Google на ниска орбита
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google на ниска орбита

Project Loon - стратосферни балони за интернет достъп.

Google на ниска орбита

Покупката на сателитната компания Skybox ще предостави големи възможности на интернет гиганта

Юлиян Арнаудов
3891 прочитания

Project Loon - стратосферни балони за интернет достъп.

© HANDOUT


Новината, че Google купува стартиращата фирма Skybox за 500 млн. долара повече, предизвика асоциации с проекта на интернет гиганта да доставя интернет в отдалечените кътчета на планетата. Придобитата компания използва евтини сателити, за да събира снимки и видео във висока резолюция. От своя страна Google вече експериментира с височинни балони, а купи и фирма за безпилотни самолети, които да летят със седмици в стратосферата. Но потенциалът, който се разкрива пред онлайн гиганта със Skybox, е много по-голям от първоначалия.

С придобиването Google увеличава обхвата на услугите си, който така или иначе трудно може да бъде измерен. Интернет търсачката индексира голям дял от публичната част на глобалната мрежа. Услуги като Gmail, Google Calendar и Google Docs помагат на потребителите да се справят с ежедневните си задачи. Отделно компанията разполага с онлайн карти Maps, сателитните изображения Earth и панорамни снимки на нивото на земята чрез Street View. Всичко това може да се разглежда от браузъра й Chrome. Google инвестира милиони в изграждането на тези услуги и интегрирането им. Резултатът, който постигна, е внушителен. В същото време Google използва големия масив от информация, за да продава насочени реклами онлайн. Така компанията изгражда бизнес за милиарди долари годишно. Океан от информация

Чрез данните от сателитите на Skybox ще може да се проследява много по-лесно какво се случва на земята във физическото пространство. Така Google може не просто да надгради възможностите на своята услуга Earth, но и да предостави много повече неструктурирана информация. Например да може да проследява колко автомобила минават през паркинга на голям хипермаркет и така да се правят анализи и прогнози за потока на посетители и съответно на продажбите. Застрахователи ще могат да правят огледи дистанционно на повредено имущество, ако то е видимо от въздуха, добивни компании ще следят състоянието на откритите мини, възможност за оценка на трафика в реално време и много други.

Официално Google обяви, че ще използва услугите на Skybox, за да обновява своите карти Maps, а в бъдеще наистина ще използва евтините сателити, за да предоставя интернет връзка в най-отдалечените места на планетата. Плановете са да бъдат изведени 24 спътника в ниска орбита. Ако броят им се увеличи до възможността един спътник да наблюдава даден квадрант непрекъснато, това ще позволи да се подава информация почти в реално време (с минимално закъснение за ретранслиране на информацията от сателита до базовата станция и после до потребителя). Така теоретично в един момент потребителите ще могат да следят какво се случва във всяка една точка по света почти незабавно. Докато първоначално може просто да имаме ежедневно обновяване на снимките в Google Maps, така впоследствие може да се появи и услуга за видео на живо.

Информацията, която спътниците ще събират, може обаче да се комбинира с възможностите на компанията в разчитането на данни и така да доведe до много по-разширени резултати. Изображенията от орбита могат да се ползват за най-различни цели като оценка на основно икономически и географски индикатори. Например самата Skybox е направила изследване на петролните запаси на Саудитска Арабия със снимки, направени от Космоса. Комбинацията между подобен тип информация и алгоритмите на Google като инструмента Knowledge Graph създава почти неограничени възможности.

Skybox 007

Като всяка нова технология и тази има своите негативни страни. Основната е спазването на неприкосновеността на личното пространство. Сателитите на Skybox могат да правят снимки с висока разделителна способност от височина от близо 800 км. Google вече нееднократно попада под ударите на правозащитници, че следи потребителите си онлайн. Какво ще стане, ако сега компанията има възможност да проследява и физически тяхното движение? Ще важи ли правилото да бъдеш забравен в интернет (тоест да се изтрие информацията за даден потребител по негово желание), ако така и така технологичната компания може да те види? В перспектива в зависимост от развитието на услугата и интегрирането й, ако се позволи предоставяне на картина в реално време, това също може да доведе до злоупотреби и премахване на всякакви идеи за лично пространство.

Освен това самата Skybox има частична връзка с американските разузнавателни служби. По информация на списание Wired един от съоснователите на младата компания - Джон Фенуик, преди това е работил като свръзка в щатския Конгрес за Националната служба за разузнаване (NRO), "свръхсекретна агенция, която управлява най-екзотичните шпионски технологии в Космоса". Един от инвеститорите на Skybox е работил в разузнавателните части на френската армия, докато изпълнителният директор преди е имал близки контакти с министерството на отбраната на САЩ. Разбира се, зад идеята на компанията не е задължително да стои намерението на американското правителство да шпионира своите и чужди граждани - когато имаш амбиции да работиш в сферата на авиокосмическите технологии, е хубаво да имаш контакти сред военните и държавните институции. Но е твърде възможно именно поради натиск от Вашингтон Google да не може да направи пълните възможности на Skybox общодостъпни, а да се предоставят само след като се направи оценка на клиента.

Освен това интернет гиганта може да бъде подложен на силен регулаторен натиск за това какви услуги пуска чрез новия си сателитен бизнес. Компанията вече има опит с подобни казуси, като например скандалите за неправомерно използване на Wi-Fi мрежи в Германия при заснемането на улиците за Street View, както и за следене на потребителите онлайн с т.нар. cookies (малки файлове, които следят активността в интернет браузъра). При втория случай Google е принудена да изисква изрично съгласие от хората да използва тези файлове, за да може да отчита кои сайтове посещават. Това правило стана известно като "да не се следи" (do not track). Но новите възможности със сателитната технология ще доведат съответно и до нови тълкувания. Така или иначе Skybox вече е в небето.

Компактните сателити на Skybox.
Фотограф: Skybox Imaging

Новината, че Google купува стартиращата фирма Skybox за 500 млн. долара повече, предизвика асоциации с проекта на интернет гиганта да доставя интернет в отдалечените кътчета на планетата. Придобитата компания използва евтини сателити, за да събира снимки и видео във висока резолюция. От своя страна Google вече експериментира с височинни балони, а купи и фирма за безпилотни самолети, които да летят със седмици в стратосферата. Но потенциалът, който се разкрива пред онлайн гиганта със Skybox, е много по-голям от първоначалия.

С придобиването Google увеличава обхвата на услугите си, който така или иначе трудно може да бъде измерен. Интернет търсачката индексира голям дял от публичната част на глобалната мрежа. Услуги като Gmail, Google Calendar и Google Docs помагат на потребителите да се справят с ежедневните си задачи. Отделно компанията разполага с онлайн карти Maps, сателитните изображения Earth и панорамни снимки на нивото на земята чрез Street View. Всичко това може да се разглежда от браузъра й Chrome. Google инвестира милиони в изграждането на тези услуги и интегрирането им. Резултатът, който постигна, е внушителен. В същото време Google използва големия масив от информация, за да продава насочени реклами онлайн. Така компанията изгражда бизнес за милиарди долари годишно. Океан от информация


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    Нищо случайно няма :) от тази фирмичка та до кафенцата с Президента :)
    а нека леймърите да си мислят,че някакви очилати пубери правят компании за милиарди - ха ха ха .

  • 2
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)

    Правя асоциация с корпорацията Umbrella от поредицата Resident Evil с Мила Йовович в главната роля... Google засега не проявява мераци да експериментира с геномика, клониране и биологично оръжие... но пък подобни продукти биха имали военно приложение и сигурно биха били строго секретни... така де, под чадър ;)

    Много ме притеснява свръхконцентрацията на власт в една супер корпорация. Много скоро ще се разделя с Gmail. Panoramio и YouTube отдавна са собственост на Google... просто не ни остана никакво лично пространство. А такива компании печелят милиарди от продаване на личните ни данни - създават ни подробни профили. Няма да се изненадам, ако Facebook, Microsoft и Google търгуват помежду си с някои наши лични данни - всяка да си попълни пъзела (профила) за нас, и после да ни продават на рекламните агенции...

  • 3
    convince avatar :-|
    convince

    До коментар [#2] от "Хитрата сврака - с двата крака!":

    МНОГО та страх, че неможеш да се самоконтрилираш ли, що ли?

    Подай фалшиви данни хавсякъде тогава...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK