Новият брой: Магистрален грабеж

Скритата империя в Amazon-ската джунгла

Изпълнителният директор на Amazon Джеф Безос се вдъхновява от идеите на свои колеги и ги доразвива според своята визия.

Скритата империя в Amazon-ската джунгла

Без да привлича много внимание, компанията заема ключови позиции в множество бизнеси

Мартин Дешев
23023 прочитания

Изпълнителният директор на Amazon Джеф Безос се вдъхновява от идеите на свои колеги и ги доразвива според своята визия.

© Reuters


Първата асоциация с Amazon винаги е свързана с онлайн търговията. И има защо - компанията безспорно е превърнала продажбите на стоки в изкуство и наука едновременно, като продължава да намира нови и нови начини да подобрява постиженията си. Но докато прави това, Amazon умело се развива и в нови посоки.

Неусетно компанията се превръща в империя с множество разклонения. Нейният основател Джеф Безос се доказва като умел стратег, който знае, че не може да разчита само на един бизнес, ако иска да гарантира на компанията си дългосрочен ръст. Затова тя постепенно се намесва в много различни ниши, като гледа да направи това, преди останалите й конкуренти да се сетят за същото, и вместо да ги догонва, да може да ги посрещне като един от основните играчи в дадения сегмент.

От облака до устройството

Стратегията на Безос на пръв поглед е проста, но много добре премислена. Amazon трябва да осигурява всичко, така че услугите и продуктите й да достигат до потребителя по максимално лесен начин. Дори и въпросните услуги да не са на компанията, а на неин клиент. Така се раждат Amazon Web Services (AWS), които предоставят облачни услуги и хостинг за множество фирми, сайтове и мобилни приложения. Резултатът е повече от впечатляващ. Според анализаторите от Synergy Research Group през третото тримесечие на 2013 г. приходите от облачните услуги на AWS прехвърлят 700 млн. долара и са повече от еквивалентните постижения в сегмента на Salesforce, Microsoft, IBM и Google, взети заедно. От Evercore Partners пък очакват до 2016 г. AWS да стане бизнес на стойност 50 млрд. долара.

Но да си гръбнакът на повечето сайтове и онлайн услуги не е достатъчно за Безос. Затова компанията разработва и продава собствени таблети. Всичко започна с електронния четец Kindle, който се превърна в хит. От няколко години Kindle стана гама на няколко четеца и вече на няколко различни таблета, а спекулациите постоянно превръщат Amazon и в производител на смартфони и други умни устройства. Сред тях попада и сет-топ-бокс на Amazon, който ще конкурира подобни тв услуги като Apple TV и дори Netflix и Hulu Plus (за които обаче ще предлага самостоятелни приложения в собствения си продукт). Според източници на онлайн изданието GigaOm устройството е готово и е въпрос на време да бъде представено официално. Коментар от Amazon няма, защото компанията по традиция много рядко дискутира каквито и да било теми, особено когато не са свързани с реалния й бизнес.

Характерна особеност за всички устройства на компанията е, че те се продават на много ниски цени. Amazon не крие, че за нея най-важното е да покрие разходите си и ако след това остане малка печалба, ще е чудесно, но не и от особено значение. Причината е, че онлайн гигантът разчита на устройствата, за да монетизира останалите си услуги, а те наистина са много.

Мултимедиен император

Благодарение на Kindle устройствата Amazon увеличава значително аудиторията и потенциалните клиенти както за физическите си стоки, така и за дигиталните. Компанията продава електронни книги, мобилни приложения, видео, музика и игри, като планира да обърне специално внимание на всеки от тези бизнеси, особено на последните три. Amazon Studios например продуцират филми и предавания, които да се предлагат ексклузивно чрез Amazon Prime Instant Video.

Последните новости около компанията пък разкриват подробности и за другите й планове. Amazon разработва и собствени компютърни игри, съобщава в. The Telegraph. Amazon Games Studios трябва да се превърнат в сериозен конкурент на водещите компании от ранга на Electronic Arts и Nintendo. Игрите също ще се предлагат ексклузивно за бъдеща гейм конзола на компанията, която е в процес на разработка. Тя ще следва същия модел като таблетите и ще позволява купуване на дигитално съдържание и игри от онлайн магазина на Amazon. Паралелно с това обаче ще се предлагат и игри за мобилни устройства, вероятно не само от серията Kindle.

Друг екип на Amazon пък разработва услуга за онлайн стрийминг на музика, съобщи в. The Wall Street Journal. Според източниците на изданието компанията вече води преговори със звукозаписните студиа и дистрибуторите. С някои от тях тя е срещнала същите проблеми като Google и Apple при разработката на техните подобни услуги - твърде високи цени на лицензите. Самата услуга ще е част от Amazon Prime и ще позволи слушане на музика по интернет, като вероятно броят на безплатните прослушвания на дадена песен ще е ограничен, а след това тя може да бъде купена.

Пътят дотук

За разлика от повечето лидери на технологични компании (като Бил Гейтс, Стив Джобс, Лари Пейдж и Сергей Брин) Джеф Безос не се слави като визионер, програмист или търговец. Неговото първо желание е било да направи "магазин за всичко". И успява. След това взима концепцията на Стив Джобс за песни по 99 цента в iTunes и я превръща в 9.99 долара за електронна книга за Kindle. Идеята за Amazon Prime пък идва след разговори с основателите на веригата магазини Costco.

За Безос вдъхновението идва от идеите на другите, които след това доразвива и обикновено прави още по-мащабни. Въпреки това не се смята за своеобразен император, макар и компанията му да се превръща в империя. "Мисля, че пестеливостта насърчава иновациите точно както и другите ограничения. Един от малкото начини да излезеш от тясна кутия е, като изобретиш начин как да го направиш", казва той пред сп. Businessweek. Друга негова фраза също разкрива защо Amazon става това, което е днес: "Ако си фокусиран върху конкурента, ще трябва да чакаш, докато има конкурент, който прави нещо. Когато си насочен към крайния клиент, това ти позволява да си пионер."

Първата асоциация с Amazon винаги е свързана с онлайн търговията. И има защо - компанията безспорно е превърнала продажбите на стоки в изкуство и наука едновременно, като продължава да намира нови и нови начини да подобрява постиженията си. Но докато прави това, Amazon умело се развива и в нови посоки.

Неусетно компанията се превръща в империя с множество разклонения. Нейният основател Джеф Безос се доказва като умел стратег, който знае, че не може да разчита само на един бизнес, ако иска да гарантира на компанията си дългосрочен ръст. Затова тя постепенно се намесва в много различни ниши, като гледа да направи това, преди останалите й конкуренти да се сетят за същото, и вместо да ги догонва, да може да ги посрещне като един от основните играчи в дадения сегмент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    А нашите бизнесмени са фокусирани върху силикона.

  • 2
    shristov avatar :-|
    shristov

    Техонологията на Амазонския облак е убийствено добра, при това не толкова като потребителско усещане (където също блестят), а като програмен (API) интерфейс. Благодарение на добре помисления дизайн на софтуера им, за направата на произволна нова глобална услуга най-важното е самата идея... Амазон предоставят цялата останала необходима инфраструктура. Пример за това са Netflix и LinkedIn.

    Нещо, което си струва да се спомене, че за разлика от основния си конкурент в онлайн-търговоята - ebay, Амазон инвестират почти цялата си печалба обратно в бизнеса.

  • 3
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    [quote#2:"shristov"]Нещо, което си струва да се спомене, че за разлика от основния си конкурент в онлайн-търговоята - ebay, Амазон инвестират почти цялата си печалба обратно в бизнеса.[/quote]
    Така е но инвеститорите го харесват и не го преследват да видим докога? Той прави толкова странни неща, че се чудиш играе ли си или е нов бизнес модел. Киндалът ми имаше безплатен Интернет в половината свят!? И то при условие, че навсякъде роумингът за данни беше златен. Облачните му услуги се развиват главоломно, не случайно Гугъл вдигна обема 3-5 пъти и свали цената наполовина за да отговори на конкуренцията му.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Стратегията на Амазон да продуцира контент е много сходна на стратегията използвана от веригите супермаркети - те често продуцират по-евтин заместител на външна марка и го продават под собствена марка. Качеството най-често е сходно и въпреки по-ниската цена маржа е по-висок отколкото при марковата стока. Така лека-полека собствените марки на супермаркетите изместват външните марки.

    Амазон по същество е един голям дигитален супермаркет и прави абсолютно същото.

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#4] от "Николай Николов":

    Само че напоследък Холивуд допринася здраво качеството да е убийствено ниско. Пример - филмите, номинирани и наградени с Оскар тази година......

    Така че Амазон нямат високо вдигната летва в този случай....

  • 6
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "shristov":

    Не мисля че са чак толкова добри. Просто бяха първите които осъзнаха силата на модела и го развиха. Другите и големи и малки си правеха тънки сметки как да да си ползват облаците вътрешно а VMWare си събираше пачките и си раздваха бонусите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Блок по блок

Блок по блок