Стратосферни войни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стратосферни войни

Reuters

Стратосферни войни

Все повече технологии се надпреварват да превземат по-високите слоеве на атмосферата

Юлиян Арнаудов
8933 прочитания

Reuters

© HANDOUT


Технологичният предприемач Върн Рабърн е свикнал на всякакви изненади и тръпки в своята близо 40-годишна кариера в IT средите. Той отваря първия си магазин за компютри през далечната 1976 г. в Лос Анджелис и впоследствие се превръща в 18-ия служител на малката стартираща компания Microsoft. Успехът на софтуерния гигант му осигурява нужните средства и в края на 90-те години на изминалия век основава фирмата Eclipse Aviation, чиято цел е да създаде нов тип евтини и леки частни самолети. Макар и подкрепен от самия Бил Гейтс, проектът се проваля през 2009 г. след налетите близо милиард долара. Въпреки фалита скоро Рабърн намира нова ниша - основава Titan Aerospace, която ще се опита да създаде безпилотни самолети (UAV, или дрони), захранвани със слънчеви панели, които да летят в горните слоеве на стратосферата в продължение на години, без да се налага да кацат. Този пък начинанието на предприемача  има успех и привлича вниманието не на авиационни гиганти като Lockheed Martin и Boeing, както той е очаквал, а на технологичните Google и Facebook. Двете компании влизат в съревнование кой да купи стартиращата фирма, но в крайна сметка интернет търсачката придобива дружеството срещу неназована сума пари. Facebook не остана назад и малко по-късно обяви, че придобива британския производител на безпилотници Ascenta срещу 20 млн. долара, като целта и на двете компании е да използват дроните, за да разпространяват интернет в най-отдалечените части на планетата.

Надпреварата между двата IT гиганта показа, че все повече вниманието на инженерите ще е насочено към слоевете на атмосферата над 10 км, откъдето започва стратосферата.

Идеалният пояс

Стратосферата е привлекателно място за авиацията, защото въздухът на тези височини е по-разреден, което намалява съпротивлението на фюзелажа, и е по-студен, което подобрява ефективността на двигателите. По-този начин летателните апарати могат да пестят гориво и да увеличат продължителността на полета. Реално почти всеки голям авиолайнер се изкачва в най-ниските слоеве на стратосферата (до 10-12 км), за да подобри ефективността на двигателите си. Там се елиминира и влиянието на метеорологичните условия, тъй като бурите и повечето явления свързани с времето се формират в долната тропосфера. Обаче не всеки самолет може да лети в най-горните слоеве на стратосферата, тъй като тя се простира до 65 км надморска височина. Колкото по-разреден става въздухът, толкова повече намалява подемната сила на крилата и съответно се изисква повече гориво, за да може големите самолети (военни и цивилни) да поддържат височина. Затова стратосферата в момента остава едно сравнително спокойно място. Засега...

В което основните посетители в момента са височинните балони. Те се използват основно за събиране на метеорологични данни и са най-лесният и евтин начин за достигане на тези слоеве от атмосферата. Затова и скокът "от ръба на Космоса" на австриеца Феликс Баумгартнер беше осъществен от подобен балон с прикачена под него капсула. Подобни летателни апарати са в основата и на проекта Loon на Google, при който интернет компанията вече тества разпространението на безжичен достъп до глобалната мрежа в трудно достъпни места. Те ще се реят на над 25 км над земната повърхност, доста над основните маршрути на авиационния трафик. Google вече търси и алтернативно решение.

Самолетите HALO

В средата на 90-те години се ражда концепцията за разпространение на интернет чрез самолети HALO. Те нямат нищо общо с едноименната видеоигра, а означава, че летят на големи височини за много дълъг период от време (High Altitude Long-Operation). Първоначалната идея е да се използват пилотируеми самолети, което обаче е било доста трудоемка задача – поради същите тези ограничения, които стоят пред традиционните авиолайнери. В крайна сметка резултатите по проекта са създаването на машината Proteus, която постига височинни рекорди и в момента е под шапката на американската космическа агенция NASA.

Развитието на безпилотните самолети започна да намалява значението на различни фактори, като основният от тях е масата. Колкото по-лек е един летателен апарат, толкова по-малко подемна сила се изисква, за да се поддържа във въздуха. Така една от следващите фази в развитието на дроните е именно разгръщането им в стратосферата. Ascenta и Titan Aerospace използват сходни концепции – безпилотници, захранвани със соларни батерии по крилата, които да летят на височини над 19 км и да разпръскват мобилен интернет. Проектът на Titan например включва дрон с разпереност на крилете от 50 метра и маса от едва 159 кг. Което може да направи концепцията за дългогодишни полети без приземяване поне на теория възможна. Двете машини могат да се използват не само за разпространение на интернет. Те ще могат да обновяват онлайн картите, да предават картина в реално време, да следят метеорологичните условия и много други. Всичко зависи от конфигурацията на оборудването им. Titan и Ascenta не са единствените с подобни проекти за стратосферни безпилотници. Тъй като се по-евтини от сателитите, дроните привличат вниманието и на различните университети, стартиращи компании и на военните. През 2010 г. първи полет прави Global Observer – наблюдателен UAV, разработен от AeroVironment. Той може да стои във въздуха над една седмица, без да каца, и лети на височина от 20 км. Boeing също демонстрира аналогичен проект – Phantom Eye.

Отвъд свръхзвуковата скорост

Стратосферата се смята за основното място, където ще се развиват хиперзвуковите летателни апарати. Това са самолети или ракети, които развиват скорости над 5 Mach (пет пъти скоростта на звука). Поради спецификите на стратосферата този слой се смята за най-благоприятен за подобни устройства, но все още реалните резултати се свеждат до няколко експериментални опита. Един от тях е Boeing X-51 Waverider, който за кратко успя да достигне скорост от 5.1 Mach на височина 18 км. Визионерите смятат, че този тип самолети ще заменят традиционната авиация. Макар че подобни скорости могат да се развиват и на по-ниски височини, най-безопасно и ефективно е голяма част от полета да се осъществява в стратосферата. Развитието на технологиите при хиперзвуковите самолети може да премахне бариерата на традиционните летателни апарати по отношение на техния максимален таван. Основната технология, която се развива на двигателите, е т.нар. scramjet, при който компресията се осъществява без въртящ се турбокомпресор (наличен при традиционните реактивни машини). Scramjet двигателите теоретично могат да позволят нормално полети на височина 75 км. Овладяването им ще означава, че в един момент може голяма част от авиационния трафик да се пренесе от тропосферата и междинните й части, директно във високия пояс на стратосферата.

Затова няма да е изненада, ако след десетилетие-две тази част от атмосферата да се окаже доста оживена. В надпреварата за нейното овладяване вече се включват и технологични гиганти като Facebook и Google, което допълнително подсилва нейното значение за бъдещите иновации. Което може да разпали истински стратосферни войни в прекия или метафоричния смисъл на думата.

Технологичният предприемач Върн Рабърн е свикнал на всякакви изненади и тръпки в своята близо 40-годишна кариера в IT средите. Той отваря първия си магазин за компютри през далечната 1976 г. в Лос Анджелис и впоследствие се превръща в 18-ия служител на малката стартираща компания Microsoft. Успехът на софтуерния гигант му осигурява нужните средства и в края на 90-те години на изминалия век основава фирмата Eclipse Aviation, чиято цел е да създаде нов тип евтини и леки частни самолети. Макар и подкрепен от самия Бил Гейтс, проектът се проваля през 2009 г. след налетите близо милиард долара. Въпреки фалита скоро Рабърн намира нова ниша - основава Titan Aerospace, която ще се опита да създаде безпилотни самолети (UAV, или дрони), захранвани със слънчеви панели, които да летят в горните слоеве на стратосферата в продължение на години, без да се налага да кацат. Този пък начинанието на предприемача  има успех и привлича вниманието не на авиационни гиганти като Lockheed Martin и Boeing, както той е очаквал, а на технологичните Google и Facebook. Двете компании влизат в съревнование кой да купи стартиращата фирма, но в крайна сметка интернет търсачката придобива дружеството срещу неназована сума пари. Facebook не остана назад и малко по-късно обяви, че придобива британския производител на безпилотници Ascenta срещу 20 млн. долара, като целта и на двете компании е да използват дроните, за да разпространяват интернет в най-отдалечените части на планетата.

Надпреварата между двата IT гиганта показа, че все повече вниманието на инженерите ще е насочено към слоевете на атмосферата над 10 км, откъдето започва стратосферата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    siolen avatar :-P
    siolen

    Истината е в дирижаблите. Има и готови такива - НТ серията, например.

  • 2
    hitrata_svraka avatar :-|
    Хит®ата Св®ака ;)

    Screamjet - печатна грешка; scramjet е правилното.

    scrеam = крещя

  • 3
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    а ние се тръшкаме за МИГ-ове ;-)

  • 4
    maimunimrysni avatar :-?
    Dreadlord

    Защо прецакаха Конкорд-а? Едва ли е заради безопасност, някое лоби ще да го е ликвидирало...

  • 5
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#4] от "Lord Dreadfort":
    Не беше рентабилен, гореше прекалено много гориво и цената на билета беше безумна дори за бизнеса. А и вече беше прекалено стар.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK