Космическата одисея на Елън Мъск
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Космическата одисея на Елън Мъск

Совалката Dragon е първият частен космически кораб, който се скача с Международната космическа станция

Космическата одисея на Елън Мъск

Годината ще е ключова за SpaceX, която трябва да изстреля девет ракети

Юлиян Арнаудов
5626 прочитания

Совалката Dragon е първият частен космически кораб, който се скача с Международната космическа станция

© SpaceX


Студената война донесе със себе си и бум на космическите изследвания. Именно надпреварата във въоръжението и технологиите между двете суперсили - САЩ и СССР - доведоха до изстрелването на първите хора в космоса и стъпването на човешки крак на Луната. Падането на Желязната завеса през 1989 г. промени доста аспекти – един от тях е съкращаване на държавните разходи за изследвания на необятния простор отвъд земната атмосфера. Това доведе до коопериране на отделните държави и изграждането на Международната космическа станция (МКС). Въпреки намаленото финансиране държавните институции останаха монополисти в тази сфера, независимо дали става въпрос за САЩ или Русия. Изследването на космоса продължава да се свързва с националната сигурност и това ограничава достъпа на частни компании, като основните играчи са представителите на военнопромишления комплекс. Но този модел вече започва да се пропуква, като вече има няколко частни инициативи, които работят по предоставянето на пълна услуга - изстрелването в орбита на хора и товари, а след време и към Луната и Марс.

Милиардерът и технологичен предприемач Елън Мъск е едно от тези изключения и неговата компания SpaceX вече предоставя реални услуги - на първо време по изнасянето на товари в космоса, а вече е на крачка и от изпращането на хора със своите ракети и апарати. Независимо от успехите на Мъск и договорите му с НАСА, той се сблъсква и със суровата реалност, която поставя военните корпорации пред опитите на предприемачите, когато става въпрос за осигуряването на по-крупни държавни поръчки.

Частна ефективност

SpaceX е първата частна компания, която реално предлага действаща услуга за изстрелване на товари в околоземна орбита. Тя изгражда почти всичко от нулата в рамките на няколко години. С цел да оптимизира разходите Мъск не разчита на външни доставчици и разработва всичко в рамките на фирмата, включително и най-сложната част в една ракета – двигателите. Първата ракета носител Falcon-1 заедно със силовите установки Merlin, Kestrel и Draco са изцяло финансирани с частни средства от предприемача. Успехите идват с шеметно темпо. Първо SpaceX подписва договор с НАСА за финансиране на прототип, който да доставя товари до МКС. Това се случва през 2006 г. - след две години компанията изстрелва ракетата носител Falcon-1 в орбита. Впоследствие екипът на Мъск разработва и совалка – кораб, който след като е изведен в космическото пространство, да има възможност да се върне обратно на Земята. Прототипът Dragon прави това през 2010 г., а две години по-късно се скачва и с МКС и доставя продоволствия на изследователите там. SpaceX сключва договор за осъществяването на 12 полета до станцията и доставката на провизии. През същата година компанията започва да използва ракетата носител Falcon-9, която до момента няма нито един неуспешен старт. Общо SpaceX извършва 50 успешни изстрелвания и подписва договори за близо 5 млрд. долара. Компанията представи и версия на Dragon, която може да побере до седем души екипаж и се очаква първият полет с хора на борда да бъде осъществен през 2015 г.

Ниска цена

Дружеството на Мъск се оказа доста привлекателно за фирми, които искат да изведат сателити в орбита. Това се дължи на ниската цена, която трябва да платят, спрямо тази, ако използват традиционните оператори. Успешната дейност на SpaceX й отвориха врати да предлага своите ракети именно за подобен тип услуги. Тя сключи редица договори с корпорации, които искат да изведат свои спътници в орбита. В календара на компанията са планирани девет изстрелвания само през настоящата година. Именно 2014 г. ще бъде ключова за развитието на SpaceX, защото ще покаже дали начинанието на Мъск може да изпълни поръчките от частни клиенти в срок и с каква ефективност. Компанията сключи договор с Orbcomm за извеждането на 17 сателита, разделени на два пуска. Отделно има три планирани мисии до МКС през август, септември и декември, които са част от контракт с НАСА за доставка на провизии за станцията. SpaceX има и поръчка за извеждането на два големи сателита от хонконгския оператор AsiaSat, като всеки от тях ще бъде изстрелян с по една ракета носител. Азиатската компания се е застраховала и е запазила възможност да изведе спътниците чрез конкурента на Мъск – International Launch Services (ILS). AsiaSat обяви, че услугата на SpaceX струва 52.2 млн. долара, докато ако го направи през ILS, й излиза двойно – 107 млн. долара. Поръчката на Obrcomm е за 43 млн. долара. Според експерти от индустрията подобни цени са недостижими за конкурентните на Мъск ракети носители.

Първият старт на Falcon-9 за тази година обаче беше планиран през май, но беше отложен поради технически причини. Той трябваше да изведе първата партида от спътници за Obrcomm. Не се знае дали SpaceX ще изпълни и първото изстрелване от поръчката на AsiaSat навреме. Отложените стартове подлагат под съмнение целия календар на компанията. Ниските цени, които тя предлага обаче, за момента компенсират загубите, които търпят клиентите й. Това дава на SpaceX глътка въздух и възможност да влезе в ритъм.

Паралелният свят

Докато частните поръчки валят сравнително безпроблемно за момента, то ситуацията с осигуряването на държавни е коренно различна. През април военновъздушните сили на САЩ пускат затворена оферта за 35 изстрелвания на ракети носители, която се печели без търг от United Launch Alliance (ULA) – съвместно дружество между военните концерни Boeing и Lockheed. Договорът е за 400 млн. долара, като според Мъск това е четири пъти стойността, която SpaceX може да предложи, и двойно по-скъпо, отколкото останалите държави осъществяват изстрелвания на ракети. Предприемачът смята, че създаването на съвместното предприятие между водещите авиокосмически гиганти, както и затворената процедура елиминира всякаква конкуренция. Освен това ULA е зависима от руските ракетни двигатели, което покрай кризата в Украйна и санкциите от Вашингтон към Москва повдига въпроса дали няма да бъде блокиран достъпът до тази технология. Мъск обжалва в съда и на първа инстанция печели, с което блокира сделката. При последвалото разглеждане на втора инстанция обаче магистратите я намират за редовна и отменят решението. Сделката е разтърсена от скандали. Оказва се, че човекът от министерството на отбраната (DoD), който е подписал договора с ULA – Роджър Коръл, малко след това се пенсионира и е приет на висок пост в компанията Aerojet Rocketdynе, която е подизпълнител на ULA.

Въпреки проблемите с осигуряването на военни поръчки SpaceX и Мъск могат да променят пазара за космически полети и да го отворят за частни проекти. Наситеният календар превръща 2014 г. в ключова за успеха на SpaceX – ако компанията се справи с множеството изстрелвания безпроблемно, тя ще се утвърди като важен и по-важното евтин играч на космическия пазар. Потенциален провал обаче може да попари мечтите на Мъск да осъществи търговски полети до Марс.

Хронология на SpaceX

- март 2002 г. е основана компанията SpaceX

- март 2006 г. - първи тестов полет на ракетата Falcon-1

- август 2006 г. - сключен договор за 278 млн. долара с НАСА за построяването на прототип, който да доставя товари до МКС

- септември 2008 г. - Falcon-1 става първата частна ракета, изстреляна в орбита

- декември 2008 г. - SpaceX сключи договор с НАСА за 1.6 млрд. долара за 12 доставки на МКС

- декември 2010 г. - совалката Dragon става първият частен космически кораб, изляъл в орбита и завърнал се на Земята успешно

- май 2012 г. - Dragon става първата частна совалка, която се скачава за МКС

- октомври 2012 г. - първа частна доставка на продоволства за МКС чрез Dragon

- 2013 г. е подписан договор за 43 млн. долара с Orbcomm за изстрелване на 17 сателита

Студената война донесе със себе си и бум на космическите изследвания. Именно надпреварата във въоръжението и технологиите между двете суперсили - САЩ и СССР - доведоха до изстрелването на първите хора в космоса и стъпването на човешки крак на Луната. Падането на Желязната завеса през 1989 г. промени доста аспекти – един от тях е съкращаване на държавните разходи за изследвания на необятния простор отвъд земната атмосфера. Това доведе до коопериране на отделните държави и изграждането на Международната космическа станция (МКС). Въпреки намаленото финансиране държавните институции останаха монополисти в тази сфера, независимо дали става въпрос за САЩ или Русия. Изследването на космоса продължава да се свързва с националната сигурност и това ограничава достъпа на частни компании, като основните играчи са представителите на военнопромишления комплекс. Но този модел вече започва да се пропуква, като вече има няколко частни инициативи, които работят по предоставянето на пълна услуга - изстрелването в орбита на хора и товари, а след време и към Луната и Марс.

Милиардерът и технологичен предприемач Елън Мъск е едно от тези изключения и неговата компания SpaceX вече предоставя реални услуги - на първо време по изнасянето на товари в космоса, а вече е на крачка и от изпращането на хора със своите ракети и апарати. Независимо от успехите на Мъск и договорите му с НАСА, той се сблъсква и със суровата реалност, която поставя военните корпорации пред опитите на предприемачите, когато става въпрос за осигуряването на по-крупни държавни поръчки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    fellix avatar :-|
    Божикравов

    Илон, а не Елън.
    Елън е женско име.

  • 2
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Няча значение как се произнася. Човекът е машина.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    v.v.v avatar :-|
    SELECT * FROM DUAL;

    Този човек е от друга планета. Прекланям се пред размаха на проектите му (автомобилите Тесла, Спейс Екс, ПейПал и др.) и хъса и волята с които успява да ги реализира ! Успех Илон !

  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Тесла е едно, а серийни пускове на ракети без проблеми - съвсем друго

    Едва ли може да се надява да му дадат шпионските сателити - за това Фалкон-а няма силица.

    Но ако хване ТВ-сателитите - удря 9 от 10.

  • 5
    xyha avatar :-P
    xyha

    "Договорът е за 400 млн. долара, като според Мъск това е четири пъти стойността, която SpaceX може да предложи, и двойно по-скъпо, отколкото останалите държави осъществяват изстрелвания на ракети. "

    От къде идва корупцията :-) .

  • 6
    rusiboyadjiev avatar :-|
    rusiboyadjiev

    Ако имаше повечко такива предприемачи, нещата щяха да са съвсем други. :))

  • 7
    nikolageorgiev avatar :-|
    123

    Големец е Мъск!
    В бъдещето гледа... да погледнем и ние натам.

  • 8
    ceco avatar :-|
    Цецо

    Да пожелаем успех на Спейсх и на всички останали.
    Но г-н Арнаудов, може ли толкова грешки в една статия? Първо Спейсх далеч не е първата частна компания извеждаща спътници. Първия полет на Фалкон 9 не е през 2012-та. Дали първия полет полет през тази година е през май? Че и още има.
    И между другото термина совалка се свързва със кораб-самолет. Нищо, че и дракона се предвижда да е поне частично за многократна употреба.

  • 9
    kas. avatar :-|
    kas.

    Проект с голям размах. Успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK