Аз, Android-ът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аз, Android-ът

Три компании вече предлагат умни часовници с Android Wear, като те привлякоха неочаквано голямо внимание.

Аз, Android-ът

Мобилната платформа излиза от рамките на смартфоните и таблетите

Мартин Дешев
8464 прочитания

Три компании вече предлагат умни часовници с Android Wear, като те привлякоха неочаквано голямо внимание.

© Reuters


Когато през 2005 г. Google придоби Android Inc., мобилният пазар беше коренно различен от днешния. Тогава анализаторите заподозряха, че компанията зад търсачката има намерение да навлезе в този сегмент, но нещата сякаш бяха забравени, след като нищо не се случи. Две години по-късно Apple представи първия iPhone и индустрията беше напълно неподготвена. Два месеца след дебюта на iPhone Google представи Android като част от проекта на Open Handset Alliance за създаването на мобилна платформаq изградена на отворени стандарти. Тогава, на фона на iPhone, очакванията към Android не бяха особено големи. Но седем години по-късно това е най-популярната мобилна ОС в света, която вече гледа и отвъд мобилните устройства.

По време на най-важната си и мащабна годишна конференция Google I/O, която се проведе тази седмица в Сан Франциско, интернет гигантът обърна голямо внимание на зеленото роботче, което е символ на Android. Хиляди посетиха събитието, за да се запознаят какви са вижданията на технологичния гигант за бъдещето. На конференцията център на вниманието беше новата версия на Android за мобилни устройства. Нейното пето поколение засега ще се казва просто L, като компанията не е избрала име на десерт, каквато беше традицията. Освен това обаче Google обърна внимание и на другите версии на платформата. Бяха представени повече подробности за Android Wear, който ще е за умни аксесоари, като LG, Samsung и Motorola дебютираха новите си часовници, които я използват. Google разкри и операционната система Android TV, която ще може да се използва от производители на тв приемници. Android Auto пък ще обединява смартфона с колата. Основната цел на Google - да покаже, че Android може и ще бъде навсякъде около потребителя, не само в джоба му.

С грижа за всички

За пръв път новата версия на Android беше представена в началото на лятото на Google I/O, а не както обикновено през есента. Решението на Google е продиктувано от искането на производителите на смартфони. Когато Google представя платформата през есента, това означава, че компаниите могат да видят подробности за нея най-рано през септември, малко преди официалното събитие. Това не им дава достатъчно време да подготвят устройствата си навреме за голямото коледно пазаруване и са принудени да използват старата версия на платформата. При представяне на новото поколение в началото на лятото този проблем ще бъде решен и новите модели смартфони, които ще дебютират през есента, ще могат да използват Android L. В крайна сметка това е добре и за Google, защото повече хора по-бързо ще имат достъп до най-новите възможности на платформата.

Android L е първият по-голям ъпдейт на платформата от близо две години. Последната версия KitKat беше по-скоро като допълнение към своя предшественик Jelly Bean. Новото поколение на софтуера идва и с първото по-мащабно обновление на нейния интерфейс от около три години. Android L следва новата тенденция в дизайна на мобилни платформи. Интерфейсът се казва Material Design, като ще разчита на плоски елементи, т.е. без сенки и симулация на релеф, по-традиционни тоналности на цветовете. Самите елементи ще са по-заоблени, ръбовете също са сведени до минимум. Този дизайн постепенно ще се появи и в операционната система Chrome и всички онлайн услуги на Google. Програмистите и дизайнерите също ще имат повече свобода при избирането на ефекти и прехвърляния на елементи и файлове от едно приложение в друго. Те ще имат право и да връщат релефните елементи и сенки в приложенията си, ако желаят.

Под обновената опаковка има и оптимизиран програмен код. Android L въвежда възможност за взаимодействие с уведомленията на различните приложения директно от заключения екран на телефона. Самите уведомления ще се сортират по важност, която ще се определя по редица индивидуални критерии, а не по хронологичен ред. Малки изскачащи балончета ще се показват над работещото в момента приложение, когато уведомлението е важно, например входящо обаждане. Въвежда се и новата функция Trusted Environments. Потребителят ще може да въвежда местоположения, които са доверени, например дом, офис. Когато се намира на тези места, телефонът няма да изисква от него да въвежда ПИН код или парола, за да се отключи. Това изискване автоматично ще се активира, когато телефонът е извън доверените зони. Друга възможност е използването на доверени допълнителни устройства. Например телефонът да не изисква код само когато в близост се намира предварително свързаният с него умен часовник с Android Wear. Това пък е версията на зеленото роботче за умни аксесоари.

Тя беше представена малко по-рано тази година, но едва сега прави своя истински дебют пред публика. По време на конференцията Google I/O компанията обяви, че Android Wear вече е напълно готова и първите устройства с нея скоро ще се появят на пазара. Умните часовници Samsung Gear Live и LG G Watch вече са налични за онлайн поръчки, а Motorola Moto 360 ще бъде готов малко по-късно това лято. Предложенията на двете корейски компании са съответно с 1.63-инчов и 1.65-инчов дисплей. За разлика от досегашните модели в гамата Gear, Gear Live ще може да работи с всички Android телефони с версия на операционната система 4.3 или по-нова, а не само със смартфони на Samsung.

Самата платформа е значително опростена спрямо "нормалния" Android. Тя ще разчита на по-малко и по-основни функции, като е и с по-скромни изисквания за хардуера. Основно място в Android Wear взима асистентът Google Now заедно с гласовите команди, които според Google са по-лесни за работа с малки устройства, като часовници например. Google Now пък доминира началния екран, като постоянно изобразява карти с различни подходящи според софтуера предложения. Същевременно има и поддръжка за всякакви обикновени приложения за Android и има просторна интеграция с множество функции на основната платформа, които може да се управляват директно от часовника. Програмистите също имат свободата да развиват допълнителни възможности за Android Wear и своите приложения, като компанията дава за пример функция за публикуване в Twitter чрез изговарянето на публикацията на глас в микрофона на часовника.

На всеки екран

Google иска Android да заобикаля потребителите от няколко екрана и те да могат да използват платформата пълноценно на всеки от тях. Това включва и лаптопите. Компанията обяви, че в бъдеще потребителите на Chromebook компютри ще могат да използват Android приложения на своите компютри. Google умело избегна да дискутира дали не предвижда обединяване на Chrome OS и Android в една платформа. Засега в Маунтин вю предпочитат да пробват само със съвместимост на приложенията, но и това дава още една потенциална аудитория на разработчиците. Друга такава са умните телевизори, които постепенно привличат вниманието на все повече хора.

Едно от предизвикателствата ще бъде да се убедят производителите на телевизори да използват Android. LG тази година експериментира с няколко модела, които разчитат на системата за своя платформа, Philips също има подобни предложения в сегмента. Повечето производители обаче си имат свои платформи или разчитат и на други, LG например използва и WebOS. От една страна, наличието на Android ще е добре дошло за компаниите, защото това е популярна платформа, с много готови услуги и практически намалява усилията им в тази насока. От друга страна обаче, Android ще направи производителите зависими от Google в още една сфера, което едва ли е по вкуса им. Тук отново отговорността е в разработчиците на Android, които ще трябва да ги убедят, включително и чрез представянето на възможностите на Android TV. Обновената версия на тази платформа беше приета сравнително добре, като тя ще разполага с най-различни специализирани приложения и съвместимост с другите версии на операционната система. Например Android TV ще може да се управлява от умен часовник с Android Wear. Освен това, подобно на Amazon Fire TV, Android TV ще разполага с гейм контролер и чрез платформата ще могат да се играят игри от Google Play Store. Платформата ще може да се предлага както в отделни приемници, така и вградена в смарт телевизори. Първите производители, които са заявили интерес са Sony, Sharp, Razer и Asus, като предложенията им се очакват следващата година.

За капак Android се насочва и към автомобилите. Превозните средства ще разполагат с базовия софтуер, който се нарича Android Auto. Към него потребителите ще могат да свързват своя Android телефон и така двете платформи практически ще се обединяват. Шофьорът ще може да управлява основните функции на телефона от волана, да получава съобщения, да избира музика, да използва гласовото търсене или Google Now, както и картите на интернет гиганта заедно с функцията за навигация. Android Auto се ориентира от контекста на дадената ситуация и ще подбира показваната информация. Първите автомобили, които поддържат платформата, ще се появят на пазара до края на тази година, обяви по време на Google I/O Патрик Брейди, един от ръководителите на проекта, но не уточнява кои са ангажираните автогиганти. По-рано тази година Google основа Open Automotive Alliance, който да улесни навлизането на Android в колите. В него вече участват близо 30 производителя на превозни средства, чиито бъдещи модели постепенно ще започнат да предлагат Android Auto.

Всичко това води и до крайната цел, която Google кръщава просто Android One, име познато и от стратегията Microsoft One на софтуерния гигант. Идеята на Android One е да изгради "мултиекранно преживяване" за следващия милиард потребители, които постепенно ще започнат да използват интернет и мобилни устройства. Google ще разчита на партньорства с производителите на телефони, за да реализира стратегията си. Една от нейните основни характеристики трябва да бъдат висококачествени смартфони на достъпни цени с "разумни тарифни планове".  Още тази есен в Индия ще бъде пусната гама Android смартфони с цена под сто долара на всеки от моделите, като постепенно тя ще започва да се предлага и на други пазари. "Дълго време се чудихме какъв е потенциалът, ако хората навсякъде имат достъп до най-новите технологии и световната информация. Време е да разберем", казва Пичай по време на конференцията.

Силата е в разнообразието

С над един милиард активирани мобилни устройства и прогноза за още много повече, Google не може да се оплаче, че на Android му липсва пазарен дял или популярност сред масовия потребител. За компанията от Маунтин Вю обаче този успех не е достатъчен и се разглежда като добра основа за по-нататъшното развитие на зеленото роботче. Google гледа на Android като на универсална софтуерна платформа, която може да бъде в основата на най-различни устройства. Единственото условие е те да са свързани с интернет. В случай че амбициите на компанията се осъществят и тя наистина успее да постави Android на възможно най-много устройства, това ще я превърне в безапелационен лидер на пазара и предпочитан избор и от създателите на приложения. Потенциалният пазар и аудитория от това едно приложение да бъде достъпно както на смартфона, така и на телевизора, фотоапарата или дори някой ден - хладилника, ще бъде много примамлив фактор за програмистите. А това ще гарантира на Google приходи от множество различни източници.

Разбира се, конкурентите далеч няма да са доволни от подобен развой и ще искат те да са в подобна позиция. Apple например също постепенно започва да работи в тази посока, като представи софтуерни инструменти за домашна автоматизация, умни аксесоари и други устройства, които да разчитат на iOS за своя основа. На последната конференция на компанията през миналия месец изпълнителният директор Тим Кук нарече Android "адско токсично блато". Според Кук платформата на Google е много уязвима на хакерски атаки, твърде фрагментирана е и не предлага най-новите си функции на възможно най-много потребители заради забавянето на обновленията. Според Сундар Пичай, ръководител на звеното за Android, позициите на двете платформи са много по-различни. "Сигурно е много приятно да се събудиш сутрин и да мислиш само за твоето устройство и твоя софтуер. Дори можеш да се обадиш на производителя на чипове и да му кажеш какъв да бъде чипът. Аз обаче трябва да мисля за изграждането на платформа, която свързва много хора. Смятам, че в крайна сметка това е по-добър подход, но и много по-стресиращ", казва Пичай в интервю пред сп. BusinessWeek.

За него бъдещето на Android все още не е начертано. Той казва, че ако не се подхожда внимателно при развитието на платформата, всичко може да се сгромоляса. Отговорността пред него и Google е голяма. Анализаторите от IDC например прогнозират, че само през тази година 80% от всички продадени смартфони по света ще използват Android. Затова част от работата му е да подобрява отношенията на Google с партньорите, които използват Android. По време на CES 2014 в Лас Вегас в началото на годината Samsung представи нов интерфейс за своите таблети, който практически поставяше Google и неговите приложения на заден план, което провокирало много негативни реакции в компанията. Пичай е провел три срещи с Джей Кей Шин, ръководителят на мобилния бизнес на Samsung, за да потуши напрежението. В резултат двете компании стигат до споразумението за обмяна на патенти и "в момента работят съвместно по общите си проекти по-добре от всякога", казва Пичай. Той не се притеснява и от факта, че корейската компания създава своя алтернативна операционна система - Tizen. "Мисля, че Tizen ще даде избор на хората. Ние трябва да се уверим, че Android е по-добрият избор", коментира той.

Когато през 2005 г. Google придоби Android Inc., мобилният пазар беше коренно различен от днешния. Тогава анализаторите заподозряха, че компанията зад търсачката има намерение да навлезе в този сегмент, но нещата сякаш бяха забравени, след като нищо не се случи. Две години по-късно Apple представи първия iPhone и индустрията беше напълно неподготвена. Два месеца след дебюта на iPhone Google представи Android като част от проекта на Open Handset Alliance за създаването на мобилна платформаq изградена на отворени стандарти. Тогава, на фона на iPhone, очакванията към Android не бяха особено големи. Но седем години по-късно това е най-популярната мобилна ОС в света, която вече гледа и отвъд мобилните устройства.

По време на най-важната си и мащабна годишна конференция Google I/O, която се проведе тази седмица в Сан Франциско, интернет гигантът обърна голямо внимание на зеленото роботче, което е символ на Android. Хиляди посетиха събитието, за да се запознаят какви са вижданията на технологичния гигант за бъдещето. На конференцията център на вниманието беше новата версия на Android за мобилни устройства. Нейното пето поколение засега ще се казва просто L, като компанията не е избрала име на десерт, каквато беше традицията. Освен това обаче Google обърна внимание и на другите версии на платформата. Бяха представени повече подробности за Android Wear, който ще е за умни аксесоари, като LG, Samsung и Motorola дебютираха новите си часовници, които я използват. Google разкри и операционната система Android TV, която ще може да се използва от производители на тв приемници. Android Auto пък ще обединява смартфона с колата. Основната цел на Google - да покаже, че Android може и ще бъде навсякъде около потребителя, не само в джоба му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kas. avatar :-|
    kas.

    Амбициозни са от Гугъл и както обикновено имат нетрадиционен подход. Обикновено заради това и печелят, въпреки многото им недостатъци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.