Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 27 авг 2014, 17:28, 4355 прочитания

Таблети на кръстопът

Търсенето на мобилните устройства намалява, но това показва по-скоро нуждата от адаптацията им към бизнеса, а не провал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Таблетите са един от онези пазарни феномени в технологичната индустрия, които за много кратко време успяха да постигнат силна популярност. Анализаторските прогнози в дългосрочен план очертават светлото им бъдеще. Според изследователската фирма Statista доставките през 2018 г. ще достигнат 388 млн. бройки. Това е може би най-успешната потребителска електроника. Но данните за последните няколко тримесечия започнаха да пораждат съмнения сред експертите дали все пак те не са изправени пред криза на идентичността.

Доставките на мобилните устройства забавиха рязко темпо през първото полугодие на 2014 г. Основните пазарни лидери Apple и Samsung отчитат или спад, или минимален ръст през второто тримесечие. Компанията от Купертино, която реално успя да намери правилната формула за реализирането на таблетите, обяви спад на продажбите на своите iPad устройства от 9.2% през второто и от 16.1% през първото тримесечие на 2014 г. След месеци на бурен ръст Samsung забави темпото до минималните 1.9% увеличение на доставките през периода април-юни, показват данните на изследователската фирма IDC.
 
Трудното обяснение на реалните продажби
 
Такива обаче са данните само за доставките на устройствата – тоест предаването им от производителя до магазините, и не показват реалните продажби, които крайният потребител осъществява. Реално е трудно да се намерят точни статистики на пазара на дребно. Затова се търсят индиректни сигнали, които да покажат тенденцията в продажбите. А някои от последните подобни от търговските вериги вече будят тревога в производителите. В интервю за онлайн изданието ReCode.com изпълнителният директор на един от най-големите щатски ритейлъри за потребителска техника BestBuy Хюбърт Джоли обяви, че "продажбите на таблети се сриват". Изказването му предизвика вълна от притеснения, че този сегмент наистина започва да губи интереса на потребителите. Масло в огъня налива и фактът, че макар и леко по света се наблюдава увеличение на търсенето към персоналните компютри.  


Има няколко обяснения за понижения интерес. Първото е, че устройствата достигнаха доста бързо до високи нива на проникване. Тъй като устройствата всъщност представляват малки компютри със сензорни екрани, те имат малко по-дълъг живот от смартфоните, който според анализатори варира между три и четири години. Горе-долу преди толкова започна и истинският им пазарен бум. Което означава, че в момента потребителите с таблети все още нямат стимул да ги заменят с нови устройства. Все пак се очаква скоро да започне новият цикъл по подмяната им. Затова и изпълнителният директор на Apple Тим Кук не е притеснен от резултатите на iPad, а според него "таблетите просто са попаднали на малка неравност на пътя, която ги забавя".
 
Криза на идентичността
 
Въпреки достигането на високи нива на проникване сред потребителите за кратко време все още има много хора, които не искат да притежават таблети. Вниманието на хората беше отвлечено и от фаблетите – смартфони с големи сензорни екрани, които в някаква степен обезмислят покупката на малко по-голямо умно устройство.

Преди появата на iPad Microsoft се опита да наложи таблетите като персонални компютри със сензорни екрани, но софтуерният гигант не предизвика особен интерес. Apple през 2010 г. пусна своето устройство, като се целеше да създаде междинна ниша между лаптопите и смартфоните. Така пусна своя iPad, който беше по-близък до умните телефони по отношение на интерфейса, приложенията и възможностите, отколкото до персоналните компютри. Microsoft отвърна с оптимизация на Windows за сензорни екрани. Това доведе през изминалата година до доста нови модели, които са таблети на външен вид, но предлагат много повече функционалности и са по-близки до РС.

Появиха се хибридите – кръстоски между лаптоп и таблет. Което постави въпроса кое точно е таблет и кое не е. Дълго време анализаторите отчитаха доставките само на устройствата с мобилни операционни системи iOS и Android с екрани над 7 инча за такива. Но има десетки модели, които могат да минат за таблети или за лаптопи. Изследователските фирми като IDC започнаха да вкарват и понятието "устройства две в едно", но пак не става ясно къде е границата между двете. Което прави съответно и предоставянето на точни данни още по-трудно. Подобна теза изказва и Хюбърт Джули от BestBuy: "Границите вече не са толкова ясно определени, както беше в началото. Surface на Microsoft какво е – таблет или лаптоп. За мен той е и двете в едно."
Факт е, че хибридните устройства все още не се радват на чак толкова силна популярност, както традиционните таблети. Но това може да се промени. Всичко зависи от борбата за корпоративния сектор и по-продуктивните потребители.
 
Навечерието на супертаблетите
 
За тях класическият iPad е просто един по-голям смартфон, който е идеален за сърфиране в глобалната мрежа, правене на презентации, гледане на филми и други, по-скоро развлекателни дейности. В голяма степен лекото възстановяване на РС пазара се дължи на възобновения интерес на корпоративния сектор към тях. Най-вече заради спряната поддръжка на Windows XP от страна на Microsoft, което ги кара да заменят по-старите машини с нови. Макар Apple първоначално да не предвиждаше iPad за бизнеса или за замяна на лаптопите, компанията се опитва да спечели няколко специфични ниши като училища и болници в САЩ. Преди няколко месеца компанията от Купертино сключи споразумение с IBM за разработката на цяла гама мобилни приложения, които да могат да се използват от различни корпорации. Microsoft от своя страна се пробва да убеди потребителите, че Surface е подходящ за бизнеса.



Корпоративният сектор гледа на устройствата като на една от възможностите за решаване на трудностите с поддръжката на големите и обемни компютри. Но има проблем – бизнесът иска продуктивност, а такава липсва при традиционните таблети. Малките екрани лимитират дейностите, а приложенията също не разполагат със задълбочена функционалност. Затова са необходими супертаблети – устройства, които комбинират двата свята на мобилните устройства и на лаптопите, но не разполагат с недостатъците на хибридите. Последните държат висока цена, понякога достигат размери на традиционен лаптоп и батерията им не е сред най-издържливите. Според експертите супертаблетите ще са устройства със сензорни екрани между 11 и 13 инча. Последният модел Surface Pro 3 на Microsoft успява да се впише частично в тази картина със своите 12 инча, както и някои други модели на конкурентите. Нуждата от супертаблети започва да се потвърждава все повече и с последната неофициална информация, че Apple ще пусне догодина 12.9-инчов iPad, който най-вече ще бъде насочен към корпоративните клиенти или професионалисти. Google се опитва да даде друго решение със своите облачни лаптопи Chromebook, които разчитат на интернет базирани приложения и са по-компактни, щадящи батерията и евтини. Но пак функционалността им е съмнителна и те са по-скоро подходящи за определени ниши.

Затова най-вероятно стимулът на пазара за таблети ще дойде именно по линия на бизнеса. Което налага сегашните производители да се адаптират към новите изисквания. Microsoft има стартова позиция при супертаблетите, но Apple има на своя страна просто управление, което трябва да разшири и да сложи в по-голям формат. Решение на компаниите е да покажат кое е по-изгодно и удобно за тях.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 7 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България

Технологичният стартъп се разширява към Централна и Източна Европа

30 май 2020, 1618 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

29 май 2020, 1364 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Как България може да спечели 10 млрд. долара от Интернет във всичко

Само за София ползите се изчисляват на 0.81 млрд. долара

Още от Капитал
Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10