Apple: Детронираният крал на иновациите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Apple: Детронираният крал на иновациите

iPhone запазва познатата си визия за поредна година, като леко увеличава размера си.

Apple: Детронираният крал на иновациите

От водач в бранша компанията се превърна в догонващ играч

Мартин Дешев
36050 прочитания

iPhone запазва познатата си визия за поредна година, като леко увеличава размера си.

© Reuters


Датата е 9 януари 2007 г. Стив Джобс е на сцената в голяма зала в Сан Франциско и държи в ръката си първия iPhone. "Той просто работи", казва тогава Джобс и допълва, че компанията му преоткрива телефона. Устройството "хваща" индустрията напълно неподготвена и революцията е факт. Но седем години по-късно от иновативната култура на покойния Джобс не е останало почти нищо, макар и потенциалът да е налице. Което се доказа и от новите модели iPhone, представени на 9 септември.

Невидимите проблеми

До представянето на iPhone 4S през 2011 г. всичко вървеше идеално за Apple. Но още тогава конкурентите започваха да предлагат все по-добри смартфони, а платформата на Google Android, набираше скорост. Apple не промени поведението си и продължи да се вижда като безапелационен лидер. И не мислеше и да погледне какво правят останалите. Което се оказа една от най-големите грешки на компанията. Докато тя упорито отказваше да увеличи размера на екрана на iPhone, смартфоните с Android привличаха все повече и повече потребители с големите си и красиви дисплеи. Паралелно платформата на Google започна да придобива все по-завършен вид, интерфейсът й стана по-красив и достъпен. Разнообразието от функции се увеличи, а производителите на смартфони пък започнаха да се конкурират кой ще постигне по-впечатляващи характеристики на новото си устройство. И ако до 2012 г. всички се надпреварваха с iPhone, през последните две години компании като Samsung, LG, HTC и Nokia (вече Microsoft) започнаха да се съревновават едни с други. Резултатът е повече от красноречив. Септември 2014 г. Флагманите на Samsung и LG - Note 4 и G3, използват екрани с 4К резолюция и размери съответно 5.7 и 5.5 инча, камери с по над 13 МР, 4- и 8-ядрени процесори на по 2.5GHz, 2.1 МР камери на предния панел. Samsung Galaxy S5 пък има Full HD екран с диагонал 5.1 инча. Телефоните предлагат и допълнителни глезотии като безжично зареждане, възможност за трансфер на всякакви файлове и т.н.

А какво предлагат

новите iPhone 6 и 6 Plus

Първият има процесор с две ядра, работещи на 1.5GHz, 8 МР камера на задния панел, 1.2 МР камера на предния панел и резолюция на екрана 1334х750. Диагоналът на дисплея е 4.7 инча. iPhone 6 Plus пък има идентични характеристики, но с две разлики. Екранът е 5.5-инчов с Full HD резолюция, а камерата на задния панел има и механична стабилизация на изображението. Противно на очакванията новите iPhone-и не използват сапфирени стъкла за екраните си, а "подсилени". Apple наруши и традицията си да представя нови функции за iOS. Този път компанията просто напомни набързо за възможностите на осмото поколение на платформата, които бяха представени още през юни т.г., но всъщност не показа никакви новости. Единствено намекна за известни корекции в интерфейса, от които ще може да се възползва само iPhone 6 Plus при работа в хоризонтална ориентация на екрана.

Едва с iPhone 6 Apple започва да предлага и WiFi стандарта 802.11ac, който конкурентите използват вече повече от година и който се очакваше в iPhone 5s, но така и не се появи. Впечатлението, което остава от тези показатели, е не само, че Apple вече не води сегмента, а дори го догонва, при това без да успее да покрие всички последни технологии. Компанията дори не прави опити в сферата на извитите екрани, което е обект на интерес за Samsung и LG вече повече от година.

Новост за iPhone е и NFC чипът, който отново присъства от години при конкурентите. Той ще се използва най-вече за системата за мобилни разплащания Apple Pay, която е другата нова услуга, представена от компанията тази седмица. Чрез нея притежателите на iPhone 6 и 6 Plus ще могат да извършват разплащания чрез докосване на телефона си до специализираните устройства на търговците. В самия телефон могат да се въведат банкови карти от American Express, MasterCard и Visa. Системата ще проработи през октомври, първоначално в САЩ. Според компанията това е най-сигурният начин за извършване на плащания, защото освен NFC използва специален чип и сензорa за пръстови отпечатъци TouchID. Подобни системи и мобилни телефони със сензори за пръстови отпечатъци има в Япония от 2005 г. насам, а компании като Google, Square и дори Starbucks имат свои разработки от известно време.

Сравненията разкриват и друга мистерия. Една от новостите е, че iPhone 6 ще се предлага във версия със 128GB вградена памет. Чудесна новина, като се има предвид, че смартфонът на Apple никога не е разполагал със слот за допълнителни карти памет. Проблемът обаче е, че тази модификация на телефона струва зашеметяващите 200 долара повече от версията със 16GB памет. Купуването на iPhone със 64GB памет пък е със 100 долара по-скъпо спрямо базовия модел. Същевременно актуалните в момента LG G3 и Samsung Note 4 идват стандартно с 32 GB памет и слотове за допълнителни карти. Цената на 128GB SD карта е около 89 долара. Note 4 пък поддържа само до 64GB SD карти, чиято цена е около 59 долара. При положение че картите изискват допълнителни материали за пластмасата и допълнителния хардуер за слота, високата цена на допълнителния запоен в iPhone чип е странна.

Увеличаване на изоставането

Голям фурор предизвика и умният часовник Apple Watch, който компанията представи редом с iPhone 6 и 6 Plus. Когато наследникът на Джобс Тим Кук се появи на сцената с Apple Watch на ръката си, залата скочи на крака да аплодира. Но тук идва забележката под черта, че освен медиите на събитието присъстваха и около 300 служители на компанията. Но дори и без "помощта" им, голяма част от присъстващите журналисти побързаха да залеят Apple с хвалби за новото устройство. Водещи технологични медии като The Verge прекараха по-голямата част от времето в похвали за часовника и неговите ефекти при превключване на различните екрани. Голямата медийна любов не подмина и iPhone 6 и 6 Plus, които бяха обявени от анализатори като Бенедикт Евънс за елиминиращи повечето причини да се купува Android смартфон от висок клас. При положение че телефоните с Android имат по-мощен хардуер, софтуер с повече възможности за персонализация, повече функции, повече свобода и в някои случаи по-ниски цени, подобни заключения по-скоро говорят за лични предпочитания.

Изоставането на iPhone личи от множеството сравнителни таблици, които заляха интернет и съпоставят iPhone 6 с актуалните конкуренти. А една от тях го слага до смартфона Nexus 4 от 2012 г., който всъщност се оказва равно мерило за телефона. Гръмки заключения обаче имаше и за Apple Watch.

По-задълбочен поглед върху умния часовник обаче предизвиква недоумение от масираните възхвали. Дизайнът на едричкото устройство напомня този на първия Samsung Galaxy Gear, който беше представен преди година, отбелязват коментатори на онлайн изданието CNET. Apple пък удобно пропусна да спомене хардуерните спецификации на устройството. Ясно е само, че то разполага с NFC чип, който поддържа Apple Pay. За сметка на това Apple Watch ще се предлага в два размера и три версии, като една от тях ще е изработена от 18-каратово злато. Стандартният Apple Watch ще струва 350 долара в САЩ, като ще се плаща допълнително за сменяемите каишки. Продажбите на часовника ще започнат едва в началото на следващата година.

Което означава, че в този сегмент изоставането на Apple ще е минимум година и половина. За света на технологиите това е доста дълго време. Особено като се има предвид, че през януари предстои и най-голямото изложение за потребителска електроника CES 2015, където компаниите ще представят следващите поколения разработки. Практически Apple Watch ще е три поколения назад спрямо конкуренцията още преди да се е появил на пазара.

Интересен момент при обявяването на часовника е и неговото име. Година и половина в интернет обикаляше името iWatch. Макар и то никога да не е беше официално потвърдено от компанията, изглеждаше като най-логичния и естествен избор. Все пак най-успешните проекти в историята на Appple са именно с i отпред: iMac, iPod, iPhone, iPad, iTunes. Вместо това компанията от Купертино избра да кръсти устройството Apple Watch, с което, изглежда, иска да го разграничи от останалите си предложения. Това също е странно, при положение че Apple Watch ще изисква почти постоянна връзка с iPhone, за да може да работи пълноценно.

Всъщност все още много неща не са известни за Apple Watch. По време на демонстрациите на устройството след неговото представяне във вторник журналистите са имали възможност да извършват само определени действия под зоркия поглед на служители на компанията, съобщава Reuters. Певицата и моден дизайнер Гуен Стефани завява пред агенцията, че тя също не е получила право да пробва часовника. Apple не е финализирала хардуера, наличните функции и дори цените на устройствата. Тя обяви, че базовата цена ще е 350 долара, но предвижда часовникът да има няколко версии и множество различни каишки, като цените за тях не са конкретизирани. Все още се търсят и партньори за повечето потенциални функции.

За сметка на това, по време на презентацията Apple отдели доста време да изтъква естетическите качества на устройството си, като компанията наблягаше на факта, че това е часовник, а не умен аксесоар. Амбициите на групата в този сегмент се потвърждават и от подготвяната специална версия на Apple Watch, която ще е с корпус от 18-каратово злато.

В света на часовниците обаче дизайнът е критичен. Класиката също. Много е трудно за един дигитален ръчен часовник да се наложи сред стилните марки, особено обемист като Apple Watch модел. "Не е красив. Твърде много техно е, а не женствено секси", коментира пред агенция Reuters Розан Морисън, моден директор на консултантската фирма The Doneger Group. Според модния репортер Лия Голдман постепенно умните аксесоари ще станат по-красиви, но в момента естетиката им не е на топ ниво. От технологичния блог Startechery отбелязват, че дори Apple все още не е наясно как точно да позиционира часовника си. По време на представянето на устройството компанията отдели много време да показва дизайна и как го е постигнала, представи как то ще може да се управлява, но не даде ясна причина защо някой трябва задължително да го купи.

Равносметката

е, че на 9 септември т.г. Apple не представи нови иновации. Компанията просто интегрира в екосистемата си вече добре познати технологии. Това ще й е напълно достатъчно да запази големите си продажби, вероятно и да подобри рекордите си. Но не е основание да се смята, че Apple остава предишният безапелационен лидер на технологичния свят. 

Датата е 9 януари 2007 г. Стив Джобс е на сцената в голяма зала в Сан Франциско и държи в ръката си първия iPhone. "Той просто работи", казва тогава Джобс и допълва, че компанията му преоткрива телефона. Устройството "хваща" индустрията напълно неподготвена и революцията е факт. Но седем години по-късно от иновативната култура на покойния Джобс не е останало почти нищо, макар и потенциалът да е налице. Което се доказа и от новите модели iPhone, представени на 9 септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

105 коментара
  • 1
    ivan3i avatar :-|
    I3I
    • -163
    • +90

    Изостанали или не - народа май забрашя някои дребни неща - тези телефони обикновенно работят много повече години от конкурентните им. От тук насетне - въпрос на вкус.

  • 2
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    Разбирам да ти трябва тъп телефон и да си купиш някоя Нокиа на 10 години, защото знаеш, че работи. Ама да си купиш стар айфон, който е в пъти по-бавен от най-новите телефони. Дори първият айфон бил май 25 пъти по-бавен от 6-цата. Значи, ако един модерен андроид е поне 2 пъти по-бърз от 6-цата това означава, че за едни и същи пари купуваш по-малко производителност. Политиката на Епъл до скоро беше така или иначе да поддържат с операционната система макс 2 генерации назад. Един Нексус телефон се обновява доста повече време от Гугъл.
    Отделно Гугъл си научиха урока с различните версии на производителите и вече налагат за новите телефони да се използва почти ванила Андроид. Отделно Гугъл изнесоха масата от функционалността в отделни програми, които лесно се обновяват, така че да могат да обновяват и разни забатачени дистрибуции.
    Епъл няма да умре тъй лесно. Имат твърде много пари, въпреки че Тим Кук е решил да ги прахосва. При Джобс никога не се е говорело за обратно изкупуване на акции или за дивидент. Тим Кук се поддава под натиска на разни големи инвеститори да раздаде сухата пара на фирмата на акционерите, които после да напуснат кораба.

  • 3
    newbiee avatar :-|
    newbiee

    Иновативното и то не толкова технологично, а чисто маркетингово е първото реално имплементирано решение за мобилни разплащания. Епъл са сключили договори с мобилните оператори в САЩ и ще ударят тежко ВИЗА навлизайки в пазара за разплащания.

    Собственик на Самсунг смартфон.

  • 4
    ial avatar :-|
    ial
    • -111
    • +82

    Хейтърска статия.
    Нека обаче видим и някои други факти:
    - iPhone 5S беше най- бързият смартфон дълго след лансирането си (другите лъжеха като при подобни тестове се активираше специален софтуер, за да покаже по- голяма производителсност). Производителността не е само мощен чип както добрата снимка - само мегапикселите на чипа.
    - Апъл все още произвеждат най- успешните смартфони - само с 2 модела държат голяма част от високия сегмент смартфони
    - потребителите на айфон ползват до 10 пъти повече нет, отколкото останалите
    - кой прави по- голям марж от смартфон?
    и много други.

    Та Епъл следват свой път, както винаги е било. До момента суперуспешно и е факт, че за новите телефони отзвука е силно положителен.
    Ако авторът на статията е тествал вече новият iPhone 6, статията вероятно щеше да е по- обективна.

    А какво ще бъде бъдещето никой не знае.

  • 5
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#1] от "I3I":

    Това не е вярно. Тези както и всички останали започват да дават първите признаци на "умора" точно на 2-рата година - ПРОВЕРЕНО!
    Същите китайски боклуци, но съчетани с агресивен американски маркетинг на двойна цена.

  • 6
    aomeda avatar :-|
    Пламен
    • -10
    • +150

    Като цяло съм съгласен със статията. Не съм съгласен обаче със съпоставянето на техническите характеристики. Андроид ИМА нужда от по-мощен хардуер за да работи нормално. iOS за сметка на това (поради затворения цикъл хардуер и софтуер) е в пъти по-оптимизирана и не се нуждае от 100 ядра процесор.

  • 7
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#4] от "ial":

    Да ти видим зомбирания фен коментар:
    - iPhone 5S беше най- бързият смартфон дълго след лансирането си....- Нито при лансирането, нито след това е бил. Смотаните китайски производители имат по-мощни процесори доста преди това.
    - Само с два телефона държат високия сегмент??? - как ще са два, след като всяка година бълват по два? Колко от другите производители пускат повече от два в най-високия сегмент или тъй наречените флагмани?
    - това, че потребителите на Iphone ползват 10 пъти повече интернет го пишеш като предимство??? Нещо не разбирам...
    - Кой прави по-голям марж от смартфоун - щом ти харесва да плащаш повече срещу нищо....ЕВАЛА!

  • 8
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    "Флагманите на Samsung и LG - Note 4 и G3, използват екрани с 4К резолюция" - резолючията не е 4К, а QHD - Quad HD, защото по хоризонтала и вертикала са точно два пъти повече пиксели от стандартната HD 720 резолюция.
    Т.н. мини версии на Андроид флагманите са винаг с диагонал 4.7 инча и с HD резолюция.
    Ако гледаме отделните модели винаги текущият iPhone има най-високи продажби.
    Докато другите пускат зилиони модели, които спомагат за сегментацията на пазара Апъл винаги пуска максимум два модела на година, най-малкото улеснява разработчиците на приложения.
    Според мен не им е проблем да пуснат телефон с най-високи характеристики, просто мислят за цялостното изживяване на потребителите, както и за живота на батерията - iPhone винаги държи повече. Например, когато пуснаха първия iPhone той беше с 2.5 G и Wi-Fi, при условие, че имаше 3G телефони. Обяснението - 3G чипът харчи много.
    Ако погледнете какво е разпространението на последните версии на iOS и Андроид върху телефоните съотношението винаги е 90% към 25% в полза на Апъл.

  • 9
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#8] от "Димитър Димитров":

    T.e. защото не могат да сложат по-добра батерия, та за това и решават да спестят от останалите части....за по-добро изживяване и двойна цена....ами да си сложат по-добра батерия бе - 2500-3000 mah и готово. Тогава ще могат да сложат всичко останало, което им липсва спрямо другите...или тогава ще струва не 1600, а 3200 лв.?
    А за разпространението на последните версии просто няма база за сравнение - с Андроид работят много повече устройства, които започват от сегмента 50лв., където са и най-много като дял. Няма как да очакваш, че като си купиш телефон за 150лв. и 10г. ще си с последния релийз на софтуер. Кажи ми какво е проникването в сегмента над 500-600лв. А ако трябва да сме точни в сравненията - дай ми данни за сегмента над 1000лв.

  • 10
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    До коментар [#9] от "hinhril":
    Мога да ти кажа - моят Galaxy Note - никога не получи Jelly Bean.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK