Размитите граници на мобилния свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Размитите граници на мобилния свят

Reuters

Размитите граници на мобилния свят

Световният конгрес в Барселона показа преплитането на все повече индустрии в една обща екосистема

Юлиян Арнаудов
7931 прочитания

Reuters

© Reuters


Ако разгледате безкрайния списък на компании с щандове на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона, ще откриете, че само половината, ако не и по-малка част от тях, са чистокръвни представители на мобилната индустрия. Сред участниците на тазгодишното издание, което се проведе от 24 до 27 февруари, освен традиционните телекоми, производители на оборудване за GSM мрежи и разработчици на смартфони и таблети се открояват и имената на софтуерни, мрежови и хардуерни гиганти като Cisco, SAP, IBM, представители на финансовата индустрия катоVisa и MasterCard и дори автомобилната корпорация Ford. Всички те демонстрират различни решения, свързани с мобилния свят. 

 

"Това е конгрес не на една индустрия, а на една екосистема. Всички представители на компании тук са част от нея." - Виктория Ромети, изпълнителен директор на IBM

Цялото това преплитане на водещи компании от множество сектори в икономиката и технологиите загатва, че в близко бъдеще границите на мобилния свят ще се размият все повече и ще се пренесат в почти всеки аспект на начина ни на живот. Както отбеляза по време на конгреса изпълнителният директор на IBM Вирджиния Ромети, вече не става въпрос само за индустрия, а за цяла и всеобхватна екосистема. Накратко – бъдещето е в мобилните технологии и те не се ограничават само до смартфона или таблета ви. Изразът може да е клише, използвано от много специалисти и експерти, но с последния конгрес в Барселона тази тенденция се подчертава дебело от всички присъстващи. 

От автомобили до кредитни карти

 

Наличието на тази богата селекция от различни компании не е случайно. Всеки иска да разшири обхвата на мобилния свят в своята област, в която оперира. Затова например картовите компании Visa и MasterCard се опитват да популяризират разплащанията чрез смартфон или таблет. Те търсят не само по-удобни решения, но и по-сигурни такива, особено след като през последните няколко години хакери пробиха базите данни на не един или два IT гиганта. Може да прозвучи странно, но подобни финансови институции са изправени пред конкуренцията на мобилните оператори. Телекомите се опитват да намерят нови ниши и източници на приходи, за да генерират растеж, който да им позволи да инвестират в по-добра инфраструктура. Затова разработват възможности за финансови транзакции, които набират популярност в развиващия се свят и в държави, в които банковата мрежа не е добре развита. За справка мобилният оператор Milicom обяви на конгреса, че за няколко месеца през неговата система за транзакции са "преминали" 25% от БВП на Танзания.

Стремителната еволюция в смартфон сегмента от последните 5-6 години показа съвсем ясно, че изчислителната мощ на компютъра и свързаността с интернет могат да се пренесат във всяко по-малко устройство. Автомобилната индустрия се опитва да използва иновациите на мобилния пазар в своите коли. За момента този процес върви бавно, но на MWC бяха показани редица модели, свързани с мобилната мрежа. Модификациите са извършени основно от самите производители заедно с големи телекоми или производители на мрежово оборудване като AT&T, Telefonica,Ericsson и ZTE. Qualcomm представи автомобил на Mercedes-Benz, снабден с нейните процесори. 

Моята "умна" гривна

Най-силен интерес тази година на мобилния конгрес в Барселона предизвикаха умните фитнес гривни. Доскоро те бяха запазена марка на независими компании като Jawbone и Fitbit, както и на гиганта за спортни стоки Nike. На MWC в битката за китката на потребителите се включиха още Samsung, Sony и Huawei. Първите два производителя безуспешно се опитват да въведат умните часовници и все още не се отказват от тази идея, като в Барселона представиха обновените си модели. Но трите азиатски компании са осъзнали, че по-прагматично ще бъде, ако се опитат да въведат с една идея по-проста технология. Затова Samsung представи гривната Gear Fit, Sony своя SmartBand, а Huawei – TalkBand1. За разлика от часовниците, тези аксесоари имат по-малко функции – основно водят статистика за пулса, изминатото разстояние пеша и изразходените калории. Моделът на Sony може да отчете времето, прекарано в сън. Интересна като концепция е гривната на Huawei. Дисплеят може да се извади от гумената обвивка и да се превърне в безжично hands-free устройство, през което може да приемате разговори. 

В отговор на това нашествие Fitbit отвориха малък павилион точно преди зоната с регистрация на конгреса и продаваха с 40% отстъпка своите гривни. Все още остава под въпрос дали този тип устройства ще успеят да се наложат сред обикновените потребители поради ограничените им функции. За момента те предлагат възможности, които са полезни повече на професионалните и заклетите любители спортисти. Производителите трябва да добавят функция, която наистина да привлече вниманието на обикновените потребители. Масовото навлизане на едни от водещите технологични компании обаче ясно показва, че в този сегмент има потенциал. Основният стремеж на технологичните компании всъщност е да намерят нови ниши на растеж в развитите пазари – там, където смартфоните и таблетите вече са масово наложени. Вкарването на умни аксесоари в уравнението е свързано и с още един проблем – цената. Подобно на часовниците гривните са допълнение на смартфона и не се стремят да го заменят напълно. Цената и на двете устройства в момента варира в рамките на 100 долара, като с новите модели тя може да падне. В момента за тези пари може да се купи смартфон от нисък клас. Ако пък цената на гривните и часовниците падне и те започнат да се купуват, съществува и друга опасност – маржът на печалбата за производителите да бъде прекалено малък и това да не стимулира толкова развитието на продуктите. 

Инвазията на зеления робот

Android е навсякъде на мобилния когрес в Барселона, на почти всеки щанд, свързан с потребителска електроника – в таблети, смартфони, часовници и др. На една крачка е да влезе в автомобила и телевизора. Въпреки това единственото по-ярко рекламно присъствие на операционната система на Google са танцуващите зелени роботи с надписи Intel Inside, които още преди официалното откриване се разхождаха около изложбения център Fira Europa. 

Няма грешка – именно производителят на чипове Intel промотира силно своята концепция за използване на две платформи паралелно –Windows и Android. До скоро той беше ревностен партньор на Microsoft, но поради натиска и високата популярност на зеления робот, беше принуден да търси алтернативи. Така, без да губи предимството на по-професионално ориентираната операционна система Windows, той показа редица устройства, които използват успоредно и Android. Така се дава възможност на потребителите, свикнали на простия интерфейс на мобилната операционна система, да получат и производителността на платформата на Microsoft. 

Зеленият цвят доминираше и на един друг щанд, който също е свързан със софтуерния гигант от Редмънд. Nokia, чието мобилно звено трябва да премине изцяло към Microsoft през следващите седмици, показа не един, а цели три смартфона, базирани частично на Android. Това е серията Х, която Nokia не може да брандира като смартфони с Android, защото финландската компания е премахнала напълно услугите на Google. А това е основно условие да може да се предостави лиценз за ползване. Вместо това Nokia използва отворения код на операционната система. Тя е добавила нов интерфейс, който дублира значително плочките на Windows Phone, обвързала я е със своите услуги и тези на Microsoft, като навигацията Here, чат приложението Skype и облачното пространство за съхранение на данни One Drive. За сметка на това могат да се инсталират приложенията, налични в магазина на Google. Трите телефона X, X+ и XL се продават в ценовия диапазон от 89 до 109 евро. Тяхната цел според изпълнителния директор Стивън Елоп е да играят ролята на преходни модели, които да запознаят и обвържат потребителите с услугите на Nokia и Microsoft. Елоп не спомена за бъдещето на Asha, макар че е логично новата серия Х да замени в средносрочен план тези устройства.

Новият фактор при смартфоните

е цената. Като изключим премиерата на Galaxy S5 на Samsung, другите компании не представиха нови флагмански модели от високия ценови клас. Реално големите анонси бяха в ниския и най-ниския клас умни апарати. Nokia шокира доста специалисти с телефоните от серията X като най-големия модел – XL, разполага с 5-инчов IPS сензорен екран и цената му е от скромните 109 евро. Mozilla от своя страна обяви смартфон, който ще се продава срещу скромните 25 долара (~18 евро) и ще използва нейната операционна система Firefox OS. Тези премиери показват две тенденции, които ще са определящи за умните телефони. Първата е, че цената на смартфоните вече достигна тази на "обикновените слушалки", които се продаваха за жълти стотинки или се раздаваха безплатно при подписване на договор. Смартфонът на Mozilla преминава тази граница и съвсем скоро може да очакваме обикновените телефони да престанат да се продават. Втората тенденция е, че вече и за 100 евро ще може да купим устройство, което разполага с доста от характеристиките на тези от високия клас. Големите екрани бяха доскоро привилегия за скъпите модели смартфони например.

В хардуера нещата са според гледната точка: от една страна, цените падат, от друга, развитието на процесори и компоненти става със светкавична скорост. Intel и Qualcomm показаха няколко 64-битови мобилни процесора, като втората компания обяви, че единият от нейните модели ще разполага с осем ядра. Но потребителят все по-малко ще гледа характеристиките, а ще се интересува от бързината и простотата, с които устройството му работи, както и цената, на която се предлага. Това е комбинация от бърз и евтин хардуер, лека операционна система и обширна екосистема от приложения. 

Бърз или оптимизиран интернет?

 

"Развиващите се държави не знаят защо им е необходим интернет." - Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Facebook.

Трансформация на индустрии в една мощна и всеобхватна екосистема - така може да се опише накратко тазгодишният Световнен мобилен конгрес в Барселона. Въпросът вече не е дали, а кога тя ще се осъществи. 

Ако разгледате безкрайния списък на компании с щандове на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона, ще откриете, че само половината, ако не и по-малка част от тях, са чистокръвни представители на мобилната индустрия. Сред участниците на тазгодишното издание, което се проведе от 24 до 27 февруари, освен традиционните телекоми, производители на оборудване за GSM мрежи и разработчици на смартфони и таблети се открояват и имената на софтуерни, мрежови и хардуерни гиганти като Cisco, SAP, IBM, представители на финансовата индустрия катоVisa и MasterCard и дори автомобилната корпорация Ford. Всички те демонстрират различни решения, свързани с мобилния свят. 

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    ние изграждаме системи от 4-то поколение, в голямата част от света карат още на 2-ро.

  • 2
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Много добра статия, браво!

  • 3
    hue avatar :-|
    Николов

    "съвсем скоро може да очакваме обикновените телефони да престанат да се продават. " - това "може" да се случи, когато имаме реален пробив в разработката на батерии - смартфоните траят 24(36 часа ако не се ползва) с едно зареждане. "обикновения" телефон в тази връзка издухва прехвалените смартфони с батерия, която в режим на разговор трае 24 часа.

    от статията разбирам, че никой производител на батерии не е имал щанд...ами аз не бързам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK