Транспортна война за клиенти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортна война за клиенти

Компанията разчита на най-вече на луксозни автомобили, за да привлича клиенти.

Транспортна война за клиенти

Uber си навлича гнева на все повече конкуренти и таксиметрови компании

Мартин Дешев
7609 прочитания

Компанията разчита на най-вече на луксозни автомобили, за да привлича клиенти.

© Uber


Понякога бързият успех е съпроводен и с много недоволни конкуренти. Подобна е ситуацията, в която изпада компанията Uber със своето приложение за улесняване на шофьорите и клиентите да комуникират помежду си. През последните няколко седмици групата бе засипана от проблеми от най-различно естество, включително и протести от страна на шофьори на таксита в големи градове като Лондон.

През изминалите два дни сред недоволните от Uber, за която се очаква скоро да започне дейност и в София, се включи и един от преките конкуренти - Lyft. Пред CNN представител на компанията обяви, че служители на Uber са поръчали и отменили над пет хиляди возения от шофьори на Lyft през последните 10 месеца. Според Lyft става дума за 177 служители на Uber, които са извършвали тези действия. Идеята на приложението е сходна с тази на Uber, където желаещите да пътуват до дадено място могат да си поръчат шофьор в близост до тях, който да ги вземе и закара срещу съответното заплащане.

За зелен хайвер

Вместо да се случи това обаче, масово шофьорите на Lyft са получавали искания, които са били отказвани минути преди шофьорът да пристигне до мястото. През това време той вече е изгубил други потенциални поръчки и същевременно е изразходвал напразно гориво. Загубата за него е и загуба за Lyft като цяло. Проблемът е още по-сериозен за шофьорите, чиито доходи зависят от извършването на възможно най-много превози. Така те също може да предпочетат да работят за Uber например.

Lyft дори твърди, че е открила и някои от конкретните служители на Uber, които са поръчвали такси. Някои от тях са били именно отговорни за набирането на нови шофьори. Те създавали по над 10 акаунта и постоянно поръчвали и отменяли заявките си. Това не е и първата подобна практика на Uber. В началото на тази година служители в Ню Йорк са направили и отменили над 100 заявки през местното конкурентно приложение Gett в рамките на три дни. Тогава компанията обяви, че "ще ограничи тактиките си за продажби". Изглежда, че не го е направила, тъй като  след това е извършила 5492 други подобни мними поръчки.

Uber се опитва да отклони и сегашните обвинения на Lyft. Според компанията не е задължително всички отменени заявки да идват от нейни служители. "Наскоро имахме програма, която позволяваше на потребителите да предлагат на шофьори от други платформи да работят за нас, което им носеше стотици долари под формата на ваучери за Uber", казва говорител на компанията.

Ожесточена битка

Споровете между Lyft и Uber придобиват все по-големи размери. След като миналия месец Lyft започна да предлага услугата си и в Ню Йорк, Uber е изпратила съобщение до своите шофьори в града, че нямат право да работят и за двете компании. Местната транспортна комисия за таксита и превози чрез лимузини се намеси и обяви, че подобно ограничение не съществува. Впоследствие Uber коригира позицията си и обяви, че все пак шофьорите могат да работят и за двете фирми.

Междувременно Uber също обвини Lyft в лъжа. Компанията публикува свое изявление, в което отрича твърденията на конкурента си и казва, че именно той извършва фалшиви поръчки. Или по-точно 12 900. "Вместо да публикуваме дългия списък със съмнителните тактики на Lyft, се фокусираме да създаваме най-добрата платформа за потребители и шофьори", се казва в изявлението на Uber. Фирмата дори обявява, че е очаквала атаките, с твърденията, че инвеститори на Lyft са "натискали Uber да придобие Lyft или в противен случай Lyft ще "подивее". Затова смятаме, че атаките са част от тази стратегия", казва говорител на фирмата пред в. The New York Times. Отговорът на Lyft е, че стратегията на компанията е единствено увеличаване на пазарния дял, който расте с 30% на месечна база. Един от основните инвеститори на Lyft - фондът Andreessen Horowitz, отрича пред вестника, че е упражняван какъвто и да било натиск върху Uber.

На фона на скандалите в САЩ Uber си има немалко проблеми и е Европа. Шофьорите на таксита в Лондон, Мадрид, Париж, Берлин, Дъблин, Милано и други европейски градове наскоро вдигнаха масови протести срещу компанията. Те обявиха, че предлаганите услуги са вид нелоялна конкуренция. Те смятат, че поръчката на превоз чрез смартфон дава предимство на нелицензираните таксиметрови шофьори и заобикаля редовите таксита, които трябва да се съобразяват с по-строги регулации.

Засега компанията в голяма степен игнорира тези обвинения. Тя традиционно запазва мълчание по много теми, включително и своето развитие. Не реагира дори и при появилата се информация, че се готви за дебют на българския пазар и вече търси да наеме софтуерен специалист и мениджъри. Българските таксиметрови компании вече обявиха, че нямат особени притеснения от евентуалното навлизане на Uber, и смятат, че фирмата ще има проблеми с нормативната рамка, която е строго контролирана.

Uber експанзия

На фона на сериозните критики към компанията Uber продължава да развива своите услуги. Едно от новите предложения в някои градове е отговор на сходна функция в Lyft. Тя позволява на потребителите да откриват други хора в близост до тях, които отиват в същата или близка посока. По този начин те могат да си поръчат една кола и да си разделят тарифата поравно.

Другата новост може да има доста по-голям мащаб, ако бъде приета добре. Тя се изразява в пускането на софтуерен пакет, който ще позволи на програмисти и администратори на сайтове да добавят бутон "поръчай превоз" в своите приложения и интернет страници. Това ще има положителен ефект върху приходите на компанията, защото още при натискането на бутона софтуерът й веднага ще намира най-близкия шофьор и ще го изпраща до потребителя, като същевременно го таксува за услугата.

Понякога бързият успех е съпроводен и с много недоволни конкуренти. Подобна е ситуацията, в която изпада компанията Uber със своето приложение за улесняване на шофьорите и клиентите да комуникират помежду си. През последните няколко седмици групата бе засипана от проблеми от най-различно естество, включително и протести от страна на шофьори на таксита в големи градове като Лондон.

През изминалите два дни сред недоволните от Uber, за която се очаква скоро да започне дейност и в София, се включи и един от преките конкуренти - Lyft. Пред CNN представител на компанията обяви, че служители на Uber са поръчали и отменили над пет хиляди возения от шофьори на Lyft през последните 10 месеца. Според Lyft става дума за 177 служители на Uber, които са извършвали тези действия. Идеята на приложението е сходна с тази на Uber, където желаещите да пътуват до дадено място могат да си поръчат шофьор в близост до тях, който да ги вземе и закара срещу съответното заплащане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    gligi avatar :-|
    gligi

    Тази конспирация звучи несериозно - шофьорът защо отива при юзър, който е пускал фалшиви повиквания? Или за всяко повикване са правили нова регистрация от нов номер???

  • 2
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Онзи ден питах един таксиметърджия - знае ли че Юбер идат ? Не беше чувал.. Е казах му отсега да си търси нова работа :)

  • 3
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    ... За София Убер търси софтуерен специалист и мениджъри! :) хахахаха. Правилен подход! Един програмист и 7 меринджея.

  • 4
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    До коментар [#3] от "buiko":

    Само те да бяха така...

  • 5
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#4] от "rainbou1":

    Секой иска да бара на работата лекото и на баницата мекото, никой не ще да си цапа ръцете със сорс код :)

  • 6
    karik avatar :-P
    karik

    Uber са добър вариант, за големи градове със скъп таксиметров превоз, големи разстояние и евентуално не добре развит градски транспорт.
    Да вземем за пример Ню Йорт (който отговаря на първите 2 изисквания) UberX (по-ниския клас) имат по-ниски цени с около 30 цента на километър и малко по-ниска такса повикване.
    Но реално при по-високите цени от типа на 2.50 - 3.00 долара на миля и по-големите разстояния си заслужава.
    Минус е разбира се липсата на яснота и в уредени градове (като Лондон) където шофьорите на такси са реално преминали 2 годишни курсове, услугата на приложението не може да предостави качеството на стандартното такси.
    Абе мисля си, че тук няма да тръгне! Това е :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.