Конзолни войни: Бойно поле Китай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Конзолни войни: Бойно поле Китай

Reuters

Конзолни войни: Бойно поле Китай

След като Пекин вдигна частично забраната, водещите производители на гейминг хардуер започнаха надпревара за привлекателния пазар

Юлиян Арнаудов
3715 прочитания

Reuters

© NICK ADAMS


Трите най-големи производители на гейм конзоли – Sony, Nintendo и Microsoft, от години са в жестока конкуренция в тази специфична, но и доста привлекателна ниша. Враждата между първите две японски компании е пословично и се води вече близо две десетилетия. Microsoft се включва през 2001 г. с първия си XBox и оттогава формира класическо тройно противопоставяне в стремеж да се спечелят сърцата на геймърите по света. Тази дългогодишна борба става известна в публичното пространство като конзолните войни. Залозите са високи, а индустрията се оценява на десетки милиарди долари. През 2013 г. са продадени около 28 млн. конзоли, а през настоящата се очаква бройката им да скочи до 32 млн. броя. Приходите от видеоигри (хардуер и софтуер независимо от платформата) през изминалата година се очаква да достигнат 93 млрд. долара, показват данни на Gartner. От тях 55 млрд. долара се падат на гейм конзолите.

До края на 2013 г. официално един от най-големите пазари в света представлява едно голямо черно петно на картата на производителите на видеоигри. Китай налага забрана през 2000 г. за продажбата на конзоли на територията на страната (без автономните региони Макао и Хонконг, където законите и наредбите са различни). Пекин вдига частично завесата за продажба на чуждестранни конзоли едва от 1 януари 2014 г. Това доведе до амбицията на трите основни производители да започнат подготовка за навлизане в този според тях неразработен и почти необятен пазар.   

Шанхайският плацдарм

Само в рамките на няколко месеца първо Microsoft, а след това и Sony обявиха, че ще открият съвместни предприятия с китайски фирми в Шанхай за производството на игрални конзоли. За незапознатите това звучи странно, но всъщност е единственият легален начин външните корпорации да започнат продажба на своите устройства в страната. Китай наложи през 2000 г. забрана за разпространението на игрални конзоли. Така Microsoft, Sony и Nintendo нямаха право да продават своите продукти в страната. До пазара се допускаха единствено устройства и игри, които са одобрени от специализираното Министерство на информационната индустрия. В повечето случаи до момента легално се продават местни имитации на игри и конзоли. Едва през септември 2013 г. властите в Пекин решиха да вдигнат частично забраната. Това става със създаването на Шанхайската зона за свободна търговия (Free Trade Zone - FTZ). Чуждестранните компании ще могат да продават своите конзоли само при определени условия. Те могат да произвеждат устройствата само в новосъздадената търговска зона, при това единствено при условие че го направят чрез съвместни предприятия с местни фирми. Конзолите трябва да бъдат специално създадени за местния пазар, както и тяхното съдържание. С други думи, властите и националните регулатори запазват стриктния контрол над съдържанието. Вдигането на забраната цели да се популяризира новата търговска зона, както и да даде възможност на гигантите в гейминг индустрията да продават легално своите продукти.

Китайският гейм пазар се оценява на 13 млрд. долара годишно, показват оценки на годишната китайска конференция, посветена на видеоигрите. Това го прави апетитен и не е изненада, че Microsoft обяви в началото на годината, че ще инвестира заедно с местната BesTV общо 237 млн. долара в развитието на съвместно предприятие, което да произвежда новата конзола XBox One на софтуерния гигант. Същите планове разкри и Sony, която заедно с китайската Shanghai Oriental Pearl ще вложат неназована сума в изграждането на две съвместни звена – едното за производство на хардуер, другото - за софтуер, в новата свободна търговска зона в Шанхай. Капиталът на двете дружества ще бъде общо около 10 млн. долара, но не се знае колко голяма ще е цялата инвестиция. Nintendo обяви през миналата година, че ще разработи нови устройства, които ще са фокусирани към пазарите в Азия и специално към Китай, но досега японският гигант не е разкрил повече детайли. През май компанията единствено обяви, че все още проучва регулациите в страната.  

Дивият изток на гейминга

 

Във всички случаи едно е сигурно - до една година конзолните войни ще се пренесат в Китай, и то под стриктния поглед на Пекин.

Трите най-големи производители на гейм конзоли – Sony, Nintendo и Microsoft, от години са в жестока конкуренция в тази специфична, но и доста привлекателна ниша. Враждата между първите две японски компании е пословично и се води вече близо две десетилетия. Microsoft се включва през 2001 г. с първия си XBox и оттогава формира класическо тройно противопоставяне в стремеж да се спечелят сърцата на геймърите по света. Тази дългогодишна борба става известна в публичното пространство като конзолните войни. Залозите са високи, а индустрията се оценява на десетки милиарди долари. През 2013 г. са продадени около 28 млн. конзоли, а през настоящата се очаква бройката им да скочи до 32 млн. броя. Приходите от видеоигри (хардуер и софтуер независимо от платформата) през изминалата година се очаква да достигнат 93 млрд. долара, показват данни на Gartner. От тях 55 млрд. долара се падат на гейм конзолите.

До края на 2013 г. официално един от най-големите пазари в света представлява едно голямо черно петно на картата на производителите на видеоигри. Китай налага забрана през 2000 г. за продажбата на конзоли на територията на страната (без автономните региони Макао и Хонконг, където законите и наредбите са различни). Пекин вдига частично завесата за продажба на чуждестранни конзоли едва от 1 януари 2014 г. Това доведе до амбицията на трите основни производители да започнат подготовка за навлизане в този според тях неразработен и почти необятен пазар.   


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    "Не е необходимо да владееш голям пазарен дял в Китай, за да постигнеш добри продажби", коментира Дейвид Рубенстайн, анализатор в изследователската фирма Advanced Research Japan !!!!

    Максима, която е добре да научи и БГ бизнес!

  • 2
    voxy avatar :-|
    voxy

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    това не важи за страни със 7 милиона жители от които само 1 милион с излишни пари за харчене

  • 3
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    [quote#2:"voxy"]7 милиона жители от които само 1 милион с излишни пари за харчене[/quote]

    До коментар [#2] от "voxy":

    Ще ме прощаваш, но не е ли твърде оптимистично?

    ПП: Въпреки, че се надявам това да е истина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK