Google, Amazon и Yahoo с нов опит да навлязат в онлайн телевизията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google, Amazon и Yahoo с нов опит да навлязат в онлайн телевизията

Устройството Fire TV ще предлага достъп до множество онлайн услуги на различни компании.

Google, Amazon и Yahoo с нов опит да навлязат в онлайн телевизията

Различните им идеи за пътя към успеха може да се окажат далеч от търсеното от потребителите

Мартин Дешев
10992 прочитания

Устройството Fire TV ще предлага достъп до множество онлайн услуги на различни компании.

© Reuters


За платформа, на която мнозинството отрежда бляскаво бъдеще, онлайн телевизията определено изпитва доста трудности да се наложи на пазара. През годините много стартиращи бизнеси и големи IT гиганти правят опити да навлязат в този сегмент и да станат негови лидери. До момента това не се е случило. Фирмите запазват своята упоритост и постоянно подготвят нови концепции. Сега Google, Amazon и Yahoo разкриват подробности около идеите си. И трите компании са уверени, че са намерили пътя към успеха. Оказва се, че той може да е доста разнообразен и всъщност не е напълно сигурно, че ще доведе до това, което потребителите наистина търсят. Истината може да се окаже смесица от няколко различни концепции.

Приложения, приложения, приложения

Успехът на Android в мобилния свят е безспорен. Платформата се радва на много голяма популярност и Google иска да се възползва от това, като направи Android достъпен на най-различни устройства, включително и домашния телевизор. За него интернет гигантът разработва специална версия на операционната система, която се казва Android TV.

Според интернет гиганта пътят към успеха се крие в приложенията. Android TV се фокусира върху развлечението. Интерфейсът напомня на плочките в новия стартов екран на Windows 8, но същевременно е доразвит със странични менюта и категории. Основен фокус ще имат приложенията, които ще могат да са най-различни, предимно ориентирани към онлайн видеото, музиката и игрите. Идеята е платформата да е част от умните телевизори. Заради това Google цели приложенията да изглеждат по сходен начин и да поставят акцент над съдържанието. Обмисля се дори вариант, при който дизайнът и софтуерът са едни и същи, а програмистите се съсредоточават върху функциите и информацията. Така за потребителя ще има цялостно преживяване, смятат от компанията, като данни за платформата бяха разкрити от онлайн изданието The Verge.

Като допълнителни ползи за Google ще е възможността чрез този подход да получи достъп до съдържанието на различните услуги. А това ще позволи на интернет гиганта да разработи функция за единно търсене в тях, което в момента липсва, и прави търсенето на информация в света на мобилните приложения много трудно. Ще може да се изгради и много по-подробен информационен каталог с множество подробности за филмите, актьорите, жанровете и т.н.

Потенциален проблем е, че подобни опити вече са правени в една или друга степен от услуги като Netflix, отбелязва онлайн изданието Gigaom. В повечето случаи те ще искат да използват собствените си разработки и да не предават данните си на Google. Това може да доведе до проблеми при преговорите с тези компании. Очаква се гигантът да даде възможности на някои услуги да използват собствени технологии, стига да се съгласят данните да се показват в общия интерфейс. Плановете на компанията са да покаже Android TV по време на конференцията си Google I/O през юни, но крайното решение зависи от това до каква степен ще достигне разработката дотогава.

Amazon-ска буря в хола

И докато Google се надява, че ще спечели производителите на телевизори и ще наложи Android TV като операционна система, то Amazon има друг подход. Компанията представи своето компактно устройство Fire TV, което цели да бъде основен източник на развлечение и мултимедия в хола. Fire TV също ще предлага приложения на различни доставчици на услуги като Hulu, Netflixt и др. Всеки от тях обаче ще има свободата да предлага съдържанието си, както намира за добре в рамките на собственото си приложение.

Паралелно с видеото обаче Kindle Fire ще предлага и музика, видеоигри и дори книги. Всичко, което потребителят може да поиска. Разбира се, ако си плати съответния абонамент за дадената услуга. В случая на игрите потребителят дори ще трябва да си купи геймконтролер допълнително. Той струва 40 долара, което е доста висока цена, при положение че Fire TV струва 99 долара. Засега Amazon предлага своята услуга само в САЩ, но обяви, че има планове да я направи достъпна и на световния пазар. Това зависи най-вече как ще протекат преговорите на правоносителите, които обикновено се оказват и най-голямата пречка пред амбициите на технологичните компании да навлязат в онлайн телевизията.

Собствена продукция

Едно от решенията на този проблем е създаването на видео и мултимедийно съдържание ексклузивно за платформата. Amazon прави това чрез своето филмово студио. Netflix и Hulu също разполагат с подобни проекти. Според информация на в. The Wall Street Journal и Yahoo има такива намерения. Онлайн порталът е в процес на преговори със създатели на сериали и филми, като идеята е да се направят половинчасови комедийни сериали. Те ще бъдат разделени на сезони от по 10 епизода.

Сделките все още не са финализирани, но изпълнителният директор на Yahoo Мариса Мейър иска да направи това още този месец. Желанието й е да представи проекта си пред рекламодатели в края на април. Наскоро се появи и информация, че Yahoo преговаря и със създателите на популярни канали в YouTube, като се опитва да им предложи по-изгодни сделки. Компанията се надява, че ще привлече някои от тях и те ще започнат да създават своето съдържание за онлайн портала. Тук е и разликата от сегашната концепция на Yahoo спрямо тази на Amazon и Google. Компанията на Мейър не планира да пуска отделен видеопортал, където да предлага съдържанието. То ще бъде вплетено в сегашната структура на сайта, като по този начин ще увеличи и посещенията към портала.

Какво искат хората

Това всъщност е големият въпрос, на който компаниите все още не могат да намерят отговор. Всяка концепция винаги тръгва с амбициите, че е открила желанията на потребителите и ще ги реализира. Накрая се оказва, че това не се случва. Обикновено причините са много и се крият в ограничения с достъпа на съдържанието, високи такси, проблемен хардуер или неудобен и недовършен софтуер. Една от широко приетите идеи е, че хората искат да разполагат с неограничен достъп до филмите и сериалите по всяко време без срокове. Още по-добре ще е, ако това съдържание се предлага на много ниски цени или безплатно.

Този модел работи успешно при музикални услуги като Spotify например. Но засега създателите на филми и сериали не са сигурни, че ще получат очакваната възвращаемост от такъв модел и държат на абонаментни такси и минимален брой регистрирани потребители, което е проблем за новите платформи, които тръгват от нулата.

За платформа, на която мнозинството отрежда бляскаво бъдеще, онлайн телевизията определено изпитва доста трудности да се наложи на пазара. През годините много стартиращи бизнеси и големи IT гиганти правят опити да навлязат в този сегмент и да станат негови лидери. До момента това не се е случило. Фирмите запазват своята упоритост и постоянно подготвят нови концепции. Сега Google, Amazon и Yahoo разкриват подробности около идеите си. И трите компании са уверени, че са намерили пътя към успеха. Оказва се, че той може да е доста разнообразен и всъщност не е напълно сигурно, че ще доведе до това, което потребителите наистина търсят. Истината може да се окаже смесица от няколко различни концепции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    HP също предложиха компютър с ARM процесор и Андроид ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.