Десет години продължава доминацията на Gmail
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Десет години продължава доминацията на Gmail

Google разработва електронната си поща близо три години

Десет години продължава доминацията на Gmail

Google почти на шега промени изцяло онлайн пощите със своята революционна за времето си услуга

Юлиян Арнаудов
9055 прочитания

Google разработва електронната си поща близо три години


500

млн. са абонатите на Gmail  в момента

Първи април е международният ден на шегата, който е на особена почит сред технологичните компании. На тази дата корпорациите от IT бранша обичат да пускат закачки с потребителите - например продукти, които звучат и изглеждат налудничаво. Така на 1 април 2004 г. Google обявява, че ще разработва лунна станция "Коперник", както и че пуска собствена електронна поща с капацитет от 1GB, която може да се ползва безплатно – нещо нечувано дотогава. Потребителите на популярната интернет търсачка решават, че и двете новини са просто поредната и ежегодна закачка на технологичния гигант от Маунтин вю. Независимо дали на шега или не новият тогава Gmail отнася конкуренцията, а десет години по-късно продължава да доминира и да диктува пазара.

В момента услугата на Google разполага с около 500 млн. абоната. Тя изглежда непоклатима на лидерската позиция независимо от различните противоречия, свързани с нарушаване на личните данни. Интернет гигантът получи упреци, че сканира съобщенията в Gmail за ключови думи и така подобрява насочената си реклама в различните услуги.

Революция G

Google разработва електронната си поща близо три години. Но изборът на дата замалко не води до провал на услугата. Ден преди официалното прессъобщение изтича информация за новия продукт на интернет търсачката. Журналистът от New York Times Джон Маркоф пише в последния ден от март, че Google ще пусне собствена имейл услуга, която ще разполага с виртуално пространство от 1GB за съхранение на данни. Това е близо 500 пъти повече, отколкото предлагат популярните тогава електронни пощи като Hotmail на Microsoft и Yahoo Mail (около 2-4MB). Освен това новата услуга е напълно безплатна. В първия момент милиони потребители си мислят, че интернет компанията си прави първоаприлска шега, като пуска невъзможна, но забавна "новина". Новата електронна поща обаче се оказва истина, при това революционна.

На първо място, това е първата услуга, която Google пуска извън традиционната интернет търсачка. Gmail не просто успя да отнесе традиционните за времето си имейл платформи като Hotmail и Yahoo Mail. С големия си капацитет за съхранение на данни, прост интерфейс и др. новата поща се превърна в първата масова облачна услуга, която намали зависимостта на потребителите от едно-единствено устройство.

"Ако се върнете обратно в 2004 г., основните проблеми на потребителите на електронна поща бяха, че трябваше да трият голяма част от съобщенията, за да освободят място за нови. Причината се криеше в липсата на достатъчно капацитет. Отделно нямаше спам филтър и много бързо дори малкото свободно пространство се изпълваше с непоискани съобщения", коментира Алекс Геулей, продуктов мениджър на Gmail, цитиран от списание Time. Той допълва, че в момента предизвикателствата пред новата услуга са интегрирането на нови и полезни функции, както и постоянното приспособяване за мобилни устройства.

Една крачка напред

Вследствие на по-голямото количество мейли, които може да побира, Gmail интегрира и най-силната си услуга - търсенето. Тя може да търси по ключови думи сред стотиците електронни писма и бързо да открие едно определено, както и да прави запитвания не само в рамките на пощенската кутия, но и в цялата глобална мрежа. Впоследствие подобни инструменти се превръщат в стандарт за имейл клиентите, както се случи и с безплатния капацитет от поне 1GB. За последното обаче минава известно време: през 2004 г. Yahoo отговаря на Google, като разширява възможностите на своята пощенска кутия до... 100 MB.

На техническо ниво също има иновации от страна на Google. Инженерите проектират Gmail повече като приложение, отколкото като стандартна интернет страница. Дотогавашните клиенти разчитат на прост HMTL скрипт, което налага за всяко действие да се обновява страницата, което забавя процеса, особено ако имате по-бавна интернет връзка. Инженерите на Google заобикалят тези ограничения, като използват интерактивен JavaScript код. Така Gmail дава усещането, че използваш оптимизиран софтуер, а не уеб страница. В момента повечето големи имейли са изградени именно по този метод, но Google е пионер в това начинание.

 

Да се задържиш на върха

Google не просто създава IT хит, който пробива светкавично и се превръща в пазарен лидер. Компанията успява да задържи и дори да засили доминацията на услугата си и засега не се очертава скоро някой да промени статуквото. Интернет търсачката непрекъснато разширява възможностите на Gmail, без да утежнява прекалено много интерфейса. Постепенно около имейл приложението започнаха да изникват и да се интегрират други облачни услуги на Google – календар, контакти и др. Компанията непрекъснато разширява капацитета на своята кутия, от 1GB тя достига 15GB. Също интегрира нови функции или подобрява връзката с останалите приложения на Google. Тъй като имейл услугата е първото приложение извън интернет търсачката, Gmail де факто се явява като врата на потребителите към цялата екосистема на компанията.

Тъмната страна на мейла

Бизнес моделът на услугата се различава от традиционните. В кутията няма да откриете рекламни банери, защото Gmail не изкарва пари от директна реклама. Ключът е в думата "насочена". Електронната поща и повечето приложения от екосистемата на Google не носят директни приходи. Вместо това те събират сред мрежата от приложения информация за своите потребители, навиците им и най-вече за търсенето в интернет. Тук се крие тъмната страна на Gmail - компанията беше разкритикувана за някои от практиките при събирането на тези данни. Сред обвиненията е, че сканира всичките електронни писма за ключови думи, за да подобри алгоритъма на насочената реклама. Новината излезе през миналата година и предизвика гнева на поддръжниците за защита на личните данни и доведе до няколко съдебни иска срещу интернет гиганта.

Google все пак започна да усеща силата на Gmail и предприе няколко инициативи за по-директно монетизиране на услугата. Първото е в предоставяне на реклами в мобилната версия на приложението. Второто е платена услуга, предназначена за малки и средни предприятия, които искат да ползват пощата си за служебни цели.

Все още е рано да се каже дали тези опити за директна монетизация ще навредят на Gmail. Ако Google не разчита прекалено агресивно на подобни подходи, най-вероятно компанията ще запази стабилната преднина, която е изградила в сегмента. На десетия си юбилей Gmail изглежда непоклатим на трона.

500

млн. са абонатите на Gmail  в момента

Първи април е международният ден на шегата, който е на особена почит сред технологичните компании. На тази дата корпорациите от IT бранша обичат да пускат закачки с потребителите - например продукти, които звучат и изглеждат налудничаво. Така на 1 април 2004 г. Google обявява, че ще разработва лунна станция "Коперник", както и че пуска собствена електронна поща с капацитет от 1GB, която може да се ползва безплатно – нещо нечувано дотогава. Потребителите на популярната интернет търсачка решават, че и двете новини са просто поредната и ежегодна закачка на технологичния гигант от Маунтин вю. Независимо дали на шега или не новият тогава Gmail отнася конкуренцията, а десет години по-късно продължава да доминира и да диктува пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    stg avatar :-|
    stg

    всичко това е много хубаво и наистина е така и акаунта ми там е от 2004 година, но това което се случва напоследък, имам предвид интегрирането към пощенската услуга на каквото трябва и каквото не трябва , започва да разваля добрия имидж на пощенската услуга

  • 2
    barbq avatar :-|
    BarBQ

    С нищо не ме привлича тая услуга. Предоволен съм си от mail.bg

  • 3
    siolen avatar :-|
    siolen

    Не че и преди не са се чели пощите, но Гугъл за пръв път го направиха масова практика, като започнаха и да правят пари от това.

  • 4
    phenom avatar :-P
    Знам и Мога

    Не стреляйте по пианиста, пардон, журналиста, той толкова си може!

    От къде недопреписахте това недоразумение, наречено ИТ статия?

  • 5
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#2] от "Dantos":

    Последно пощата на тези беше пълна с реклами и то по най-малоумният начин и искаха месечен абонамент във формата на SMS-и за всякакви допълнителни неща - примерно ползването на POP3/IMAP, което си е безплатно в Gmail. Последно гледах mail.bg преди около 2 години и тотално се отвратих от тях.

  • 6
    tigervi avatar :-|
    tigervi

    До коментар [#5] от "Sinergy":

    Достъпът до POP3 при mail.bg е безплатен, ако знаеш настройките. Главният проблем при тях е спама. Не можеш да отбележиш едно писмо като нежелано без да го отвориш.

  • 7
    barbq avatar :-|
    BarBQ

    До коментар [#5] от "Sinergy":

    Блокирам всякакви реклами посредством ад-они, а спамът си отива, където му е мястото - в папка спам. Това, което сте видяли е било преди доста време.

  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc

    Ползвам gmail почрти от началото и данните в статията са леко неверни - по това време Yahoo предлагаха 3 MB, а хотмейла - 10, затова кореспонденцията ми беше предимно в хотмейла.

    Отначало гугъл ги критикуваха, че няма възможност да се изтрие никакъв мейл и всъщност работят за правителството, та побързаха да вкарат и тази функция. В момента, в който разбрах, че хотмейла ми трие всичко от изпратени след 30 дни мигрирах с писъци към gmail и отсвирих хотмейла, и без друго повечето ми познати направиха същото.

    А продължавам да твърдя, че mail.bg и abv.bg ползват само идиотите, дето ги мързи да научат английски - идиотска спам защита, която повече създава проблеми отколкото решава (честно, това са май единствените пощи, които при липса на reverse resolve диретно реджектват мейла, докато останалите - yahoo, gmail и т.н. просто го слагаха в спама, но го приемаха), неадекватен интерфейс, който "девелоперите" все "подобряват" дотолкова, че става все по-неадекватен (викали са ме да свалям атачмънт от abv.bg - беше уникално изживяване, смених 3 браузера и два компютъра докато разбера, че проблемът не е в мен, а в тъпият интерфес).

  • 9
    zamen avatar :-|
    д р Чарли Мишкин от ГРУ

    От българските пощи единствено абв.бг става малко, но спрямо ГМейл е на светлинни години.
    И най-големия грях на бг пощите - отвратителен спам филтър, а може би съвсем резонно те самите ни пълнят пощата със спам.

  • 10
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    До коментар [#9] от "Чарли":

    Съгласен съм за спам защитите на "АБВ". Предлагат ти някаква папка "спам" и ограничение в броя на блокираните адреси, докато "Gmail" директно прекъсва всякаква комуникация с въпросния адрес. Чудно ми е защо нашенската не я усъвършенстват в това отношение (което е ключов въпрос в дигиталната епоха) - нямаме добри IT специалисти, политика ли е, мързел ли е?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK