Facebook сбъдва виртуалната реалност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Facebook сбъдва виртуалната реалност

Макар все още да не са готови за пазара, очилата се радват на голям интерес от геймъри и програмисти.

Facebook сбъдва виртуалната реалност

Социалната мрежа придоби компанията Oculus VR за 2 млрд. долара

Мартин Дешев
15878 прочитания

Макар все още да не са готови за пазара, очилата се радват на голям интерес от геймъри и програмисти.

© Reuters


Виртуалната реалност от години присъства редовно в научната фантастика. В истинския живот обаче тя все още е далеч от масовото навлизане. За основателя на Facebook Марк Зукърбърг обаче бъдещето на тази технология е голямо. Толкова голямо, че да похарчи 2 млрд. долара за  една от най-иновативните компании в сферата - Oculus VR.

Фирмата е известна с очилата си с виртуална реалност Oculus Rift, които все още са в процес на разработка. Първоначалната идея беше да се използват като аксесоар от геймърите. Очилата имат способността да превръщат повечето компютърни игри в триизмерни виртуални светове, в които геймърът се потапя и може да се почувства сякаш наистина е там. За Зукърбърг обаче Oculus може да бъде нещо много повече.

Бъдещата социална платформа

"Мобилните технологии са платформата днес, а същевременно се подготвяме и за утрешните платформи. Oculus има шанс да създаде най-социалната платформа в историята и да промени начина, по който работим, играем и комуникираме", казва Зукърбърг в официално изявление. Основателят на Facebook има големи амбиции за новата си придобивка. Според него Oculus са най-напред в развитието на виртуалната реалност, а конкурентите Sony и Microsoft (които също разработват подобни системи) няма да създадат трудности на пазара. Зукърбърг се аргументира и с разликата в стратегиите. Според него Sony и Microsoft целят разработката на виртуална реалност само за гейм конзолите си. "Ако искаш да създадеш истинска компютърна платформа, трябва да събереш двете неща -  социалното и игрите", казва той и допълва, че точно това правят Facebook и Oculus VR.

Сделката беше обявена в сряда, като е на стойност приблизително 2 млрд. долара. От тях 400 млн. долара ще бъдат изплатени в брой, а останалите ще са под формата на акции във Facebook. Ако бъдат постигнати определени предварително поставени цели, Facebook ще изплати още 300 млн. долара бонуси отново във формата на акции и в брой. Подобно на WhatsApp, който Facebook придоби миналия месец за 19 млрд. долара, Oculus VR ще остане самостоятелна компания. Поне в началото. Тя ще продължи да развива очилата Oculus Rift и вероятно други гейм аксесоари. След това обаче ще се съсредоточи изцяло върху симбиозата, предложена от Зукърбърг, и заедно със Facebook ще започне създаването на нова комуникационна платформа. "Oculus имат ясна пътна карта. Единственото, което ще се промени с идването на Facebook е, че ще им помогне да стигнат пазара по-рано", коментира Антонио Родригез от инвеститорската компания Matrix Partners, която е движила сделката.

Според основателя на Oculus VR Палмър Лъки сделката е добра не само за двете компании, но и за технологиите като цяло. Пред онлайн изданието TheVerge Лъки споделя, че това развитие на нещата ще се отрази положително на виртуалната реалност и ще направи технологията по-желана от хората и много по-достъпна за тях. Той казва още, че Зукърбърг и екипът му са проявили интерес към компанията преди известно време и са я посетили, за да видят демо на продуктите, които много са им харесали. "После Марк попита дали може да помогне с нещо, да инвестира или да промотира", казва Лъки. Двамата започнали да се виждат по-често и да обсъждат различни възможности за развитие на компаниите и виртуалната реалност като цяло. Зукърбърг е бил доволен от нивото на подготовка на компанията и е дал предложението си за придобиване. Според специализирания блог TechCrunch сделката е била договорена в рамките на пет дни.

Вместо бъдещ журналист - милиардер

Историята на Oculus VR е като "по учебник". През септември 2012 г. в платформата за доброволно финансиране Kickstarter се появява проектът на Oculus Rift. Първоначалната му цел са 250 хил. долара, с които Лъки се надява да реализира устройството си и да започне малко производство. Интересът към идеята му обаче е огромен и тя получава от потребителите 2.4 млн. долара. Това води и до сериозен интерес от страна на инвеститорите. През юни 2013 г. Matrix Partners и Spark Capital инвестират 16 млн. долара в компанията. А през декември миналата година нов рунд на финансиране, воден от известния инвеститор Андресен Хоровиц, носи на Oculus VR още 75 млн. долара - и всичко това, без компанията все още да има готов продукт за пазара, а само прототипи.

Основателят на Oculus Палмър Лъки също следва модела на типичния технологичен предприемач - бъдещ милиардер. Подобно на Бил Гейтс, Стив Джобс, Марк Зукърбърг и Ян Коум Лъки не завършва университет. Започва работа като софтуерен инженер в Университета на Южна Калифорния, но по-интересно му е хакерството. В интервю за онлайн изданието BusinessInsider споделя, че виртуалната реалност му е била интересна от 13-годишен. Допълва, че е имал работещи прототипи на очилата Rift още преди да е започнал работа в университета. Казва, че е посещавал обществен колеж още на 14-годишна възраст, за да учи "общи работи като история и математика". След това кандидатства и е приет в държавния калифорнийски университет в Лонг бийч в специалност "Журналистика". "След това обаче отпаднах, защото основах Oculus", допълва Лъки. Днес той вече е на 21 години и се доближи до клуба на милиардера.

Въпреки младостта си Лъки има сериозен поглед върху себе си и развитието на компанията си. Според него е добра идея компанията да има много инженери, които да работят върху продукта, "вместо група хора, чиято работа е да развиват маркетинга и да привличат интерес към него". Той смята, че добрият продукт сам ще си намери купувачите и поне досегашния интерес към очилата изглежда, че подкрепя твърдението му.

Но не всички са на това мнение. Основателят на компанията Mojang, която е създател на популярната игра Minecraft, обяви, че преустановява връзките си с Oculus VR. Причината: липса на доверие във Facebook. "Facebook не е компания на кореняци технологични ентусиасти. Не е гейм компания. Facebook има история, че я е грижа само и единствено за трупането на брой потребители", пише Маркъс Персон. Той критикува социалната мрежа, която промени платформата си и изигра лоша шега на създателите на игри точно когато всичко изглеждаше повече от обещаващо за тях. "Мотивите им не са ясни, постоянно се променят и исторически не са стабилна платформа. Нищо в историята им не ме кара да им вярвам", коментира той по адрес на Facebook. Макар и да казва, че смята виртуалната реалност за идеална за социални платформи, той допълва, че иска да прави игри. "За щастие заедно с Oculus се появиха много други конкуренти. Не са перфектни, но конкуренцията е хубаво нещо", допълва Персон. Марк Зукърбърг явно е на друго мнение...

Виртуалната реалност от години присъства редовно в научната фантастика. В истинския живот обаче тя все още е далеч от масовото навлизане. За основателя на Facebook Марк Зукърбърг обаче бъдещето на тази технология е голямо. Толкова голямо, че да похарчи 2 млрд. долара за  една от най-иновативните компании в сферата - Oculus VR.

Фирмата е известна с очилата си с виртуална реалност Oculus Rift, които все още са в процес на разработка. Първоначалната идея беше да се използват като аксесоар от геймърите. Очилата имат способността да превръщат повечето компютърни игри в триизмерни виртуални светове, в които геймърът се потапя и може да се почувства сякаш наистина е там. За Зукърбърг обаче Oculus може да бъде нещо много повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    С тич очила на физиономията-съвсем не на човек се мязя. Приятно време губене на всички файсебоок маниаци-съвсем ще забравят що е то жив контакт и истински приятели с тая джажа ..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK