С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 19 юли 2014, 17:28, 6359 прочитания

Дигиталният конструктор

Sikorsky и Lockheed Martin започнаха да проектират и сглобяват своите самолети и хеликоптери в лаборатории за виртуална реалност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Проектирането и построяването на първите прототипи самолети или хеликоптери прилича на любимите на няколко поколения деца конструктори LEGO. С тази разлика, че точните упътвания невинаги помагат, а частите може да не съвпаднат, както е било проектирано първоначално. Всяко едно несъответствие в даден компонент е свързано с нови разходи и забавяне на дейността по цялата машина. Ето защо все повече конструкторите и инженерите се оглеждат за нови технологии, с които да променят и улеснят този процес. Авиокосмическата индустрия иска да бъде сред новаторите, които използват виртуалната реалност (ВР) за практически цели. Хеликоптерният производител Sikorsky и военният гигант Lockheed Martin развиват собствени лаборатории за ВР, където изпробват своите проекти първо в дигиталната среда и едва след това във физическия свят. Концепцията вече дава резултати и скоро може да преобърне процеса за разработването на сложни авиационни системи.

Построй, преди да построиш
 
Лабораторията за виртуална реалност се използва, за да може да се "построи" прототипът в дигитална среда. С използването на очила и ръкавици за ВР инженерите и проектантите могат да наместват, разместват и напасват компонентите в самолета или хеликоптера. Предварителният монтаж в лабораторията позволява да се открият дефекти и несъответствия още преди да се стигне до самото производство на компонентите и съответно да се промени техният дизайн, за да може да паснат. Една от първите машини, построени изцяло по подобен начин, е модернизираният вариант на тежкия товарен боен хеликоптер CH-53K на Sikorsky. Компанията първоначално планира използването на дигиталните технологии само за частично изработване на дизайна и компютърно моделиране. Създаден е модел на някои секции като пилотската кабина и тогава на зам. главния инженер Джеймс Андрюс му идва друга идея.


"Ами, ако можем да я построим изцяло виртуално, като използваме компютърните програми, преди да преминем към истинската метална конструкция", коментира Андрюс, цитиран от Financial Times.

Компанията заделя 2 млн. долара за изграждането на ВР лаборатория. Тя представлява стая с  огромен екран, свързан с няколко мощни компютъра, на които е инсталиран проектантски софтуер на френския производител Dassault Systems.

В центъра на стаята има терминал с контролни очила и ръкавици, които се носят от екипа дизайнери. Камери и сензори в тавана проследяват движението на аксесоарите.
Когато човек носи оборудването за ВР, движенията му се пренасят в дигиталната среда и така той може да сменя или намества части във виртуалния модел на фюзелажа.
"Потапяш се в 3D среда, която ти позволява да видиш, разбереш и усетиш нещата. Например – ще знаеш какво ще стане, когато инсталираш горивната система в хеликоптера", коментира Андрюс, цитиран от FT. Правилното инсталиране на същата тази горивна система е сред ключовите аспекти в авиокосмонавтиката. Разполагането на гъвкавите компоненти не може да бъде оценено правилно при проектиране на екрана на компютъра. Ако пространството за тях в хеликоптера се окаже грешно, дори и с малко, ще изисква да бъдат препроектирани. Затова Sikorsky вкарват във виртуалната лаборатория и инженери по сглобяването, за да прегледат връзките на горивната система.



Тя е съставена от над 100 елемента в новия CH-53K и след тестове във ВР по-точното й разположение в хеликоптера води до 20 съществени промени в дизайна на конструкцията.
Според изчисления на Андрюс изграждането на виртуалния модел преди създаването дори и на един физически компонент наистина увеличава времето по проектантската дейност. Но значително скъсява времето за направата на истинската машина.

"Имахме за цел да намалим с 35% часовете по производство на летящия прототип. Жертваш време за предварителна подготовка и после наваксваш графика, защото изчистваш всички проблеми, които могат да се появяват, когато тестваш машината в полет", допълва той.

Той изчислява, че броят на промените, които са необходими между първия статичен модел и летящия прототип, е намален наполовина благодарение на виртуалната лаборатория.
Прототипът на модернизирания CH-53K направи първия си полет през началото на 2014 г. и скоро трябва да влезе във въоръжение. Sikorsky застава твърдо зад мнението, че методът "построй, преди да построиш" е успешен и ще се използва в бъдещите проекти на компанията, коментира Financial Times.

 
На помощ на "Светкавицата"
 
Друг производител, който използва своя ВР лаборатория, е Lockheed Martin. Тя носи означението CHIL и в общи линии действа по аналогичен принцип и технологии като тази на Sikorsky. Основната зала е известна като "Пещерата" (Cave), в която реално се извършват дейностите в дигиталната среда. Една от мисиите на CHIL е да помогне при разработването, тестването и изчистването на проблемите на лекия изтребител от пето поколение F-35 Lightning II ("Светкавицата" – бел. ред.). Самолетът вече се намира в предсерийно производство и започва да навлиза във въоръжение, но продължава да изпитва различни технически проблеми. Виртуалната реалност може да спести много време на тестване на различни компоненти, преди да бъдат произведени наистина. Освен това лабораторията позволява да се изчислява дали изтребителят може да се поддържа и ремонтира бързо и лесно, като се обучават инженери първо във виртуална среда, преди да преминат към истинските машини. Така в процеса могат да се изчистят и допълнителни проблеми с компонентите.

Тези два примера за използването на виртуалната среда за разработването на самолети и хеликоптери са само част от постепенното навлизане на технологията в сферата на отбранителната индустрия на САЩ. Първата машина, проектирана по новия подход - CH-35K, доказа, че секторът може да спазва срокове и да се вписва в рамките на бюджета, като това се дължи значително на използването на ВР средата. Развиването й от военните доставчици  показва, че технологията е перспективна и скоро може да бъде използвана и от гражданските производители – автомобилни, корабни и т.н. А защо не после да се пренесе и в образованието и развлекателната индустрия. Устройството Oculus Rift, което скоро е собственост на Facebook, се опитва да постигне това в гейминг средите. Може би не сме далече от момента, в който  виртуалната реалност ще стане част от ежедневието ни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Oфис в облака Oфис в облака

Мобилният интернет и подходящият софтуер дават възможност да се работи пълноценно навсякъде

13 дек 2019, 447 прочитания

Система за аварийно кацане ще спасява пътниците Система за аварийно кацане ще спасява пътниците

"Паник бутон" автоматично ще приземява самолетите на най-близкото летище

12 дек 2019, 1622 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Карбоновият звяр на Lenovo

Лаптопът ThinkPad X1 Carbon на китайския производител отправя сериозно предизвикателство към конкурентите във високия клас бизнес лаптопи

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред институцията и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10