Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 20 юни 2014, 19:29, 13491 прочитания

Гръм в патентния рай

Елън Мъск отвори голяма част от технологичните тайни на електромобилите Tesla

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Патентната система по света и особено в САЩ не е перфектна, но е индустрия за милиарди долари. По тази причина и критиците й не смеят я разклатят. Нейната основа обаче понякога може да навреди на иновациите, като предоставя частичен монопол върху една определена компания. В опит да предизвика революция при автомобилостроенето милиардерът и предприемач Елън Мъск обяви, че ще направи отворени и свободни за ползване повечето патенти на своя производител на електромобили Tesla.

Идеята му е проста – иновациите, които неговата компания прави, да могат да се приложат от други играчи от бранша и да популяризират електрическите коли. Мъск обаче отива по-далеч и обявява, че цялата патентна система в момента е сбъркана и основно предпазва утвърдените компании от новаторите.

Всъщност технологичните патенти са един от най-големите и силни активи на всяка една компания. Те са нейното ноу-хау, плод на интелектуалния труд, като доста често заемат и голяма част от пазарната й оценка. Google купи през 2011 г. Motorola Mobility за 12.5 млрд. долара основно заради огромното й портфолио от близо 17 хил. патента. Някои корпорации като Kodak пък известно време разчитаха само на подобни активи, за да могат да генерират някакви приходи. Дори се появиха т.нар. патентни тролове - неизвестни фирми, които притежават определена интелектуална собственост и водят дела срещу всеки, който я ползва неправомерно. В повечето случаи тези компании са само параван на големите гиганти да ударят своята конкуренция.

Те са ваши



На 12 юни Мъск публикува в блога на Tesla, че патентите на производителя стават свободни за ползване "в името на идеята за отворените технологии, за да могат електрическите превозни средства да се развиват". Първоначалните слухове бяха, че компанията ще позволи само използването на системата за суперзареждане на батерията. Това е комбинация от зарядна станция и накрайник, която дава възможност електромобилът да получи за 30 минути достатъчно електричество, за да изпълни до 80% от капацитета на батерията.

Така за половинчасово зареждане колите на Tesla могат да изминат до 273 км, докато конкурентните автомобили на Nissan и BMW за същото време осигуряват обсег от едва 90 до 120 км. Мъск обаче предоставя всичките няколкостотин патента на своята компания за свободно ползване. "Tesla няма да започва съдебни дела срещу всеки, който използва добронамерено нашата технология", пише милиардерът и визионер в блога на компанията. След изявлението му стана ясно, че Nissan и BMW вече са започнали преговори с Tesla да използват системата за суперзареждане в своите модели.

В името на "електрическото" бъдеще



Основният мотив на Мъск е да насърчи производството и разработката на електромобили. Той описва патентите като "мини, които пречат на останалите да създадат удобната електрическа кола". Бизнесменът допълва, че причината Tesla да ги регистрира на първо време е била да попречи на големите автомобилни концерни да копират технологиите й и да използват своя неограничен производствен потенциал, за да елиминират пазарно компанията.

Мъск обаче смята, че тази концепция е изцяло погрешна, защото големите компании въобще не разчитат и не разработват електрически автомобили. Затова и те са под 1% от общите продажби по света. Най-големият враг на електромобила е традиционната кола с двигател с вътрешно горене, смята Мъск. Предвид мащабите, с които бензиновите и дизеловите превозни средства запълват света, Tesla не може да се справи сама с това предизвикателство независимо от технологиите, които държи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 11 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, която да помага за проследяване на състоянието на заподозрените, че са заразени

1 апр 2020, 10593 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 50126 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
В гнездото на умния дом

Фирмата на Google Nest отваря платформата си за всички компании и програмисти

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10