Войната на гейминг световете

Пазарът за видеоигри расте и се трансформира, а лидерството на конзолите е поставено под въпрос

Конзолата X-Box One на Microsoft засега губи битката по продажби от PlayStation 4 на Sony, като сегментът разчита на двете устройства да възобнови загубените позиции
Конзолата X-Box One на Microsoft засега губи битката по продажби от PlayStation 4 на Sony, като сегментът разчита на двете устройства да възобнови загубените позиции
Конзолата X-Box One на Microsoft засега губи битката по продажби от PlayStation 4 на Sony, като сегментът разчита на двете устройства да възобнови загубените позиции    ©  Reuters
Конзолата X-Box One на Microsoft засега губи битката по продажби от PlayStation 4 на Sony, като сегментът разчита на двете устройства да възобнови загубените позиции    ©  Reuters

Три различни свята влизат в ожесточена битка за надмощие. Всеки от тях има своите специфични силни и слаби страни, владее определени територии и разчита на различни методи да разширява влиянието си.  Хората, които следят новините, може да си помислят, че става дума за Близкия изток или някоя нова трактовка на "Сблъсъкът на цивилизациите и преосмислянето на световния ред" на Самюъл Хънтингън, в случая обаче говорим за пазара на видеоигри. Подобно на много индустрии, тази също не можа да избяга от водещите технологични тенденции – бумът на мобилните умни устройства, облачните услуги и социалните мрежи.

През последните няколко години повечето анализатори като че ли вече бяха разпределили териториите на основните сегменти – PC, конзолния и мобилния гейминг. Първият се очакваше да бъде запазен за най-заклетите и по-стари фенове на качествени заглавия, както и на по-кежуъл изцяло онлайн базирани продукти (MMO-та и игри в социалните мрежи). Масовите традиционни геймъри трябваше да се преориентират към конзолите, а мобилните устройства да получат аркадните и кежуъл игри, както и да си разпределят заедно с компютрите игрите в социалните мрежи. При този сценарий от гледна точка на приходи постепенно конзолите и мобилният гейминг трябваше да окупират пазара, докато десктоп заглавията да заемат една малка ниша "за ценители". Очакванията бяха подсилени и с пускането на новото поколение специализирани устройства на Sony и Microsoft за дома – съответно PlayStation 4 и Xbox Onе. След повече от половин година от техния световен дебют нещата обаче изглеждат доста противоречиви – PC геймингът се възражда, мобилният расте, а конзолите като че ли са пред задълбочаване на кризата, породена от късното обновяване на технологичното портфолио.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sinergy avatar :-|
    Sinergy
    • - 3
    • + 17

    От доста време не съм хващал игра, но аз лично винаги съм предпочитам PC gaming-а. Не виждам смисъл да имаш конзола и PC едновременно, когато на компютърът има същите възможности, а на него може и да работиш. Конзолата е просто една допълнителна кутия и няколко кабела кабели вкъщи, които може да се спестят.

    Нередност?
  • 2
    fpyyh avatar :-|
    fpyyh
    • - 8
    • + 10

    PC игрите дълго време страдаха от несъвършенствата на операционните системи на Майкрософт и безумните методи за защитаване на интелектуалната собственост, докато конзолите просто работеха - пъхаш диск, играеш, никакви проблеми. В последните години компютрите стават достатъчно мощни, основните части на операционните системи по-стабилни, както и тенденцията компании като Valve и GOG, които превръщат PC гейминга в стабилно изживяване и постепенно изчистват негативите. Докато конзолите все още са по-лесни за употреба, първоначалната инвестиция, както и значително по-високите цени на игрите, отблъскват една част от играещите. Сони се опитва да наложи и хибриден абонаментен модел, при който имаш достъп да определени игри, докато плащаш месечните си вноски, но дори и така е далеч от агресивните, достигащи 90% намаления, в PC сегмента

    Нередност?
  • 3
    phenom avatar :-P
    Знам и Мога
    • - 2
    • + 13

    [quote#2:"fpyyh"]несъвършенствата на операционните системи на Майкрософт [/quote]

    Можеш ли да изброиш три такива, които са пречели на игрите? Говоря за последните 17 години.

    Между другото, PC-тата винаги са били по-мощни от конзолите. Винаги. Ама и по-скъпи.

    Нередност?
  • 4
    phenom avatar :-P
    Знам и Мога
    • - 1

    До коментар [#1] от "Sinergy":

    Единственият смисъл да имаш конзола е да имаш Kinect. Тогава се чувстваш наистина в бъдещето. Ще трябва да почакаме още някое десетилетие да излязат сериозни игри (да не страдат от излишно вдетеняване), които да се играят с Кинект.

    Нередност?
  • 5
    sinergy avatar :-|
    Sinergy
    • + 1

    До коментар [#2] от "fpyyh":

    Продуктите на Майкрософт от много години нямат проблеми или поне почти никакви с игрите. Общо взето от както има OpenGL 1.1 и DirectX 5. В този ред на мисли подкрепям коментар #3

    До коментар [#4] от "Знам и Мога":

    С минимално усилие, Kinect може да се направи да работи с PC. Даже по едно време европейската комисия се чудеха дали xBox-а да спадне към категорията PC вместо към конзола. Защо не го правят вече е друга тема... :)

    Нередност?
  • 6
    phenom avatar :-|
    Знам и Мога
    • + 1

    До коментар [#5] от "Sinergy":

    Kinect и сега работи за PC, ала няма игри, които да го поддържат. Ала има много интересни проекти за иноваторски интерфейси и за хора с увреждания.

    За мен проблемът е, че все още Кинект не е достатъчно популярен, за да оправдае инвестиции, с които се правят AAA игрите. Кинект просто трябва да стане нещо като мишката. След 10 години ще стане. Вече има прототипи на лаптопи с вграден опростен сензор от типа на кинект.

    Нередност?
  • 7
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#1] от "Sinergy":


    До коментар [#4] от "Знам и Мога":

    Не са същите възможностите за гейминг.. примерно на Фифа с джойстика геймплея е напълно различен.. можеш да правиш много движения и финтове, които на обикновенна клавиатура няма да можеш.. Самата игра е направена за конзола.. а после я емулират на ПС.. но разликата е драстична.
    Лично аз нямам конзола, но съм играл преди доста.. а и е друго усещането да разпуснеш пред 50" плазма на едно мачле с някой приятел:)

    Нередност?
  • 8
    sinergy avatar :-|
    Sinergy
    • + 8

    До коментар [#7] от "t0d0":

    Джойстици има и за PC. Проблемът с джойстиците както и Kinect-а е в това, че производителите получават пари да направят игра конкретно за дадена конзола. Съответно нямат стимул да я развиват за PC, а и в случая с Майкрософт те нарочно стимулират Kinect за xBox-а с цел да се борят с другите конзоли. Едно е да продадеш само Kinect, друго е да продадеш XBox и Kinect :) Портовете на игри от конзола за PC винаги са били отвратителни (меко казано!), но пак повтарям - PC-то има абсолютно същите възможности както и конзола, че и много отгоре. Просто стратегията е да се приоритизира конзолата защото печалбите там са доста по-високи.

    Нередност?
  • 9
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool
    • + 3

    До коментар [#8] от "Sinergy":

    Моя грешка.. Съгласен съм!:)

    Нередност?
  • 10
    phenom avatar :-P
    Знам и Мога
    • + 2

    До коментар [#8] от "Sinergy":

    Защото няма пиратство. На теория можеш да си хакнеш конзолата и играеш свалени от торентите игри, ала има няколко риска. Малкият е да ти блокират акаунта и изгубиш всичко в него. Големият е да си блокираш конзолата за винаги.

    Нередност?
Нов коментар