Ерата на социалните онлайн експерименти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ерата на социалните онлайн експерименти

shutterstock

Ерата на социалните онлайн експерименти

Създателите на популярен сайт за запознанства обявиха, че без манипулиране на потребителите няма как да има качествени услуги

Мартин Дешев
4454 прочитания

shutterstock

© shutterstock


Във всеки момент в интернет сте обект на стотици експерименти през всеки сайт, който посещавате. Така създателите на порталите разбират кои услуги и функции са най-популярни сред потребителите. Или поне така казва Крисчън Ръдър, един от основателите на популярната дестинация за онлайн запознанства OkCupid.

Ръдър и компанията му се обявиха в подкрепа на Facebook, която все още търпи остри критики за проведения преди повече от две години експеримент с манипулиране на съдържанието в новинарските потоци сред произволна група потребители. Мнозина анализатори, коментатори и юзъри се обявиха против тази практика, тъй като се извършва без знанието на хората. Според Ръдър обаче тя е крайъгълен камък в изграждането на истинските интернет услуги. В подкрепа на тезата си той публикува и три експеримента, които показват някои интересни тенденции за поведението на хората в мрежата.

Свиквай, така ще бъде

Според Крисчън Ръдър е неизбежно интернет потребителите да са обект на манипулации и те трябва да се примирят с този факт. Първият експеримент на OkCupid е бил т.нар. Ден на сляпата любов на 15 януари 2013 г., когато сайтът премахнал снимките на всички потребители за няколко часа. Целта е била да се провери как ще протекат взаимодействията през това време и дали липсата на изображения ще има някакъв ефект върху комуникацията им. Оказало се, че по през седемте часа на експеримента хората отговаряли на първите съобщения 44% повече. Освен това разговорите били по-задълбочени, а други форми на контакт били обменяни по-лесно. "Накратко, OkCupid работеше по-добре", пише Ръдър.

"В момента на възстановяването на снимките 2200 души, които се бяха запознали "на сляпо", все още водеха разговори. Когато си видяха снимките, разговорите изчезнаха. Сякаш пуснахме прожекторите в бар в полунощ". допълва той. Компанията е имала и приложение за срещи на сляпо, което показало същите резултати. Хората си прекарвали по-добре на първа "сляпа" среща, защото имали повече допирни точки. "Дори разбрахме, че жените са по-малко щастливи, когато са били с по-красив мъж на първата си сляпа среща", коментира Ръдър. Друго откритие било, че има 45% шанс една жена да отговори на мъж, когато го смята за много по-красив от нея, и едва 10%, когато прецени, че тя е много по-красива от него. Когато смята, че са в една "категория", тогава шансът да отговори е едва 24%.

Непредвидимата човешка природа

Вторият експеримент е бил свързан със системата за рейтинг на потребителите и какво оценяват като красиво. Първоначално всеки юзър имал възможност да гласува отделно за външния вид на останалите и за характера им. "Смятахме, че някой може да не е красив по класическите разбирания, но въпреки това да е готин и затова искахме да покажем това. Но повече бъгове от  нашия HTML код имаше единствено разбирането ни за човешката природа", пише Ръдър. Оказало се, че според потребителите външен вид и характер са практически едно и също нещо. Те оценявали почти еднакво и двата критерия в почти всички случаи. "Имаше много акаунти на млади красиви жени с една-две снимки и напълно празни профили без текст и описание, които бяха оценявани с прекрасен характер. След това оставихме стандартна система за рейтинг с една оценка. Използвахме произволни потребители и през половината от времето на профилите им се виждаха само снимките без текстовете. След това проверихме как са били оценявани при различните условия. Оказа се, че текстът има под 10% влияние за това какво мислят хората. Да, снимката наистина е равна на хиляда думи, а реалните ви думи не значат почти нищо", твърди Ръдър.

Третият експеримент е свързан със създаването на алгоритъма на OkCupid за това доколко двама души си подхождат и има ли смисъл да си комуникират. При него е и най-голямото нахлуване в личното пространство на хората, подобно на експеримента на Facebook, където произволни потребители виждаха предимно негативни публикации в News Feeed.  "За целта взехме профили, които си подхождат около 30%, и им казахме, че си подхождат 90%. Естествено хората започнаха да си пишат повече. След това проверихме дали наистина си допадат. Оказа се, че когато кажем на хората, че си подхождат, те се държат сякаш наистина е така, дори и да не е", коментира Ръдър. За да проверят дали алгоритъмът им не е сбъркан, специалистите на сайта направили още един тест: посочили на хората, които всъщност си подхождат, че това не е така. Резултатът бил сходен. Потребителите намалили значително контактите помежду си.

Необходимо, но неправилно

От OkCupid не казват колко експеримента са провели и докъде са се простирали те. Ясно е само, че ще продължават да го правят и невинаги ще уведомяват потребителите, които са били част от съответното проучване. Аргументите на Ръдър, че това е необходимо, не срещнаха разбиране.  "Разбирам, че експериментите са част от процеса, но мисля, че този, който лъже за съвместимостта между двама души, е изключително интрузивен, което може да има сериозно отражение върху хората", коментира пред в. New York Times потребителят на OkCupid Заз Харис. Тя допълва, че макар да е против подобни експерименти, така или иначе няма големи очаквания от подобни сайтове и ако в крайна сметка експериментът е бил краткотраен и е довел до по-точен алгоритъм, "не е чак такъв проблем".

"Не отричам, че казахме на хората нещо, което не е вярно. Не крия това. Хората идват при нас, защото искат сайтът да работи. И ние искаме това. Тестовете са необходими, за да постигнем успех", коментира Ръдър пред изданието. Според Миколаж Ян Пискорски от International Institute for Management Development (IIMD) в Швейцария, експериментите на OkCupid и Facebook са важни, но не особено етични. Според него подобно манипулиране не е по-различно от медицинските тестове на лекарства, при които групи хора взимат плацебо, а всъщност смятат, че получават медикамент, който ще им помогне да се излекуват.

Във всеки момент в интернет сте обект на стотици експерименти през всеки сайт, който посещавате. Така създателите на порталите разбират кои услуги и функции са най-популярни сред потребителите. Или поне така казва Крисчън Ръдър, един от основателите на популярната дестинация за онлайн запознанства OkCupid.

Ръдър и компанията му се обявиха в подкрепа на Facebook, която все още търпи остри критики за проведения преди повече от две години експеримент с манипулиране на съдържанието в новинарските потоци сред произволна група потребители. Мнозина анализатори, коментатори и юзъри се обявиха против тази практика, тъй като се извършва без знанието на хората. Според Ръдър обаче тя е крайъгълен камък в изграждането на истинските интернет услуги. В подкрепа на тезата си той публикува и три експеримента, които показват някои интересни тенденции за поведението на хората в мрежата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK