С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 11 юли 2014, 17:14, 7585 прочитания

Войната на гейминг световете

Пазарът за видеоигри расте и се трансформира, а лидерството на конзолите е поставено под въпрос

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Три различни свята влизат в ожесточена битка за надмощие. Всеки от тях има своите специфични силни и слаби страни, владее определени територии и разчита на различни методи да разширява влиянието си.  Хората, които следят новините, може да си помислят, че става дума за Близкия изток или някоя нова трактовка на "Сблъсъкът на цивилизациите и преосмислянето на световния ред" на Самюъл Хънтингън, в случая обаче говорим за пазара на видеоигри. Подобно на много индустрии, тази също не можа да избяга от водещите технологични тенденции – бумът на мобилните умни устройства, облачните услуги и социалните мрежи.

През последните няколко години повечето анализатори като че ли вече бяха разпределили териториите на основните сегменти – PC, конзолния и мобилния гейминг. Първият се очакваше да бъде запазен за най-заклетите и по-стари фенове на качествени заглавия, както и на по-кежуъл изцяло онлайн базирани продукти (MMO-та и игри в социалните мрежи). Масовите традиционни геймъри трябваше да се преориентират към конзолите, а мобилните устройства да получат аркадните и кежуъл игри, както и да си разпределят заедно с компютрите игрите в социалните мрежи. При този сценарий от гледна точка на приходи постепенно конзолите и мобилният гейминг трябваше да окупират пазара, докато десктоп заглавията да заемат една малка ниша "за ценители". Очакванията бяха подсилени и с пускането на новото поколение специализирани устройства на Sony и Microsoft за дома – съответно PlayStation 4 и Xbox Onе. След повече от половин година от техния световен дебют нещата обаче изглеждат доста противоречиви – PC геймингът се възражда, мобилният расте, а конзолите като че ли са пред задълбочаване на кризата, породена от късното обновяване на технологичното портфолио.


В един момент прогнозите показват, че силите може да се изравнят в рамките на тази и следващата година и така да преобърнат представите на много специалисти за бъдещето на сектора.
 
Снимка от птичи поглед
 
Битката за по-добро позициониране на пазара е ожесточена, защото гейминг индустрията се очаква да поддържа добри темпове на растеж през следващите години. Всеки един от нейните сегменти ще иска да вземе лъвския пай и да спечели сърцата (и парите) на потребителите.
Данните на изследователската фирма Gartner от края на 2013 г. показват, че ако през изминалата година той възлиза на общи приходи от 93.28 млрд. долара, през следващата те ще нараснат на 111.05 млрд. долара. Интегрирането на нови технологии като виртуална реалност и по-доброто монетизиране на моделите за безплатните заглавия могат допълнително да засилят този растеж и той да надмине очакванията. Погледнат от птичи поглед, пазарът цъфти, като три от четирите основни сегмента трябва да увеличат своите постъпления до края на 2015 г.

Един от проблемите в оценяването коя от трите платформи е по-добра всъщност е в отчитането на различните фактори и данни, които индустрията предоставя. Може би най-важният, но и сух показател за пазара са приходите, които всеки сегмент генерира всяка година. По данни на Gartner конзолите ще останат безапелационен лидер в гейминг индустрията. През 2013 г. за целия свят те генерират приходи от 44.29 млрд. долара, през настоящата година се очакват те да се увеличат до 49.37 млрд. долара, а през 2015 г. до 55.05 млрд. долара. РС геймингът отчита приходи от само 17.77 млрд. долара през изминалата година, през настоящата се очаква те да достигнат 20.01 млрд., а през следващата – 21.60 млрд. долара. Прогнозите на Gartner очертават и традиционното мислене, че игрите за мобилни устройства ще минат по приходи РС сегмента. За изминалата година те са 13.2 млрд. долара, но през 2015 г. ще достигнат 22 млрд. долара. Данните на изследователската агенция показват и бавната и мъчителна смърт на преносимите конзоли, които се заменят от игрите за смартфони и таблети. Докато този сегмент е бил пред РС гейминга през 2012 г. с приходи от 17.75 млрд. долара, през следващата година се очаква той да се свие до 12.39 млрд. долара.
 
И като погледнем отблизо...
 
Ако се направи малко по-задълбочен поглед и се разгледат подробностите на отделните сегменти, изводите, които могат да се направят, са малко по-различни от традиционната представа за бъдещето на гейм индустрията.   

Съвсем на другия полюс от Gartner са данните на изследователската фирма DFC Intelligence, които предвиждат, че... приходите от РС гейминга ще надминат този на конзолите през 2015 г. Тя коригира прогнозата си, че постъпленията от този сегмент ще надхвърлят 25 млрд. долара през настоящата година, докато предишните очаквания на фирмата бяха за 22 млрд. долара. Приходите на софтуер за конзоли ще бъдат около 22 млрд. долара. Уловката е именно какво се отчита от двете фирми при постъпленията на двата сегмента. DFC Intelligence обявява само продажбите на софтуер в двата сегмента, но не и на игрални конзоли. Приходите от хардуер са основно перо за производителите на конзоли, които обвързват заглавията си със специфичните устройства и затова влизат в данните, посочени от Garnter за сектора.



Това е само една от фундаменталните разлики между отделните сегменти по отношение на бизнес модела. Именно по-устойчивият от тях ще може да устои в дългосрочен план в надпреварата за доминация на мултимилиардния пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

(Р)еволюцията в ентъртеймънт индустрията (Р)еволюцията в ентъртеймънт индустрията

Тенденциите са потребителите на стрийминг в САЩ скоро да станат повече от абонатите на кабелна телевизия

13 ное 2019, 821 прочитания

Камерите за видеонаблюдение вече предлагат много повече от защита на обектите Камерите за видеонаблюдение вече предлагат много повече от защита на обектите

Антон Крантев, мениджър "Бизнес развитие" в Коника Минолта България, споделя, че тези устройства вече са "компютри с очи"

12 ное 2019, 803 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Поредна стъпка към истинския изкуствен интелект

Microsoft представи подобрена система, която е два пъти по-точна от предшествениците й

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10