Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 6 май 2014, 17:12, 3696 прочитания

Nokia - Connecting Cars*

След продажбата на мобилното си звено финландската компания ще инвестира 100 млн. долара в иновативни автомобилни решения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Десетилетия мотото на Nokia беше да "свързва хората" (connecting people). След продажбата на мобилното звено на Microsoft за 3.79 млрд. евро плюс още 1.65 млрд. евро за лицензиране на патенти основният бизнес на финландската компания стана производството на мрежово оборудване. Към него трябва да прибавим портфолиото от патенти, развойните звена и навигационната платформа HERE.

В новата ситуация Nokia не стои със скръстени ръце, а вече търси следващата технологична ниша, в която да изгрее. В понеделник тя обяви, че създава фонд от 100 млн. долара, който ще инвестира в иновации в свързани с глобалната мрежа автомобили. С други думи, след като излезе от бизнеса със смартфони, финландският гигант планира да навлезе в изгряващия сегмент на умните коли. Така тя може да промени мотото си да "свързва автомобили" (connected cars).

Възможност за растеж



Бизнесът с навигационни карти HERE на Nokia в момента отговаря едва за една десета от постъпленията на компанията. Идеята е това да се промени и този сегмент да стане ако не централен, то поне един от основните за финландския гигант. Поради тази причина технологичната фирма ще създаде фонд със 100 млн. долара, който ще се управлява от своето звено за дялово финансиране Nokia Growth Partners. Стремежът на финландския гигант е да изгради екосистема от разработчици и приложения около платформата HERE, като използва фонда да инвестира в технологии, свързани с автомобилната индустрия, навигацията и свързаните услуги. В по-дългосрочна перспектива тя може да послужи като основно средство, което да поддържа иновативни решения, като например безпилотни, автономни или полуавтономни коли.

"Свързаните автомобили предоставят голяма възможност за растеж", обяви новият изпълнителен директор на Nokia Раджийв Сури, цитиран от списание PCWorld. Той пое ръководството на компанията буквално на 1 май, като преди това отговаряше за звеното за производство на телеком оборудване Nokia Solutions and Networks (NSN).  
"Колата започва да се превръща в умна мобилна платформа по същия начин, по който мобилните телефони се трансформираха в смартфони и се появиха всички приложения около тях", коментира Пол Есъл, партньор в Nokia Growth Partners, цитиран от Bloomberg.  
 
Карта за фон

Финансова нестабилност
 

Трансформацията на Nokia засега води след себе си финансова нестабилност. Компанията отчита 15% спад на нетните приходи до 2.66 млрд. евро през първото тримесечие на 2014 г. спрямо същия период през изминалата година. Оперативната печалба се сви до 242 млн. евро спрямо последното тримесечие на 2013 г., когато беше 274 млн. евро. Основната причина за това е спадът на приходите на звеното за производство на мрежово оборудване NSN със 17% на годишна база до 2.3 млрд. евро. Платформата HERE отчита също спад на продажбите с 3% до 209 млн. долара, като навигационните услуги отговарят за под една десета от приходите на преструктурираната компания.
Nokia започна да се ориентира към навигационните услуги още от 2008 г., когато придоби картографската компания Navteq. През 2012 г. финландският гигант разшири възможностите си за предоставяне на подобни услуги, като купи и разработчика на триизмерни карти Earthmine. В момента те са обединени под шапката на бизнес звеното HERE, в което работят около 6 хил. души. Платформата се използва като основа за доста услуги, като например в картите на търсачката Bing на Microsoft, от Amazon, Yahoo, както и няколко автомобилни системи за навигация. HERE картите са тясно интегрирани в смартфоните на Nokia. Навигацията за умни телефони пък има репутацията на най-добрата при използване само на данни от GPS и изключен мобилен интернет.
Задачата на Nokia въобще не е лесна. Концепцията е да се разработи цялостна екосистема от приложения и разработчици, които да използват ресурсите на HERE, за да превърнат автомобилите в наистина умни и свързани устройства. Това ще положи основите и за придобиване на по-голяма автономност. След сензорите прецизните карти ще са сърцето на всяка система за създаването на безпилотни коли.



* Буквален превод от английски - Nokia свързва колите. Това е заигравка със старото мото на компанията - Connecting People, като сега тя ще инвестира в развитието на свързани с интернет коли
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приложението за видеовръзка Zoom пострада заради притеснения със сигурността Приложението за видеовръзка Zoom пострада заради притеснения със сигурността

Акциите на компанията се понижиха значително, след като беше критикувана, че има проблем с потребителските данни

8 апр 2020, 1025 прочитания

И котките могат да се инфектират с коронавирус 2 И котките могат да се инфектират с коронавирус

За момента няма потвърдени научни данни домашните любимци да могат да заразяват обратно стопаните си

6 апр 2020, 4782 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Googlе в света на лаптопите

Lenovo, Acer, Asus, HP, Dell и Toshiba пускат нови компютри с операционната система Chrome

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10