Бизнес лего
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес лего

Според IBM частният клауд и публично достъпният постепенно ще трябва да се сближат, за да отговорят на желанията на фирмите.

Бизнес лего

Свързването на мобилни платформи, Big Data и когнитивни системи става все по-важна част за успеха на каквато и да било търговска дейност

Мартин Дешев
6866 прочитания

Според IBM частният клауд и публично достъпният постепенно ще трябва да се сближат, за да отговорят на желанията на фирмите.

© Wolfgang Rattay


Много компании по света се развиват задоволително, но не подозират в колко по-добро състояние могат да са, ако правилно се възползват от модерните технологии. Често разбирането на бизнеса за технологиите се простира до добри компютри със сравнително актуален софтуер, който да върши това, което казва на опаковката. Но всъщност възможностите са далеч по-големи.

Поне на такова мнение са в IBM, които през последните няколко години се пренасочват именно към тази сфера на технологиите. "IBM е фокусиран върху следващото поколение на бизнеса", каза Робът Лебланк, вицепрезидент на отдела за софтуерни и клауд решения към IBM Software Group по време на конференцията IBM Impact 2014. Компанията дори има име за новото поколение - Composable Business, или, казано по друг начин - бизнес, който се съсредоточава върху хората, процесите и апликациите като индивидуални части. По този начин организациите могат бързо да откриват какво им е необходимо, да го набавят и влеят в инфраструктурата си без проблеми. На практика всичко се разделя на градивни блокчета, които могат да се разменят и свързват по различен начин, за да бъде постигната желаната цел.

Технологично прераждане

Според IBM две трети от онлайн купувачите ще спрат да купуват стоки от интернет търговец, ако той стане жертва на хакерска атака. Същевременно светът постепенно се отваря и според Лебланк в съвсем близко бъдеще ще е хибриден. Това ще наложи интеграция на публичните клауд услуги с корпоративните виртуални облаци, което от своя страна ще доведе до множество необходими промени в метода на работа на бизнеса. Кога ще се случи? Според Лебланк вече се случва и не пропуска да уточни, че IBM има множество готови предложения в тази посока.

Сред тях е платформата BlueMix, а от съвсем скоро и IBM Cloud Marketplace. Това е своеобразен онлайн магазин за приложения, подобен визуално на Google Play и Apple App Store. Вместо приложения обаче в него IBM и партньорите на компанията предлагат различни услуги за своя бизнес, които лесно да интегрират в платформите си. "Това, което отличава Marketplace и философията на IBM като цяло, е, че продуктите ни са отворени. Може да се интегрират със съществуващи платформи, а ако ние не предлагаме точно това, което е необходимо на даден клиент, той лесно може да го вземе от друга компания и да го интегрира в нашата инфраструктура", коментира за "Капитал" Ангел Диаз, вицепрезидент на отдела за отворени технологии и клауд решения на IBM. Според Дъг Балоб, генерален мениджър на IBM Power Systems, подобни платформи трябва да са отворени и да могат да работят с различни технологии. "За да се случи това, трябва да има общество. Трябва всички да мислят така. Не може да стане само с една компания", казва той.

Вече има и немалко компании, които се възползват от тези разработки на IBM. "Чрез платформа като BlueMix лесно може да се вгради Square в съществуващи приложения, като дори се добави проследяване на личните преференции на дадения клиент", коментира Марк Джен, директор в платформата за мобилни разплащания Square. BlueMix е клауд базирана платформа, която цели да улесни и ускори създаването на приложения. Тя все още се доразработва, като предлага и задълбочени анализи на производителността, възможност за автоматизиране на услугите и др. Крайната цел на компанията е чрез BlueMix корпорациите и програмистите да могат да създават и поддържат цялостни услуги и решения. IBM формира партньорства и фирми като Daimler, канадската банка Tangerine и др. Всички те вече използват по един или друг начин системи от следващото поколение и така паралелно помагат и на тяхното развитие освен на своето.

Daimler например разгръща своята услуга за автомобили под наем Car2Go и платформата си Moovel, която предлага на потребителите най-бързите, ефикасни, евтини или разделени по други лично избрани от клиента критерии за пътувания от една точка до друга. Услугата може да предлага различни варианти без значение използваните превози или пък с точно определен метод на придвижване. Според изпълнителния директор на Car2Go Николас Коул синхронизирането на тези услуги и правилното им функциониране зависят в голяма степен от интелигентните компютърни системи, които са способни в реално време да се нагаждат и променят според специфичните условия и изисквания към дадения момент. При това те трябва да могат автоматично да правят тези промени и да не разчитат единствено на човешка намеса. Значението на тези системи ще стане още по-голямо през следващите няколко години, допълва Коул. Той споделя, че Mercedes иска до 2020 г. да предлага самоуправляващия се автомобил като услуга. Това ще означава, че ако човек например си наеме кола, няма да има нужда да ходи до определено място, за да я вземе, а тя буквално сама ще пристига на посочения от него адрес.

Градивни блокчета

Изграждането на подобен "сглобяем" бизнес има някои ключови моменти. Трите основни роли са тези на бизнес лидерите, IT компаниите и разработчиците, казва Робърт Лебланк. Освен това важен е и подходът, допълва Мари Виек, генерален мениджър на Application & Integration Middleware към IBM Software Group. Тя дава за пример трите ключа към успеха в мобилния бизнес. Първо, транзакциите на средства трябва да са максимално сигурни. Второ, подходът трябва да е гъвкав и максимално ефикасен. Според Виек в момента средното време за разработка на мобилно приложение е между 2 и 6 седмици. Трето, трябва да се използват анализи на данни, за да се подобрят услугите.

"В момента едва 18% от компаниите знаят какво да правят", каза тя. Същевременно все повече хора преминават към мобилните устройства. Проучванията на IBM показват, че през следващата година 40% от работната ръка ще разчита на тези устройства, а същевременно по-малко от половината от компаниите имат мобилна стратегия.

Качеството на приложенията също трябва да е много високо. Спад от 0.2 точки в рейтинга на дадена апликация например може да доведе до срив от 60% на изтеглянията й от потребителите. Една от функциите на платформата BlueMix е да дава подробни статистики в реално време на програмистите, както и да улеснява връзката между тях и потребителите чрез интерактивни методи за изпращане на отзиви (например с разклащане на устройството за създаване на скрийншот, списък със системна информация и коментар от клиента). Така създателите на приложенията могат по-лесно да видят какво точно не се харесва на хората и да го коригират навреме, вместо да се чудят защо е този спад в рейтинга на софтуера им. BlueMix позволява и различен прочит на генерираните данни, които да се пречупват по различни критерии и ситуации. Налична е и функция за автоматична промяна на настройките при изпълняването на предварително зададени условия, например пикови часове на натоварванията.

Подобно поведение на платформата ще е от полза не само за онлайн бизнеса, коментира Майкъл Гарел, основател на компанията eyeQ Insights. Тя се опитва да направи посещението на традиционен магазин по-интерактивно, като предоставя на потребителя персонализирана информация за избран от него продукт в магазина чрез мобилното му устройство. По този начин генерира и данни, които да са полезни на самите търговци в опита им да задържат клиенти и да не ги губят за сметка на конкуренти и онлайн магазини. "Цялата ни платформа е изградена на BlueMix, което ни доведе и до големи спестявания на разходи и по-бързо разпространение на обновения софтуер", коментира Гарел. Той дава за пример, че по този начин екипът му почти не отделя време за системна поддръжка.

Интелигентни машини

Промяната в подхода към бизнеса скоро може да е още по-голяма. IBM ще пусне версия на Watson Developer Cloud и за корпорации. Чрез нея бизнесът ще може да използва когнитивния суперкомпютър на групата - Watson, за анализи на данни, казва Майк Родин, вицепрезидент на Watson Group. От това ще могат да се възползват и по-малки компании. "Всичко се променя. Малките фирми вече могат да се конкурират с големите, като имат достъп до сериозен хардуер и софтуер, без да се налага да разполагат с огромни средства за тяхното закупуване", коментира Джим Дитърс, изпълнителен директор на Galvanize, организация за обучение и подготовка на кадри.

Суперкомпютърът Watson ще продължи да се развива в тази посока. IBM не планира да използва когнитивната система за създаване на услуги за крайни потребители, допълва Лебланк. "Предпочитаме да се поучаваме от информацията, да подобряваме качеството. Много от клауд възможностите на Watson ще са достъпни за създатели на различни услуги и приложения, но няма да ги предлагаме директно на крайни клиенти. Не може да се предвиди каква би била пазарната полза или цена на Watson. Той все още е в много начална фаза и ще минат десетилетия, преди да има реално отражение върху ежедневието. Гледаме в много дългосрочен план", казва още Лебланк. "Watson дава дълбоки познания. Той е за вдъхновение и обучение, не за комерсиални цели", допълва Боб Пициано, вицепрезидент на Information and Analytics Group към IBM.

А личните данни?

Разбира се, всичко това буди и резонен въпрос. Ако компаниите събират все повече и повече информация за клиентите си, приложенията следят и най-малката (не)активност на потребителите и всички тези данни се обработват чрез интелигентни когнитивни системи като Watson и Big Data анализи, какво се случва с данните на хората и това не е ли твърде голямо навлизане в личното пространство? Според компаниите всъщност променя се единствено подходът към наличната и в момента информация. "Вашите данни вече така или иначе са навсякъде", коментира за "Капитал" Ангел Диаз. Според него по-важното е не, че данните се събират и анализират, тъй като това се прави от дълги години, а как. Когато това става на анонимен принцип и ползи имат не само компаниите, но и самите потребители, няма поводи за притеснения, смята той. "Всеки ден се генерират по 2.5 млрд. гигабайта нова информация. До 2015 г. пък с интернет ще са свързани над 1 трилион неща, тоест устройства, сензори и всичко останало", казва Боб Пициано, старши вицепрезидент на отдела за Информация и анализи на IBM. На практика всякаква информация вече е налична и достъпна от много места. По-важното е тя да се анализира в правилен контекст и в правилното време, за да може да бъде максимално полезна. Мари Виек дава за пример компанията за шоколадови изделия Lindt, която, след като е започнала да използва Big Data анализи, е увеличила своите онлайн продажби със 700%.

За всеобщото благо

Чрез подобни интелигентни системи човекът може значително да подобри качеството си на живот. Компанията Coriell Life Sciences например използва платформите на IBM за анализи на информация, която е свързана с медицината и в частност с лечение на конкретни болести и пациенти. "Чрез Watson анализираме в реално време ефектите на дадено потенциално лечение върху конкретен пациент. По този начин намаляваме риска от странични ефекти и подобряваме качеството на лекарствата", коментира изпълнителният директор и основател на Coriell Скот Мегил.

С помощта на другите платформи пък фирмата анализира ДНК от пациенти и заедно с информация от здравните им картони може да препоръча на лекарите им конкретни лекарства, както и да ги предупреди да избягват дадени методи на лечение, ако ще са рискови за конкретния човек. Цялата платформа е изградена за четири месеца и може да дава данни дори до мобилното устройство на лекаря, хвали се Мегил.

Университетът на Торонто пък се надява да използва когнитивните платформи за създаване на възможност за проследяване в реално време на ефектите на лекарствата върху хората. В момента учените на университета са създали платформа, която използва по 19 млн. входящи информационни точки на ден, казва Каролин Макгрегър, един от водещите специалисти в разработката. Макар и да изглежда като голямо число, това всъщност е доста малко количество данни и не позволява детайлен анализ на ефектите на дадено лекарство.

Когато обаче информационните точки са няколкостотин милиона или дори няколко милиарда дневно, тогава системата ще може да знае какво се случва във всяка една секунда след приемането на лекарството, а това ще доведе до значително улеснение в разработката на нови медикаменти, казва Макгрегър. По този начин ще се съкрати времето за тестове, тъй като ще могат да се провеждат множество паралелни анализи. Освен това се намалява значително необходимостта от тестове на лекарствата върху пациенти, а и осезаемо се понижават разходите за разработката и проверката на медикаментите.

Много компании по света се развиват задоволително, но не подозират в колко по-добро състояние могат да са, ако правилно се възползват от модерните технологии. Често разбирането на бизнеса за технологиите се простира до добри компютри със сравнително актуален софтуер, който да върши това, което казва на опаковката. Но всъщност възможностите са далеч по-големи.

Поне на такова мнение са в IBM, които през последните няколко години се пренасочват именно към тази сфера на технологиите. "IBM е фокусиран върху следващото поколение на бизнеса", каза Робът Лебланк, вицепрезидент на отдела за софтуерни и клауд решения към IBM Software Group по време на конференцията IBM Impact 2014. Компанията дори има име за новото поколение - Composable Business, или, казано по друг начин - бизнес, който се съсредоточава върху хората, процесите и апликациите като индивидуални части. По този начин организациите могат бързо да откриват какво им е необходимо, да го набавят и влеят в инфраструктурата си без проблеми. На практика всичко се разделя на градивни блокчета, които могат да се разменят и свързват по различен начин, за да бъде постигната желаната цел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    xyha avatar :-|
    xyha

    Big Data - четох статия някъде -

    Тинейджерски секс - всеки говори , никой не го прави, всеки казва че го е правил .

  • 4
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Всичко това ок, обаче защо цялата статия ми изглежда като реклама на продуктите на тази конкретна фирма. Има и други заработки и продукти в тази свере, някой дори и в БГ, но не са от тази американска компания.

    Нищо против рекламите, но не трябва ли да си пише, че статията е такава.

  • 5
    xyha avatar :-P
    xyha

    До коментар [#4] от "hellwitch":

    Естествено , че е платена - може и индиректно . Коя статия в Капитал не е платена - ово е бизнес :-)

  • 6
    forest avatar :-|
    Forest

    много рекламни статии за ИБМ напоследък. може би защото компанията не се развива добре и цената на акциите им пада постоянно през последните години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.