Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 9 май 2014, 17:22, 7556 прочитания

Apple в Страната на чудесата

Технологичният гигант продължава да отчита рекордни продажби и силни финансови резултати, но сякаш губи иновативния си дух

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Точно преди 17 години Apple беше не просто ударена, а повалена от тежката реалност на пазара. Компанията беше изправена пред финансов колапс с огромно портфолио от продукти, които главоломно губеха влиянието и продажбите си. Завръщането на покойния вече съосновател Стив Джобс я върна в заешката дупка (по Луис Карол) и оттогава насам започна приказният път на компанията в Страната на чудесата. Въпросът е дали някога може пак да напусне магическото място на успеха.

Apple изкара продукти, които промениха напълно няколко индустрии – музикалния плеър iPod, смартфона iPhone и таблета iPad. Компютрите Mac се върнаха на пазара, макар че силите им стигнаха само да окупират най-високия ценови сегмент. От ръба на фалита Аpple се превърна в компанията с най-висока пазарна капитализация. В края на 2013 г. оценката й беше 504 млрд. долара. Технологичният гигант от Купертино си извоюва репутацията на водещ иноватор. Тази оценка е подкрепена и от консултантската фирма Boston Consulting Group (BCG), която я поставя като номер едно в своята класация за най-иновативни фирми от началото на 2005 г. досега.


Смъртта на Стив Джобс през есента на 2011 г. повдигна въпроса дали Apple ще продължи престоя си в Страната на чудесата и да представя революционни продукти, които да разтърсят из основи цели индустрии. Или просто компанията ще се върне в реалния свят и ще се трансформира в поредния IT мастодонт, който бавно реагира на промените в заобикалящата го среда.
 
От атака в отбрана
 

Една от основните критики към Apple е, че групата от години не е пускала нова категория продукти, които да създадат или преобразят цели бизнес ниши. Последният подобен е iPad, който буквално формира сегмента на потребителските таблети с дебюта си през 2010 г. Оттогава насетне компанията обновява портфолиото си, без обаче да извади революционно устройство, което наистина да промени пазара и представите на хората за електрониката. Дори и в настоящите си сегменти Apple не разполага с ясно изразена доминация. Компанията е абсолютен лидер на пазара с мобилни музикални плеъри, където iPod е нарицателно за подобни устройства от близо десетилетие. Но този сегмент залязва бързо и стремително, след като функциите им се дублират от смартфоните и потребителите в повечето случаи вече предпочитат да носят със себе си една джаджа вместо две.

Apple създаде категорията на потребителските таблети с iPad и близо две години държеше пълната доминация на този пазар. През последната година обаче компанията отстъпва позиции от по-евтините устройства, базирани на операционната система Android. IT гигантът от Купертино свива своя дял на доставените таблети от 60% през последното тримесечие на 2012 г. на 40.2% през първите три месеца на 2013 г. до 32.5% в периода януари - март на настоящата година, показват данните на изследователската фирма IDC. Във финансовия отчет за първото тримесечие на технологичния гигант се отбелязва спад на продажбите с 16% до 16.4 млн. таблета. Компанията се опита да противодейства на негативното развитие, както и на тенденцията за силно търсене към по-малки таблети. Но дори пускането на по-компактен модел iPad Mini през 2012 г. не успя да спре намаляването на пазарния дял на Apple. При последния модел смартфони iPhone 5S ключова възможност беше представянето на сензор за пръстов отпечатък, което трудно може да се определи като иновация. Затова и при умните телефони компанията от Купертино беше задмината от Samsung и въпреки че увеличава продажбите на устройствата си с 16.8%, пазарният й дял се свива. През първите три месеца на 2014 г. той пада на 15.5% от 17.1% спрямо същия период на предходната година. Южнокорейският гигант контролира 30.2% от пазара, показват данните на IDC. Част от причините за отстъплението на Apple на тези позиции са, че компанията продължава да се цели в най-високия ценови сегмент, но устройствата не дават силен стимул на потребителите да ги заменя с нови модели.

Очаква се през тази година Apple да представи новите си модели iPhone, като очакванията са компанията да увеличи още екрана на своите устройства, за да може да се конкурира по-ефективно с Android смартфоните. Всичко това показва, че всъщност корпорацията от Купертино от близо две години е преминала от атака на пазара в кръгова отбрана. И при това продължава да губи позиции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

27 мар 2020, 41523 прочитания

Слънце за 3D принтерите Слънце за 3D принтерите

Кризата с коронавируса най-накрая даде истинска цел на триизмерното принтиране

27 мар 2020, 1139 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Beats временно спасява Apple от липсата на иновации

Производителят на iPhone се надява да въведе нови музикални услуги и технологии

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10