С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 16 юли 2014, 18:13, 14902 прочитания

Самолетът, който трудно излита

Техническите проблеми оставиха на земята лекия изтребител от пето поколение F-35 по време на шоуто във Фарнбъроу

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


След десетилетия разработка, тестове, милиарди долари финансиране, привличане на чуждестранни партньори всички очакваха деня на истината – новият лек изтребител от пето поколение F-35 Lightning II (Светкавицата – от англ. - бел. ред.) да направи своя първи демонстрационен полет пред широката публика. Това трябваше да се случи на тазгодишното авиационно изложение във Фарнбъроу, Великобритания. Малко преди началото на шоуто в британското градче край Лондон американските въоръжени сили наложиха забрана на полети на всичките 101 изтребители, които вече се намират на въоръжение. Причината е пожар на двигателя при излитане на една от машините. Въпреки че във вторник Пентагонът разреши частично възобновяване на полетите, поради опасения за безопасността няма как F-35 да летят във Фарнбъроу и ще останат само за статична изложба. Така се отлага за пореден път международният дебют на изтребителя от пето поколение.

Не за пръв път боен самолет изпитва проблеми при разработването и приемането му на въоръжение, както и това не е първото отменено участие в историята на авиационните изложения. Това обаче поставя за пореден път въпроса дали при F-35 проблемите не стават прекалено много, а целият процес по изчистването им отнема повече време от предвиденото. Също така липсата на изтребителя във Фарнбъроу може да разколебае потенциалните му купувачи. Макар че Пентагонът трябва да бъде основен клиент на машината, като близо 50% от поръчките ще са на Вашингтон, Lockheed Martin и САЩ разчитат той да бъде основен боен самолет на голяма част от съюзниците им и в НАТО по подобие на F-16. Първоначалните оптимистични прогнози на разработчика бяха за производство на над пет хиляди машини, като Щатите планираха да поръчат над 1600. Мащабите показват и колко е голям залогът за успеха на програмата.   
 
Какво представлява "Светкавицата"
 
1
трлн. долара ще струва реализирането на цялата програма, което я прави най-скъпата в историята на Пентагона.
F-35 е лек мултифункционален изтребител от пето поколение, който е изграден по технологията "Стелт". Тоест той е по-трудно забележим за вражеските радари и използва редица нововъведения, като например свръхзвукова скорост без форсаж, периферни пасивни радари, дигитален шлем с целеуказване, умна свързаност между машините, сензорни екрани в кабината и много други. Истинската амбициозна цел на американското командване е новият самолет да може да замени голяма част от съществуващите изтребители в три различни типа войски – ВВС, Морската пехота и ВМС на САЩ. Всяка от тях има различни изисквания – ВВС желаят традиционен мултифункционален изтребител, ВМС искат да може да излитат от самолетоносач и (по възможност) да има два двигателя, а морската пехота търси машина, която да излита със съкратен пробег и да каца вертикално. Поради тази цел беше организиран конкурс през 90-те години на миналия век, който носеше означението Joint Strike Fighter (JSF – единен ударен изтребител). Поръчката беше спечелена от Lockheed Martin и техния F-35. Той трябва да замени мултифункционалния F-16, щурмовака A-10, вертикално излитащия AV-8 Harrier и флотски F-18 Hornet. За да може да покрие всички тези изисквания, новата машина разполага с три варианта – A - стандартна версия за ВВС, B – вертикално излитащ модел за морската пехота и Великобритания, и C – палубна версия за самолетоносачи за целите на ВМС.


Идеята е голяма част от агрегатите, системите и компонентите за тях да са взаимозаменяеми, което ще намали разходите, ако вместо това се направят специализирани изтребители за всяка задача и тип войска. Оттук идва и основата на проблемите на F-35 – той трябва да бъде прекалено универсален и да покрива твърде различни изисквания, това налага да се правят компромиси с технически характеристики и решения, за да може да се задоволят нуждите на всички. Което предразполага към проблеми в цялата фаза на разработката – от самото проектиране до приемането му на въоръжение. А това означава и увеличаване на разходите по програмата. Каквото се случва и на практика.
 
История от проблеми

 
Принципно е нормално явление да има технически затруднения при разработването и дори при приемането на въоръжение на един боен самолет. Лошото в случая е, че при поръчката на първите предсерийни и серийни модели те продължават да се натрупват. През 2011 г. работна група на Пентагона открива 11 области, по които "трябва да се работи". Най-голямата ирония в разкритията на екипа е, че самолетът няма сертифицирана система за предпазване от светкавици. С други думи, "Светкавицата" не може да лети в близост до гръмотевични бури.
 
През тази година излезе нов доклад на Пентагона, който също не изглежда много позитивен. Според него една трета от наличните F-35 са годни за полет, инерциалната навигационна система не работи, както е открит и проблем с едно от основните оръжия на изтребителя – ракетата "въздух-въздух" със среден радиус на действие AIM-120 AMRAAM. Още по-любопитни се оказват и разкритията, че системата на изтребителя за изстрелване на топлинни капани отчита собствените си примамки за идващи ракети, а при едно прецизно попадение в самолета може да блокира цялата система за вертикално излитане и кацане.

Въпреки това F-35 влиза в предсерийно производство и започва да постъпва на въоръжение в САЩ. От 2007 г. досега са доставени общо 101 изтребителя, като тази година трябва да излязат още 29. В същото време пълното серийно производство трябва да започне през 2018 г. и остават три години, преди да се задействат на пълни обороти авиостроителните заводи.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компаниите могат да кандидатстват за общо 117 млн. лв. за внедряване на иновации Компаниите могат да кандидатстват за общо 117 млн. лв. за внедряване на иновации

Това са едни от последните средства за конкурентоспособност през този програмен период

23 фев 2020, 3631 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

21 фев 2020, 1146 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Сбогом, Microsoft, здравей "нов" Microsoft

Изпълнителният директор на компанията Сатя Надела представи объркана визионерска стратегия

Още от Капитал
Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10