Балони срещу дрони в битка за интернет за всички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Балони срещу дрони в битка за интернет за всички

Концептуална картинка на модела Solara 60 на Titan Aerospace, който Facebook може да ползва за разпространение на интернет сигнал.

Балони срещу дрони в битка за интернет за всички

Facebook и Google обявиха своите намерения да осигурят по нетрадиционни начини достъп до глобалната мрежа в отдалечените точки на планетата

Юлиян Арнаудов
6453 прочитания

Концептуална картинка на модела Solara 60 на Titan Aerospace, който Facebook може да ползва за разпространение на интернет сигнал.

© titanaerospace.com


Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Facebook, обяви инициативата "Интернет за всички", която има за цел да свърже най-бедните и отдалечени региони с глобалната мрежа. Макар официално все още да не е разкрил конкретни действия в тази насока, популярната социална мрежа е на път да придобие разработчика на безпилотни летателни апарати (UAV, или още по-популярни като дрони) Titan Aerospace. Компанията планира да произвежда самолети, които могат да стоят във въздуха с дни и дори години, като носят полезен товар от 113 кг. Те се захранват със слънчеви батерии и летят основно в стратосферата. За какво са й на социалната мрежа подобни машини? Една от най-правдоподобните версии е, че Facebook ще се опита чрез тях да разпръсква безжичен интернет в региони, където липсва наземна инфраструктура. Идеята е колкото интригуваща, толкова и позната от някъде. Всъщност социалната мрежа влиза в директна конкуренция с проекта Loon (откачен, смахнат човек от англ. – бел. ред.) на Google, при който вместо безпилотни самолети се използват стратосферни балони с водород или хелий. Интернет гигантът изпробва тази технология от 2011 г. насам, като вече има тестови обекти в Нова Зеландия. Така всъщност двата проекта влизат в директна конкуренция и изниква естественият въпрос: кой е по-добрият подход – Loon или дроните.

Предимства и недостатъци

Вероятното използване на безпилотни самолети, които да предават безжичен интернет над региона, над който летят, има някои предимства пред използването на стратосферни балони. На първо място, дроните много по-бързо, лесно и прецизно могат да се разположат над съответния регион. Те разполагат със собствено задвижване, докато балоните разчитат основно на въздушните течения. Безпилотните самолети също така са изработени от по-издръжливи материали и могат да носят повече полезен товар, което означава по-силни излъчватели. Така могат реално да покрият по-голяма територия от балоните, които са изработени от много фини материи.

"Метеорологичните балони (на които е базиран проектът Loon) се правят от много тънки материали, които се износват доста бързо. Тъй като е трудно да се предвиди какво ще стане, доста от тях ще завършат на дъното на океана", коментира Крис Санц, изпълнителнителен директор на фирмата за дрони Skycatch, цитиран от технологичния блог TheVerge. "Много по-лесно можеш да приземиш един дрон, за да го поправиш или да обмениш софтуера или хардуера му."

Височиннен балон, един от които Google тества в Нова Зеландия
Фотограф: HANDOUT
Източник: Reuters

Леката маса на балоните обаче им дава някои предимства пред безпилотните самолети. Въпреки че се очаква да летят над слабо населени места, ако някой дрон аварира, може да нанесе значителни щети.

"Една от опасностите на безпилотните самолети е, ако ако някой от тях катастрофира в силно населена област. Моделът Solara на Titan Aerospace със своята маса от 158 кг може да нанесе много щети, ако падне от небето", коментира Санц. Освен това големият брак може да бъде компенсиран с по-голямо количество. Балоните са сравнително по-евтини от дроните, като струват няколко хиляди долара, докато цената на един безпилотен самолет може да достигне няколко милиона долара, особено когато става въпрос за апарат с размерите на Solara.

Една от причините Google да предпочете височинните балони пред безпилотните самолети за своите експерименти е именно цената. "Високата цена на дроните, особено тези предназначени за много дълги полети, би ги съсипала", коментира Йън Макклатчи, авиационен инженер, който е работил дълго време за Google, цитиран от TheVerge.

Социална приемливост

  Един от най-силните аргументи, в които балоните взимат превес над дроните, е приемливостта им в обществото. Безпилотните самолети придобиха противоречива слава покрай бойното им използване в конфликтни точки като Афганистан, Пакистан, Йемен и Африка. Въпреки че идеята за безплатно или евтино разпространение на интернет да звучи благородна кауза, на повечето жители и власти няма да им е приятно в небето над тях да летят дрони. Това може да предизвика доста въпроси от редица правителства дали подобни летателни апарати няма да нарушат въздушното им пространство, или просто няма да им е комфортно над главите им да лети малка въздушна армия от частни дрони.

"Каквото и да навлезе във въздушното пространство над Китай примерно, завършва рано или късно на земята", шеговито коментира Йън Макклатчи. По този параграф проектът Loon е много по-приемлив за обществото, защото летателните устройства на интернет гигантът ще са част от 70-те хил. метеорологични балона, които се намират в стратосферата в момента.

Така две от най-големите интернет компании в света ще се опитат да осигурят евтин достъп до глобалната мрежа дори и в най-отдалечените точки на планетата. Макар че Facebook още не е обявила публично намеренията си да използва безпилотници, двата подхода имат своите предимства и недостатъци. Те също така ще костват и стабилни суми на компаниите. Оправдана ли е цената? Ако осигурят по ефикасен начин нови потребители за техните услуги – да. За момента проектът в Нова Зеландия на Google протича сравнително успешно, така че няма да е изненада в близките няколко години при пътуване в някое закътано кътче да имате по-добър безжичен интернет от кварталното кафене. Осигурен от балон или дрон.

История на неуспехите

Оказва се, че още в зората на интернет, са правени опити да се разпространява сигнал от въздуха, които не се увенчават с успех и това подсилва опасенията за евентуален провал на начинанията на двете интернет компании. През 90-те години на миналия век са били обявени поне пет големи проекта, сред които едни от най-известните са сателитните Iridium и Globalstar - като и двата се опитаха да предоставят безжичен телефонен сигнал. Те бяха на ръба на фалита в началото на XXI век, малко след като изградиха своите орбитални мрежи. Iridium успя да съживи своя бизнес и е на оперативна печалба, докато Globalstar предприема масови съкращения на персонала, за да оптимизира разходите си. Те обаче са съсредоточени в представянето на гласови услуги през сателит, докато мобилният интернет е на заден план. Друг интересен проект е Teledesic, финансиран от основателя на Microsoft Бил Гейтс и други инвеститори, като отново разчита на сателитна връзка, но е спрян, преди да бъдат изстреляни спътници в орбита. Всички тези проекти се провалят в опитите си да постигнат масово разпространение и търговски успех поради няколко причини. Първо, компаниите разчитат на мрежа от сателити, които са много скъпи за изстрелване и поддръжка. Тоест се изискват буквално космически суми за първоначална инвестиция, която се възвръща трудно и бавно. Второ, устройствата, които могат да приемат сигнал, са големи, обемни и тежки сателитни телефони, които не са по джоба (в буквален и преносен смисъл) за всеки. Бързото разпространение на смартфоните преодолява втората пречка и остава единствено да се намери по-евтин начин за разпръскване на сигнал от сателита.

Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Facebook, обяви инициативата "Интернет за всички", която има за цел да свърже най-бедните и отдалечени региони с глобалната мрежа. Макар официално все още да не е разкрил конкретни действия в тази насока, популярната социална мрежа е на път да придобие разработчика на безпилотни летателни апарати (UAV, или още по-популярни като дрони) Titan Aerospace. Компанията планира да произвежда самолети, които могат да стоят във въздуха с дни и дори години, като носят полезен товар от 113 кг. Те се захранват със слънчеви батерии и летят основно в стратосферата. За какво са й на социалната мрежа подобни машини? Една от най-правдоподобните версии е, че Facebook ще се опита чрез тях да разпръсква безжичен интернет в региони, където липсва наземна инфраструктура. Идеята е колкото интригуваща, толкова и позната от някъде. Всъщност социалната мрежа влиза в директна конкуренция с проекта Loon (откачен, смахнат човек от англ. – бел. ред.) на Google, при който вместо безпилотни самолети се използват стратосферни балони с водород или хелий. Интернет гигантът изпробва тази технология от 2011 г. насам, като вече има тестови обекти в Нова Зеландия. Така всъщност двата проекта влизат в директна конкуренция и изниква естественият въпрос: кой е по-добрият подход – Loon или дроните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    [quote#0:"К-л"]Леката маса на балоните...[/quote]
    Арнаудов, масата може да е малка или голяма, а не "лека", освен ако не говориш за тази на която нагъваш баница с извара след поредната успешна статия.

  • 2
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    "проекта Loon (откачен, смахнат човек от англ. – бел. ред.) на Google, при който вместо безпилотни самолети се използват стратосферни балони със сгъстен въздух."

    Глупости на търкалета. :)

    Стратосферните балони се пълнят с ХЕЛИЙ, а не с въздух и то сгъстен! Как нещо пълно със сгъстен въздух ще е по-леко от същия обем не сгъстен въздух, за да се издигне!

  • 3
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо

    До коментар [#2] от "BlueWater":
    "стратосферни балони със сгъстен въздух" - това не е абсурдно, ако приемем, че въздухът е горещ. Но защо трябва да бъде сгъстен? Сигурно журналиста си е представил един гумен надут балон, като онези които носехм

  • 4
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо

    носехме на манифестацията по случай 1ви май?

  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Проекта на "Loon" на "Google" е много по-добър защото:

    1. Десетки и стотици пъти по-евтин.
    2. За балоните се подбира специална материя, която да издържи над 100 денонощия.
    3. Балоните са много по-надеждни, защото нямат двигатели.

    Можете да видите отговори на основните въпроси за този проект тук:
    https://plus.google.com/+ProjectLoon/videos

  • 6
    lusilu avatar :-(
    lusilu

    " Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Facebook, обяви инициативата "Интернет за всички", която има за цел да свърже най-бедните и отдалечени региони с глобалната мрежа. "
    НАЙ–БЕДНИТЕ !
    Римляните поне са давали ХЛЯБ и зрелища , " генийчето
    направо минава на зрелища ! Еей това парите .........

  • 7
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    До каква височина се простива въздушното пространство над дадена държава според международното право?

  • 8
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    *аси скоро ще си чатя с пингвини :)

  • 9
    netfocom avatar :-|
    ironhorse

    До коментар [#7] от "Daniboy":

    Май беше над 100 км.

  • 10
    tarpana avatar :-|
    Търпана

    [quote#2:"BlueWater"]Стратосферните балони се пълнят с ХЕЛИЙ, а не с въздух и то сгъстен! Как нещо пълно със сгъстен въздух ще е по-леко от същия обем не сгъстен въздух, за да се издигне![/quote]

    Стига си го мъчил Арнаудов с такива подробности, де... а и отде пък знаеш, че не е сгъстен хелий?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK