Sony изпреварва Microsoft във войната на конзолите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Sony изпреварва Microsoft във войната на конзолите

Японската компания преизпълни плана си за 5 млн. продадени конзоли до края на март.

Sony изпреварва Microsoft във войната на конзолите

PlayStation 4 има почти двойно повече продажби спрямо Xbox One

Мартин Дешев
18075 прочитания

Японската компания преизпълни плана си за 5 млн. продадени конзоли до края на март.

© Toru Hanai


Премиерите на дългоочакваните нови поколения на гейм конзолите PlayStation и Xbox бяха през ноември. С новите си версии двете предложения започнаха пореден етап на битката си за потребители. Последните данни показват, че Sony взима все по-голяма и уверена преднина пред конкурента си.

Битката е особено важна и за двете компании. Sony дълго време изпитваше сериозни финансови затруднения и разчита на PlayStation 4 да излезе от блатото. Microsoft от своя страна е в процес на трансформация към компания за услуги и устройства, като има и мащабна стратегия за обединяването на продуктите си в една платформа. Xbox One може да играе важна роля в навлизането на Microsoft и във всекидневната за много повече неща от единствено видеоигри. Затова и двете компании поеха по различни пътища с новите версии на конзолите си. Засега изглежда, че едната може би е сбъркала.

Първите резултати

Още с представянето на PlayStation 4 през ноември Sony обяви целите си. Компанията искаше да продаде поне 5 млн. броя от конзолата до края на март. Във вторник тя обяви, че вече е продала 6 млн., с което значително подобрява постижението си, предаде агенция Reuters. По данни до 8 февруари Sony е реализирала 5.3 млн. броя от PS4. И добрата новина за компанията е, че едва на 22 февруари тя започна да продава устройството на най-силния си пазар - японския, така че резултатите тепърва ще се подобряват.

От другата страна е Microsoft със своя Xbox One. Последните официални данни на компанията са за периода до края на 2013 г. Дотогава са били продадени 3 млн. броя от Xbox One спрямо 4.2 млн. на PS4. Запазвайки същото темпо и пропорции на продажбите, онлайн изданието ExtremeTech прогнозира, че до 8 февруари са били продадени общо 3.6 млн. Xbox One, което поставя конзолата на Microsoft далеч назад от своя конкурент. Изданието прогнозира още, че с това темпо до края на годината PlayStation 4 ще достигне 10 млн. продажби и ще се нареди като една от най-успешните конзоли в историята.

Проблемът на Xbox One се оказва комплексен. От една страна, конзолата на Microsoft е обвинявана в по-слаби резултати на хардуера си спрямо своя конкурент. От друга страна, Xbox One е и със 100 долара по-скъп, въпреки че в цената е включен и сензорът Kinect, докато потребителите на PlayStation трябва да си купят неговия еквивалент допълнително. Но тъй като повечето геймъри все още така или иначе не използват Kinect, той се превръща в ненужно оскъпяване на конзолата.

Проблемното бъдеще

И докато повечето очаквания за PlayStation 4 вече са за бляскаво бъдеще, ситуацията при Xbox One и Microsoft е малко по-мрачна. Според Адам Хартунг от сп. Forbes софтуерният гигант трябва да помисли за отказване от бизнеса с конзоли. Той смята, че ще е по-добре Xbox да бъде продаден на компания като Nintendo, която има опит и традиции в сферата и се нуждае от подобна солидна база потребители и разработчици. За Microsoft това ще отвори повече възможности и ресурс да се съсредоточи върху останалия си бизнес и да намали загубите си, тъй като Xbox традиционно не носи почти никакви печалби на компанията и дълго време работеше на загуба.

Хартунг предупреждава и Sony, като е на мнение, че добрият старт не означава и добро представяне. "Разработчиците постоянно прехвърлят долари между платформите", коментира той и не изключва вариант, при който Xbox One или друга конзола стане предпочитана и изиграе лоша шега на Sony. Освен това PlayStation се превръща във все по-жизненоважен бизнес за японската компания. В момента тя е в процес на търсене на купувач на PC бизнеса си и продължава да изпитва затруднения в други основни за нея сегменти, като телевизорите например. Затова на Sony ще й се наложи да разчита на успеха на PS4 повече от всякога и също да се бори за всеки купувач.

И макар Sony да генерира голяма преднина пред Microsoft, това наистина не е гаранция за успех. Сегментът е известен със своята нестабилност и трудна предвидимост. Предишните поколения на конзолите също имаха тежка битка до последния момент. Освен това гейминг индустрията ще достигне глобален пазар в размер на 117.9 млрд. долара до 2015 г., прогнозират от Transparency Market Research, което го превръща в много важна и апетитна цел и за нови играчи на пазара, като например Valve и нейната Steam Machine, която се очаква в началото на есента.

 

Битката на старите воини

За Sony и Microsoft това е поредна битка в този сегмент. Войната между PlayStation 3 и Xbox 360 продължи седем години и беше много интензивна. Дълго време лидер беше Xbox, който дори записа 32 поредни месеца като най-продаваната конзола в САЩ. Появата на играта Grand Theft Auto 5 промени това и през август 2013 г. PlayStation 3 се изкачи на върха. Благодарение на силния ръст в края на лятото и началото на годината PlayStation 3 успява и да изпревари Xbox 360 в общия брой на продажбите.

Според анализ на Games Industry International разликата е минимална и е в размер на няколкостотин хиляди бройки. Все пак в статистиката на анализаторите пише, че са били продадени 77 млн. PS3 спрямо 76 млн. Xbox 360. Конзолата на Microsoft водеше дълго време, но Sony предприе добра стратегия с понижаване на цените на PlayStation 3 и обновяване на устройството, с което постепенно печелеше по-голям интерес. Xbox 360 пък имаше съвсем малко промени за всичките си осем години на пазара.

Премиерите на дългоочакваните нови поколения на гейм конзолите PlayStation и Xbox бяха през ноември. С новите си версии двете предложения започнаха пореден етап на битката си за потребители. Последните данни показват, че Sony взима все по-голяма и уверена преднина пред конкурента си.

Битката е особено важна и за двете компании. Sony дълго време изпитваше сериозни финансови затруднения и разчита на PlayStation 4 да излезе от блатото. Microsoft от своя страна е в процес на трансформация към компания за услуги и устройства, като има и мащабна стратегия за обединяването на продуктите си в една платформа. Xbox One може да играе важна роля в навлизането на Microsoft и във всекидневната за много повече неща от единствено видеоигри. Затова и двете компании поеха по различни пътища с новите версии на конзолите си. Засега изглежда, че едната може би е сбъркала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    tic_tac avatar :-|
    hashtag

    Естествено!

  • 2
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#1] от "tic_tac":

    Чак пък естествено...

  • 3
    tic_tac avatar :-|
    hashtag

    До коментар [#2] от "hinhril":

    Естествено е. Microsoft имаха ужасни презентации на E3, искаха конзолата им да е постоянно вързана с интернет, не позволяваха да се шерват игри и какво ли не. Беше абсолютен цирк.Доста от тези неща ги поправиха, но феновете не бяха доволни. И в момента просто PS4 са по-добрата конзола.

  • 4
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#3] от "tic_tac":

    Това е малко като да кажеш IOS е по-добра от Андроид или БМВ са по-добри от Мерцедес. И двете конзоли са много добри, но и двете имат проблеми. ПС4 не е ли цирк с това, че никой не каза, че ще е платен мултиплеър опцията? Или, че трябва да сваляш ъпдейт още като я закупиш, защото са се осрали японците? Или, че им крашнаха сървърите още на първия ден? Или че се бъгва и не можеш да сейвнеш до къде си стигнал на половината игри, че даже ти спира достъпа до други приложения?
    И двете си имат плюсове и минуси, а тая статистика по-скоро е стъкмистика. Нямат данни за продажбите на другата конзола, но иначе сони са продали повече, че и в цифри ти го казват...маркетингова война....а в крайна сметка ти гарантирам, че изживяването и на двете конзоли е почти еквивалентно...

  • 5
    tic_tac avatar :-|
    hashtag

    Има някаква логика и в това.

  • 6
    cia_germany avatar :-?
    CIA Germany

    До коментар [#4] от "hinhril":

    Имаш право. Притежавам PS4 от Декември миналата година. И аз постоянно чета и гледам разни сравнения и технологично PS4 излиза, че е по-добрият избор, но само по-добър хардуер не прави изживяването. Най-дразнещото е, че батерията на джойстика пада след 7-8 часа игра примерно Tomb Raider това осветление отпред на джойстика не спира да свети. За сравнение на PS3 1 джойстик изкарва около седмица игра по 5-6 часа на ден. Т.е. още от самото начало трябва човек да си купи още 1 джойстик иначе просто няма как да се наслади на играта, примерно. Иначе като приложения Microsoft са помислили доста повече за потребителите си отколкото Sony. Всичките тези статистики някой ги финансира в полза на някой си. Но пък е и вярно, че Microsoft направиха радикални грешки при представянето на конзолата си. Това им коства началния старт, но това се разбра няколко месеца по-късно.

  • 8
    uid28575369 avatar :-|
    Ивайло Московски

    Изпреварваше навремето с процесора Cell който излезе напред за времето си и факта,че унищожиха изцяло разработката му говори еднозначно .
    Ще ви оставя за домашно -Cell 8 годишен с колко изпреварват тази твар нар. нар плей стейшън 4 ?

  • 9
    fellix avatar :-|
    Божикравов

    До коментар [#8] от "Ivan":
    ПС4 има общ изчислителен капацитет почти 5 пъти от този на ПС3 и 16 пъти повече оперативна памет, но най-важното е, че ПС4 е много по-лесна архитектура за програмиране, тъй като тази конзола си е на практика префасонирано ПЦ.

  • 10
    uid28575369 avatar :-|
    Ивайло Московски

    До коментар [#9] от "Цеко Сиреньето":
    От теб разбирам ,че PS4 има 10 пъти по бърз фреймрейт в игрите от PS3 и носи поне (ПОНЕ 2к резолюции) та следва да покаже и 10 Терафлопа

    Cell (PS3):
    230.4 GFLOPS (single precision)
    21 GFLOPS (double precision)
    (2 TFLOPs for the whole system)


    PS$4

    The i7 920 =( 80 GFOPS) at double precision
    Gpu 1,84 Тflops

    :-(



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK