С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 21 фев 2014, 17:14, 18808 прочитания

К'во става* Facebook

Социалната мрежа придоби чат приложението WhatsApp за 19 млрд. долара дни след като японският интернет гигант Rakuten купи конкурентното приложение Viber

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


В края на 2009 софтуерният инженер Брайън Актън решава да напусне Yahoo след 11 години, прекарани в интернет компанията. В търсене на нова работа той започва да се среща с различни рискови инвеститори, ловци на таланти и представители на технологични фирми в САЩ. Не губи надежда, след като не успява да пробие в Twitter, а по-късно получава отказ и от Facebook. Накрая решава да започне собствен бизнес. Заедно с бившия си колега Ян Коум създават чат приложение за мобилни устройства. Четири години по-късно Марк Зукърбърг все пак "наема" Актън, плащайки 19 млрд. долара, за да придобие създаденото от него и Коум чат приложение WhatsApp. 

Според говорител на социалната мрежа сделката е част от желанието на нейния основател Марк Зукърбърг да "свърже всички хора по света". Facebook ще плати 4 млрд. в брой на собствениците на WhatsApp, други 12 млрд. ще бъдат под формата на акции на социалната мрежа. Още 3 млрд. долара ще бъдат дадени под формата на ограничени акции, предназначени само за основателите на WhatsApp и нейните служители (едва 55 към момента), които няма да могат да бъдат продавани през следващите 4 години.


Придобиването на WhatsApp е втората подобна сделка в рамките на седмицата. Миналата неделя японският интернет гигант Rakuten купи конкурентното мобилно чат приложение Viber за доста по-скромните 900 млн. долара. Facebook реално плаща повече пари за приложението от събрания капитал по време на борсовия дебют на социалната мрежа през май 2012 г., когато компанията набра финансиране от 16 млрд. долара. Сравнението не е съвсем идеално, защото 15 млрд. долара от плащането за WhatsApp е под формата на акции, но независимо от вида на транзакцията това е най-голямото технологично придобиване през последните години, в което Facebook ще вложи около една трета от наличните си финансови средства. Какво накара Марк Зукърбърг да плати толкова голяма сума? Отговорът се крие в дебрите на мобилното пространство...
 
Епохата след Skype
 
Естонската програма за чат, гласови и видеоконферентни разговори Skype успя да се наложи при персоналните компютри, измествайки предишния лидер ICQ. Въпреки доброто си представяне при компютрите обаче тя не постигна същия успех при мобилните устройства. Дори след като беше купена от Microsoft през 2011 г. за 8.5 млрд. долара, мобилните версии на популярната програма за смартфони и таблети не бяха толкова практични за използване спрямо десктоп версията. Те все още са тромави, неудобни и трудни за ползване.

Разбира се слабото представяне на Skype на мобилния фронт веднага отвори ниша, предлагаща добри условия за новостартирали компании. Невъзможността на Skype да пренесе своята услуга ефикасно при смартфоните и таблетите доведе до появата на проекти като Viber, WhatsApp, Line, KakaoTalk, WeChat и др. Те се отличават с това, че са разработени първо за мобилни устройства, а едва по-късно получават и версии за настолни компютри. Използват лесен и удобен интерфейс за малки сензорни екрани и споделянето на съдържание е максимално опростено. 

Така за по-малко от четири години тези приложения успяха да привлекат повече потребители, отколкото Skype за цяло десетилетие. Viber например разполага с около 300 млн. абонати, а WhatsApp дори с повече – 450 млн. души, които нарастват с 1 млн. всеки ден. За сравнение, Skype има 299 млн. абонати по данни на Microsoft от 2013 г., като не се знае дали чат програмата отчита изобщо ръст на потребителите. Изключително бързият ръст на WhatsApp, както и водещите позиции на приложението на европейския пазар са сред причините Facebook да плати за WhatsApp двойно повече пари, отколкото компанията от Редмънд за лидера в десктоп комуникацията. Към тях трябва да прибавим и факта, че така социалната мрежа се спасява от един от най-преките си конкуренти, като дори може да извлече дивиденти от него в дългосрочен план. Въпреки това един от ключовите въпроси, който последва веднага след новината за мащабното придобиване, е
 
Струва ли си?
 
За Facebook краткият отговор е: да. Компанията си осигурява нов канал за достъп до 450 млн. абонати и отваря още по-широко вратата за навлизане на социалната мрежа на мобилния пазар. След като социалната мрежа сключи миналата година сделка за придобиването на мобилното приложение за споделяне на снимки Instagram за 1 млрд. долара, сегашният ход изглежда съвсем логичен. Визията на нейния съосновател и изпълнителен директор Марк Зукърбърг е ясна - той иска да свърже хората по света, а там, където най-голямата социална мрежа не успее да предложи качествена услуга за смартфони и таблети (собственият й софтуер за чат и споделяне на снимки за мобилни устройства не е идеален), тя просто придобива успешен конкурент. Засега се справя добре и навреме, но това е рискова стратегия, тъй като следващия път може да бъде изпреварена от конкурент или просто да проспи правилния момент, което да отвори сериозна пробойна в глобалната й стратегия. 



Към момента обаче основният проблем пред Facebook според част от анализаторите е, че най-вероятно трудно ще успее да си възвърне инвестицията. Това се дължи на факта, че WhatsApp реално няма работещ бизнес модел. Единствената линия на приходи идва, след като един потребител използва приложението една година и за всяка следваща трябва да заплати по един долар. Това обаче, изглежда, не притеснява ръководството на социалната мрежа.

"Нашата стратегия за следващите няколко години е да се съсредоточим върху растежа и свързването на всеки човек по света", коментира веднага след придобиването на WhatsApp Марк Зукърбърг. "Веднъж, когато се превърнем в услуга с 1, 2 или 3 млрд. потребители, тогава има много съвсем ясни възможности за генериране на приходи", добавя Зукърбърг. Като добавя, че според него рекламите не изглеждат като най-добрият начин за печалба от услугите за изпращане на съобщения. "Убеден съм, че в дългосрочен план сделката с WhatsApp ще донесе печалба за нашите акционери" пък добавя финансовия директор на социалната мрежа Дейвид Еберсман.

Основният конкурент Viber към момента също не разполага с възможност за генериране на приходи – чат програмата е безплатна, макар че през изминалата година са обсъждани възможности за въвеждането на платени разговори. Някои от по-малките конкуренти обаче демонстрират интересен подход, показвайки, че пред собствениците на мобилни чат софтуери има наистина интересни възможности. Такъв е например опитът на популярното в Япония и югоизточните азиатски държави приложение Line. Към ноември 2013 г. то се е използвало от около 300 млн. потребители, генерирайки над 400 млн. долара приходи за последната година от продажбата на виртуални стикери и свързани с него мобилни игри.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика Заводът на Schneider Electric в Пловдив става демонстрационна "умна" фабрика

Предприятието е второто на групата в Европа, което въведе системи за оптимизация на производството

8 дек 2019, 3158 прочитания

Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети

Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път

6 дек 2019, 2038 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Android под ключ

Правилата, които Google налага на производителите, не са в духа на отворените платформи

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10