Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 3 май 2014, 8:13, 7015 прочитания

Дейвид Чапъл: Обричате стартъп културата, ако провал е равен на неудачник

Визионерът и основател на компанията Chappell&Associates пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


В България сте по покана на Microsoft, за да разясните предимствата на интернет платформата Azure на софтуерния гигант. Какви са основните й плюсове и защо е от значение за компанията?
 

През платформата Azure можете да използвате различни приложения и да съхранявате своята информация. Извършвате всичко през центровете за данни на Microsoft, а не чрез свои сървъри. Може да се каже, че е вид аутсорсване, в което купувате съответните услуги по различен начин. Вместо да инвестирате в собствени компютри и сървъри, вие ги ползвате, като плащате на час или за ден. Реално наемате тези ресурси и повече не мислите за тяхната поддръжка. Тези са промените и разликите на Azure спрямо останалите облачни платформи. За бизнеса означава, че средствата за IT поддръжка се трансформират от капиталови в оперативни разходи. Което понякога е от голямо значение за компаниите. Най-различни партньори на Microsoft - публични и финансови институции, банки и т.н., могат да се възползват от платформата.
 
Кой е Дейвид Чапъл

Дейвид Чапъл е основател на консултантската компания Chappell&Associates. Работата му е да помогне на хората и компаниите да разберат ползата от новите технологии. Той е визионер и консултант, който работи за някои от основните IT гиганти в света - IBM, Hewlett-Packard, Microsoft и др. Участвал е в над сто конференции, семинари и обучения. Чапъл е завършил икономика и компютърни науки от университета в Уисконсин-Мадисън. В началото на кариерата си е писал мрежови кодове, бил е председател и на работната група по стандартизация на САЩ и др.
В IT средите е модерно да се говори, че облачните технологии са бъдещето и всичко ще се пренесе в отдалечени центрове за данни?
 

Облачните технологии абсолютно и категорично са бъдещето на IT индустрията. Много често се прави сравнението между тях и електрическата енергия. Когато електричеството се появява преди повече от сто години, големите предприятия и фабрики купували големи генератори, за да имат достъп до него. Отнема известно време на хората и предприемачите да осъзнаят, че е по-добре да имат централизирани комунални услуги, които произвеждат електричество в големи количества на ниска цена, за разлика от неефективните генератори. Така в един момент индустриалното производство се отказва от собствени източници и се включва към централизираната електрическа мрежа. Кой застраховател, банка или голям търговец ще иска да поддържа собствен център за данни? В момента им се налага, но самите те не искат да се занимават. Нужни са им приложението и достъпът до информация. Така че когато им се предлага централизирана комунална услуга, защо да я отказват? Мисля, че постепенно ще стане същото преминаване от собствени сървъри към облачни платформи, както преди повече от век е станало с достъпа до електричество.
 
Но повечето компании, както и немалко потребители предпочитат да имат пряк и непрекъснат контрол и достъп до информацията и не искат да я прехвърлят на трети лица. Това няма ли да спре целия този процес?
 

В известна степен сте прав. Да вземем Gmail за пример. Не съм сигурен дали Google притежават вашите електронни писма, но пък имат правото да ги сканират. Аз лично не съм доволен от този факт и имам акаунт в Gmail. Но при наистина големите облачни платформи и сървъри, които предоставят Microsoft и Amazon, подобно сканиране на информацията не се прави. В никакъв случай. Те не притежават данните, които са си ваша собственост. Така че Gmail и Facebook са изключения в случая. Но когато става дума за бизнес услуги, нещата се променят драстично.
 
Има случаи, в които оператори на облачни платформи могат в определени случаи да изтрият вашата информация без разрешение...
 

Ако някоя платформа като Azure на Microsoft или сървърните услуги на Amazon си позволят да направят подобно нещо, те ще бъдат изхвърлени от бизнеса в рамките на няколко месеца. Физически могат да го сторят, но досега не съм чувал за подобни случаи. Просто веднага ще загубят бизнеса си и доверието в платформата.
 
Вашата задача като визионер и консултант е да помагате и да разяснявате ползата и практичността на новите технологии. Как успявате да постигнете това и не е ли трудно да успеете да убедите различни корпоративни лидери в перспективата на новите IT тенденции?
 
Не искам да убеждавам хората, а да им помогна. За да го постигна, се фокусирам в определени области – например през последно време акцентирам доста на облачните технологии. Говоря на много хора, повече отколкото средностатистическият човек го прави, защото това ми е работата. И се опитвам да предам наученото под формата на ясни презентации и публикации. Поради тази причина не се стремя да убеждавам хората, а да им помогна да разберат какво се случва в сектора. Вземете облачните технологии например -  ако разберете какво точно се случва в момента, най-вероятно ще повярвате, че те са част от бъдещето. Не е въпрос на убеждаване. Нямам интерес да го правя. Ако банките в България или застрахователите тук достигнат до решение да използват подобни услуги, това няма да се дължи на мен, просто ще съм помогнал да осъзнаят значението на технологията.
 
Как подбирате кои са най-важните и значими тенденции в IT индустрията, върху които да се фокусирате? Също така кои от тях според вас са най-актуалните в момента?
 

Мисля, че вече се е превърнало в клише, но основните тенденции в момента са облачните услуги, мобилното пространство, големите информационни масиви (Big Data) и социалните мрежи и функции. Вече сте чували тези неща стотици пъти от различни експерти, но според мен те са прави. От гледна точка на бизнеса обаче е пределно ясно, че основната от гореизброените тенденции е мобилното пространство, което вече оказва влияние на всички. Според мен в близко бъдеще другата голяма тенденция ще са облачните услуги. Освен това считам, че за бизнеса социалните мрежи не оказват толкова голямо влияние. За децата ни и нас самите Facebook е голяма работа, но не виждам как променя компаниите. Само ако се абстрахираме от факта, че социалната мрежа всъщност променя потребителското поведение.
Същевременно съм леко скептичен към Big Data. Мисля, че са прекалено надценени. При Big Data имаме няколко сценария, в които информационните масиви ще окажат огромно влияние. Те обаче невинаги ще се окажат значими за всички, особено за малки държави като България, където фирмите като цяло са малки. Ако сте малко или средно предприятие, няма да разполагате с информационни масиви, с които да работите. Информацията няма да е подходяща за вас. Big Data ще е значима най-вече за големите компании – там тя вече има тежест.
 
Ако погледнем отвъд изброените тенденции, може да очертаем развитието и на умните аксесоари и интернет на нещата, които ще са свързани с облачните технологии и всеки човек и джаджа ще събират огромни масиви от информация. Тогава няма ли да се промени ситуацията?
 
Тук сте прав. Мобилните аксесоари са производни на мобилното пространство. И оттук преминаваме към интернет на нещата (Internet of Things - IoT), който ще генерира много Big Data. Когато това се случи, тогава те сумарно ще добият повече тежест. Но в момента, като се срещам с различни предприемачи и бизнесмени, те ми казват: "Нямаме Big Data. Разполагаме с данни за клиентите си, но това не се води информационен масив. Нямаме сензори, IoT, не разполагаме с целия този онлайн трафик и данни." И са прави. Вашата забележка също е вярна. Затова в бъдеще може да станем свидетели на повече свързани устройства, което пък да вкара все повече компании в бизнеса с Big Data. За момента обаче информационните масиви са надценени като възможности. Дори и когато имаме Internet of Things си задайте следния въпрос – дали всяка компания ще се наложи като играч в интернет на нещата?  Ако съм застраховател, ще следя данните от фитнес гривната, за да видя как се справяте, или ще следя колата за произшествия. Ами ако съм банка? Тогава какво? Ако съм търговец на дребно и следя как потребителите се движат в магазина чрез различни сензорни технологии – тогава ще има някакво значение за бизнеса. Но пък ще имаме проблеми с нарушаване на личното пространство. Да видим как ще се развият тези тенденции.
 
Мислите ли, че социалните мрежи ще могат да развият бизнес модел, който да окаже влияние на корпоративния свят?
 

Разбира се, Microsoft Yammer и Salesforce Chatter са подобни примери (социални мрежи за корпорации – бел. ред.). Те са интересни приложения, но не смятам, че ще постигнат този успех и влияние, каквито постигна Facebook сред обикновените потребители. Когато си мисля за бизнес и социални мрежи – по-скоро ми идват наум специализираните приложения като Yammer и Chatter. Това са специално създадени приложения, които да се използват като социални мрежи вътре в самите компании. А не толкова като инструмент за осъществяване на маркетинг стратегии.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 9 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България

Технологичният стартъп се разширява към Централна и Източна Европа

30 май 2020, 2915 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

29 май 2020, 1593 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Nokia - Connecting Cars*

След продажбата на мобилното си звено финландската компания ще инвестира 100 млн. долара в иновативни автомобилни решения

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10