Игрите на Amazon
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Игрите на Amazon

Reuters

Игрите на Amazon

Интернет гигантът придобива силни позиции в стриймването на игри онлайн, след като купи Twitch.tv

Юлиян Арнаудов, Паулина Георгиева
5484 прочитания

Reuters

© Marco Verch


Потенциалът:

55 млн. уникални посетители има платформата.

21 години е средната възраст на посетителите.

58% от тях прекарват там повече от 20 часа на седмица.

На пръв поглед последната сделка на Amazon за 970 млн. долара за придобиването на онлайн платформа за излъчване на игри на живо Twitch звучи доста изненадващо. Ако се вгледаме по-внимателно в последните събития около двете компании обаче, ясно се вижда, че придобиването е свързано с последователна стратегия на Amazon за разрастване в различни индустрии и нарастващите амбиции на бързо развиващата се платформа Twitch TV.

Amazon е по-добре позната в бизнеса с онлайн търговията, като през последните няколко години среща силна конкуренция от китайския онлайн гигант Alibaba, за който се очаква скоро да излезе с рекордно първично публично предлагане в  САЩ. Дългосрочната стратегия на Джеф Безос се изразява в навлизането на различни индустрии с цел постигане на по-голяма възвращаемост в бъдеще. Поради това интернет компанията инвестира значително в придобиването или развиването на други бизнес ниши. Което поставя Amazon в ситуация да бъде на загуба през последните тримесечия. Например през периода април-юни тази година компанията увеличи загубата си до 126 млн. долара, след като година по-рано тя е била 7 млн. долара. Какво кара онлайн гиганта да инвестира нови 970 млн. долара в бизнеса със стриймване на игри на живо?

Да гледаш чуждата игра

За някои хора може да звучи налудничаво, но доскоро такова беше и масовото мнение за т.нар. електронни спортове и професионални геймъри. Развиването им доведе до създаване на голяма маса от потребители, които са готови не само да играят, но и да гледат как други го правят. Както през 90-те години в България, в компютърните клубове около най-добрите играчи се нареждаха поне по трима-четирима души, които просто наблюдаваха. С тази разлика, че с помощта на интернет технологиите става въпрос за милиони хора, които гледат на живо състезания или просто интересни геймъри.

Twitch предоставя тази платформа, но и освен това дава възможност на обикновените играчи да излъчват своите постижения на живо. Основната дейност на компанията е стриймването в реално време как други потребители играят игри, чатове в общността и излъчване на ключови моменти от игрални турнири, които могат да продължат часове наред. Например Twitch излъчва в реално време международния турнир The International по играта DOTA 2. В тазгодишното издание в един момент предаването е било гледано едновременно от над 20 млн. души. Освен това наградният фонд е над 5 млн. долара. Twitch е обвързан директно с е-спортовете, но предоставя възможности и за обикновените играчи. Ако техните, образно казано, предавания са добри, те имат възможност да генерират приходи не само от реклами (които се делят с Twitch), но и от директни дарения от зрителите. Някои хора са готови да дадат буквално десетки хиляди долари. Например потребителят с прякор Amhai е дарил над 50 хил. долара.

Това показва, че Twitch всъщност е заел едновременно специализирана, но и златна ниша с добри финансови перспективи. Компанията е една от първите в бранша и развива последователно своята бизнес стратегия.

Защо Twitch

По последни данни от сайта на Twitch мултимедийната платформа може да се похвали с 55 млн. уникални посетители, които са на средна възраст от 21 години. От тях 58% прекарват там повече от 20 часа на седмица. Младата аудитория дава предпоставка, че тези потребители могат да ползват платформата още дълго време, което е повече от обещаващо за приходите от реклама, които могат да се генерират от сайта. Присъствието на достатъчен брой активни и ангажирани потребители в Twitch.tv предоставя отличен канал за въвеждането на най-новия продукт на Amazon – Sponsored Links, за който се вярва, че ще замени услугата Google Ads поне на сайтовете на компанията на Джеф Безос. Също така Twitch може би ще се предлага като стандартно приложение към смартфоните, таблетите и устройствата за телевизия с марка Amazon, които изцяло поддържат мобилен гейминг.

"Игрите са най-увлекателните и търсените сред всички дигитални категории", казва за сайта venturebeat.com Итън Еванс, вицепрезидент на онлайн магазина Appstore на Amazon. "Ако погледнем числата около гейминг индустрията, виждаме, че блокбастърите сред видеоигрите надхвърлят приходите от филмовите блокбастъри. Всички продажби от игри, смятам аз, са повече от всички онлайн продажби на филми и музика, взети заедно. Истина е, че днес все още няма размерите на нашия търговски бизнес, но ние виждаме потенциал и възможности за подобен обхват", смята още Еванс.

Гейминг ерата на Amazon?

До момента най-мащабната сделка за Amazon беше закупуването на онлайн разпространителя на обувки Zappos за сумата от 1.1 млрд. долара през 2009 г. От тогава компанията постепенно навлезе и в медийната индустрия с производството на четците за електронни книги Kindle, таблетите Klindle Fire, устройствата за умни телевизори Amazon Fire TV, които служат и като конзола за игри, а отскоро и със смартфони. Изненадващото за някои придобиване на Twitch всъщност е резултат от поетапното навлизане и в гейминг индустрията.

Преди няколко години компанията придоби Reflexive Entertainment (разработчик на видеоигри), което доведе до последвалото създаване на Amazon Gaming Studios, а по-рано тази година компанията придоби и Double Helix Games. Амбициите на Amazon в гейминг света се затвърдиха допълнително по-рано през годината, когато стана ясно, че Fire TV приставката ще може да се използва и като гейминг платформа, която успешно може да се конкурира с конзолите на големите играчи, като Microsoft, Sony Xbox Оne и PlayStation 4. Една от причините за това компанията на Джеф Безос да се стреми към това позициониране е, че въпреки промените, които настъпиха в последните години, гейминг индустрията продължава да бъде с огромни възможности за монетизация. Според сайта TechCrunch само за първото тримесечие 90% от приходите на Google магазина са генерирани от сваляния на платени игри. Въпреки че Amazon все още не разполага с аналог на Google Play, интересът, който предизвиква индустрията, както и това, че геймърите образуват една от най-лоялните и многочислени общности в интернет, дават достатъчно причини на Amazon да се развива в тази насока.

Защо точно Amazon

От друга страна, за стартъп компанията Twitch предложението да бъде придобита от корпорация, която вече има изградена глобална инфраструктура, е единственият начин за развитие заради бързо разрастващите се технологични нужди на платформата. Досега компанията е отхвърляла редица предложения за финансиране поради опасения за невъзможността да осигури оптимална техническа поддръжка при по-голямо натоварване на приложението. Точно затова придобиването от гигант като Amazon може да подсигури нужната устойчивост на системата. Още повече че cloud услугата Amazon Web Services може да осигури на Twitch международно присъствие и стрийминг на живо за милиони потребители от всеки континент. 

Да откажеш на Google

Лесно ли е да откажеш сделка за 1.1 млрд. долара с Google? За Twitch явно е. По-рано през годината Google отправи предложение за придобиване на Twitch, което беше малко над сумата, предложена от Amazon. В случая обаче не става въпрос за пари, а за опасенията, че, присвоена от Google, мултимедийната платформа ще бъде погълната от гиганта и просто ще се превърне в канал под шапката на YouТube, което освен че ще разочарова феновете, не е част от плановете на създателите на Twitch. "Едно от нещата, с които Amazon се отличи, е подходът към придобиване на компанията. Ние ще сме изцяло дъщерно дружество, изцяло притежавано от Amazon и аз ще продължавам да заемам длъжността изпълнителен директор", казва Емет Шеър, изпълнителен директор на Twitch за сайта The Verge. "Те имат дългосрочен поглед за това как да създават големи възможности за бъдещето, като инвестират сега", казва още той.
Потенциалът:

55 млн. уникални посетители има платформата.

21 години е средната възраст на посетителите.

58% от тях прекарват там повече от 20 часа на седмица.

На пръв поглед последната сделка на Amazon за 970 млн. долара за придобиването на онлайн платформа за излъчване на игри на живо Twitch звучи доста изненадващо. Ако се вгледаме по-внимателно в последните събития около двете компании обаче, ясно се вижда, че придобиването е свързано с последователна стратегия на Amazon за разрастване в различни индустрии и нарастващите амбиции на бързо развиващата се платформа Twitch TV.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Къде са чиповете

Къде са чиповете

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK