Ще наемем по 200 души на година и ще отворим собствена IT академия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще наемем по 200 души на година и ще отворим собствена IT академия

SoftServe

Ще наемем по 200 души на година и ще отворим собствена IT академия

Алан Харлан, главен изпълнителен директор на SoftServe, пред "Капитал"

Юлиян Арнаудов
26681 прочитания

SoftServe

© SoftServe


През март обявихте, че ще навлезете в България, като отворите нов развоен център в София. Какви са причините да решите да отворите подобно звено в страната и как я избрахте?

- Смятаме, че когато става дума за аутсорсинг и софтуерна развойна дейност, Източна Европа е най-горещият IT пазар в света в момента. Ако разгледате Азия и по-конкретно Индия, там има нaмаляване на кадровия потенциал и висока инфлация, подобна е ситуацията в САЩ. Исторически погледнато, в Източна Европа се аутсорсват доста IT проекти и софтуерни разработки и считаме, че регионът има един от най-големите потенциали за тази дейност.

За да открием нов център, изискванията ни са той да бъде разположен в град с над един милион души население, с добри технически училища и университети, които да осигурят кадрите. Освен това аутсорсинг проектите ни идват основно от САЩ и Западна Европа, а разходите за изнасяне на дейността в България са съпоставими с тези на Румъния, Украйна и Полша. Така че има няколко основни критерии, по които избрахме София, плюс наличието на подготвени кадри, които да работят в центъра и да поддържат пазарите, с които работим. Отделихме доста време за проучване и смятам, че изборът на София за нов развоен център идеално пасва на стратегията и на културата на компанията. В града има необходимия потенциал откъм квалифицирани кадри. Затова сме много развълнувани от разширяването на дейността ни и смятаме, че новото звено ще бъде много успешно. Смятам, че SoftServe ще може да допринесе много за развитието на софтуерното ноу-хау в София, но също така мисля, че и българите ще могат да добавят много допълнителна стойност за нашата компания.  

Отварянето на развойния център на SoftServe в София няма ли да доведе до затваряне на друг офис на компанията по света?

- Определено новото звено няма да доведе до затваряне на офиси. Тук става въпрос за растеж на дейността на компанията. SoftServe расте с около 40% годишно, така че новият център трябва да повиши нашите възможности и капацитет, така че да посрещнем по-голямото търсене на услугите и продуктите ни.

Каква е точно дейността на SoftServe?

- SoftServe е компания за аутсорсване на софтуерни разработки. Ако разгледате с кои клиенти работим, ще видите, че продаваме и предлагаме продуктите ни на различни софтуерни фирми и дистрибутори, както и големи предприятия. SoftServe работи едновременно с тези компании не само за разработката, но и паралено с тях за разпространението до крайните клиенти. Примери за технологични корпорации, с които работим, са: Hewlett-Packard, Cisco, IBM и др. Освен това помагаме на софтуерните разработчици да разпространят и внедрят различните програми на пазара, като няма значение дали те са предназначени за крайните потребители (B2C) или бизнес клиенти (B2B).

Кои пазари ще обслужва новият български офис?

На първо място Северна Америка – САЩ и Канада. След това е Западна Европа (Великобритания, Франция, Испания, Германия, Скандинавия, Бенелюкс, Швейцария и т.н.). Българският офис ще поеме тези пазари както при работата с нови, така и с вече съществуващи клиенти на SoftServe.

По какви проекти ще работи центърът в София?

Имаме пет вертикални сектора, в които е фокусирана дейността на SoftServe. Първата е здравеопазване, което включва софтуер, ориентиран около системи за здравно осигуряване. Вторият е търговията на дребно: изготвяме системи, които обслужват всичко, свързано с продажбата на стоки, отчитането им в магазина и т.н. Третият сектор са корпоративните технологии: тук може да се включат програми за управление на мрежи, IT процеси, като клиенти в този сегмент са големите технологични гиганти като HP, Cisco и IBM, Dell и др. Четвъртият са секторите с изгряващ потенциал като медии, човешки ресурси и др. Накрая идват образователните системи. Така че в общи линии българското звено ще отговаря за определени продукти в тези сектори, което включва голямо разнообразие от технологии и програми. Може да става въпрос за облачни услуги, мобилни приложения, аналитични инструменти и др. С други думи, работата ще включва най-интересните и модерни области от света на технологиите, като SoftServe работи с едни от най-големите IT корпорации.

Можете ли да определите размера на инвестицията на SoftServe в България?

Бих измерил обема на инвестицията на базата на начина, по който фунцкионира SoftServe по света. В общи линии работим с хора и поради тази причина търсим софтуерни разработчици в България. Едно от основните ни изисквания е съответният пазар да е с над 1 млн. души население. София очевидно покрива тези критерии. Но откровено казано, смятаме да наемаме грубо около 200 програмисти на година. Бизнес планът ни предвижда при достатъчно бързи действия да вземем на работа общо поне хиляда души в новия център в София. Инвестицията ще включва и други, най-вече инфраструктурни аспекти – разходи по сгради, мрежа, компютри и всички свързани неща. Това се отнася по отношение на IT ресурсите. При развитие на човешките ресурси разполагаме със собствена програма за обучение – IT Academy (ITA). Чрез нея даваме възможност на завършили средно или висше образование да получат подготовка по определени технически умения. Така средно на всеки около сто служители се падат около 25 души, които изпълняват различни поддържащи функции в рамките на центъра.

Затова може да разгледаме обема на инвестициите  по този начин – той не се изразява само в разходи по инфраструктура, а главно в хора, подготовка на кадри и поддържането на целия център. Предпочитам да я представя така, вместо по най-лесния начин да спомена определена сума от няколкостотин хиляди долара.

Споменахте, че персоналът в развойния център ще достигне хиляда души. Кога планирате това да се случи?  

В общи линии разполагаме с петгодишен план, така че грубо около 2017 или 2018 г. очакваме персоналът в София да достигне хиляда души. Говорим за около двеста софтуерни разработчици на година, които да отговарят за целия жизнен кръг по програмирането (SDLC). Според наши клиенти в България ще можем да наемем около сто души годишно, докато сме чували от конкуренти, че може броят им да е и двеста души на година. Така че нашата цел е такава - по двеста нови служители всяка година. Ще сме доволни и ако я надхвърлим. Така през 2017-2018 г. ще разполагаме с над хиляда софтуерни разработчици или служители с технически познания. Още 25% от тях ще са поддържащ персонал, което означава още около 250 души.

С други думи, ще търсите висококвалифицирани специалисти, а не служители в кол-центрове, каквото тук е разбирането за аутсорсинг компаниите?

Да. Има грубо около четири вида аутсорсинг дейности. Първият е изнасяне на бизнес процесите и операциите (BPO) – тук са включени различни дейности по поддръжка на офисите, кол центрове, документи и понякога счетоводство. Ние определено не се занимаваме с подобна дейност. Вторият вид аутсорсинг е изнасяне на IT операции – като изграждането и поддържането на центрове за данни, поддръжка и съхрание на бази с данни и т.н. С това също не се занимаваме. След това има изнасяне на разработването на софтуерни продукти, което в повечето случаи се прави от софтуерни компании или IT гиганти, които искат да подготвят определени програми или услуги за продажба или лицензиране на пазара. SoftServe се занимава точно с това – да осигури жизнения цикъл по създаването, интегрирането и поддържането на софтуерните приложения. Това може да включва написването на дадена програма – примерно за бизнес анализ, може да отговаряме за тестовата фаза или поддръжката им. Но всичко се върти около някоя част от целия процес на разработването на софтуер. Последният вид аутсорсинг е прехвърлянето на определени IT процеси извън компанията. Това е характерно за големите корпорации, които имат вътрешен отдел за разработка, който примерно е създал сайт или определена услуга и дейността по тях се прехвърля на външно дружество.

Софтуерните компании в България вече алармират, че има недостиг на квалифицирани кадри в сектора. Не се ли притеснявате, че ще имате трудности при намирането на достатъчно програмисти?

При времеви прозорец от четири-пет години мисля, че ще успеем да намерим достатъчно кадри. SoftServe разполага с добре разработена система за подготовка на специалисти. Поради това на нас ще са ни необходими сравнително малко висококвалифицирани кадри, които да са старши разработчици и доста младши такива. Вече споменах, че разполагаме с IT академия, при която взимаме хора, завършили или завършващи висше образование, и ги обучаваме безплатно в ITA. Подборът става чрез интервюта, а учебните програми варират между шест месеца и една година. Те могат да включват познания по Java, интернет услуги, тестване, UX, потребителски интерфейс и др. Така че концепцията на системата ни за обучение е да взимаме млади хора, завършили образованието си, и да ги подготвим за нуждите на пазара на труда на IT сектора, като същевременно те да покрият нашите нужди и тези на клиентите ни. Повечето от конкурентите ни предпочитат да набавят 100% от необходимите им кадри директно от пазара на труда и, честно казано, подходът ни отличава и ни дава известни предимства пред останалите. Дори и да ни се наложи да наемем стотина старши експерти, ще вземем още 100 - 150 младши специалисти и наскоро дипломирали се студенти, които ще подготвим допълнително с вътрешна система за обучение. Системата на SoftServe за изграждане на кадрите в рамките на компанията работи успешно през годините.

Обучението ще се извършва в България или част от него ще става в други държави, където SoftServe има свои звена?

 
Част от подготовката ще се извършва в чужбина, но в България ще имаме, така да се каже, професори и преподаватели, които да отговарят за IT академията ни в страната. В други държави може да развиваме специфични езикови умения спрямо пазарите, на които работим – като например в Германия да изпращаме хора да развиват немския език и технически особености около него.   

Определено голяма част от подготовката ще се осъществява на място в София. Първоначално голяма част от нея ще се извършва чрез дистанционно обучение. Разполагаме със собствена програма за сертифициране на кадри – Abiliton, която позволява да се оценят и развиват възможностите на хората с различни познания и умения.

Хората, които ще подготвите през IT академията, ще покрият само вашите вътрешни нужди или ще останат кадри в повече?

Обикновено обучаваме повече, отколкото са ни необходими. В Украйна например имаме около хиляда завършили академията на година, от които взимаме на работа между 60 и 70%. Останалите 30% се връщат на пазара за IT специалисти. В повечето случаи те не достигат необходимото за нас ниво на подготовка. Така хипотетично, ако в България наемаме около 200 души на година, трябва да очакваме още около стотина души, които ще имат добри познания и покриват изискванията на някои наши конкуренти, но SoftServe няма да вземе на работа.

Кога точно SoftServe ще отвори официално своя развоен център и респективно IT академията си в България?

Очакваме инфраструктурата да бъде изградена напълно през второто тримесечие на тази година. В момента имаме екипи, които работят, за да бъде отворен центърът в страната. Вече е избрано място и сграда в София, а в момента се наема поддържащата инфраструктура и оборудване. След това през третото тримесечие ще започнем да наемаме вече персонал и да стартираме програмата за обучение.

Тоест до края на тази година IT академията ще започне да функционира напълно?

Да, определено. Тя е много добре интегрирана и систематизирана като процедури и трябва бързо да бъде изградена. Ще има известно забавяне спрямо отварянето на развойния център, за да може местните специалисти да адаптират някои от учебните програми за нуждите и спецификите на българския пазар. Тук са включени намирането на български преподаватели, документация и учебници на български език и т.н. Поради факта, че оперираме в различни краища на света – от Украйна и ОНД през ЕС и България до Северна Америка, официалният език в компанията е английският. Въпреки това взимаме предвид особеностите на всеки пазар и се опитваме да адаптираме учебните програми във всеки регион. Самата академия в България най-вероятно ще започне да функционира през третото тримесечие на годината.

С други думи, няма да задоволите нуждите си за кадри, като привличате специалисти от други IT компании в България?

 

SoftServe има традиция да работи добре с различните софтуерни браншови организации в регионите, където оперира. Стремим се да поддържаме добра репутация на пазарите, в които развиваме нашата дейност. Може да се каже, че някои специалисти може да бъдат привлечени от нашите програми за развитие, но SoftServe няма целенасочено да търси кадри от други компании. Това не е подходът ни в изграждането на лоялност и не се вписва в нашата корпоративна култура. В повечето случаи кадрите, които си откраднал, работят само за по-висока заплата и такива хора не ни устройват. Смятаме, че парите не са единственият фактор, а има и други като работна среда, политика и отношение на компанията към кадрите, които също оказват влияние и са важни за нас.

Визитка

Алан Харлан ръководи различни технологични бизнеси през последните 30 години. В момента е главен изпълнителен директор на SoftServe. Работил е както за софтуерни разработчици, така и за технологични аутсорсинг компании. Харлан е ръководил екипи в целия свят – Северна Америка, Западна и Източна Европа, Южна Америка, Азиатско-тихоокеанския регион. Заемал е различни длъжности - от изпълнителен директор, през главен технически директор, вицепрезидент по продажби и главен финансов директор. Покрива сливания и придобивания, бизнес стратегия и стартиращи компании.

 

През март обявихте, че ще навлезете в България, като отворите нов развоен център в София. Какви са причините да решите да отворите подобно звено в страната и как я избрахте?

- Смятаме, че когато става дума за аутсорсинг и софтуерна развойна дейност, Източна Европа е най-горещият IT пазар в света в момента. Ако разгледате Азия и по-конкретно Индия, там има нaмаляване на кадровия потенциал и висока инфлация, подобна е ситуацията в САЩ. Исторически погледнато, в Източна Европа се аутсорсват доста IT проекти и софтуерни разработки и считаме, че регионът има един от най-големите потенциали за тази дейност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    И да е честито на софиянци, и фирмата да дава прилични заплати - Европейски. :-)

  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Това
    трябва да е инвеститор клас А,

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    sadparrot avatar :-|
    sadparrot

    Тъпото е, че пак става в София това (въпреки, че за мен е изгодно, защото съм от София), а не в някой от другите големи градове в България.

  • 4
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    когато бизнесът реши, че може да нахълта в академичното поле става страшно. академичността изначало предполага свобода на мисълта, на личноста, свобода да експериментираш, свобода да не приемаш общоприетите стереотипи, да оспорваш и да търсиш. все неща, които са драматично различни от присъщото за всеки бизнес съобразяване с хиляди условности. бизнесът изгражда стеротипи (макар че се твърди обратното), които продава на който предложи най-добра цена. за разлика от него за академичното съсловие е характерен бунта, понякога бунт именно срещу неетични бизнеспрактики.

  • 5
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    До коментар [#3] от "sadparrot":

    Еми човекът си го е казал. Имат си изискване да инвестират в градове с над 1 000 000 жители, които да могат да им донесат нужните кадри. Дори при 2-милионна София явно ще им е трудно да набавят нужните специалисти. Градове с подобен потенциал други няма у нас. Все пак тези истински инвеститори (а не онея еконарушители от Карадере) не са социална служба в подкрепа на западналите родни региони.

  • 6
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    До коментар [#4] от "bi_u":

    По принцип може и да си прав, но в случая човекът си казва, че ще си дообучават завършили студенти. Пък и трудно може да се говори у нас за академичност и т.н. след като у нас има милиони университети и милиарди студенти по всичко. Демек всеки завършващ училище у нас е после и студент по нещо си, а накрая й гладен безработен.

  • 7
    sadparrot avatar :-|
    sadparrot

    До коментар [#5] от "Дундурук":

    Съчетано с академия, според мен спокойно могат да го направят и в някои от останалите големи градове - Пловдив, Варна, Бургас... Да, подходящите хора вероятно са по-малко, но няма да им се налага да се конкурират за тях с още 50 дебели фирми, а каквото не достига, могат да си го обучат.

  • 8
    sadparrot avatar :-|
    sadparrot

    До коментар [#4] от "bi_u":

    Абе може и да си прав, ама не за България, аз се мъчих в ТУ да постигна, както ти си писал, "свобода на мисълта, на личноста, свобода да експериментираш, свобода да не приемаш общоприетите стереотипи, да оспорваш и да търсиш."

    за 7 години, стигнах до 3-ти курс, и се отказах да търся :)

    Сега "робувам" на гадните капиталисти, и си гледам живота :)

  • 9
    epoc avatar :-|
    epoc

    По-голяма простотия не бях чувал - украинска фирма ще отваря развоен център в Европа, за да аутсорсва IT проекти за САЩ и ЕС......Преди 1-2 години от украинското звено на Майкрософт бяха дошли да одитират българската администрация, много се смях тогава, но показва, че потенциал и ИТ ресурси и в момента си имат...

    И това са поредните, които вместо да се спрат в Бургас, Варна или Пловдив се изсипват отново в София (а другите градове също имат летище наблизо и поне един университет).

    Изобщо София се превръща в кочина - единственият мегаполис в България.

  • 10
    skydiver avatar :-|
    Skydiver

    До коментар [#3] от "sadparrot":

    Не би трябвало да е учудващо. То и в САЩ където има много градове но основният екшън става в Силиконовата долина и няколко други локации.

    ИТ фирмите имат стадно поведение защото местоположението им не афектира продажбите, а наличието на други ИТ фирми отваря възможности за партньорство, привличане на кадри, споделяне на ноу-хау и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK