Не ти искам приложенията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не ти искам приложенията

Най-предпочитани остават разработките на големите компании.

Не ти искам приложенията

Според ново проучване над 65% от потребителите не теглят софтуер за мобилните си устройства

Мартин Дешев
9353 прочитания

Най-предпочитани остават разработките на големите компании.

© Георги Кожухаров


Всеки притежател на смартфон или таблет е пределно наясно с възможността да инсталира приложения на своето устройство. Оказва се обаче, че мобилните апликации вече трудно могат да се похвалят с огромен интерес от страна на масовия потребител. Или поне при новите заглавия. Според анализ на ComScore за онлайн изданието Quartz 65.5% от американците теглят средно точно по нула приложения месечно. Проучването е направено в период от три месеца от април до юни т.г.

Предпочитания към доказаното

Откритието им е в доста сериозен противовес с твърденията на самите компании. Например през юни т.г. Apple обяви, че от магазина за iOS приложения вече са изтеглени общо 75 млрд. програми от откриването му досега. Гигантът дори изтъкна, че това е бил най-силният и доходоносен месец в историята на App Store.

Статистиката на comScore разкрива и по колко приложения теглят потребителите. Около 8.4% и 8.9% теглят средно по 1 и 2 апа месечно; 6.2% - по 3, 3.7 по 4; останалите 7.2% теглят по 5 или повече приложения. Анализаторите посочват, че близо половината от всички изтеглени програми всъщност се реализират от едва от 7% от всички притежатели на смартфони. Именно това са хората, които практически генерират впечатляващите статистики, използвани от компаниите, за да изтъкват колко успешен модел е това. Броят им закономерно расте просто защото се увеличават и потребителите със смартфони.

Същевременно обаче почти всички притежатели на умни телефони твърдят, че използват приложения. Защо тогава се получава такава сериозна разлика? Масовият потребител всъщност предпочита да използва вече вградените апликации или да изтегли само няколко, които си е харесал и разчита на тях. Това се потвърждава и от анализа на comScore кои са 25-те най-популярни приложения. В тях няма нито едно, което да не е на голяма компания. В топ 5 са Facebook, YouTube, Google Play, Google Search и Pandora. Социалната мрежа има малко над 115 млн, уникални посещения месечно само в САЩ само от мобилното си приложение. Общият брой на американски мобилни потребители на Facebook е 160 млн., което означава 72% проникване.

Google пък е безспорният лидер по брой приложения в топ 25. Негови са разработките на 2-ро, 3-то, 4-то, 6-о, 7-о и 16-о място. WhatsApp, която беше купена за 19 млрд. долара от Facebook,  обаче не намира място в класацията. Друга отличителна черта на подреждането е, че почти всички приложения в него са безплатни. Едно от малкото изключения е Netflix. Освен това в топ 25 не попада нито една игра, а само апове за чат, новини и информация и онлайн пазаруване като eBay и Amazon.

Къде са по-малките

Надали някой ще се изненада и от факта, че в топ 25 не фигурира нито едно приложение на по-малък разработчик. Една от причините е, че продължава да е доста трудно да се открият нови апликации. Google и Apple работят по този въпрос и разработват по-интелигентни търсачки за приложения, но те все още са далеч от готови. Така за създателите на мобилен софтуер остава надеждата, че творението им ще бъде забелязано от седемте процента най-активни потребители, които ще го харесат и препоръчат на приятелите си.

Постоянните разкрития от специалисти за големи дупки в приложенията също не помагат особено. Както и призивите към потребителите да не инсталират софтуер от непознати източници. Разбира се, има и много разработчици, които злоупотребяват и използват приложенията само като начин да се сдобият с личните данни на потребителите. Това обаче прави налагането на нови играчи в сегмента доста по-трудно. В резултат те трябва да разчитат най-вече на допълнителни методи за увеличаване на популярността.

Тези допълнителни методи обаче изискват средства. Макар и сентенцията, че на качествения продукт не му трябва реклама да е резонна, просто няма как да очакваш, че точно твоята разработка ще бъде забелязана случайно при над 1 млрд. конкуренти. Защото, докато за едни създаването на приложения е хоби и начин да учат нови неща, то за други е сериозен бизнес на стойност над 25 млрд. долара за миналата година според Gartner. А в бизнеса рядко се разчита на случайности, особено когато става дума за милиарди.

Напред към залеза

И на фона на тези вести анализаторите от Deloitte имат още по-притеснителна прогноза. Според тях пазарът на мобилни приложения всъщност е достигнал своя пик. Анализът им показва, че миналата година средно всеки потребител е изтеглил по 2.32 приложения на месец. Тази година обаче числото се е понижило до 1.82 приложения на месец. При това тенденцията е още по-притеснителна, защото приложения теглят 31% от потребителите спрямо 20% миналата година. Или казано по друг начин, повече хора теглят по-малко и по-доказани приложения като не обръщат чак толкова голямо внимание на останалите.

Според Deloitte основната причина е, че повечето потребители вече разполагат с приложенията, които им трябват. Анализаторите обаче казват, че това развитие на нещата не е изненадващо. Самият експлозивен ръст на мобилните приложения през годините е създал условия за трудности подобна инерция да се поддържа дълго време. Специалистите сега очакват, че постепенно пазарът ще се успокои и ще започне да записва по-малки и плавни ръстове, като преди това ще има известно забавяне.

Всеки притежател на смартфон или таблет е пределно наясно с възможността да инсталира приложения на своето устройство. Оказва се обаче, че мобилните апликации вече трудно могат да се похвалят с огромен интерес от страна на масовия потребител. Или поне при новите заглавия. Според анализ на ComScore за онлайн изданието Quartz 65.5% от американците теглят средно точно по нула приложения месечно. Проучването е направено в период от три месеца от април до юни т.г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick

    Е, нормално, интереса мина, сега е ред на истински качествените и тези, които ти трябват.

  • 2
    seokungfu avatar :-P
    SeoKungFu

    Отвъд дори темата за "приложенията", по-мета, и по-общо - обобщено...да се наричат "умни" устройства, върху които се маже с пръсти, след милиарди години отвъд-мазане-с-пръсти еволюция е ... меко казано тъпо :D

  • 3
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    Стига с тези "апликации" ве, да не сте първи клас да лепите цветни блокчета? Казва се приложение, програма, софтуер, такава дума апликация в българския няма, да не говорим за "ап". Ап вика баба ми на хапчетата.

  • 4
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    Аз иначе съм теглил много, но почти никакви не ползвам. 99% съм ги изтрил. А имам няколко, които дори не съм пускал нито веднъж. Подобна тенденция наблюдавам и при познатите. Цъкането на приложения в телефона омръзва след 2-3 месеца и хората се спират на няколко, предимно социални мрежи и разни фотографски. Игрите омръзват също толкова бързо. Приложенията се теглят най-вече ако имаш нужда в момента от нещо или ти се е сторило забавно, после или се разочароваш или пък ти върши работа 1-2 пъти в годината.

  • 5
    bgforamerica avatar :-|
    bgforamerica

    До коментар [#2] от "SeoKungFu":

    Нищо не ти се разбира. И преводачката на Гугъл се изразява по-ясно.

  • 6
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Теглил съм много, но истината е че ползвам няколко. Останалите са безполезни.

  • 7
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Изтеглил съм си няколко, които наистина ми вършат работа, останалите хиляди дори не ги познавам...

  • 8
    neptun avatar :-P
    neptun

    Детска радост-бенгалски огън. То същото е и при компютрите. Изтегли това, пробвай онова, докато ти се задръстят регистрите и заплачеш на тати за нов.

  • 9
    neptun avatar :-P
    neptun

    Детска радост-бенгалски огън. То същото е и при компютрите. Изтегли това, пробвай онова, докато ти се задръстят регистрите и заплачеш на тати за нов.

  • 10
    t_ avatar :-|
    t_

    Твърде много са безполезни. После се оказва, че една огромна част от приложенията правят абсолютно еднакви неща, игрите са няколко типа и само картинките са различни и т.н.
    Явно сегашните модели на създаване и пласиране на приложения са изчерпани. Иновация трябва.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK