С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 19 сеп 2014, 16:46, 5186 прочитания

Да платиш с ябълка

Apple ще засили пазара за мобилни разплащания, но без да се превръща в едноличен лидер

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Смартфон с двегодишен договор – 300 долара, умен часовник – 350 долара, да платиш с "ябълка" – безценно! Така хипотетично би изглеждала популярната рекламна кампания на картова компания във вариант за услугата за мобилни разплащания Apple Pay. Технологичният гигант от Купертино представи два нови смартфона и първия си умен часовник на специално събитие на 9 септември, без да разтърси изоснови мобилната индустрия. За сметка на това обявяването на Apple Pay започна да размества пластовете и да "страхува" индустрията за разплащания.

Макар да остана в периферията на потребителското и медийното внимание, новата услуга беше оценена от експертите като може би най-революционния момент от цялото събитие на Apple. Първите директни сигнали за това идват от лидера в сектора PayPal, който стартира негативна рекламна кампания срещу технологичния гигант. Компанията сравнява парите на потребителите с изтеклите голи снимки на известни звезди от облачната услуга iCloud. Според технологични блогъри подобна реакция е признак на паника от страна на звеното за интернет разплащания на eBay, което показва, че Apple наистина се намесва сериозно на този пазар.


Докато на пръв поглед компанията от Купертино влиза със силни позиции, от друга страна, на нея ще й бъде много трудно да промени пазара с лекотата, с която промени музикалната индустрия с iTunes. Apple просто ще ожесточи борбата за мобилни разплащания, които вече бележат голям растеж. През 2013 г. 110 млн. души са осъществили NFC транзакции, а през 2017 г. се очаква те да се увеличат до 300 млн., показват данните на Juniper Research. Според Strategy Analytics през 2017 г. 115 млн. души ще разполагат със смартфони с NFC чипове и ще похарчат с тях над 45 млрд. долара. Това е само малка капка в океана, наречен търговия на дребно, която се очаква да достигне 4.5 трлн. долара в САЩ през тази година.
 
Сладкият сорт
 
Едно от предимствата на Apple Pay е комбинацията от няколко технологии, както и тясното сътрудничество с банката JPMorgan Chase и големите картови компании – Visa, MasterCard и American Express. Това позволява на Apple да предложи лесно и удобно средство за мобилни разплащания, което да бъде и сравнително сигурно. На първо място, компанията най-накрая интегрира чиповете за безконтактна комуникация Near Field Communication (NFC) в смартфоните iPhone 6 и евентуално в новия умен часовник. С тази технология се извършат паричните транзакции с допиране на телефона до съответния терминал. Чиповете разполагат със специална заключена памет, наречена Secure Element. На нея се съхранява безопасно и кодирано необходимата информация. Достъпът до нея в случай на кражба на телефона не е невъзможен, но доста труден. Компанията толкова набляга на сигурността, че дори затваря модула NFC за външни разработчици и той де факто работи само и единствено за Apple Pay. Освен това Apple хитро включва в услугата технологията за отключване с пръстов отпечатък Touch ID, която беше въведена в iPhone 5. Потвърждаване на плащането става именно чрез нея с едно просто докосване.

Последната технология, която Apple използва, са приемниците iBeacon. Това са специални устройства, които обменят малка информация чрез Bluetooth връзка със смартфоните или таблетите на компанията от Купертино. Те помагат да се засече кога потребителят е влязъл в магазина и кои щандове разглежда. Все още тези устройства не са много добре развити, но имат голям потенциал за подобряване на потребителското обслужване.   

Когато клиентът плати с кредитна/дебитна карта или чрез система за мобилни разплащания, информацията за транзакцията извървява дълъг път, който може да компрометира данните на потребителя. Тук идва тясното сътрудничество на Apple с банката и картовите институции. Информацията за парите и потребителя не се предават по номер на кредитна карта, а по специално генерирани номера, които са различни при всяка транзакция.
 
Киселият привкус
 
Apple Pay на пръв поглед изглежда иновативна и изпипана във всяко едно отношение. Но това не е напълно вярно. Google използва почти идентични похвати в своя Google Wallet, който беше пуснат през 2011 г. Подобно на Apple интернет гигантът работи с голяма американска банка – Citi, както и с картовите компании MasterCard, Visa, American Express и Discovery. Услугата използва NFC с допълнителния Secure Element, както и формира криптирани номера при всяка транзакция. Тя е съвместима с повечето флагмански смартфони с Android и подобно на Apple Pay е налична основно в САЩ. Основната технологична разлика, която може да окаже влияние, е в добавянето на идентификация чрез пръстовия отпечатък и евентуално (ако се развият от търговците) iBeacon устройствата. По този начин Google Wallet предлага почти идентична услуга с тази на Apple.



Но основните проблеми за налагането на Apple Pay няма да дойдат толкова от конкуренцията. По време на презентацията на изпълнителния директор Тим Кук изглеждаше, че технологичният гигант от Купертино е осигурил всички необходими компоненти - партньорство с голяма банка, картовите дружества и добър набор от търговски вериги. Сред последните фигурират най-различни компании в САЩ - Disney, McDonald’s, Subway, Whole Foods – общо 220 хил. обекта. Услуги като Uber и Groupon също ще са съвместими с Apple Pay. Но в списъка има и някои големи липси, сред които две от най-големите вериги за продажби на дребно – Wal-Mart и BestBuy. Тези компании изтеглиха своите системи за NFC разплащания, защото поддръжката им е скъпа, а освен това са и част от инициативата Merchant Customer Exchange. Тя се опитва да въведе единно решение за мобилни тразнакции. Пропуска се и фактът, че едва 10% от търговците в САЩ имат NFC четци, отбелязва пред Wall Street Journal анализаторът от Gartner Марк Хънг.

"Apple привлече финансовите институции за услугата, но не и търговците", коментира Ричард Крон, директор в консултантската фирма Crone Consulting, цитиран от WSJ.  
В краткосрочен план има още едно препятствие за Apple Pay – малкия брой устройства, които ще са съвместими с нея. Макар в САЩ да е страната с един от най-високите дялове на iPhone на пазара – между 28 и 38% в зависимост от изследванията, те остават в сянката на телефоните с Android. А и Apple въвежда NFC чипове само за последните модели iPhone 6 и iPhone 6 Plus. Притежателите на iPhone 5, 5C и 5S ще могат да ползват Apple Pay само в комплект с умния часовник Apple Watch, който се очаква чак в началото на следващата година. Това значително редуцира потенциалните потребители.

Все още технологичният гигант не е обявил дали и кога ще пуска услугата в регионите извън Северна Америка. Но тук Apple е изправена пред други проблеми - фрагментирани и различни пазари, както и по-широкото използване на банкови карти с чип. В САЩ все още масово се използват такива само с магнитна лента, а те имат много ниско ниво на сигурност. Затова и американците имат желание и интерес да експериментират с нови методи на разплащане.  
 
Ефектът
 
Apple няма да донесе революция в сферата на мобилните разплащания, но компанията може да се окаже липсващият елемент на този пазар. Основните причини безконтактните NFC транзакции да се развият са: фрагментирани и/или непълни решения, малко търговци, които ги ползват и традиционното мислене на потребителите. Липсата на желание за интегриране от страна на магазините е тривиална – скъпият хардуер за приемане на плащане. Той се разработва от много малко компании, които са извън контрола на технологичните гиганти като Apple и Google. Apple Pay може да подреди фрагментирания пазар, като изчисти непълните решения и стимулира услуги като Google Wallet да се развиват по-агресивно. Това може да доведе и до повишен интерес за производството на NFC четци и съответно понижение на цените. А и потребителите ще усетят предимството на системата, ако могат навсякъде да ползват смартфона си, вместо да играят белот с тесте кредитни или дебитни карти. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3319 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5672 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Междузвездните войни на Мъск и Безос

Двама от най-големите технологични предприемачи на съвремието ни се изправят един срещу друг в битка за Космоса

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев