Доктор ох-Apple

Samsung Gear Fit е един от първите по-популярни опити на компаниите в тази сфера.

Доктор ох-Apple

Технологичните гиганти стават все "по-загрижени" за здравето на потребителите

Мартин Дешев
5191 прочитания

Samsung Gear Fit е един от първите по-популярни опити на компаниите в тази сфера.

© ALBERT GEA


Повечето хора ходят на лекар само когато вече са минали няколко дни и проблемът не е отшумял. Това обаче не пречи на потребителите да използват умни аксесоари като гривни и часовници, както и смартфони, за да следят здравните си показатели. Освен за статистика тези данни могат да бъдат ценни и за много други дейности.

Все повече технологични гиганти виждат огромен потенциал в бизнеса със събиране на здравна информация чрез умни аксесоари. За тях обаче важното не е да направят приложение, което да записва всеки потребител. Те искат да изградят огромни бази данни, в които да има информация от милиони потребители, подобно на масивите с интернет активност, демографски критерии и др. Архивите със здравна информация ще могат да се използват от лекари и фармацевтични компании. Преди това обаче потребителите трябва да бъдат убедени, че няма нищо лошо в това данни за здравословното им състояние да се пазят на сървъри и да се ползват от трети лица, след като вече са били обобщени в масиви, за да не може да се идентифицира конкретен човек.

Бизнес развитие

През изминалия месец стана ясно, че Google, Samsung, Apple и Microsoft имат интерес в тази сфера и разработват устройства и софтуер. По време на конференцията си WWDC през юни т.г. Apple представи платформата HealthKit и приложението Health, които заедно ще могат да събират информация и от други приложения. Идеята е HealthKit да се ползва от създателите на фитнес и здравни апликации. В замяна генерираните данни ще се съхраняват от Apple и ще могат да се споделят с трети лица.

Samsung също има подобна разработка - Simband, припомня онлайн изданието Technology Review. Тя все още е на фаза прототип, като целта й е да събира различни биометрични данни, включително пулс и овлажненост на кожата, като по този начин може да измерва нивото на стрес. Google Health и Microsoft HealthVault са подобни по-стари концепции, като и двете компании вече имат по-нови разработки. Целта им е сходна и практически подходите се доближават. Наскоро се появиха слухове, че Microsoft разработва умна гривна, която ще е фокусирана предимно върху здравето.

В края на юни т.г. Google също представи обновена и подобрена концепция на здравните си услуги, които обедини в Google Fit. И тази платформа ще разчита на умните аксесоари с множество сензори, които да генерират необходимата информация. Съоснователят на Google Сергей Брин вижда огромен потенциал в този бизнес, който само в САЩ се оценява на 3 млрд. долара годишно с потенциал да достигне 6 млрд. до 2020 г. "Като цяло обаче секторът е много строго регулиран и е много труден бизнес. Мисля, че регулацията в САЩ е толкова сериозна, че може да откаже много предприемачи", казва Брин пред в. Guardian. Въпреки това Google ще продължава да развива проекта си, като ще се възползва и от покупката на компанията Calico, която се фокусира върху идеи, които да подобрят качеството и продължителността на живота.

"Много съм въодушевен от възможността събирането на данни да подобрят здравето. Представете си, че има възможност да се търси в здравните картони на американците. Това би спасило 10 хил. животи само през първата година", казва изпълнителният директор и съосновател на Google Лари Пейдж.

Не си забравяй лекарствата

На теория всички тези разработки действително изглеждат обещаващо. Подобни умни приложения и аксесоари ще могат да полагат грижа за здравето в реално време. Лекарите също ще имат възможност да получават актуални данни за състоянието на пациентите си и да ги викат на преглед или просто да им пращат допълнителни съвети. Mayo Clinic например вече си партнира с Apple точно за разработката на подобни приложения. От март т.г. клиниката има рехабилитационна програма за пациенти със сърдечни проблеми, които засега на ръка въвеждат определени здравни показатели като тегло и кръвно налягане в приложение, което изпраща данните до лекарите. Едва 20% от ползвалите приложението в рамките на 90 дни след изписването им от болница са се върнали в нея. За същия период 60% от неизползвалите приложението са се върнали в клиниката с проблеми.

Сега се работи и по нова версия на приложението, която да използва HealthKit на Apple. Тя ще може да следи и пациенти с диабет или астма. "Ако видиш, че нивата на глюкоза се покачват, ще можеш да се свържеш с пациента и да му кажеш какво да направи, за да намалиш вероятността от посещение в болницата, което ще спестява разходи и за здравните заведения, и за пациентите", казва един от ръководителите на Mayo Clinic, Джон Уорд.

Разбира се, не липсват и притеснения какво се случва с тези данни, докато те са на неизвестен отдалечен сървър. Все пак това е информация, която може да има съвсем реални последици върху физическото състояние на човек, ако с нея бъде злоупотребено. HealthKit ще позволява на потребителите да избират достъп до кои точно данни да има всяко здравно приложение, устройство и/или услуга.

"Смятам, че трябва да има механизъм за поверителност на данните в тези платформи, на който хората да могат да вярват. Важно е не само да има добра политика, но и бранд, на който хората имат доверие", казва Джордж Уестърман, специалист по дигитални бизнеси в Масачузетския технологичен институт. Мнението му се споделя и от директора на Center for Connected Health към Partners Healthcare Джоузеф Кведар. Той казва, че компаниите не могат да очакват, че потребителите ще се втурнат да споделят тези данни. Фирмите ще трябва да се постараят да им предложат достатъчно завладяващи и сигурни услуги, които да привлекат вниманието им.

Повечето хора ходят на лекар само когато вече са минали няколко дни и проблемът не е отшумял. Това обаче не пречи на потребителите да използват умни аксесоари като гривни и часовници, както и смартфони, за да следят здравните си показатели. Освен за статистика тези данни могат да бъдат ценни и за много други дейности.

Все повече технологични гиганти виждат огромен потенциал в бизнеса със събиране на здравна информация чрез умни аксесоари. За тях обаче важното не е да направят приложение, което да записва всеки потребител. Те искат да изградят огромни бази данни, в които да има информация от милиони потребители, подобно на масивите с интернет активност, демографски критерии и др. Архивите със здравна информация ще могат да се използват от лекари и фармацевтични компании. Преди това обаче потребителите трябва да бъдат убедени, че няма нищо лошо в това данни за здравословното им състояние да се пазят на сървъри и да се ползват от трети лица, след като вече са били обобщени в масиви, за да не може да се идентифицира конкретен човек.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    barbq avatar :-P
    BarBQ

    И какво става все "по-загрижени"? Устройствата им просто започват да следят все повече телесни функции. Обадете ми се като започнат и да лекуват болести.
    Нищо ново.

  • 2
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Ако такова устройство прати мейл на шефа ми, че в петък съм дошъл с махмурлук на работа - не съм съгласен :)

  • 3
    t0d0 avatar :-P
    Pandipool

    До коментар [#2] от "rainbou1":

    или че си пушил от "Лулата на мира".. :)

  • kas.

    Абе тази фиксация върху здравни измерители е малко бошлаф работа. Познавам хора, чиито медицински показатели не влизат в общоприетите статистики и това се явява съществена пречка в назначаването на лечение и дори им вреди, а лекарите се оказват неспособни дори да го осъзнаят.
    Но може би от бизнес гледна точка това може да е доста печелившо. В край на краищата, фармацевтиката е най-печелившата индустрия. Естествено е и технологиите да се съюзят с нея.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал