Nike излиза от бизнеса с умни аксесоари

Компанията ще се преориентира към разработването на фитнес приложения за мобилни устройства

Първата голяма компания, която пусна на пазара умни аксесоари, излиза от този сегмент. Концернът за спортни дрехи Nike обяви, че подготвя мащабни съкращения в звеното, което разработва хардуер и е отговорно за дигиталната фитнес гривна FuelBand. Компанията ще продължи да поддържа сегашните устройства, но се ориентира изцяло към софтуера и няма да пуска нови модели умни аксесоари. Решението на гиганта за спортни стоки показва две неща: че този пазар е труден, а играчите стават прекалено много. По време на тазгодишното издание на Световния мобилен конгрес в Барселона през февруари подобни устройства показаха Sony, Huawei, Samsung, както и независими малки компании като Jawbone.

Nike беше първи сред големите производители, след като през 2012 г. пусна на пазара подобни умни аксесоари, които отчитат различни физически натоварвания и следят биометричните параметри на потребителите. Но истинските пионери са стартиращите фирми Fitbit и Jawbone, които няколко години по-рано изкараха своите умни фитнес аксесоари. Nike първоначално комбинираше сензори в своите маратонки, които се връзват към музикалния плеър iPod или смартфона iPhone на Apple. Впоследствие продуктите еволюираха до създаването на дигитална гривна.

Смяна на приоритетите

Още през изминалата седмица в анонимната социална мрежа Secret се появи слух за големи съкращения в звеното за електроника на Nike. Според информация на технологичния блог CNET решението ще засегне 55 души от общо 70. Едва във вторник от Nike потвърдиха за готвените промени.

"Динамичността на световния бизнес налага непрекъснато да преструктурираме ресурсите си  спрямо бизнес приоритетите", коментира говорителят на концерна за спортни стоки Брайън Стронг, цитиран от технологичния блог TheVerge. "Очакваме да направим промени в екипа в дигиталния спорт, което ще включва и малък брой съкращения на персонал", допълва Стронг.

Първата версия на FuelBand беше пусната през 2012 г., но Nike не успя да я превърне в хит. Въпреки това устройството успя да постигне 10% пазарен дял през началото на настоящата година в сегмент, който през 2013 г. е оценяван на 330 млн. долара. Лидер е пионерът Fitbit с 68% дял, а Jawbone успя да вземе 19%, показват данните на изследователската фирма NPD Group. През есента на миналата година Nike пусна на пазара обновената версия на умната гривна, която добави възможност за Bluetooth връзка и богат избор от цветове, но без да покаже особени допълнителни иновации. По същото време се появиха и спекулации, че основният дизайнер на FuelBand е преминал на работа в Apple. Предполага се, че технологичният гигант разработва собствен умен аксесоар, като засега сигналите са в посока на дигитален часовник. Според CNET проектът за нова версия на гривната на Nike е бил прекратен заедно с други разработки на звеното за хардуер на компанията.

Важна част от бизнеса

Концернът за спортни стоки може и да излиза от пазара за умни гривни, но не изоставя напълно този сегмент. Предполага се, че компанията ще се ориентира повече към писането на софтуерни приложения за спорт и фитнес, които ще могат да бъдат интегрирани от производителите на умни аксесоари. Nike също така пусна собствен софтуерен инкубатор в Сан Франциско, наречен Fuel Lab. Целта му е именно да помогне на компаниите да интегрират софтуера на групата в своите продукти. Nike обяви, че ще продължи поддръжката на втората версия на гривната FuelBand SЕ.

"FuelBand SE остава и занапред важна част от бизнеса ни - коментират от Nike. Ще продължим да подобряваме приложението Nike+ FuelBand, да добавяме нови цветове за гривната и да я поддържаме в близко бъдеще."

Състезание без победители

 

През последните месеци ненадеждните сензори пък доведоха до масови връщания на дефектни устройства на двата лидера в сектора -  Fitbit и Jawbone. Най-голямото предизвикателство за фитнес гривните остава фактът, че те не могат да предоставят добавена стойност в дългосрочен план на потребителите. Изследване на Endeavour Partners показва, че с времето човек намалява използването на тези устройства. Изследователската фирма достига до заключението, че половината от потребителите, които са си купили такъв аксесоар, вече не го ползват, а една трета се отказват от него през първите шест месеца след покупката. Причините за подобен спад на интереса са много – от дизайна и комфорта на устройството до функционалността и издръжливостта на батерията и др. Достига се до куриозни случаи: например Fitbit изтегли от пазара близо 10 хил. гривни, защото потребителите се оплакали, че носенето им е предизвикало алергични обриви. Предвид всички тези причини и фактори, решението на Nike да излезе от пазар, на който няма да има победители, изглежда напълно логично.

Още от Капитал