Ресторантът, който търсите, не съществува
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ресторантът, който търсите, не съществува

Компаниите дори не подозират, че губят клиенти заради сгрешени профили в локалните услуги.

Ресторантът, който търсите, не съществува

Битката за клиенти, търсещи различни услуги чрез Google Maps, става много ожесточена

Мартин Дешев
5644 прочитания

Компаниите дори не подозират, че губят клиенти заради сгрешени профили в локалните услуги.

© Reuters


Макар и общият им брой да е доста малък, постепенно все повече компании, ресторанти, клубове и други бизнеси в сферата на услугите започват да виждат значимостта на онлайн присъствието си. Традиционното разбиране е, че интернет е неограничен и място има за всички, но това всъщност не е точно така. Особено когато става дума за битката за клиенти на бизнесите в Google Maps.

Навигационната услуга на Google има едно много голямо предимство. Тя позволява на всеки да добави напълно безплатно своя бизнес в картата. Така потребителите могат лесно да намират интересни предложения в близост до тях, а след като са посетили даденото място, да оставят своите отзиви и рейтинг в профила им. Естественият отбор автоматично ще покаже кои ресторанти например са по-добри и си заслужава да се посетят. Но за съжаление, както с много други неща в мрежата, оказва се, че и на тази информация не може да се вярва особено много. И нещо повече, тя може да има фатални последици за даден бизнес и той няма възможност да направи кой знае какво, за да намали риска от нещо подобно.

Прегоряла сръбска скара

Вече има и немалко примери за това. Във форумите за поддръжка на Google има няколко теми на притеснени притежатели на ресторанти. Оказва се, че Google Maps упорито "вижда" бизнесите им на грешни места. Въпреки че са следвали инструкциите за коригиране на грешни локации или са изпратили уведомления до компанията, призивите им остават нечути. Грешното показване на адреса, особено когато става дума за разлика с няколко километра, означава, че хората ще бъдат отведени на грешното място и не само няма да намерят ресторанта, но и ще помислят, че той е закрит, и ще споделят на приятелите си, което автоматично води до загуба на голям брой потенциални клиенти.

Сръбският емигрант и собственик на ресторант в САЩ Рене Бертагна пък изпита на гърба си комбинация от грешки на Google и злоупотреби от неизвестни "хакери" в Google Maps, разказва специализираното технологично списание Wired. Той създава ресторанта си преди около 40 години, като през по-голямата част от времето се радва на солидна клиентела, въпреки че ресторантът му не е на оживено място и разчита най-вече на хората, които идват специално за него. Всичко върви добре, докато в началото на 2012 г. изведнъж клиентите през уикенда не намаляват със 75%. Ресторантът на Бертагна разчита най-вече на уикендите за своите приходи, но спадът в клиентелата продължава с месеци. Накрая се налага и съкращаване на персонал.

Бертагна не открива видима причина за резкия спад в посещенията на ресторанта му. "Един ден редовен клиент ми се обади и ме попита защо ресторантът ми вече не работи в събота, неделя и понеделник", споделя Бертагна, който остава изумен от въпроса, защото ресторантът му винаги е работил през тези три дни. Той започва да търси къде е проблемът и накрая открива, че в профила на неговия ресторант в Google Maps пише, че той не работи през уикендите. Така всеки, който търси повече информация за ресторанта му или просто се намира в близост до него и търси място за вечеря, остава с грешно впечатление.

"Ресторантът ми е на такова място, че не разчита на случайни посетители. Ако дойдеш, значи си планираш да го посетиш и ако не си убеден, че е отворено, най-вероятно няма да биеш път, за да провериш", казва Бертагна. След като открива проблема, той наема човек, който да се грижи за онлайн присъствието на ресторанта му, но тъй като това се случва след месеци срив, вече е твърде късно и през април 2013 г. той затваря врати окончателно.

След 100 метра завийте наляво към нищото

Според ресторантьора проблемът е изцяло в Google. Той дори завежда дело срещу компанията. Неговият адвокат казва, че конкурент нарочно е саботирал данните в профила на ресторанта му, а Google не обръща внимание на злоупотребите, които редовно се вършат в тази част от услугите на Google Maps. Това действително е сериозен проблем на услугата, като в нея е пълно с фалшиви обяви и злоупотреби. Най-честият "трик" е създаване на дублиращ профил с грешни телефонни номера, които са несъществуващи или пък водят до конкурентен ресторант.

В началото на тази година пък неизвестен хакер "отвлече" профилите на хиляди хотели в Google+ Local, или локалната услуга, която събира информацията и я изобразява на потребителите чрез Google Maps и търсачката на компанията, припомня онлайн изданието SearchEngineLand. Така, когато потребител търси даден хотел, беше отвеждан до информация за компании за резервация на хотелски стаи, вместо до директна връзка със самия хотел. Официално Google не коментира темата, но тихомълком компанията е върнала профилите в стария им вид.

През 2010 г. пък бижутерски магазин също става жертва на "хакнат" профил в Google Maps. Вместо работно време там се изписва, че магазинът е затворен окончателно, а за всеки случай профилът е залят и с огромен брой отрицателни и фалшиви отзиви от "клиенти". "Успяхме да открием кой е. Един друг бижутер, който беше самопохвалил себе си с множество положителни 5-звездни ревюта, а същевременно в рамките на два-три дни беше "закопал" три свои конкурента по същия начин като нас", казва Барбара Оливър, собственик на магазина. Това, което спасява магазина, е, че той вече е имал човек, който да се грижи за онлайн присъствието му, бързо забелязва проблема и оправя профила.

Проблемът е, че Google позволява на всеки да редактира информация на принципа на Wikipedia например. Идеята е, че така хората ще могат сами да добавят местата, които са им интересни, и тя би работила, ако всички бяха с чисти намерения. Често обаче се случва така, че местните конкуренти се възползват от това и злоупотребяват с информацията, казва Майк Блументал, който работи като консултант за онлайн присъствие.

Той предупреждава, че компаниите, които оставят профилите си на произвола на съдбата, просто си канят неприятности. Всяка фирма може да подаде искане към Google, за да придобие ексклузивни права върху профила си, като докаже, разбира се, че тя действително е на даденото място. Така ще се избегне и възможността някой да променя данните в него, а самата фирма ще може да добавя и допълнителна информация, снимки и да получава преференциални оферти за онлайн реклама от Google, казва Блументал.

Въпреки че нещата постепенно се подобряват, все още има много пропуски, допълва той. През февруари т.г. компютърният специалист Браян Сийли прави демонстрация на проблемите, като създава профили на ФБР и Сикрет сървис в Google Maps. В резултат много хора започват да звънят на посочените от него телефонни номера и да си мислят, че осъществяват контакт с въпросните институции. "Въпреки това почти всички подобни дупки все още са отворени", казва Сийли.

Макар и общият им брой да е доста малък, постепенно все повече компании, ресторанти, клубове и други бизнеси в сферата на услугите започват да виждат значимостта на онлайн присъствието си. Традиционното разбиране е, че интернет е неограничен и място има за всички, но това всъщност не е точно така. Особено когато става дума за битката за клиенти на бизнесите в Google Maps.

Навигационната услуга на Google има едно много голямо предимство. Тя позволява на всеки да добави напълно безплатно своя бизнес в картата. Така потребителите могат лесно да намират интересни предложения в близост до тях, а след като са посетили даденото място, да оставят своите отзиви и рейтинг в профила им. Естественият отбор автоматично ще покаже кои ресторанти например са по-добри и си заслужава да се посетят. Но за съжаление, както с много други неща в мрежата, оказва се, че и на тази информация не може да се вярва особено много. И нещо повече, тя може да има фатални последици за даден бизнес и той няма възможност да направи кой знае какво, за да намали риска от нещо подобно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    today avatar :-P
    today

    Тука хората не могат да си видят премиера, тия седнали да се притесняват за някакви ресторанти!

  • 2
    led_zep.23 avatar :-P
    Lady Zeppelin

    Явно на Гугъл не винаги може да се разчита. Може би е най-добре да се използват традиционните средства за проверка на информацията, например телефон или мейл:
    "- Добър ден. Извинете, наистина ли ресторантът Ви е затворен в събота и неделя?
    - Затворен в събота и неделя? Не, разбира се. Откъде имате тази информация? "

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    До коментар [#2] от "Lady Zeppelin":

    Това са все допълнителни усиия :)

  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    нема фрий лънч, дет се вика... ако иска точна и вярна информация обядващият ще требва да плати на уебаджията посредством кръчмаря... :)

  • 5
    led_zep.23 avatar :-P
    Lady Zeppelin

    До коментар [#3] от "Нефертити":
    Допълнителни усилия са, но така е по-сигурно.
    Случвало ми се е да пристигам в хотел без да проверя резервацията, направена по интернет, и да установя, че по незнайни причини не е получена и места няма.

  • 6
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    Разбирам, че темата на статията е такава, но въпреки това е леко едностранна. Точно онлайн присъствието в Гугъл Мапс е помогнало на стотици хиляди, ако не и милиони фирми да развият бизнеса си и да станат по-видим в интернет :)

  • 7
    kimik avatar :-P
    kimik

    До коментар [#5] от "Lady Zeppelin":

    Обикновено се тръгва след потвърдена резервация, разпечатана в жабката на колата.

  • 8
    areta avatar :-P
    areta

    До коментар [#4] от "tucker case":

    Винаги е било така, всичко си влиза в сметката, както уеб-реклама, така и традиционна реклама на хартия, а преди това наемане на хлапе-викач по улиците... :) Винаги клиентът си е плащал.

  • 9
    nspirov avatar :-|
    Ники

    Много жалко, че авторът на статията е само преводач. Ако беше и журналист, можеше да се поинтересува как стоят нещата у нас, а нещата стоят УЖАСНО. Последното, което знам, защото вдигнах ръце и вече не се занимавам с това, беше, че ЦЯЛАТА работа по обслужването на Google maps локалното инфо беше аутсорсната на фирмата Gоldеn pages, която прилагаше абсолютен рекет върху фирмите - уж участието ти в Google maps е безплатно, ама си с грешен адрес, ако искаш да ти го оправят - най-добре да си платиш на тях, иначе борбата е с месеци и безброй обаждания и разправии.
    Дано вече не е така.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    kas. avatar :-@
    kas.

    Баси, да ти разгонят фамилията на бизнеса по такъв мръснишки начин!

    По-добре е да плащаш да ти поддържат профила, отколкото да си загубиш бизнеса.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK