Софтуерът става основна арена за гейм конзолите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Софтуерът става основна арена за гейм конзолите

Microsoft се опитва да скъси изоставането си, като отдели Kinect от Xbox One, за да намали цената на продукта.

Софтуерът става основна арена за гейм конзолите

Персоналният компютър също се опитва да припомни на геймърите за себе си

Мартин Дешев
3895 прочитания

Microsoft се опитва да скъси изоставането си, като отдели Kinect от Xbox One, за да намали цената на продукта.

© Reuters


През изминалата година пазарът на видеоигри беше освежен с появата на новите поколения на конзолите PlayStation и Xbox. В месеците преди те да направят своите дебюти, всички дискусии бяха около хардуера и как двете конзоли (трябва да) са всичко, от което един геймър някога ще се нуждае. По време на тазгодишното изложение за видеоигри - E3, което е най-голямото в света, основният фокус обаче не беше върху хардуера, а върху игрите и услугите към тях.

Или поне така изглеждаха презентациите на Sony и Microsoft, които се надпреварваха да покажат колкото се може повече нови игри за своите устройства. Паралелно с това дебют направиха и някои нови разработки на други компании. Междувременно и персоналният компютър опитва да напомни на геймърите за себе си, като изтъква своите предимства. И макар засега пазарът на конзоли да продължава да се разпределя най-вече между Xbox и PlayStation, съвсем скоро към него ще се присъединят още играчи, които ще направят всичко възможно да променят съотношението.

Извънземна инвазия

Популярната сред геймърите компания Alienware (част от Dell) вдигна завесата над своята конзола Alpha, която е базирана на линията Steam Machine. И веднага предизвика голяма изненада. Вместо първоначално обявената система SteamOS софтуерната платформа на конзолата е... Windows 8.1. Към нея ще е добавен преработен "конзолен режим", който ще дава достъп до Steam Big Picture, дигитално съдържание и други програми. Интерфейсът и софтуерът са доработени заедно със създателя на Steam Valve, за да се възползват максимално от допълнителните специфики на Alpha. Според Alienware решението е съвсем разумно. "Steam Big Picture е чудесна разработка още от началото. Вече е на повече от година и узрява добре", коментира пред сп. PC World Франк Азор, който е генерален мениджър на Alienware.

В резултат конзолата Alpha всъщност е по-скоро компютърът Alpha. На него могат да бъдат инсталирани всякакви класически програми за Windows, като, разбира се, към устройството могат да се свържат клавиатура и мишка. В комплекта ще бъде включен и гейм контролер, който ще е много добре познат на притежателите на Xbox 360, защото е идентичен. Когато Valve завърши с разработката на SteamOS, потребителите ще имат право да я инсталират и да заменят Windows 8.1, без това да наруши гаранцията им. Те няма да са задължени да сменят платформата. Засега компанията не уточнява дали ще продължи да продава Alpha във версии с Windows 8.1 и SteamOS, или ще предпочете само едната платформа.

В хардуерно отношение разработката на Alienware ще се предлага в една основна версия с опция за персонализиране на някои компоненти. Стандартното оборудване включва процесор Intel Core i3 от поколението Haswell, графичен процесор Nvidia Maxwell, който е преработен специално за Alpha, 4GB оперативна памет, 500 GB твърд диск, WiFi, Bluetooth, HDMi, LAN, 4 USB порта и др. Потребителите ще може да си поръчват и конзоли с по-мощни процесори (Core i5 и i7), 8 GB оперативна памет и до 2 TB твърд диск. Азор уточнява, че потребителите също ще могат да сменят компоненти по конзолата, ако желаят това. Цената на базовата конфигурация ще е 550 долара, като продажбите ще започнат в близките няколко месеца, но със сигурност навреме за коледните празници.

Все още тук

Еуфорията покрай новите конзоли обаче не се споделя от всички потребители и анализатори. Добър пример за това даде новата игра Watch Dogs, която се ползва с доста мащабна маркетинг кампания. В интернет обаче бързо се появиха статии и отзиви на геймъри, че графиката на Watch Dogs е почти идентична на старите и новите конзоли, което означава, че тя не се възползва от следващото поколение хардуер, отбелязва Дан Ейкърман от онлайн изданието CNET. В крайна сметка се оказва, че единственият начин човек да види иначе хвалената графика в пълния й блясък е на компютър с мощен хардуер, както показват и тестове на изданието Polygon.

Това дава силен аргумент в ръцете на почитателите на компютърните игри пред тези за конзоли. Дори и Alienware казват, че чрез тяхната конзола Alpha искат да "внесат" PC гейминга в хола. Графиката, която компютър може да предложи, засега остава непостижима за конзолите. По време на Е3 много компании представиха лаптопи и настолни компютри за геймъри, които целят да се възползват именно от това и да привлекат почитателите на видеоигри, като им обещават именно красива графика. Разбира се, цената на една конзола е доста по-малка от тази на геймърски лаптоп или дори настолен компютър, но пък последните са доста по-универсални и могат да се ползват и за работа и разнообразен софтуер.

Все пак Sony и Microsoft са подготвени за новите конкуренти. По време на презентациите си двете компании изтъкнаха колко много игри ще се предлагат за конзолите им, като някои от заглавията ще са ексклузивни само за техните продукти. "Знаем какво означава да си най-добрият: да предлагаме най-доброто визуално качество, богат избор, да не изолираме геймъра, а да го направим част от голямо общество от приятели и съперници", коментира Андрю Хаус, президент и изпълнителен директор на Sony Computer Entertainment. Отговорът на Microsoft е сходен и поставя по-голямо внимание върху играча. Компанията обяви, че се е вслушала в мнението на геймърите и затова е въвела промени в първоначалните си изисквания за Xbox One: "Вие определяте бъдещето на Xbo, а ние ставаме по-добри от това", каза ръководителят на Xbox дивизията на Microsoft Фил Спенсър. Така битката за геймърите вече ще се води не чрез това кой може да предложи най-добрият хардуер, а кой ще има най-разнообразните игри и услуги, които се възползват максимално от него.

Едноличен победител

За пръв път от осем години Sony стана компанията с най-много продажби на конзоли. Благодарение на PlayStation 4 фирмата е изпреварила Nintendo. За последната си фискална година, Sony е продала 18.7 млн. конзоли, като до края на март т.г. 7 млн. от тях са PlayStation 4. Nintendo е продала 16.31 млн. конзоли - спад с 31%. Microsoft е на трето място с 16% ръст и 11.6 млн. продадени устройства. От тях около 5 млн. са Xbox One, като компанията се надява да скъси разликата с PlayStation 4, след като започна да продава конзолата си без сензора Kinect, което я направи по-евтина със сто долара.

2 коментара
  • 1
    ceco avatar :-P
    Цецо

    Да ви кажа, винаги предлаганите игри са били водещи.

  • 2
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    Какъв дечко трябва да си, за да си купиш конзола вместо компютър. Дори 3-годишните дечица вече цъкат спокойно на компютри и таблети, та си мисля, че дори за тях е по-функционално да се вземе лаптоп, а не конзола. :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK