С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 20 сеп 2014, 0:04, 8212 прочитания

Междузвездните войни на Мъск и Безос

Двама от най-големите технологични предприемачи на съвремието ни се изправят един срещу друг в битка за Космоса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На пръв поглед Илон Мъск и Джеф Безос нямат близки бизнес интереси. Единият е известен като царя на електромобилите (чрез Tesla), мозъка зад възхода на PayPal и истински космически визионер. Другият пък направи от Аmazon.com днешния онлайн гигант. Но през следващите години предстои надпревара чия от двете концепции ще надделее в битка за съвсем нов пазар - Космоса.
 
Ново бойно поле
Досега звездната шир беше терен за надпревара основно между Русия и САЩ по времето на студената война или между големите глобални аерокосмически и отбранителни компании. Но вече е място за доказване на амбициите и на предприемачите от Силициевата долина, чиято финансова и технологична мощ нарасна неимоверно през последното десетилетие. Компанията SpaceX на Мъск от години разработва космически технологии и ракети. А през тази седмица Безос обяви, че фирмата му Blue Origin е сключила договор за разработване на нови двигатели с United Launch Alliance (ULA) на военните концерни Boeing и Lockheed Martin, които досега извеждаха щатски военни сателити в Космоса с руските ракети RD-180.

В момента SpaceX със сигурност е далеч по-напреднала с проекта си от Blue Origin. Досега компанията е доставяла товари на Международната космическа станция (МКС), изстрелвала е сателити на свои клиенти и е тествала различни прототипи. Най-безспорният й успех обаче е сключеният през тази седмица договор за 2.6 млрд. долара с NASA за "космически таксита", които да превозват астронавтите до МКС. (Boeing също спечели самостоятелно по-голяма част от поръчката).


Безос пък през тази седмица представи проекта за двигателя BE4, който трябва след време да бъде използван от ULA. Според сп. Bloomberg Business Week досега не се е чувало много за компанията му, тъй като оперира в пълна секретност, а заради богатството на Безос не е зависима от външни поръчки, докато напълно не изчисти технологията си.

Съревноваващи се технологии
Макар и да не е широко известно, SpaceX и Blue Origin се "хванаха за гушите" още преди време. Първо се бориха за достъп до площадките за изстрелване на NASA, като SpaceX надделя в този рунд. Мъск пък често не се притеснява да атакува конкурента си, като казва, че Blue Origin няма никакъв опит. И двамата магнати залагат много на усъвършенстването на технологиите си за ракети за многократна употреба, като се борят за патенти в тази област и бъдещият им успех ще зависи именно от това кой първи разработи по-добре проекта си.

И двата проекта на милиардерите за ракети носители са доста различни. При представянето на BE4 Безос обяви, че е време за създаване на ракетния двигател на XXI век. "Създаденият през 50-те, 60-те и 70-те години хардуер е забележителен, но сега разполагаме с много повече инструменти и възможности като софтуерни симулации, за които инженерите преди можеха само да мечтаят", заяви изпълнителният директор на Amazon пред в. Washington Post (който също е негова собственост).



BE4 достига тяга от 250 тона, като се задвижва от комбинация от втечнен природен газ и кислород. SpaceX пък използва керосин за гориво в силовите си установки Merlin (както и руските RD-180) и достига тяга 68 тона (за сравнение - тягата на руската RD-180 е 390 тона). Но пък и SpaceX, и Blue Origin планират да използват по няколко двигателя за по-голяма мощност.

"Един от проблемите при ракетните двигатели е, че за последните 20 до 30 години не е имало голям пробив. Основният модел не се е променил драстично от 1960 г. насам. Сега се опитваме да постигнем малки подобрения, които да ни дадат процент повече тук или процент там", казва пред WP Маршал Каплан, преподавател по космическо инженерство в Университета на Мериленд. Според него един от възможните начини е използването на друг тип гориво като течен водород. Той се използва отдавна в горните степени на ракетите, където е нужна по-голяма тяга, но не и в първата степен.

Според Каплан въпреки липсата на някакви страхотни иновации предимството на проектите на Мъск и Безос се крие в цената, тъй като не са зависими от постоянен държавен контрол и бюрокрация и могат свободно да развиват технологиите си.

А сега накъде

SpaceX спори от доста време насам с ULA и твърди, че може да предлага далеч по-ниски цени за държавните договори от джойнт венчъра между Boeing и Lockheed Martin. Досега ULA разчиташе на споменатите руски RD-180 и с влошаването на отношенията с Москва започна да търси други възможности. Така че Безос с BE4 се появи в почти идеалния момент за джойнт венчъра и според ULA първото изстрелване ще стане факт след четири години.

Според анализаторите донякъде е изненадващо, че предприемач като Безос обединява сили с тежки бюрократични корпоративни структури като Boeing и Lockheed Martin. "Цялата идея зад такива космически стартъпи е да разбият съществуващата система и да я заменят с нещо по-модерно и по-добро", се казва в коментар на Bloomberg Business Week. Така че от тази гледна точка засега изглежда, че Илон Мъск е първоначалният победител. А и далеч по-напреднал в проекта си от Безос.

"За Безос все още е хоби, докато за Mъск всъщност е бизнес", казва Каплан. Макар че новият договор с ULA показва, че основателят на Аmazon счита конкуренцията с изпълнителния директор на Tesla за далеч повече от игра. А какво мисли самият Мъск? Пред Fox Business тай заяви: "Добър комплимент за теб е, че всичките ти конкуренти се обединяват, за да те атакуват."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Супермаркет у дома 3 Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

28 фев 2020, 3773 прочитания

Какво друго по света: няколко любопитни идеи Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Коли с автопилот ще "виждат" и през асфалта; Adidas ще прави обувки при нулева гравитация; Crew Dragon се готви за по-дълга орбитална мисия

28 фев 2020, 1085 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 6737 прочитания

28 фев 2020, 3655 прочитания

28 фев 2020, 3456 прочитания

28 фев 2020, 2864 прочитания

28 фев 2020, 2595 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
От "Дневник": Светлин Пенков, магистър по "Роботика": Мечтая да се занимавам с наука на световно ниво в България

Още от Капитал
Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10