Не е задължително добавената стойност да е високотехнологична
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не е задължително добавената стойност да е високотехнологична

Не е задължително добавената стойност да е високотехнологична

Иван Ернандес, съосновател на The Digital Loop и лектор в DigitalK 2014 пред "Капитал"

Юлиян Арнаудов
4831 прочитания

© Надежда Чипева


Какво според вас спира иновациите?

Мисля, че една от най-големите бариери пред иновациите е страхът от провала. Много хора се страхуват да пробват нещо ново, защото, ако се провалят, има 100-процентова вероятност да повторят. За тях провалът е голямо нещо и така и не пробват отново. Най-прекрасното нещо на дигиталните технологии е това, че можеш да тестваш и да опитваш, докато намериш правилния начин. Иновацията не е просто неясно понятие, а цял един процес. Ако работите, за да идентифицирате кое работи най-добре за вас и преодолеете страха си, ще намерите и верния път към иновацията.

Освен страха кои са другите фактори, които влияят върху нововъведенията?

Визитка

"Бивш цирков акробат и настоящ специалист по дигитален маркетинг." Така се представя в блога си Иван Ернандес, който е съосновател на консултантската компания The Digital Loop. Фирмата помага на мениджъри от цял свят да разберат и работят в дигиталния свят. Ернандес беше лектор на тазгодишната конференция DigitalK, организирана от "Капитал" на 29-30 май в Sofia Event Center. Той има опит в рекламата и маркетинга. И е типичен пример за силата на глобализацията - роден е в Мексико, завършил е във Великобритания и в момента живее в Полша. Бил е преподавател в бизнес университета Kozminski University във Варшава. Отделно е работил с компании като MTV Networks, Korn/Ferry International, NetMaszyna, Grey Group и др. Редовен участник и лектор на международни дигитални конференции.

Има много фактори. Всичко зависи от размера на бизнеса ви. Ако сте голяма организация, която има много нива на взимане на решения, тогава доста хора могат да генерират новите идеи. Но има компании, в които само най-главният директор има право на решения и съответно той трябва да генерира иновациите. Има и случаи, при които екипите не подкрепят новаторството или политиката на самата компания е такава, че има интерес да стои на едно място. Подобни организации не обичат иновациите, защото предпочитат статуквото. Но рано или късно тези корпорации се изправят пред проблеми.

Смятате ли, че мудността или нежеланието на големите компании да са новатори е причината новите идеи да идват основно от стартиращите бизнеси?

Не е задължително. Има примери за иновации и при големите - в презентацията ми на DigitalK  дадох като такъв Coca-Cola. Мисля, че важното в случая е, че дигиталното пространство е реалност и то афектира върху бизнеса в момента, независимо дали говорим за малки и средни предприятия или големи корпорации. Всеки един от тях в момента се движи от дигиталната реалност. Как вашата организация ще се справи с нея? Ако сте малка фирма, ще ви бъде по-лесно. За големите е по-трудно, но това не трябва да им служи за оправдание да не се ориентират към дигиталния свят. Една от тезите ми е, че всяка компания трябва да разбере, че ситуацията е извънредна. Големите корпорации трябва да се движат по-бързо с новите технологии. Защото промяната се налага с много бързи темпове и за да оцелеят, трябва да реагират също с такива темпове.

Бързото темпо на новаторство няма ли да убие някои добри идеи, защото има опасност те да бъдат "прескочени"?

Да, възможно е. Въпреки че под бързо нямам предвид безразсъдно – не става въпрос да го направим бързо, да изстискаме възможностите и т.н. Говоря за това, че компаниите трябва да осъзнаят, че пазарът се променя, конкурентите също. В момента има екипи, които работят по проекти, без големите корпорации да знаят, че го правят, при това целеустремено. Ако вашата компания е в такава ситуация – значи имате проблем. Под бърз напредък трябва да се има предвид непрекъснатото вървене напред. Това може да ви отнеме месец, година или две. Но ако се движите в правилната посока, имате по-добри възможности спрямо голяма компания, която изобщо не помръдва от мястото си.

Вашата теория е, че потребителският фокус все повече се измества от притежаването на продукти към предоставянето на услуги и изживяване. Не смятате ли, че все пак в един момент хората ще искат да си върнат притежанието върху продуктите и информация, вместо да ги получават като услуга?

 

Трудно е да се даде обобщен отговор. Има много типове потребители, които имат различни предпочитания и очаквания. Аз съм доволен, че слушам любимата си музика през Spotify, но имам приятели, които ще отидат и ще купят диска на любимата си група. И за тях това е нещо важно. Същото е с филмите, а и с книгите. При последните – чета наистина много и имах проблеми да си ги купувам от САЩ. Защото идват с твърди корици, скъпи са и се чака по няколко седмици, за да пристигнат. Сега с електронния си четец получавам книгите си за секунди. Обичам да си правя бележки по тях, но се адаптирах, защото е много по-удобно да получиш нещо бързо и да можеш да го прочетеш веднага. Има хора, които не са готови за тази промяна и все още чакат да си получат физическото заглавие.

В контекста на все по-нарастващите облачни услуги мисля, че ситуацията е само началото на един процес, в който ще се променят навиците на потребителите. Звучащото като налудничаво преди две години, в момента се смята за нормално, а след пет години ще бъде очевадно или дори остаряло за всички. Не знам какво ще се случи в бъдеще. Но имам желание да се адаптирам към бъдещите промени.

Кое е по-важно – технологията или хората, които ще я ползват?

Винаги съм казвал, че не е важно да се фокусираш върху технологията, а върху нуждите на потребителите и техните навици. Повечето стартиращи компании и големи корпорации много често наблягат само на технологията. Това е голяма грешка. На първо място трябва наистина да разберем потребителите, да се поставим на тяхно място. Не просто да гледаме демографски показатели или да правим маркетингови изследвания, а наистина да разберем нуждите и желанията им. Трябва да вникнем в контекста, който е много важен. Едва тогава ще можем да разработим по-добри продукти и услуги за специфичните изисквания на потребителите.

Решаването на конкретен проблем ли е всъщност правилната формула за успеха на стартъпите?

Силно вярвам, че е така. Помислете например кога използвате Google? Когато трябва да решите даден проблем или да намерите определена информация. Линкът, който търсачката ви предоставя, е решението на този проблем. Смятам, че това е най-добрият подход, за да направите живота на хората по-лесен. Може да бъде голям проблем, може да бъде и малък, но ако вие го решите, потребителите ще се върнат отново при вас и дори може да доведат нови.

Разкажете ни за вашата визия, че сме на прага на "перфектната буря" в дигиталното пространство.

Има една невероятна книга - Age of Context: Mobile, Sensors, Data and the Future of Privacy на Робърт Скобъл и Шел Изриел. Основната идея е, че има пет сили, които оказват огромно влияние в развитието на технологиите днес – мобилното пространство, социалните мрежи, информацията, сензорите и местоположението. Ние се допираме до тях всеки ден. Поотделно всяка една от тях е могъща, но интересно ще стане, когато ги комбинираме всички заедно. Тогава ще се получат  наистина впечатляващи неща. Ключът към тях е смартфонът, тъй като в него те са събрани на едно място.

"Интернет на нещата" няма ли да бъде втората фаза на тази "перфектна буря"?

Да, такава е посоката на мислене. В един момент "Интернет на нещата" ще комбинира всичките тях – ще са мобилни, имат сензори, достъп до социалните мрежи, определяне на местоположението и ще генерират тонове информация. Целият този напредък в технологиите, било то интернет на нещата или умните аксесоари, всъщност е комбинацията от тези пет сили. Някои компании се фокусират върху хардуера, други върху взаимосвързаността, трети в доставянето на определени услуги. Има много пътища, по които можете да поемете по време на "перфектната буря".

Тоест следващите стъпки на новаторството ще настъпят с комбинирането на тези пет елемента?

 

Какво е иновация? Това е просто една популярна дума. Петте сили разчупват статуквото, но нищо повече. Такава е задачата им. А вашата задача е да ги разберете и приложите. Тъй като тези сили са много мощни, ви препоръчвам да вникнете как променят бизнеса и да действате спрямо влиянието им.  

Трябва ли компаниите да се опитват да работят повече върху добавената стойност, за да могат да успеят?

 

От една страна, това може да стане чрез добавянето на модифицирани за всеки клиент продукти и услуги. От друга, може да бъде изслушване на желанията на потребителите. Всичко може да опре просто до доброто обслужване на клиенти или в разбиранията на точните им нужди. Не е задължително да бъде високотехнологично решение или да работи чрез сложни алгоритми. Например мой приятел пътува редовно до Ню Йорк и веднъж хотелът му бил зает. На него му се налага да отиде в друг. Още на регистратурата в новия при попълване на документите за отсядане най-долу има въпрос: "Каква е любимата ви закуска?" Приятелят ми обожава курабийки и диетична кола и написва точно това. Когато се качва в стаята, вижда ръчно написано благодарствено писмо, кошница, пълна с курабийки, и малък хладилник, пълнен до горе с диетична кола. Оттогава всеки път, когато е в Ню Йорк, отсяда в този хотел. На рецепцията не му се налага да се регистрира повече, просто му казват "Здрасти Алекс, радваме се да Ви видим" и всеки път получава кошница с курабийки и кока-кола в стаята. За подобно нещо не са ви нужни  супертехнологии. Може би само проста таблица с предпочитанията и нищо повече. Така че не е въпрос на технологии, а на предоставено качество на изживяването. Марките, които могат да осигуряват подобни нива на обслужване и услуги, ще са по-успешни. Добавената стойност е скрита в тези дребни детайли. А потребителите се нуждаят от нея. Празните общи обещания вече не са достатъчни, за да задържат клиентите. Дигиталните технологии пък позволяват много лесно да се добави подобна стойност. Затова големите корпорации трябва да гледат на тях не просто като маркетингов инструмент, а да разберат, че могат да окажат влияние на всяко една част от организацията и бизнеса.

Какво според вас спира иновациите?

Мисля, че една от най-големите бариери пред иновациите е страхът от провала. Много хора се страхуват да пробват нещо ново, защото, ако се провалят, има 100-процентова вероятност да повторят. За тях провалът е голямо нещо и така и не пробват отново. Най-прекрасното нещо на дигиталните технологии е това, че можеш да тестваш и да опитваш, докато намериш правилния начин. Иновацията не е просто неясно понятие, а цял един процес. Ако работите, за да идентифицирате кое работи най-добре за вас и преодолеете страха си, ще намерите и верния път към иновацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.