Мен, мен избери!

Android и iOS започват яростна надпревара за корпоративните клиенти

Конкуренцията между водещите компании се развихря на още един фронт.
Конкуренцията между водещите компании се развихря на още един фронт.    ©  DADO RUVIC
Конкуренцията между водещите компании се развихря на още един фронт.
Конкуренцията между водещите компании се развихря на още един фронт.    ©  DADO RUVIC

За много експерти битката за мобилния пазар изглежда приключила. Но подобно твърдение е вярно само за един сегмент от него - крайните потребители. Там Android е безспорен лидер с вариращ пазарен дял според различните анализаторски  компании, но винаги над 60%. iOS на Apple е далеч назад с около 30%. Но картината е много по-различна в корпоративния сегмент. Именно там предстои следващата голяма битка на двете платформи.

Този път обаче те няма да могат да се справят сами. Причината е, че изискванията на корпорациите са много по-специфични и трудно могат да се покрият от системи, които в основата си са създадени с мисъл за крайния потребител. Затова и Apple, и Google намират съмишленици, които да им помагат при навлизането в ентърпрайз сектора. Новините за сближаването на Google със Samsung, както и на Apple с IBM със сигурност няма да се харесат на компаниите, които вече предлагат интеграция на софтуерните платформи в съществуващите корпоративни инфраструктури.

Новата реколта

Apple, изглежда, напълно ясно осъзнава, че дните й като предпочитана марка от масовия потребител намаляват. Популярността на компанията все още е голяма и нейните устройства се използват от служителите на множество компании. По думите на изпълнителния й директор Тим Кук над 98% от компаниите във Fortune 500 и над 92% от корпорациите в Global 500 използват iOS устройства. Досега те трябваше да разчитат на собствените си IT отдели или допълнителни услуги от външни компании, които да осъществят сигурна и функционална интеграция на iOS в ентърпрайз инфраструктурата им. Това не е особено лесно, тъй като платформата на Apple е затворена и има множество ограничения. Разбира се, софтуерът има някои вградени функции, но те не са достатъчни в повечето случаи за нуждите на фирмите.

И макар да изглежда, че Apple разполага с господстваща позиция в корпоративния сегмент, групата е наясно, че няма как да я запази, ако не предприеме конкретни мерки. Нещо, което вече започва да се случва. За целта компанията от Купертино сключи споразумение за сътрудничество с IBM. Двете компании ще разработят цяла гама мобилни приложения, които да могат да се използват от различни корпорации. Общо са планирани над 100 програми, като и двете групи ще предлагат специфична поддръжка за този тип клиенти. IBM пък дори ще продава iPhone и iPad на корпоративните си партньори.

Android Knox-аут

Новата версия на зеленото роботче (символ на Android) също обръща специално внимание на ентърпрайз пазара. Най-голямата новост е интегрирането на Samsung Knox в Android L. Knox е своеобразна виртуална крепост, която изолира корпоративните приложения и данни от останалите елементи на телефона. По този начин няма как хакер да достигне до тях дори и да компрометира сигурността на личния имейл на притежателя на телефона например. Изненадата сега е, че Knox е самостоятелна разработка на Samsung, която компанията използваше като свое предимство в устройствата си. С вграждането й в Android L Knox практически става елемент от платформата и вече ще е наличен за всички производители.

Според Амир Ефрати от специализираното издание The Information решението на Samsung е продиктувано от факта, че самостоятелно компанията не успява да наложи Knox и устройствата си в корпоративния сегмент. Същият проблем преследва и Google. Въпреки разминаванията си в някои сфери двата гиганта са решили заедно да опитат да привлекат бизнес клиентите. Според анализатора Крейг Джонстън от NTT Data обаче компаниите ще трябва да се постараят още доста, преди да имат надежда да се превърнат в основна конкуренция на iOS в сегмента. Той показва дълъг списък с различни ентърпрайз опции, които са налични в едната и другата платформа. В крайна сметка става ясно, че Android без Knox е почти безполезен за корпоративни цели, освен ако дадената фирма не разполага с необходимите ресурси да персонализира платформата по свой вкус. С Knox положението е доста по-добро, но тогава се получава така, че платформата поддържа предимно нещата, които ги няма в iOS. Така двете системи по-скоро стават подходящи за различни бизнеси, отколкото да се конкурират директно за целия корпоративен пазар.

Битката за господство ще е дълга и макар в момента iOS да има осезаема преднина, не бива да се забравя, че платформата на Apple имаше преднина и при крайните потребители, преди балансът да се обърне тотално.

Ами BlackBerry?

Увеличаващият се апетит към ентърпрайз пазара от страна на Android и iOS носи лоши новини за BlackBerry и въобще за всички по-малки компании, които в момента предлагат специализирани софтуерни решения и персонализация на платформите за конкретни корпоративни цели. Двете големи платформи ще имат предимството да са много по-добре познати на служителите и те ще ги предпочитат пред останалите решения, които често са и по-сложни. По данни на IDC в САЩ около 65% от фирмите разрешават на служителите си да използват iOS устройства. За самите корпорации също ще е по-лесно и евтино да заложат на тези платформи, които или ще разполагат с всичко необходимо, или ще изискват много по-малко доработка.

С всяка изминала година Android и iOS стават все по-добри в корпоративния сектор, коментира пред сп. Forbes Ранди Грос, един от ръководителите на американската индустриална асоциация CompTIA. Анализаторите от Ovum също очакват подобно развитие. Освен това те прогнозират, че Apple и Google ще продължат да търсят и други партньорства, за да доразвиват платформите си. Това ще им дава по-голям достъп до ключови елементи в софтуера, за да разработват по-сигурни услуги. А какво ще се случи с останалите играчи? Ще последват съдбата на BlackBerry, ако не успеят да си намерят много специализирана ниша с конкретни предимства на разработките им.