Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 май 2014, 15:17, 4260 прочитания

Ритейл 2014: Прераждане

Бъдещето на онлайн пазаруването и възходът на сайтовете за обяви ще са основни теми на конференцията DigitalK 2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От години знайни и незнайни експерти тръбят, че "търговията на дребно е мъртва" (от англ - retail is dead). Но въпреки затрупващите ги апокалиптични прогнози с малки изключения традиционните магазини не бързаха да се променят или го правеха с много бавни темпове. Досега... Приходите на много от водещите компании в индустрията са в стагнация от доста време насам и основната причина за задаващите се невиждани промени е възходът на онлайн пазаруването. Технологиите променят ритейл средата по-бързо от всякога и големите играчи вече трескаво търсят всякакви начини да останат релевантни в новата ера. Е-търговията днес е много различна от тази преди пет години, а през следващите пет ще е още по-неразпознаваема. Разместванията в индустрията, бъдещето на онлайн пазаруването и възходът на сайтовете за обяви ще са основни теми на конференцията DigitalK 2014, която се организира от "Капитал" и фондовете за рискови инвестиции NEVEQ и LAUNCHub и ще се проведе на 29-30 май в Sofia Event Center.

Интернет не само доведе до възхода на е-продажбите, но и тотално промени навиците на потребителите. Клиентите от години използват мрежата и за проучване на продуктите преди закупуването им. Използват се всякакви канали за информация - от сайтовете за сравняване на цени до форумите. С възхода си социалните мрежи се превърнаха в основен инструмент за покупка. Ритейлърите и брандовете осъзнават този факт и най-големите им усилия са насочени именно към увеличaване на присъствието си във Facebook и Twitter. Вече клиентите диктуват какво се случва в света на търговията на дребно, а не обратното, както беше само допреди няколко години.


Мобилни от пръв поглед
Но най-голямата трансформация в ритейл сектора идва с мобилните технологии. С нарасналата популярност на смартфоните и останалите безжични устройства потребителите вече са постоянно в мрежата, а съответно и имат непрекъснат достъп до сайтовете за пазаруване. Онлайн шопингът вече се случва от всяко място и по всяко време, се казва в анализ на E&Y. Използват се все повече мобилни приложения за пазаруване, намиране на най-добрите оферти и сканиране на продукти.     

"Все повече транзакции се извършват през смартфон или таблет и буквално всички проекти в е-търговията осъзнават важността на безжичните технологии, като оптимизират сайтовете си. Правят се повече мобилни сайтове и приложения от всякога", казва преди време пред сайта omni-channelretailing Фрейзър Девидсън от Javelin Group, който ще бъде един от лекторите на Digitalk 2014. Компанията му е сред водещите консултанти в областта на онлайн пазаруването и системната интеграция в е-търговията, а сред клиентите й са групи като Tesco и Debenhams.

Според Дейвидсън възможностите, които предлагат мобилните технологии, са безгранични и могат да обогатят пазаруването не само онлайн, но и в самия магазин. Безжичните разплащания са само един пример. Но чрез сканиране на етикета на дадена дреха могат да се получат и оферти за наличните размери, аксесоари и възможности за доставка до дома, ако в момента няма съответния номер. 



В бъдеще основните предизвикателства пред мобилните стратегии на ритейлърите ще бъдат да предоставят персонализирано изживяване на всеки клиент, като използват безжичните устройства за шопинг асистент, смята Дейвидсън.

Мобилното пазаруване позволява на веригите и да продават през много нови канали. Tesco създаде виртуални магазини за храни по станции на метрото, гари и летища, на които потребителите виждат снимки на продукти, сканират, поръчват и плащат през телефона си. Стоките се доставят до домовете. Така хем компаниите продават повече без още инвестиции в големи и скъпи магазини, хем клиентите не губят време в обикаляне на супермаркетите.  

Все повече обяви
Друг бързо растящ сектор в интернет пространството са онлайн обявите. И докато до неотдавна те бяха считани за бедните роднини на е-търговията, през последните години нарасналата им популярност накара и потребители, и компании все повече да ги използват. Най-голямото им предимство е, че в отделните си раздели тези сайтове предлагат единствено и точно онова, което клиентите търсят. Тенденцията е и все повече големи ритейлъри да предлагат оферти през тези сайтове, тъй като по-лесно стигат до потребителите. А търсенето е наистина лесно: потребителите стигат директно до точната стока или услуга, като използват Google, сайтове агрегатори или чрез търсене на самата уеб страница. Определени сектори като имотния или автодилърите са особено подходящи за този тип сайтове, тъй като много по-лесно предлагат офертите си. 

"Сайтовете за обяви в целия свят са толкова успешни, защото дават възможност на обикновените хора и малкия бизнес да припечелят допълнителни средства от ненужните си вещи или стоките и услугите, които предлагат", казва пред "Капитал" Спас Сливков, изпълнителен директор на OLX за България, известен до неотдавна като Prodavalnik. Сливков също ще бъде лектор на Digitalk 2014 и ще говори за възхода на този тип бизнес. Според мениджъра за последните две години (април 2012 спрямо април 2014) посещенията в OLX са нараснали близо 4 пъти, а  новите обяви, които се публикуват от потребителите всеки ден - близо 3 пъти. "Голяма част от този ръст през последната година се дължи на посещенията от мобилни устройства и очакваме тази тенденция да продължава", казва Сливков. Той смята, че най-голямата причина за популярността на сайтовете за онлайн обяви като OLX е фактът, че са дали възможност да се продава в интернет. "Дори за да се направи малък онлайн магазин на готова платформа, се изискват някои умения и средства. Тук идваме ние и даваме готова, популярна и много лесна за употреба платформа за обяви, която отгоре на всичко е безплатна", допълва мениджърът.

Интересни времена
Промените в ритейл сектора благодарение на новите технологии са толкова бързи и много, че най-голямото предизвикателство пред ритейлъри и доставчици е да преосмислят изоснови бизнес процесите си. Онези, които най-добре разберат какво точно иска и търси клиентът, ще успеят да останат на върха и в следващите години. Колкото по-лесно се адаптират и инвестират разумно в (а впоследствие и използват) технологични решения, толкова по-бързо ще опровергаят прогнозата, че търговията на дребно е мъртва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества шпионски и аналитични софтуери за следене на коронавируса 8 Правителството тества шпионски и аналитични софтуери за следене на коронавируса

По неофициална информация МВР и "Информационно обслужване" вече експериментират с израелската платформа Wisdom Stone

1 апр 2020, 5040 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 49034 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Microsoft атакува пазара на лаптопи с таблети

Хардуерът вече е достатъчно развит, за да бъдат тези устройства достоен конкурент на традиционните преносими компютри

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10