Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 29 май 2014, 20:00, 8196 прочитания

DigitalK 2014: Идва следващата голяма вълна иновации

Мобилните технологии и интернет поставят основата на следващия бум за нови компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мобилните технологии и интернет не са краят на иновациите. Всъщност те просто поставят основата на следващата голяма вълна от нововъведения, смята Крис Шабо, ръководител международни връзки с разработчици на Twitter по време на конференцията DigitalK 2014, която се провежда за два дни в Sofia Event Center в столицата. Форумът е организиран от "Капитал", NEVEQ и LAUNCHub. 

"Ако дълго време си ползвал интернет, нормално е да си мислиш, че иновацията е приключила и вече няма какво ново да се направи", коментира той. Но всъщност нещата вече се променят и мобилните технологии заедно с интернет ще са ключови за развитието на света.


Новата екосистема

България също може да се включи. "Интернет индустрията е на стойност 3 трилиона долара, 400 млрд. долара е софтуерната индустрия. В България има 300 стартъпа, 3 основни инвеститорски партньора, които помагат, и 30 млн., които имаме за финансиране", обяви Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ, един от организаторите на DigitalK, пред присъстващите в залата. Над 1100 души бяха заявили участие на конференцията.

"Екосистемата, която виждаме днес, не съществуваше преди две години. Много е вълнуващо да виждаме как талантливите млади хора се свързват с инвестиционните фондове и реализират идеите си. България вече взима своята роля в глобалната екосистема на стартъпите", каза Галя Прокопиева, изпълнителен директор на "Икономедиа", организатор на DigitalK чрез "Капитал".



"Често ни питат какво ни мотивира да правим това и да инвестираме. В основата си бизнесът ни е да правим пари за нашите инвеститори (Европейският инвестиционен фонд). Това, което най-много ни харесва, е, че срещаме, виждаме и инвестираме в чудесни предприемачи, талантливи и мотивирани хора, които решават проблеми в различни сфери", заяви Любен Белов от инвестиционния фонд LAUNCHub, съорганизатор на събитието.

Европа също иска да се развива бързо и да има достоен конкурент на Силициевата долина. Причината тя да е толкова успешна е нейната култура на иновации, риск и бизнес. Подобно място постепенно се създава и в Европа, като Източна Европа постепенно създава наша версия на Силициевата долина, казва Хубърт Котони, директор "Регионално бизнес развитие" към Европейския инвестиционен фонд. Според него най-важното е предприемачите да се преборят със страха от провал. Без провал няма успех, той е пътят към него, допълва Котони.

Мобилното устройство променя средата

Устройството се променя. Деветдесет процента от хората не обичат да попълват регистрационните форми в сайтовете и като ги видят, се отказват, като така сайтовете губят потребители, казва Шабо. Затова има нови автоматизирани системи, които попълват част от нещата предварително. Чрез мобилните телефони това става още по-бързо по номера например, локацията и др. Смартфоните са новият инструмент за идентификация, смята още Шабо. 

Други промени в света на технологиите вече се забелязват и в Китай. Там всеки ден 80 хил. души влизат в средната класа. Няма начин да се построят достатъчно търговски центрове, които да поемат интереса на хората, нито е рентабилно. Затова за повечето китайци онлайн пазаруването е основен начин за придобиване на стоки. Набира популярност и пазаруването чрез сканиране на QR код от рекламен банер, в метрото например. Чрез използването на различни услуги сканирането на подобен код може автоматично да извърши покупката, разплащането и да посочи адрес за доставка.

Всяка година се публикуват 15 млн. нови книги, 52 нови уебсайта се появяват в интернет, допълва Пол Пападимитриу, дигитален футуролог. Мащабирането на тези технологии е голямо предизвикателство. Иновациите са толкова много, че е трудно да ги следиш, казва Пападримитриу. Информацията става заместител на капитала и затова е важно компаниите и предприемачите да изграждат ценни контакти.

Обратно в България

Страната ни има почти всичко необходимо, за да бъде дом на успешни компании. В България има много талантливи и креативни хора, особено от техническа гледна точка. Въпрос на време е големите успехи да дойдат и тук, казва Дафина Тончева, партньор в американския инвестиционен фонд USVP.

Тончева се занимава с инвестиране от 2008 г. насам, като зад гърба си има успешни проекти, като компанията CloudFlare например, която предоставя уеб услуги и помага за повишаването на сигурността на интернет страниците. Тя е родом от Пазарджик, като на 18-годишна възраст заминава да учи в САЩ. С много късмет, както самата тя казва, животът й се обръща така, че започва да развива проекти за финансиране.

"Според моя опит за постигане на успех най-важен е екипът. Всички успешни предприемачи винаги са имали голяма мотивация, строга работна дисциплина и добър маркетинг", казва тя на въпрос какво трябва за постигане на успех. "Има много хора, които са добри в технологиите, но без познания в продажби и маркетинг е почти невъзможно да успееш. Най-добрите ни предприемачи обикновено са и най-добрите продавачи. Дори и със средно ниво на технологиите, но по-добър маркетинг, шансът за успех е по-добър, отколкото с отличен продукт, но лош маркетинг", допълва тя.

Тончева вижда в България всички предпоставки стартиращите компании да постигат успех. Макар и точно липсата на маркетинг умения да е един от основните проблеми на повечето български предприемачи, постепенно те ще бъдат усвоени чрез трупането на опит и чрез намирането на подходящите хора чрез изграждане на контакти из Европа и света. Тя дава за пример Израел, която е  приблизително толкова голяма държава, колкото и България. При това географски тя е в по-неизгодна позиция, но е успяла да постигне много успешна екосистема на стартъпи. Това може да се случи и тук, защото има много иновативни неща, казва Тончева.

Друга препоръка, която тя дава на европейската стартъп екосистема, е изграждането на готови стандартни правила между компании и инвеститори. Те трябва да са приети универсално от всички и да са база за реализиране на първа инвестиция. Подобен е принципът на работа в Силициевата долина и това значително улеснява и ускорява решаването на бюрокрацията и работата по същество може да започне. Според Тончева това постепенно ще се постигне в Европа чрез натрупване на опит.

Време за инвестиции

Не липсват и много свободни пазари, в които компаниите могат да намерят реализация. Една един от тях е образователният сектор. В него има най-много място за иновации и много голяма нужда от тях. Всички вече сме ученици и искаме да учим нови неща по нови начини, казва Любен Пампулов, съосновател и съдружник в GSV Asset Management. "Светът се отваря и това влияе и на традиционните индустрии, които се преосмислят от хората в новите пазари. Всичко става все по-активно", подкрепя го и Дан Лупу от инвестиционния фонд Earlybird Venture Capital. Според него основният проблем на Европа е липсата на достатъчно капитал за инвестиции, което притеснява компаниите и те не са готови на големи рискове.

"Ако ще получаваш пари от някого, трябва да знаеш, че ще работите заедно много години. Проучете инвеститорите си добре и тогава действайте", съветва Джейсън Бол, директор в Qualcomm Ventures Europe. Мнението му се подкрепя и от Скот Хартли, инвеститор и консултант на стартиращи компании. Той допълва, че е по-добре предприемачът първо да потърси правилните инвеститори, които специализират в сферата на неговата идея и проект. Така по-лесно ще намери общ език и финансиране, отколкото ако предлага идеята си на всички.

А какво правим, когато идеята вече се реализира от друга компания? Трудно е копирането на чужди идеи да станат мултимилиарден бизнес, казват инвеститорите. Все пак на регионално ниво подобни идеи може да имат добра реализация, когато се пречупят през особеностите и изискванията на локалните клиенти, казва Матиас Окенфелс, инвестиционен сътрудник в Point Nine Capital. Всеки проект за инвестиране е различен и подходът не е универсален, а зависи от съответната компания, казва той. Така че всеки има шанс да превърне идеята си в успех.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 47122 прочитания

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът 3 В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

Брутния вътрешен продукт на столицата може да се свие с 3% през тази година, показва доклад на СОАПИ

28 мар 2020, 4194 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Live: Digitalk 2014

Всичко най-интересно от технологичната конференция

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10