Facebook сбъдва виртуалната реалност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook сбъдва виртуалната реалност

Макар все още да не са готови за пазара, очилата се радват на голям интерес от геймъри и програмисти.

Facebook сбъдва виртуалната реалност

Социалната мрежа придоби компанията Oculus VR за 2 млрд. долара

Мартин Дешев
15640 прочитания

Макар все още да не са готови за пазара, очилата се радват на голям интерес от геймъри и програмисти.

© Reuters


Виртуалната реалност от години присъства редовно в научната фантастика. В истинския живот обаче тя все още е далеч от масовото навлизане. За основателя на Facebook Марк Зукърбърг обаче бъдещето на тази технология е голямо. Толкова голямо, че да похарчи 2 млрд. долара за  една от най-иновативните компании в сферата - Oculus VR.

Фирмата е известна с очилата си с виртуална реалност Oculus Rift, които все още са в процес на разработка. Първоначалната идея беше да се използват като аксесоар от геймърите. Очилата имат способността да превръщат повечето компютърни игри в триизмерни виртуални светове, в които геймърът се потапя и може да се почувства сякаш наистина е там. За Зукърбърг обаче Oculus може да бъде нещо много повече.

Бъдещата социална платформа

"Мобилните технологии са платформата днес, а същевременно се подготвяме и за утрешните платформи. Oculus има шанс да създаде най-социалната платформа в историята и да промени начина, по който работим, играем и комуникираме", казва Зукърбърг в официално изявление. Основателят на Facebook има големи амбиции за новата си придобивка. Според него Oculus са най-напред в развитието на виртуалната реалност, а конкурентите Sony и Microsoft (които също разработват подобни системи) няма да създадат трудности на пазара. Зукърбърг се аргументира и с разликата в стратегиите. Според него Sony и Microsoft целят разработката на виртуална реалност само за гейм конзолите си. "Ако искаш да създадеш истинска компютърна платформа, трябва да събереш двете неща -  социалното и игрите", казва той и допълва, че точно това правят Facebook и Oculus VR.

Сделката беше обявена в сряда, като е на стойност приблизително 2 млрд. долара. От тях 400 млн. долара ще бъдат изплатени в брой, а останалите ще са под формата на акции във Facebook. Ако бъдат постигнати определени предварително поставени цели, Facebook ще изплати още 300 млн. долара бонуси отново във формата на акции и в брой. Подобно на WhatsApp, който Facebook придоби миналия месец за 19 млрд. долара, Oculus VR ще остане самостоятелна компания. Поне в началото. Тя ще продължи да развива очилата Oculus Rift и вероятно други гейм аксесоари. След това обаче ще се съсредоточи изцяло върху симбиозата, предложена от Зукърбърг, и заедно със Facebook ще започне създаването на нова комуникационна платформа. "Oculus имат ясна пътна карта. Единственото, което ще се промени с идването на Facebook е, че ще им помогне да стигнат пазара по-рано", коментира Антонио Родригез от инвеститорската компания Matrix Partners, която е движила сделката.

Според основателя на Oculus VR Палмър Лъки сделката е добра не само за двете компании, но и за технологиите като цяло. Пред онлайн изданието TheVerge Лъки споделя, че това развитие на нещата ще се отрази положително на виртуалната реалност и ще направи технологията по-желана от хората и много по-достъпна за тях. Той казва още, че Зукърбърг и екипът му са проявили интерес към компанията преди известно време и са я посетили, за да видят демо на продуктите, които много са им харесали. "После Марк попита дали може да помогне с нещо, да инвестира или да промотира", казва Лъки. Двамата започнали да се виждат по-често и да обсъждат различни възможности за развитие на компаниите и виртуалната реалност като цяло. Зукърбърг е бил доволен от нивото на подготовка на компанията и е дал предложението си за придобиване. Според специализирания блог TechCrunch сделката е била договорена в рамките на пет дни.

Вместо бъдещ журналист - милиардер

Историята на Oculus VR е като "по учебник". През септември 2012 г. в платформата за доброволно финансиране Kickstarter се появява проектът на Oculus Rift. Първоначалната му цел са 250 хил. долара, с които Лъки се надява да реализира устройството си и да започне малко производство. Интересът към идеята му обаче е огромен и тя получава от потребителите 2.4 млн. долара. Това води и до сериозен интерес от страна на инвеститорите. През юни 2013 г. Matrix Partners и Spark Capital инвестират 16 млн. долара в компанията. А през декември миналата година нов рунд на финансиране, воден от известния инвеститор Андресен Хоровиц, носи на Oculus VR още 75 млн. долара - и всичко това, без компанията все още да има готов продукт за пазара, а само прототипи.

Основателят на Oculus Палмър Лъки също следва модела на типичния технологичен предприемач - бъдещ милиардер. Подобно на Бил Гейтс, Стив Джобс, Марк Зукърбърг и Ян Коум Лъки не завършва университет. Започва работа като софтуерен инженер в Университета на Южна Калифорния, но по-интересно му е хакерството. В интервю за онлайн изданието BusinessInsider споделя, че виртуалната реалност му е била интересна от 13-годишен. Допълва, че е имал работещи прототипи на очилата Rift още преди да е започнал работа в университета. Казва, че е посещавал обществен колеж още на 14-годишна възраст, за да учи "общи работи като история и математика". След това кандидатства и е приет в държавния калифорнийски университет в Лонг бийч в специалност "Журналистика". "След това обаче отпаднах, защото основах Oculus", допълва Лъки. Днес той вече е на 21 години и се доближи до клуба на милиардера.

Въпреки младостта си Лъки има сериозен поглед върху себе си и развитието на компанията си. Според него е добра идея компанията да има много инженери, които да работят върху продукта, "вместо група хора, чиято работа е да развиват маркетинга и да привличат интерес към него". Той смята, че добрият продукт сам ще си намери купувачите и поне досегашния интерес към очилата изглежда, че подкрепя твърдението му.

Но не всички са на това мнение. Основателят на компанията Mojang, която е създател на популярната игра Minecraft, обяви, че преустановява връзките си с Oculus VR. Причината: липса на доверие във Facebook. "Facebook не е компания на кореняци технологични ентусиасти. Не е гейм компания. Facebook има история, че я е грижа само и единствено за трупането на брой потребители", пише Маркъс Персон. Той критикува социалната мрежа, която промени платформата си и изигра лоша шега на създателите на игри точно когато всичко изглеждаше повече от обещаващо за тях. "Мотивите им не са ясни, постоянно се променят и исторически не са стабилна платформа. Нищо в историята им не ме кара да им вярвам", коментира той по адрес на Facebook. Макар и да казва, че смята виртуалната реалност за идеална за социални платформи, той допълва, че иска да прави игри. "За щастие заедно с Oculus се появиха много други конкуренти. Не са перфектни, но конкуренцията е хубаво нещо", допълва Персон. Марк Зукърбърг явно е на друго мнение...


1 коментар
  • 1
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    С тич очила на физиономията-съвсем не на човек се мязя. Приятно време губене на всички файсебоок маниаци-съвсем ще забравят що е то жив контакт и истински приятели с тая джажа ..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK