Лабораторните мишки на Facebook

Социален експеримент на мрежата показа една от най-тъмните й страни

Facebook може да ви направи тъжни или щастливи в зависимост от настроението на основателя Марк Зукърбърг
Facebook може да ви направи тъжни или щастливи в зависимост от настроението на основателя Марк Зукърбърг    ©  ROBERT GALBRAITH
Facebook може да ви направи тъжни или щастливи в зависимост от настроението на основателя Марк Зукърбърг
Facebook може да ви направи тъжни или щастливи в зависимост от настроението на основателя Марк Зукърбърг    ©  ROBERT GALBRAITH

Facebook е много неща - рекламен гигант, социална революция, основата на хитов филм. Но мнозина потребители не осъзнават, че мрежата е и дълбок кладенец от информация за академични анализатори. И не само за тях... И тези данни могат да бъдат използвани по неособено етичен начин. Милиони потребители бяха шокирани, след като научиха, че Facebook тайно и целенасочено е променила метода на работа на новинарския поток в някои профили. Потребителите не са били информирани, че са били обект на експеримент, а неговата цел е била да се провери дали емоциите, които преобладават в социалната мрежа, влияят пряко върху реалното емоционално състояние на потребителя.

Манипулирането, което е било извършено от анализатори на данни на Facebook "в сътрудничество" с преподаватели от Cornell University, станало факт през януари 2012 г. Негов обект са били точно 689 003 профила във Facebook, като техните News Feed секции са били модифицирани така, че да показват предимно негативни или предимно положителни статуси в продължение на седмица. Потребителите не са били информирани, че са били обект на експеримент, а целта е била да се провери дали емоциите, които преобладават в социалната мрежа, влияят пряко върху реалното емоционално състояние на потребителя. Изследването "открило", че когато човек вижда положителни неща, той също и пуска повече позитивни постове, и обратно - когато види негативни, пише повече отрицателни. Резултатите бяха публикувани в престижното научно издание Proceedings of the National Academy Sciences. Новината за изследването пък предизвика нови емоции - този път гняв и ярост, и повдигна въпроса кой позволява на Facebook да използва потребителите си за лабораторни мишки.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се