С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 28 фев 2014, 17:29, 7632 прочитания

Размитите граници на мобилния свят

Световният конгрес в Барселона показа преплитането на все повече индустрии в една обща екосистема

Юлиян Арнаудов | Барселона
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако разгледате безкрайния списък на компании с щандове на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона, ще откриете, че само половината, ако не и по-малка част от тях, са чистокръвни представители на мобилната индустрия. Сред участниците на тазгодишното издание, което се проведе от 24 до 27 февруари, освен традиционните телекоми, производители на оборудване за GSM мрежи и разработчици на смартфони и таблети се открояват и имената на софтуерни, мрежови и хардуерни гиганти като Cisco, SAP, IBM, представители на финансовата индустрия катоVisa и MasterCard и дори автомобилната корпорация Ford. Всички те демонстрират различни решения, свързани с мобилния свят. 
 
"Това е конгрес не на една индустрия, а на една екосистема. Всички представители на компании тук са част от нея." - Виктория Ромети, изпълнителен директор на IBM
Цялото това преплитане на водещи компании от множество сектори в икономиката и технологиите загатва, че в близко бъдеще границите на мобилния свят ще се размият все повече и ще се пренесат в почти всеки аспект на начина ни на живот. Както отбеляза по време на конгреса изпълнителният директор на IBM Вирджиния Ромети, вече не става въпрос само за индустрия, а за цяла и всеобхватна екосистема. Накратко – бъдещето е в мобилните технологии и те не се ограничават само до смартфона или таблета ви. Изразът може да е клише, използвано от много специалисти и експерти, но с последния конгрес в Барселона тази тенденция се подчертава дебело от всички присъстващи. 
 
От автомобили до кредитни карти
 

Наличието на тази богата селекция от различни компании не е случайно. Всеки иска да разшири обхвата на мобилния свят в своята област, в която оперира. Затова например картовите компании Visa и MasterCard се опитват да популяризират разплащанията чрез смартфон или таблет. Те търсят не само по-удобни решения, но и по-сигурни такива, особено след като през последните няколко години хакери пробиха базите данни на не един или два IT гиганта. Може да прозвучи странно, но подобни финансови институции са изправени пред конкуренцията на мобилните оператори. Телекомите се опитват да намерят нови ниши и източници на приходи, за да генерират растеж, който да им позволи да инвестират в по-добра инфраструктура. Затова разработват възможности за финансови транзакции, които набират популярност в развиващия се свят и в държави, в които банковата мрежа не е добре развита. За справка мобилният оператор Milicom обяви на конгреса, че за няколко месеца през неговата система за транзакции са "преминали" 25% от БВП на Танзания.
    
Стремителната еволюция в смартфон сегмента от последните 5-6 години показа съвсем ясно, че изчислителната мощ на компютъра и свързаността с интернет могат да се пренесат във всяко по-малко устройство. Автомобилната индустрия се опитва да използва иновациите на мобилния пазар в своите коли. За момента този процес върви бавно, но на MWC бяха показани редица модели, свързани с мобилната мрежа. Модификациите са извършени основно от самите производители заедно с големи телекоми или производители на мрежово оборудване като AT&T, Telefonica,Ericsson и ZTE. Qualcomm представи автомобил на Mercedes-Benz, снабден с нейните процесори. 
 
Моята "умна" гривна
 
Най-силен интерес тази година на мобилния конгрес в Барселона предизвикаха умните фитнес гривни. Доскоро те бяха запазена марка на независими компании като Jawbone и Fitbit, както и на гиганта за спортни стоки Nike. На MWC в битката за китката на потребителите се включиха още Samsung, Sony и Huawei. Първите два производителя безуспешно се опитват да въведат умните часовници и все още не се отказват от тази идея, като в Барселона представиха обновените си модели. Но трите азиатски компании са осъзнали, че по-прагматично ще бъде, ако се опитат да въведат с една идея по-проста технология. Затова Samsung представи гривната Gear Fit, Sony своя SmartBand, а Huawei – TalkBand1. За разлика от часовниците, тези аксесоари имат по-малко функции – основно водят статистика за пулса, изминатото разстояние пеша и изразходените калории. Моделът на Sony може да отчете времето, прекарано в сън. Интересна като концепция е гривната на Huawei. Дисплеят може да се извади от гумената обвивка и да се превърне в безжично hands-free устройство, през което може да приемате разговори. 

В отговор на това нашествие Fitbit отвориха малък павилион точно преди зоната с регистрация на конгреса и продаваха с 40% отстъпка своите гривни. Все още остава под въпрос дали този тип устройства ще успеят да се наложат сред обикновените потребители поради ограничените им функции. За момента те предлагат възможности, които са полезни повече на професионалните и заклетите любители спортисти. Производителите трябва да добавят функция, която наистина да привлече вниманието на обикновените потребители. Масовото навлизане на едни от водещите технологични компании обаче ясно показва, че в този сегмент има потенциал. Основният стремеж на технологичните компании всъщност е да намерят нови ниши на растеж в развитите пазари – там, където смартфоните и таблетите вече са масово наложени. Вкарването на умни аксесоари в уравнението е свързано и с още един проблем – цената. Подобно на часовниците гривните са допълнение на смартфона и не се стремят да го заменят напълно. Цената и на двете устройства в момента варира в рамките на 100 долара, като с новите модели тя може да падне. В момента за тези пари може да се купи смартфон от нисък клас. Ако пък цената на гривните и часовниците падне и те започнат да се купуват, съществува и друга опасност – маржът на печалбата за производителите да бъде прекалено малък и това да не стимулира толкова развитието на продуктите. 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления

Това твърди френският Съвет за икономически анализи, който консултира правителството в Париж

19 ное 2019, 627 прочитания

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 2039 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Автомобилът като смартфон

Технологичните гиганти се опитват да пренесат мобилната революция в автомобилната индустрия

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10