Самолетът, който трудно излита
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Самолетът, който трудно излита

Липсата на изтребителя на изложението може да разколебае потенциалните му купувачи.

Самолетът, който трудно излита

Техническите проблеми оставиха на земята лекия изтребител от пето поколение F-35 по време на шоуто във Фарнбъроу

Юлиян Арнаудов
15666 прочитания

Липсата на изтребителя на изложението може да разколебае потенциалните му купувачи.

© HANDOUT


След десетилетия разработка, тестове, милиарди долари финансиране, привличане на чуждестранни партньори всички очакваха деня на истината – новият лек изтребител от пето поколение F-35 Lightning II (Светкавицата – от англ. - бел. ред.) да направи своя първи демонстрационен полет пред широката публика. Това трябваше да се случи на тазгодишното авиационно изложение във Фарнбъроу, Великобритания. Малко преди началото на шоуто в британското градче край Лондон американските въоръжени сили наложиха забрана на полети на всичките 101 изтребители, които вече се намират на въоръжение. Причината е пожар на двигателя при излитане на една от машините. Въпреки че във вторник Пентагонът разреши частично възобновяване на полетите, поради опасения за безопасността няма как F-35 да летят във Фарнбъроу и ще останат само за статична изложба. Така се отлага за пореден път международният дебют на изтребителя от пето поколение.

Не за пръв път боен самолет изпитва проблеми при разработването и приемането му на въоръжение, както и това не е първото отменено участие в историята на авиационните изложения. Това обаче поставя за пореден път въпроса дали при F-35 проблемите не стават прекалено много, а целият процес по изчистването им отнема повече време от предвиденото. Също така липсата на изтребителя във Фарнбъроу може да разколебае потенциалните му купувачи. Макар че Пентагонът трябва да бъде основен клиент на машината, като близо 50% от поръчките ще са на Вашингтон, Lockheed Martin и САЩ разчитат той да бъде основен боен самолет на голяма част от съюзниците им и в НАТО по подобие на F-16. Първоначалните оптимистични прогнози на разработчика бяха за производство на над пет хиляди машини, като Щатите планираха да поръчат над 1600. Мащабите показват и колко е голям залогът за успеха на програмата.   

Какво представлява "Светкавицата"

1

трлн. долара ще струва реализирането на цялата програма, което я прави най-скъпата в историята на Пентагона.

F-35 е лек мултифункционален изтребител от пето поколение, който е изграден по технологията "Стелт". Тоест той е по-трудно забележим за вражеските радари и използва редица нововъведения, като например свръхзвукова скорост без форсаж, периферни пасивни радари, дигитален шлем с целеуказване, умна свързаност между машините, сензорни екрани в кабината и много други. Истинската амбициозна цел на американското командване е новият самолет да може да замени голяма част от съществуващите изтребители в три различни типа войски – ВВС, Морската пехота и ВМС на САЩ. Всяка от тях има различни изисквания – ВВС желаят традиционен мултифункционален изтребител, ВМС искат да може да излитат от самолетоносач и (по възможност) да има два двигателя, а морската пехота търси машина, която да излита със съкратен пробег и да каца вертикално. Поради тази цел беше организиран конкурс през 90-те години на миналия век, който носеше означението Joint Strike Fighter (JSF – единен ударен изтребител). Поръчката беше спечелена от Lockheed Martin и техния F-35. Той трябва да замени мултифункционалния F-16, щурмовака A-10, вертикално излитащия AV-8 Harrier и флотски F-18 Hornet. За да може да покрие всички тези изисквания, новата машина разполага с три варианта – A - стандартна версия за ВВС, B – вертикално излитащ модел за морската пехота и Великобритания, и C – палубна версия за самолетоносачи за целите на ВМС.

Идеята е голяма част от агрегатите, системите и компонентите за тях да са взаимозаменяеми, което ще намали разходите, ако вместо това се направят специализирани изтребители за всяка задача и тип войска. Оттук идва и основата на проблемите на F-35 – той трябва да бъде прекалено универсален и да покрива твърде различни изисквания, това налага да се правят компромиси с технически характеристики и решения, за да може да се задоволят нуждите на всички. Което предразполага към проблеми в цялата фаза на разработката – от самото проектиране до приемането му на въоръжение. А това означава и увеличаване на разходите по програмата. Каквото се случва и на практика.

История от проблеми

Принципно е нормално явление да има технически затруднения при разработването и дори при приемането на въоръжение на един боен самолет. Лошото в случая е, че при поръчката на първите предсерийни и серийни модели те продължават да се натрупват. През 2011 г. работна група на Пентагона открива 11 области, по които "трябва да се работи". Най-голямата ирония в разкритията на екипа е, че самолетът няма сертифицирана система за предпазване от светкавици. С други думи, "Светкавицата" не може да лети в близост до гръмотевични бури.

През тази година излезе нов доклад на Пентагона, който също не изглежда много позитивен. Според него една трета от наличните F-35 са годни за полет, инерциалната навигационна система не работи, както е открит и проблем с едно от основните оръжия на изтребителя – ракетата "въздух-въздух" със среден радиус на действие AIM-120 AMRAAM. Още по-любопитни се оказват и разкритията, че системата на изтребителя за изстрелване на топлинни капани отчита собствените си примамки за идващи ракети, а при едно прецизно попадение в самолета може да блокира цялата система за вертикално излитане и кацане.

Въпреки това F-35 влиза в предсерийно производство и започва да постъпва на въоръжение в САЩ. От 2007 г. досега са доставени общо 101 изтребителя, като тази година трябва да излязат още 29. В същото време пълното серийно производство трябва да започне през 2018 г. и остават три години, преди да се задействат на пълни обороти авиостроителните заводи.

Тежко кодиране

 

Голяма част от проблемите, констатирани от разработчика Lockheed Martin и Пентагона, са вследствие на покриване на прекалено много изисквания и участие на значителен брой подизпълнители. Така в един момент палубната версия остава без действаща кука за кацане на самолетоносач например. Но хардуерните проблеми са само върхът на айсберга, голяма част от затрудненията и разходите се оказват софтуерни. F-35 разчита на голям брой дигитални системи и е първият изтребител, който ще бъде зависим 100% от компютрите и кода, написан за тях. Ако през 60-те и 70-те години на миналия век изтребителите F-4 Phantom са разполагали само с под десет функции, осигурени от софтуер, F-22 разполага с 80. При F-35 те са дори повече.

Според последния доклад на независимата агенция за одити на Сената GAO "непрекъснатите софтуерни проблеми забавят процеса и доставките за морската пехота може да се изместят с 13 месеца вместо предвидения срок от юли 2015 г.". Някои експерти поставиха под съмнение тази оценка, но показват, че програмирането на самолета не е нещо, което трябва да се подценява. Борбата за кода е и на международно ниво. Още през 2007 г. Великобритания като един от основните партньори при разработването на изтребителя постига споразумение част от софтуера да бъде написан и да остане на Острова. Нуждата от съвместимост с различно въоръжение (например с норвежки ракети JSM) системи допълнително усложняват писането на кода за самолета.

Един трилион по-късно

 

След десетилетия разработка, тестове, милиарди долари финансиране, привличане на чуждестранни партньори всички очакваха деня на истината – новият лек изтребител от пето поколение F-35 Lightning II (Светкавицата – от англ. - бел. ред.) да направи своя първи демонстрационен полет пред широката публика. Това трябваше да се случи на тазгодишното авиационно изложение във Фарнбъроу, Великобритания. Малко преди началото на шоуто в британското градче край Лондон американските въоръжени сили наложиха забрана на полети на всичките 101 изтребители, които вече се намират на въоръжение. Причината е пожар на двигателя при излитане на една от машините. Въпреки че във вторник Пентагонът разреши частично възобновяване на полетите, поради опасения за безопасността няма как F-35 да летят във Фарнбъроу и ще останат само за статична изложба. Така се отлага за пореден път международният дебют на изтребителя от пето поколение.

Не за пръв път боен самолет изпитва проблеми при разработването и приемането му на въоръжение, както и това не е първото отменено участие в историята на авиационните изложения. Това обаче поставя за пореден път въпроса дали при F-35 проблемите не стават прекалено много, а целият процес по изчистването им отнема повече време от предвиденото. Също така липсата на изтребителя във Фарнбъроу може да разколебае потенциалните му купувачи. Макар че Пентагонът трябва да бъде основен клиент на машината, като близо 50% от поръчките ще са на Вашингтон, Lockheed Martin и САЩ разчитат той да бъде основен боен самолет на голяма част от съюзниците им и в НАТО по подобие на F-16. Първоначалните оптимистични прогнози на разработчика бяха за производство на над пет хиляди машини, като Щатите планираха да поръчат над 1600. Мащабите показват и колко е голям залогът за успеха на програмата.   


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    sa6 avatar :-P
    sa6

    Много добре са го паркирали така със стълбикчата... да си играят децата вътре

  • 2
    2.5 avatar :-?
    2.5

    Както вървят нещата, докато изчистят проблемите на F35, нищо чудно вече да са налице действащи версии на безпилотни изтребители. Така самолетът току виж се оказал участник в конкурса за преъоръжаване на армията ни, който се прехвърля от кабинет на кабинет...

  • 3
    azyty avatar :-|
    azyty

    Истина е това за действащи версии на безпилотни със същите качества като на пето поколение. Най - смешно ще бъде в бъдеще как изтъкнати УСА геймърчета ще се сражават с руски или китайски топ-гън пилоти.

  • 4
    tulsa avatar :-|
    тулса

    Може би си заслужава внимание една друга новина,свързана със същото изложение ..Англичаните не са дали визи на значителна част от руската делегация,поради което руснаците са били принудени да се оттеглят от участие.Последното ще им нанесе значителни щети от провалени контракти с потенциални клиенти.

  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#4:"тулса"]Англичаните не са дали визи на значителна част от руската делегация,поради което руснаците са били принудени да се оттеглят от участие.Последното ще им нанесе значителни щети от провалени контракти с потенциални клиенти. [/quote]Много правилно решение на организаторите на авиошоуто и правителството на Великобритания! Това трябва да продължи докато Русия се изтегли от Крим и престане с терористичните си действия в Украйна!

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    До коментар [#4] от "тулса":

    Тулса, впоследствие те (главно техническия състав) получиха визи и заминаха. Вчера Аерофлот получи наградата на шоуто като най-добра авиолиния. Интересно, а?...

  • 7
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum

    за парите похарчени досега за разработката на този самолет САЩ можеха да купят на всеки свой бездомник по един дом за 600 000 долара

  • 8
    calc avatar :-|
    calc

    "....новият самолет да може да замени голяма част от съществуващите изтребители в три различни типа войски...."

    Излиза, че това е три в едно - демек сладко, блудкаво и не върши ник'ва работа

  • 9
    xyha avatar :-|
    xyha

    "ще струва на американските данъкоплатци над 1 трлн. долара."

    Скъпа безполезна играчка .

    https://www.youtube.com/watch?v=CqjjHDGWm4Q

  • 10
    xyha avatar :-|
    xyha

    До коментар [#3] от "azyty":

    Стига глупости , не е защитен и от светкавици , а това значи и от ЕМП . Безполезни боклуци за много пари .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK