на Apple и да стимулират нейния растеж. През последните 18 месеца IT гигантът от Купертино се впусна в покупката на редица дружества, специализирани в широк спектър от области – от интернет търсачки и анализатори на бази данни до софтуери за картографиране и разработчици на сензорен хардуер.

Подобно поведение засили спекулациите на анализаторите и инвеститорите за бъдещето на Apple и евентуалния й стремеж да намери нови източници на растеж предвид факта, че бизнесът й със смартфони и таблети започва да се забавя. Основно слуховете през последните две години бяха съсредоточени в разработката на революционен телевизор, който да промени индустрията по същия начин, както компанията направи с iPhone, iPad или iPod.

Последните спекулации дават индикация, че корпорацията от Купертино може да се цели много, много по-високо. Те варират от разработката на медицински уреди, умни аксесоари, вече споменатия телевизор и стигат до производството и продажбата на електромобили.

"Ябълков" седан

Слуховете за последното идват от провеждането на среща, проведена преди година между Персия и изпълнителния директор на Tesla Елън Муск в Купертино, съобщава San Francisco Chronicle, като се позовава на свой източник. Предполага се, че Муск след това се е срещнал и с изпълнителния директор на Apple Тим Кук. Спекулира се, че темата на разговор е придобиване на производителя на електромобили от Apple. Звучи колкото налудничаво, толкова и голямо. Tesla успя да пусне едни от малкото модели на електрически коли, които да пробият на пазара, и експертите хранят надежди, че компанията ще успее да наложи масово този тип превозно средство. Затова и пазарната й оценка в момента достига впечатляващите 24 млрд. долара. Apple разполага с внушителните парични резерви от 160 млрд. долара и няма да е проблем да придобие Tesla. За компанията от Купертино това означава стабилни позиции в един неразработен, потенциален и иновативен сектор. Отделно купуването на производителя на електромобили звучи логична постъпка предвид намеренията на покойния изпълнителен директор и съосновател на Apple Стив Джобс, който е имал желание да се пробва на този пазар. В интервю за New York Times той беше заявил, че "ако има повече енергия, ще се опита да предизвика автомобилната индустрия, като направи кола Apple". Също така компанията от Купертино обяви своята инициатива да адаптира мобилната си операционна система iOS в таблата и многофункционалните дисплеи на последните модели автомобили. Двете компании си приличат по доста неща. Елън Муск е определян като новия Стив Джобс заради силния си визионерски дух, автомобилите Tesla са ориентирани към по-високия ценови сегмент на пазара  подобно на i-продуктите. Затова на пръв поглед изглежда логично стилизираната "отхапана ябълка" да се появи на предния капак на седаните Model S на Муск.

По-реалистичният сценарий

Възможността Apple да придобие Tesla обаче изглежда доста малка предвид няколко фактора. На първо място технологичният гигант няма практика да прави големи сделки. Компанията предпочита да купува малки или стартиращи фирми, да развива техните технологии и после да ги интегрира в своите продукти. Затова Apple няма придобиване, което да е за над 1 млрд. долара, и пази ревниво паричните си резерви.

По-вероятно е Муск и Пресия да са разговаряли за потенциално партньорство между двете корпорации вместо за директно придобиване. Иновативните технологии, вложени в последния модел седан електромобили Model S на Tesla, включват например огромен 17-инчов сензорен екран, който замества цялата предна конзола. Apple пък има амбицията да се опита да наложи своята софтуерна екосистема в автомобилната индустрия. Едно по-тясно сътрудничество може да улесни тази задача. Една подобна съвместна работа може да има и финансово измерение, ако например Apple купи миноритарен дял в Tesla, като набраният капитал ще й бъде полезен да вдигне мащаба на своята дейност. Така двете компании могат да си бъдат максимално полезни, без да се достига до сливане.    

Анализаторите също са скептично настроени към идеята за пълно придобиване или за водене на подобни преговори в тази насока. "Шансовете за сливане са нулеви", коментира Питър Мизек, технологичен анализатор в Jefferies, цитиран от американската телевизия CNBC. "Има обаче голяма вероятност двете компании да започнат по-тясно сътрудничество. Смъртта на Джобс остави голяма дупка и евентуални съвместни усилия с Муск могат да я запълнят."

Нова продуктова категория

Доста инвеститори обаче приветстваха слуха и някои дори призоваха Apple да купи Tesla. Такава е ситуацията с Аднаан Ахмад, финансов анализатор в германската инвестиционна банка Berenberg. Той изпраща през октомври миналата година писмо до изпълнителния директор на технологичния гигант Тим Кук, в което смята, че подобна сделка ще е полезен ход, пише списание Time.

Макар че действията на Ахмад може да са продиктувани от опит за привличане на вниманието, те са сигнал за нещо друго – инвеститорите нетърпеливо очакват от Apple да изкара изцяло нова и нетипична за компанията продуктова категория, за да може да се върне към силния растеж отпреди няколко години. IT дружеството от Купертино не е пускало подобен от дебюта на таблета iPad през 2010 г. и в момента акционерите не виждат нови източници на растеж, които да са активни през следващите няколко години.

Източникът на изданието San Francisco Chronicle загатва и за интерес на Apple към техниката, насочена за медицински цели. Макар да няма потвърдена официално информация, слуховете в тази област са малко по-правдоподобни. Интересът на IT корпорацията е насочен най-вече към сензорна технология, която може да прогнозира сърдечни удари посредством данни, получени от изследвания на кръвта чрез звук. Според информацията компанията е наела Томлинсън Холмън през 2011 г., изобретателя на озвучителната технология THX, който се предполага, че работи над този проект. Тази технология може да бъде част от умен аксесоар или дори умен часовник, за какъвто се спекулира, че компанията скоро ще пусне в продажба. Освен това Apple е започнала да взима на работа доктори и експерти в медицината, както и адвокати, които да лобират пред Агенцията за храните и лекарствата на САЩ (FDA). Деловодството на FDA показва, че висши ръководители на Apple са провели среща с директора на агенцията доктор Маргарет Хамбърг през декември. Компанията е патентовала и технология, която да приема електрически сигнали от сърцето на потребителя. Всички тези факти говорят, че Apple подготвят нещо, което не е точно в сферата на чистата потребителска електроника.

Патентите невинаги са показател, че компанията ще изкара скоро подобен продукт, както и няма подробности относно срещите с FDA. Затова е още рано да се говори дали Apple ще изкара умен часовник с подобен сензор за следене на сърцето.

Готовността на инвеститорите да приемат новината за хипотетично придобиване на Tesla говорят, че корпорацията от Купертино трябва да действа бързо и да успее да намери нови източници на растеж, в противен случай може да изгуби пазарна капитализация. Apple плати 525 млн. долара за придобивания на високотехнологични фирми през последното тримесечие на 2013 г., което е два пъти повече, отколкото за цялата 2012 г. Това показва, че компанията полага усилия в тази насока, но очакванията са възможно най-скоро да покаже реални резултати.

Да си служител в Apple може да е желана цел в Силициевата долина, но постигането й идва срещу висока цена – голямо работно натоварване. Затова не е изненада, че Адриан Персия е зает човек. Той отговаря за сливанията и придобиванията, които технологичният гигант предприема. Персия обикаля земното кълбо в търсене на подходящи компании, които да продължат иновативния дух на Apple и да стимулират нейния растеж. През последните 18 месеца IT гигантът от Купертино се впусна в покупката на редица дружества, специализирани в широк спектър от области – от интернет търсачки и анализатори на бази данни до софтуери за картографиране и разработчици на сензорен хардуер.

Подобно поведение засили спекулациите на анализаторите и инвеститорите за бъдещето на Apple и евентуалния й стремеж да намери нови източници на растеж предвид факта, че бизнесът й със смартфони и таблети започва да се забавя. Основно слуховете през последните две години бяха съсредоточени в разработката на революционен телевизор, който да промени индустрията по същия начин, както компанията направи с iPhone, iPad или iPod.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK