С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 20 юни 2014, 19:29, 13415 прочитания

Гръм в патентния рай

Елън Мъск отвори голяма част от технологичните тайни на електромобилите Tesla

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Патентната система по света и особено в САЩ не е перфектна, но е индустрия за милиарди долари. По тази причина и критиците й не смеят я разклатят. Нейната основа обаче понякога може да навреди на иновациите, като предоставя частичен монопол върху една определена компания. В опит да предизвика революция при автомобилостроенето милиардерът и предприемач Елън Мъск обяви, че ще направи отворени и свободни за ползване повечето патенти на своя производител на електромобили Tesla.

Идеята му е проста – иновациите, които неговата компания прави, да могат да се приложат от други играчи от бранша и да популяризират електрическите коли. Мъск обаче отива по-далеч и обявява, че цялата патентна система в момента е сбъркана и основно предпазва утвърдените компании от новаторите.

Всъщност технологичните патенти са един от най-големите и силни активи на всяка една компания. Те са нейното ноу-хау, плод на интелектуалния труд, като доста често заемат и голяма част от пазарната й оценка. Google купи през 2011 г. Motorola Mobility за 12.5 млрд. долара основно заради огромното й портфолио от близо 17 хил. патента. Някои корпорации като Kodak пък известно време разчитаха само на подобни активи, за да могат да генерират някакви приходи. Дори се появиха т.нар. патентни тролове - неизвестни фирми, които притежават определена интелектуална собственост и водят дела срещу всеки, който я ползва неправомерно. В повечето случаи тези компании са само параван на големите гиганти да ударят своята конкуренция.

Те са ваши



На 12 юни Мъск публикува в блога на Tesla, че патентите на производителя стават свободни за ползване "в името на идеята за отворените технологии, за да могат електрическите превозни средства да се развиват". Първоначалните слухове бяха, че компанията ще позволи само използването на системата за суперзареждане на батерията. Това е комбинация от зарядна станция и накрайник, която дава възможност електромобилът да получи за 30 минути достатъчно електричество, за да изпълни до 80% от капацитета на батерията.

Така за половинчасово зареждане колите на Tesla могат да изминат до 273 км, докато конкурентните автомобили на Nissan и BMW за същото време осигуряват обсег от едва 90 до 120 км. Мъск обаче предоставя всичките няколкостотин патента на своята компания за свободно ползване. "Tesla няма да започва съдебни дела срещу всеки, който използва добронамерено нашата технология", пише милиардерът и визионер в блога на компанията. След изявлението му стана ясно, че Nissan и BMW вече са започнали преговори с Tesla да използват системата за суперзареждане в своите модели.

В името на "електрическото" бъдеще



Основният мотив на Мъск е да насърчи производството и разработката на електромобили. Той описва патентите като "мини, които пречат на останалите да създадат удобната електрическа кола". Бизнесменът допълва, че причината Tesla да ги регистрира на първо време е била да попречи на големите автомобилни концерни да копират технологиите й и да използват своя неограничен производствен потенциал, за да елиминират пазарно компанията.

Мъск обаче смята, че тази концепция е изцяло погрешна, защото големите компании въобще не разчитат и не разработват електрически автомобили. Затова и те са под 1% от общите продажби по света. Най-големият враг на електромобила е традиционната кола с двигател с вътрешно горене, смята Мъск. Предвид мащабите, с които бензиновите и дизеловите превозни средства запълват света, Tesla не може да се справи сама с това предизвикателство независимо от технологиите, които държи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет" 4 Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет"

Въпреки това обаче корпорацията вече е усвоила за целта около 150 млн. долара от щатската изследователска агенция DARPA

28 яну 2020, 1193 прочитания

Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei

Спецслужбите познават как китайската компания работи във Великобритания и смятат, че могат да контролират евентуален риск

27 яну 2020, 1212 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
В гнездото на умния дом

Фирмата на Google Nest отваря платформата си за всички компании и програмисти

Още от Капитал
Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10