От нула до пет процента за четири години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От нула до пет процента за четири години

Основателят на Xiaomi Лей Джън е известен с имитирането на Стив Джобс

От нула до пет процента за четири години

Как китайският производител Xiaomi завзема пазара на смартфони

Мартин Дешев
8446 прочитания

Основателят на Xiaomi Лей Джън е известен с имитирането на Стив Джобс

© Reuters


Когато чуят думата "смартфон", повечето хора веднага се сещат за Apple и Samsung. По-малка част си спомня и за Nokia, LG и HTC. И макар глобалният пазар на смартфони да продължава да расте, споменатите компании не могат да се похвалят с огромните ръстове, които записваха през последните няколко години. Причината не е в липсата на интерес, а в увеличаващата се конкуренция от китайските производители.

Един от тях е Xiaomi. Основана преди около четири години от милиардера Лей Джън, компанията все още се възприема като стартъп. Според последните данни на анализаторите от Strategy Analytics през второто тримесечие на тази година Xiaomi вече е на пето място в света по доставки на смартфони с дял от 5.1%. За сравнение, година по-рано компанията имаше 1.8% дял. Така "китайският Apple", както Xiaomi е често е наричан заради доста детайлното си "вдъхновение" от компанията от Купертино, всъщност от имитатор се превръща в един от лидерите на пазара, а компанията все още дори не е навлязла масирано в развитите пазари.

Хитър подход

Джън не крие вдъхновението си от Apple. Той използва почти идентичен стил и визия по време на представянията на продуктите си, като дори е облечен по същия начин, който беше запазена марка на Стив Джобс - дънки, черна блуза и маратонки. Дизайнът на слайдовете по време на презентациите е сходен с този на Apple, а Xiaomi дори използва и известното One more thing... ("И още едно нещо"), с което Apple години наред представяше изненадите си.  Самите продукти на Xiaomi също не са кой знае колко революционни. Дизайнът на смартфоните често напомня твърде много на този на iPhone или други по-популярни Android телефони. Компанията разчита и на Android за тяхна платформа, като я доразвива чрез множество локализирани услуги.

Всичко това често води до подигравки от страна на по-напредналите потребители. За тях Xiaomi е олицетворение на множеството китайски компании, които изкарват добри пари от създаване на имитации на известни продукти, автомобили и дори търговски вериги. За Xiaomi обаче това не е никакъв проблем. Всъщност, изглежда, дори помага на компанията, защото привлича внимание към нея, от което тя се възползва пълноценно. Тя разчита на ниски цени на устройствата си и на хитра онлайн стратегия. Компанията реализира голяма част от продажбите си чрез онлайн разпродажби на собствения си сайт. По този начин за минути продава големи количества от смартфоните си, което пък умело използва за маркетинг кампании, в които изтъква големия интерес към тях. Паралелно Xiaomi има и развити партньорства с мобилните оператори в Китай, които бързо пускат в магазините си смартфоните и таблетите на компанията.

Резултатът не закъсня, напук на критиките. Анализаторската компания Canalys обяви, че Xiaomi вече измества Samsung и е водещият производител в Китай. Делът на компанията в страната е 14%, докато Samsung, Lenovo и YuLong се борят за второто място с по 12% всяка. Само за три месеца Xiaomi записва ръст от 4%, колкото спад реализира Samsung. Може би затова не е изненада, че корейският производител съвсем наскоро обяви по-мрачни очаквания за бъдещето, спадащи печалби и допълни, че причината е сериозната конкуренция от китайски потребители.

Нов внос

Впечатляващото при Xiaomi, че тези 15.1 млн. доставени смартфона през втората четвърт на годината са предимно в Китай и Индия. Компанията няма особено голямо присъствие в другите държави, а то е почти нулево в Европа и САЩ. Тоест пред Xiaomi стои все още огромен потенциален пазар. Компанията има всички намерения да се опита да стане световен бранд. Миналата година тя успя да привлече бившия продуктов мениджър на Google Хюго Бара. Неговата задача е да развие компанията именно в глобален аспект. Засега това включва най-вече отблъскване на критиките, че е имитатор. Xiaomi се вдъхновява от най-талантливите инженери и дизайнери в света, но компанията не копира iPhone или други устройства, обяви за пореден път Бара преди по-малко от седмица пред онлайн изданието TheNextWeb.

Според специализирания технологичен блог TechCrunch всъщност Xiaomi не само копира, но и краде интелектуална собственост. Изданието дава за пример, че по време на последното представяне на смартфона Mi3 примерните снимки в галерията на смартфона са били от National Geographic, Flickr и други онлайн архиви за снимки, но с изрязани лога и автори. Това ще е сериозен проблем за Xiaomi, ако иска да стане сериозен играч в Европа и САЩ, а такива са плановете на компанията, която вече гледа първо към Азия и след това към Стария континент. Но, както отбелязва изданието, това са проблеми, които се решават, и компанията все още е млада и има какво да учи.

По-сериозна пречка в изчистването на имиджа й ще е нейната лоша комуникация с медии и анализатори. Xiaomi редовно отказва или изобщо не реагира при поискан коментар не само при критика, но и при положителни за компанията новини. Подобен подход има и Amazon, но фирмата на Джеф Безос пък не се слави като имитатор, а като компания с амбициите на иноватор. Засега Xiaomi не показва индикации, че възнамерява да променя философията си. Тя може и да работи добре в Китай, но потребителите в САЩ и Европа са доста по-взискателни и при тях "вдъхновени" iPhone-и с Android няма да се приемат толкова добре, освен ако нямат нещо уникално в себе си. Но ако Xiaomi успее някак да запази същите темпове на ръст, до две години ще стане много сериозен играч на глобалния пазар, като ще изпревари дори големите амбиции на своя конкурент от Китай Huawei, който също иска да има по-голям пазарен дял от Samsung и Apple, взети заедно.

Кой е Лей Джън

Според класацията на сп. Forbes Лей Джън е 19-ият по богатство в Китай. Неговото състояние набъбна до 4 млрд. долара от 1.5 млрд. благодарение на успеха на Xiaomi. Той е сред ръководителите и на китайската социална мрежа YY, чиито акции в САЩ са поскъпнали три пъти през изминалата година. Той е председател на борда и на компанията за онлайн гейминг Kingsoft. 44-годишният Джен е родом от Пекин, женен е и има две деца. Бакалавър е по компютърни науки от университета "Вухан", където е завършил през 1991 г.

Когато чуят думата "смартфон", повечето хора веднага се сещат за Apple и Samsung. По-малка част си спомня и за Nokia, LG и HTC. И макар глобалният пазар на смартфони да продължава да расте, споменатите компании не могат да се похвалят с огромните ръстове, които записваха през последните няколко години. Причината не е в липсата на интерес, а в увеличаващата се конкуренция от китайските производители.

Един от тях е Xiaomi. Основана преди около четири години от милиардера Лей Джън, компанията все още се възприема като стартъп. Според последните данни на анализаторите от Strategy Analytics през второто тримесечие на тази година Xiaomi вече е на пето място в света по доставки на смартфони с дял от 5.1%. За сравнение, година по-рано компанията имаше 1.8% дял. Така "китайският Apple", както Xiaomi е често е наричан заради доста детайлното си "вдъхновение" от компанията от Купертино, всъщност от имитатор се превръща в един от лидерите на пазара, а компанията все още дори не е навлязла масирано в развитите пазари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    Да ви светна, че се чете Шао-ми

  • 2
    xyha avatar :-|
    xyha

    "печатляващото при Xiaomi, че тези 15.1 млн. доставени смартфона през втората четвърт на годината са предимно в Китай и Индия. "

    Че в тези държави е 1/3 от населението на земята .

  • 3
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku

    Дреме ми за имиджа им и дали крадат снимки от National Geographic. За мен е важно: 1) Качество, 2) Цена. Има ли от тези 2 неща в подходящо съотношение изобщо не ме интересува, кой какво имитирал и какво бил казал. В случая: телефон с 2 сим-карти, характеристики аналогични с тези на Apple или Samsung, качество на вложените материатли - високо. Цена - 200 долара (на пример). Пък че Лей Джън крадял визията на Стив Джобс или маратонките му... who cares?

  • 4
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    То в тия две държави (с 3 млрд. души население) и дъвки да продаваш, пак ще станеш милионер, стига да не е забранено дъвченето със закон...

  • 5
    lokes avatar :-|
    lokes

    Да се изкажа и аз като ползващ тяхно устройство .
    Не ми се случва често нещо , което съм си купил да ме удовлетворява толкова , колкото техния телефон и да не струва купища пари.
    Много стабилен Ром , стилна изработка , дълъг живот на батерията .
    Ползвал съм и други смарт телефони преди , в това число Iphone 2 , Blackberry , Xperia S , Galaxy S3 , единствено Apple бе направен така , че да работи бързо и без забиване , но Xiaomi MI3 ми струваше 350 долара , а аналогичен Apple е над 1000 долара . Толкова от мен безплатна реклама , препоръчвам на всеки .

  • 6
    nodamncat avatar :-|
    nodamncat

    Ползвам техни слушалки - xiaomi piston 2. Цената е смешна, а качеството е по-добро от всички слушалки тип "тапички", които съм виждал наживо. Толкова приятно изненадан бях от тях, че веднага си поръчах втори чифт. Друг досег с продукти на тази компания нямам.

  • 7
    edt1407401275373959 avatar :-|
    Danny Borisov

    Всеки според нуждите си. Използвам I-устройствата си за забавление, нещо което е прекалено далеч от таргет групата на китайските компании. Получавам безупречно качество на устройството, както и безпроблемен стрийминг на предлаганите от АррMarket ТВ услуги.

  • 8
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Ползвам техен ром на китайски телефон Lenovo A850, смея да кажа че не бих дал х3 пари за Samsung или x5 за Ябълки. Преди купувах разни скъпи смартфони, но в случая от китайските получавам същото, големите компании ще берат много ядове, защото зад Lenovo например стои най-големия производител на компютри, което въобще не е без значение.

  • 9
    veli7820 avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK