DigitalK 2014: Идва следващата голяма вълна иновации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

DigitalK 2014: Идва следващата голяма вълна иновации

България има всички шансове да бъде сред страните, от които тръгват много успешни бизнеси, смятат Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ, и Дафина Тончева от USVP

DigitalK 2014: Идва следващата голяма вълна иновации

Мобилните технологии и интернет поставят основата на следващия бум за нови компании

8760 прочитания

България има всички шансове да бъде сред страните, от които тръгват много успешни бизнеси, смятат Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ, и Дафина Тончева от USVP

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Мобилните технологии и интернет не са краят на иновациите. Всъщност те просто поставят основата на следващата голяма вълна от нововъведения, смята Крис Шабо, ръководител международни връзки с разработчици на Twitter по време на конференцията DigitalK 2014, която се провежда за два дни в Sofia Event Center в столицата. Форумът е организиран от "Капитал", NEVEQ и LAUNCHub. 

"Ако дълго време си ползвал интернет, нормално е да си мислиш, че иновацията е приключила и вече няма какво ново да се направи", коментира той. Но всъщност нещата вече се променят и мобилните технологии заедно с интернет ще са ключови за развитието на света.

Новата екосистема

България също може да се включи. "Интернет индустрията е на стойност 3 трилиона долара, 400 млрд. долара е софтуерната индустрия. В България има 300 стартъпа, 3 основни инвеститорски партньора, които помагат, и 30 млн., които имаме за финансиране", обяви Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ, един от организаторите на DigitalK, пред присъстващите в залата. Над 1100 души бяха заявили участие на конференцията.

"Екосистемата, която виждаме днес, не съществуваше преди две години. Много е вълнуващо да виждаме как талантливите млади хора се свързват с инвестиционните фондове и реализират идеите си. България вече взима своята роля в глобалната екосистема на стартъпите", каза Галя Прокопиева, изпълнителен директор на "Икономедиа", организатор на DigitalK чрез "Капитал".

"Често ни питат какво ни мотивира да правим това и да инвестираме. В основата си бизнесът ни е да правим пари за нашите инвеститори (Европейският инвестиционен фонд). Това, което най-много ни харесва, е, че срещаме, виждаме и инвестираме в чудесни предприемачи, талантливи и мотивирани хора, които решават проблеми в различни сфери", заяви Любен Белов от инвестиционния фонд LAUNCHub, съорганизатор на събитието.

Европа също иска да се развива бързо и да има достоен конкурент на Силициевата долина. Причината тя да е толкова успешна е нейната култура на иновации, риск и бизнес. Подобно място постепенно се създава и в Европа, като Източна Европа постепенно създава наша версия на Силициевата долина, казва Хубърт Котони, директор "Регионално бизнес развитие" към Европейския инвестиционен фонд. Според него най-важното е предприемачите да се преборят със страха от провал. Без провал няма успех, той е пътят към него, допълва Котони.

Мобилното устройство променя средата

Устройството се променя. Деветдесет процента от хората не обичат да попълват регистрационните форми в сайтовете и като ги видят, се отказват, като така сайтовете губят потребители, казва Шабо. Затова има нови автоматизирани системи, които попълват част от нещата предварително. Чрез мобилните телефони това става още по-бързо по номера например, локацията и др. Смартфоните са новият инструмент за идентификация, смята още Шабо. 

Други промени в света на технологиите вече се забелязват и в Китай. Там всеки ден 80 хил. души влизат в средната класа. Няма начин да се построят достатъчно търговски центрове, които да поемат интереса на хората, нито е рентабилно. Затова за повечето китайци онлайн пазаруването е основен начин за придобиване на стоки. Набира популярност и пазаруването чрез сканиране на QR код от рекламен банер, в метрото например. Чрез използването на различни услуги сканирането на подобен код може автоматично да извърши покупката, разплащането и да посочи адрес за доставка.

Всяка година се публикуват 15 млн. нови книги, 52 нови уебсайта се появяват в интернет, допълва Пол Пападимитриу, дигитален футуролог. Мащабирането на тези технологии е голямо предизвикателство. Иновациите са толкова много, че е трудно да ги следиш, казва Пападримитриу. Информацията става заместител на капитала и затова е важно компаниите и предприемачите да изграждат ценни контакти.

Обратно в България

Страната ни има почти всичко необходимо, за да бъде дом на успешни компании. В България има много талантливи и креативни хора, особено от техническа гледна точка. Въпрос на време е големите успехи да дойдат и тук, казва Дафина Тончева, партньор в американския инвестиционен фонд USVP.

Тончева се занимава с инвестиране от 2008 г. насам, като зад гърба си има успешни проекти, като компанията CloudFlare например, която предоставя уеб услуги и помага за повишаването на сигурността на интернет страниците. Тя е родом от Пазарджик, като на 18-годишна възраст заминава да учи в САЩ. С много късмет, както самата тя казва, животът й се обръща така, че започва да развива проекти за финансиране.

"Според моя опит за постигане на успех най-важен е екипът. Всички успешни предприемачи винаги са имали голяма мотивация, строга работна дисциплина и добър маркетинг", казва тя на въпрос какво трябва за постигане на успех. "Има много хора, които са добри в технологиите, но без познания в продажби и маркетинг е почти невъзможно да успееш. Най-добрите ни предприемачи обикновено са и най-добрите продавачи. Дори и със средно ниво на технологиите, но по-добър маркетинг, шансът за успех е по-добър, отколкото с отличен продукт, но лош маркетинг", допълва тя.

Тончева вижда в България всички предпоставки стартиращите компании да постигат успех. Макар и точно липсата на маркетинг умения да е един от основните проблеми на повечето български предприемачи, постепенно те ще бъдат усвоени чрез трупането на опит и чрез намирането на подходящите хора чрез изграждане на контакти из Европа и света. Тя дава за пример Израел, която е  приблизително толкова голяма държава, колкото и България. При това географски тя е в по-неизгодна позиция, но е успяла да постигне много успешна екосистема на стартъпи. Това може да се случи и тук, защото има много иновативни неща, казва Тончева.

Друга препоръка, която тя дава на европейската стартъп екосистема, е изграждането на готови стандартни правила между компании и инвеститори. Те трябва да са приети универсално от всички и да са база за реализиране на първа инвестиция. Подобен е принципът на работа в Силициевата долина и това значително улеснява и ускорява решаването на бюрокрацията и работата по същество може да започне. Според Тончева това постепенно ще се постигне в Европа чрез натрупване на опит.

Време за инвестиции

Не липсват и много свободни пазари, в които компаниите могат да намерят реализация. Една един от тях е образователният сектор. В него има най-много място за иновации и много голяма нужда от тях. Всички вече сме ученици и искаме да учим нови неща по нови начини, казва Любен Пампулов, съосновател и съдружник в GSV Asset Management. "Светът се отваря и това влияе и на традиционните индустрии, които се преосмислят от хората в новите пазари. Всичко става все по-активно", подкрепя го и Дан Лупу от инвестиционния фонд Earlybird Venture Capital. Според него основният проблем на Европа е липсата на достатъчно капитал за инвестиции, което притеснява компаниите и те не са готови на големи рискове.

"Ако ще получаваш пари от някого, трябва да знаеш, че ще работите заедно много години. Проучете инвеститорите си добре и тогава действайте", съветва Джейсън Бол, директор в Qualcomm Ventures Europe. Мнението му се подкрепя и от Скот Хартли, инвеститор и консултант на стартиращи компании. Той допълва, че е по-добре предприемачът първо да потърси правилните инвеститори, които специализират в сферата на неговата идея и проект. Така по-лесно ще намери общ език и финансиране, отколкото ако предлага идеята си на всички.

А какво правим, когато идеята вече се реализира от друга компания? Трудно е копирането на чужди идеи да станат мултимилиарден бизнес, казват инвеститорите. Все пак на регионално ниво подобни идеи може да имат добра реализация, когато се пречупят през особеностите и изискванията на локалните клиенти, казва Матиас Окенфелс, инвестиционен сътрудник в Point Nine Capital. Всеки проект за инвестиране е различен и подходът не е универсален, а зависи от съответната компания, казва той. Така че всеки има шанс да превърне идеята си в успех.

Мобилните технологии и интернет не са краят на иновациите. Всъщност те просто поставят основата на следващата голяма вълна от нововъведения, смята Крис Шабо, ръководител международни връзки с разработчици на Twitter по време на конференцията DigitalK 2014, която се провежда за два дни в Sofia Event Center в столицата. Форумът е организиран от "Капитал", NEVEQ и LAUNCHub. 

"Ако дълго време си ползвал интернет, нормално е да си мислиш, че иновацията е приключила и вече няма какво ново да се направи", коментира той. Но всъщност нещата вече се променят и мобилните технологии заедно с интернет ще са ключови за развитието на света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    voxy avatar :-|
    voxy

    от това което е казал Шабо май е голяма дупка, нищо чудно че туитър вече 8-ма година няма тренд лист само за България, с такива като Шабо с визия стигаща до някво логване или празни алабализми като "мобилните технологии заедно с интернет ще са ключови за развитието на света" е нормално да няма развитие

  • 2
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    voxy - много плюсове човек. Такива "визионери", които говорят безмислици и взимат заплатка от изградена платформа/фирма са ми любими. Генератори на keywords и buzzwords.

    Следващата вълна в хардуерна. Какъвто и софтуер да се измисли в момента ще е предъвкване на някаква идея от миналото. Вижте SCIO na kickstarter. Нямам търпение да ми пратят кит-а за да експериментирам.

  • 3
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    >Какъвто и софтуер да се измисли в момента ще е предъвкване на някаква идея от миналото.

    Това е доста смело твърдение.

    Докато може чрез автоматизация да се пести метал и ток, ще има иновации в софтуера.

  • 4
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Каквото и да ни говорят лекторите, не е нормално някой да смята иновацията за приключила само защото ползва Интернет отдавна. Ами масовият лек персонален автомобил е пет пъти по-стар от Интернет, а продължава да се развива.

    Още по-ненормално е първо да ни обясняват как дигиталните технологии вече са част от ежедневието, а после някой да се обявява за дигитален футурист. Тази философска концепция винаги е била всеобхватна. Както няма аналогов футуризъм, така няма и дигитален. Срамота е, че след 30 години бурно развитие все още има "корифеи", които не разбират, че цифровите технологии са само средство, не самоцел.

  • 5
    e_mil avatar :-P
    tamada

    Извинявам се! Малко неоснователно нападнах "футуриста" Пол Пападимитриу - грешката била в "Капитал".
    Първо, оказа се, че човекът е анализатор и лекциите му включват някои черти от футурологията, а не от футуризма. Много хора, включително журналисти (а също и самият Пападимитриу) смесват двете понятия.
    Но дори и да не разделяме понятията, все пак лично той казва: "I'm not a futurist, the dots cannot be connected forwards." Очевидно екипът на "Капитал" е предпочел да му прикачи етикет измислен от други, вместо просто да го попита как се самоопределя. :)

  • 6
    ver27574675 avatar :-|
    ДЕКОРАТИВНА ТИКВА

    До коментар [#3] от "smotlixx":много си прав, но за съжаление тенденцията не е в тази посока. Виж само основните теми на cebit в последните години - cloud, managing trust и тазгодишния - big data. Всичко се върти около големи масиви от данни - концентрацията им (облака), създаване на доверие към този облак (trust-a) и управлението им (big data). Това се наблюдаваше на cebit в последните 5 години. А дали е за добро, и аз не знам...Във всеки случай не е в посоката, дето ще ползва малки и средни фирми. На тях им трябват двуги решения, но това е друга тема.

  • 7
    xyha avatar :-|
    xyha

    До коментар [#2] от "mrpetrov":

    И софтуера трябва доста да навакса - сравни Windows 3.11 , с 8 - аз лично не виждам кой знае какви разлики .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.