С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 5 сеп 2014, 17:34, 6564 прочитания

Добре дошли в Матрицата

Технологиите за виртуална реалност си проправят пътя към обикновените потребители и могат да променят цели индустрии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Ако вземеш синьото хапче – събуждаш се в леглото и вярваш в каквото си вярвал до момента. Ако вземеш червеното – оставаш в Света на чудесата и ще ти покажа колко дълбока е заешката дупка", казва Морфей от популярния сайбър-пънк хит "Матрицата". И предлага две хапчета на главния герой Нео. Филмът разказва за виртуалната реалност, наречена "Матрицата", в която съзнанията на хората са затворени от безконтролен Изкуствен интелект и са подвластни на нова раса машини. Съвсем скоро дилемата пред Нео може да бъде поставена пред всички нас. Защото технологиите за виртуална реалност (VR) започват да набират невероятно темпо.

Допреди година-две очилата за VR бяха достъпни само като прототипи. Но сега започват постепенно да си проправят път към крайните потребители. На тазгодишното изложение за технологии в Берлин IFA Samsung представи специален аксесоар за виртуална реалност, който може да се ползва като допълнение към смартфона Galaxy Note 4. Това привлече вниманието на аудиторията и подсказва, че тези технологии са по-близо от всякога.


Но наистина ли сме на прага в създаването на виртуалната реалност? В контекста на "Матрицата" засега краткият отговор е "Не". Но извън него може да се каже, че сме на прага на нов тип технологично преживяване, което може да преобърне представите ни за реалност.

Очила за всеки

Опитите за създаване на виртуална реалност могат да се проследят още от края на XIX век, когато са създадени специални 360-градусови стенописи. Първите истински опити обаче датират от края на 60-те години, когато започват да се появяват инсталации с очила за добавена реалност. Концепцията за очила и ръкавици с VR започва да набира сила в края на 80-те и през 90-те години. Тези аксесоари в комбинация с компютърно генерирана среда постепенно се превръщат в експериментални инструменти за проектиране и индустриален дизайн. За някои гиганти от военно-промишления комплекс на САЩ лабораториите за виртуална реалност вече са част от целия проектантски процес. Американските военни имат изградени бойни симулатори за десетки милиони, които ползват подобни решения. Тук обаче говорим за големи инсталации на цена от един милион долара нагоре. Масови устройства за крайните потребители засега нямаше или поне нямаше изгледи да има. Едва през последните години започнаха да се появяват прототипи и предсерийни образци на очила за виртуална реалност, насочени основно към гейминга.



С едни гърди напред в това отношение започна Oculus Rift. Компанията разработи едноименния чифт очила с вградени дисплеи, които обхващат максимално зрителното поле на потребителя. Те съчетават в себе си няколко основни характеристики - добро качество, приемлив първоначален дизайн, добро усещане и сравнително оптимизиран софтуер. Oculus Rift напредна доста с технологията и през март тази година беше придобита от Facebook за близо 2 млрд. долара. Очакванията са крайният продукт да бъде пуснат през 2015 г., но вече има версии за разработчици на приложения. Но Oculus Rift не се задоволява само с проекта за собственото си устройство. Оказва се, че компанията си партнира от близо една година със Samsung в създаването на Gear VR – специален аксесоар за виртуална реалност. Той представлява очила, които обаче не разполагат със собствен дисплей, а фаблетът Galaxy Note 4 се вгражда в тях. Посредством специални лещи се създава усещането за панорамна гледка. Двете компании си партнират в тази интересна комбинация между смартфон и виртуална реалност. Мощният екран с висока разделителна способност на Note 4 предоставя доста чиста картина. По този начин реално Oculus Rift подгрява широката публика за продукта си. В началото на годината Sony също показа прототип на свои очила, наречен на древногръцкия бог на съня Морфей, като се очаква и те да дебютират на пазара през следващата година. С други думи, делят ни няколко месеца от качествени очила за виртуална реалност, които да са достъпни за масовия потребител.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 1522 прочитания

Oфис в облака Oфис в облака

Мобилният интернет и подходящият софтуер дават възможност да се работи пълноценно навсякъде

13 дек 2019, 1742 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Българска компания прави дроновете умни

Съоснователят на проекта Flyver Антон Гавраилов

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10