Гръм в патентния рай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гръм в патентния рай

Милиардерът и визионер смята, че цялата система в момента е сбъркана и не насърчава иновациите.

Гръм в патентния рай

Елън Мъск отвори голяма част от технологичните тайни на електромобилите Tesla

Юлиян Арнаудов
13730 прочитания

Милиардерът и визионер смята, че цялата система в момента е сбъркана и не насърчава иновациите.

© CHINA STRINGER NETWORK


Патентната система по света и особено в САЩ не е перфектна, но е индустрия за милиарди долари. По тази причина и критиците й не смеят я разклатят. Нейната основа обаче понякога може да навреди на иновациите, като предоставя частичен монопол върху една определена компания. В опит да предизвика революция при автомобилостроенето милиардерът и предприемач Елън Мъск обяви, че ще направи отворени и свободни за ползване повечето патенти на своя производител на електромобили Tesla.

Идеята му е проста – иновациите, които неговата компания прави, да могат да се приложат от други играчи от бранша и да популяризират електрическите коли. Мъск обаче отива по-далеч и обявява, че цялата патентна система в момента е сбъркана и основно предпазва утвърдените компании от новаторите.

Всъщност технологичните патенти са един от най-големите и силни активи на всяка една компания. Те са нейното ноу-хау, плод на интелектуалния труд, като доста често заемат и голяма част от пазарната й оценка. Google купи през 2011 г. Motorola Mobility за 12.5 млрд. долара основно заради огромното й портфолио от близо 17 хил. патента. Някои корпорации като Kodak пък известно време разчитаха само на подобни активи, за да могат да генерират някакви приходи. Дори се появиха т.нар. патентни тролове - неизвестни фирми, които притежават определена интелектуална собственост и водят дела срещу всеки, който я ползва неправомерно. В повечето случаи тези компании са само параван на големите гиганти да ударят своята конкуренция.

Те са ваши

На 12 юни Мъск публикува в блога на Tesla, че патентите на производителя стават свободни за ползване "в името на идеята за отворените технологии, за да могат електрическите превозни средства да се развиват". Първоначалните слухове бяха, че компанията ще позволи само използването на системата за суперзареждане на батерията. Това е комбинация от зарядна станция и накрайник, която дава възможност електромобилът да получи за 30 минути достатъчно електричество, за да изпълни до 80% от капацитета на батерията.

Така за половинчасово зареждане колите на Tesla могат да изминат до 273 км, докато конкурентните автомобили на Nissan и BMW за същото време осигуряват обсег от едва 90 до 120 км. Мъск обаче предоставя всичките няколкостотин патента на своята компания за свободно ползване. "Tesla няма да започва съдебни дела срещу всеки, който използва добронамерено нашата технология", пише милиардерът и визионер в блога на компанията. След изявлението му стана ясно, че Nissan и BMW вече са започнали преговори с Tesla да използват системата за суперзареждане в своите модели.

В името на "електрическото" бъдеще

Основният мотив на Мъск е да насърчи производството и разработката на електромобили. Той описва патентите като "мини, които пречат на останалите да създадат удобната електрическа кола". Бизнесменът допълва, че причината Tesla да ги регистрира на първо време е била да попречи на големите автомобилни концерни да копират технологиите й и да използват своя неограничен производствен потенциал, за да елиминират пазарно компанията.

Мъск обаче смята, че тази концепция е изцяло погрешна, защото големите компании въобще не разчитат и не разработват електрически автомобили. Затова и те са под 1% от общите продажби по света. Най-големият враг на електромобила е традиционната кола с двигател с вътрешно горене, смята Мъск. Предвид мащабите, с които бензиновите и дизеловите превозни средства запълват света, Tesla не може да се справи сама с това предизвикателство независимо от технологиите, които държи.

Сбъркан модел

Мъск признава, че преди е бил поддръжник на патентите, но според него в момента те забавят прогреса, позволяват на големите корпорации да затвърдят позициите си и облагодетелстват юристите, които се занимават с тях, вместо да правят това с изобретателите. "Осъзнах, че регистрирането на патент означава просто, че си купил лотариен билет за съдебно дело", коментира в блога на Tesla Мъск. Той допълва, че лидерството на пазара не е дефинирано от броя на притежаваните права над дадена технология, а по-скоро от възможността на компанията да привлече и мотивира най-талантливите инженери. Според него историята е показала, че патентите могат да се се използват като вяла защитна мярка от по-настойчивите конкуренти.

Инициативата на Мъск беше припозната от доста експерти като първия по-сериозен бунт срещу настоящата патентна система. "Виждаме началото на нова култура по отношение на интелектуалната собственост", коментира Джули Самюелс, изпълнителен директор на организацията Engine, цитирана от списание Wired. "Много високотехнологични компании са разочаровани от нея и затова прибягват до нови и креативни идеи как да я заобиколят." 

Мъск дава пример на технологичната индустрия, че има и друг, по-отворен модел. Ако Tesla успее и изобщо електромобилите се наложат в бъдеще, то това ще бъде доказателство, че този вариант е по-добър от затворената система, изпълнена със съдебни искове.

Под чертата

Като изключим няколкото отправки на Мъск срещу настоящия модел, действията му може да не разклатят изоснови света на патентите. Според експерти много разтегливо е твърдението, че Tesla няма да завежда искове срещу компании, които ползват регистрираната интелектуална собственост, ако се използват добронамерено. Всеки, който го направи, ще зависи изцяло от преценката на Мъск и мениджмънта на производителя.

Всичко е въпрос на добра воля.. и от двете страни. Освен това технологиите и развойната дейност не са само под формата на патенти, те дават само малка част от цялостния продукт или система. С други думи, няма да може да се копират колите на Tesla или ключови елементи от тях. Освен това Мъск прави това единствено за да може да насърчи разпространението на електромобилите, което работи в негова полза. В другите му бизнес интереси поне засега не е заявил подобна инициатива.

Заплаха за патентната система за момента няма, освен ако масово технологичните компании не последват примера на Мъск и се отворят за конкурентите си. Тогава наистина може да се повдигне въпросът доколко сегашният модел работи. Шансът това да се случи обаче за момента е нищожен и по-скоро ще продължим да бъдем свидетели как се водят дела за нарушаване на патенти от типа "копиране на правоъгълната форма на таблета".

Патентната система по света и особено в САЩ не е перфектна, но е индустрия за милиарди долари. По тази причина и критиците й не смеят я разклатят. Нейната основа обаче понякога може да навреди на иновациите, като предоставя частичен монопол върху една определена компания. В опит да предизвика революция при автомобилостроенето милиардерът и предприемач Елън Мъск обяви, че ще направи отворени и свободни за ползване повечето патенти на своя производител на електромобили Tesla.

Идеята му е проста – иновациите, които неговата компания прави, да могат да се приложат от други играчи от бранша и да популяризират електрическите коли. Мъск обаче отива по-далеч и обявява, че цялата патентна система в момента е сбъркана и основно предпазва утвърдените компании от новаторите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Евала на тоя! Това е начина да се развият технологиите, и света да стане поне една идея по-чист, а хората по-независими от нефт и други подобни.
    Отделно, наистина с тия патенти не прекаляват, ами направо не знам как да се изразя!

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Хубава инициатива на Мъск, дано даде положителен резултат, ама се съмнявам, че една птичка ще докара пролетта. Иначе шапка му свалям за енергията и творенията, с които се занимава, евала...

  • 3
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Бях в завода им във Фермонт в Калифорния преди седмица. Наели са съществуваща фабрика, голямо нещо е. Седнах в една Тесла и питах продавача как се пали защото няма бутон. Той вика, тя не изгасва, натискаш спирачката и всичко светва. Имаше я показана разглобена. Един двигател отзад, серо отпред и батероите на пода. Питах за разходка във фабриката ама казаха само за собственици... :) много красива кола и в САЩ се появиха навсякъде.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    assidim avatar :-|
    assidim

    Оперделено радва Елън Мъск! Преди няколко седмици, като го каза това в интервю за БиБиСи, си помислих, че може и да стане, ама не толкова скоро!
    Дано се пребори с консерватизма в корпоративния свят и пазенето на патентните права!
    Първо поведе борба с дилърите в Ню Джърси, сега това, което няма да се хареса на всички големи, но това е пътят. Много хубав и позитивен ход. Да видим сега, дали ще даде нужния тласък на ел. автомобилите!
    Сигурно китайците вече сглобяват първите копия :-)

  • 5
    ivan_l avatar :-|
    ivan_ll

    Само евала мога да кажа! Всичко друго е излишно.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    този пич може да се окаже новия Хенри Форд. дано да се развият с бурна скорост електромобилите.
    след това трябва да се помисли за начин как да се спре замърсяването и от големите превозни средства, след това и големите кораби и контейнеровози и т.н. до 20-30 години можем да имаме доста чист и екологичен транспорт.

    п.п. при самолетите е различно. те имат психологическо предимство над враговете ни :) там нуждата от кемтрейлс е незаменима, поне за момента :)

  • 7
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender

    Мъск признава, че преди е бил поддръжник на патентите, но според него в момента те забавят прогреса, позволяват на големите корпорации да затвърдят позициите си и облагодетелстват юристите, които се занимават с тях, вместо да правят това с изобретателите.

    Факт! Кога за последно в новините сме чули за ново върховно постижение на човечеството?! Всичко се прикрива и пази, сакън някой да не докопа нова технология. В това отношение спрямо началото на миналия век вървим бавно и доста неуверено.

  • 8
    rstchl avatar :-|
    Rust Cohle

    Ако премахването на патентите ще даде стимул за технологичния прогрес, то не вижам нищо лошо в това, освен, че определени хора няма да взимат едни големи пари. Адмирации за хора като Елън Мъск.

  • 9
    stoletov avatar :-P
    stoletov

    Сигурен съм че ще успее, колите му са връх в технологиите. Очакваме и достъпния модел. Успех!

  • 10
    crusible avatar :-P
    crusible

    Свалям му шапка на този човек. За пореден път доказа, че е истински визионер и желае да промени света към по добро, колкото и идеалистично да звучи в циничния свят, в който живеем.

    Интересн факт, в САЩ Тесла продава повече модел ЕС от всеки друг конкурентен модел - Ес-класа/ 7-ца/ А8 и т.н. Освен това, в така нареченте суперчарджър станции, тока е безплатен за клиентите :)

    Приятел на мой приятел си внесе първата в БГ Тесла ЕС (червена) и накратко колата е ... бъдещето днес. 3.9с. до 100 и над 200 км. електрически пробег, което се явява по нашите цени на тока около 2.75лв. на 100км. Яко, а? :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK