Междузвездните войни на Мъск и Безос
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Междузвездните войни на Мъск и Безос

Компанията на Мъск вече спечели договор с NASA за транспортиране на астронавти до Международната космическа станция

Междузвездните войни на Мъск и Безос

Двама от най-големите технологични предприемачи на съвремието ни се изправят един срещу друг в битка за Космоса

Константин Николов
8352 прочитания

Компанията на Мъск вече спечели договор с NASA за транспортиране на астронавти до Международната космическа станция

© reuters


На пръв поглед Илон Мъск и Джеф Безос нямат близки бизнес интереси. Единият е известен като царя на електромобилите (чрез Tesla), мозъка зад възхода на PayPal и истински космически визионер. Другият пък направи от Аmazon.com днешния онлайн гигант. Но през следващите години предстои надпревара чия от двете концепции ще надделее в битка за съвсем нов пазар - Космоса.

Ново бойно поле

Досега звездната шир беше терен за надпревара основно между Русия и САЩ по времето на студената война или между големите глобални аерокосмически и отбранителни компании. Но вече е място за доказване на амбициите и на предприемачите от Силициевата долина, чиято финансова и технологична мощ нарасна неимоверно през последното десетилетие. Компанията SpaceX на Мъск от години разработва космически технологии и ракети. А през тази седмица Безос обяви, че фирмата му Blue Origin е сключила договор за разработване на нови двигатели с United Launch Alliance (ULA) на военните концерни Boeing и Lockheed Martin, които досега извеждаха щатски военни сателити в Космоса с руските ракети RD-180.

В момента SpaceX със сигурност е далеч по-напреднала с проекта си от Blue Origin. Досега компанията е доставяла товари на Международната космическа станция (МКС), изстрелвала е сателити на свои клиенти и е тествала различни прототипи. Най-безспорният й успех обаче е сключеният през тази седмица договор за 2.6 млрд. долара с NASA за "космически таксита", които да превозват астронавтите до МКС. (Boeing също спечели самостоятелно по-голяма част от поръчката).

Безос пък през тази седмица представи проекта за двигателя BE4, който трябва след време да бъде използван от ULA. Според сп. Bloomberg Business Week досега не се е чувало много за компанията му, тъй като оперира в пълна секретност, а заради богатството на Безос не е зависима от външни поръчки, докато напълно не изчисти технологията си.

Съревноваващи се технологии

Макар и да не е широко известно, SpaceX и Blue Origin се "хванаха за гушите" още преди време. Първо се бориха за достъп до площадките за изстрелване на NASA, като SpaceX надделя в този рунд. Мъск пък често не се притеснява да атакува конкурента си, като казва, че Blue Origin няма никакъв опит. И двамата магнати залагат много на усъвършенстването на технологиите си за ракети за многократна употреба, като се борят за патенти в тази област и бъдещият им успех ще зависи именно от това кой първи разработи по-добре проекта си.

И двата проекта на милиардерите за ракети носители са доста различни. При представянето на BE4 Безос обяви, че е време за създаване на ракетния двигател на XXI век. "Създаденият през 50-те, 60-те и 70-те години хардуер е забележителен, но сега разполагаме с много повече инструменти и възможности като софтуерни симулации, за които инженерите преди можеха само да мечтаят", заяви изпълнителният директор на Amazon пред в. Washington Post (който също е негова собственост).

BE4 достига тяга от 250 тона, като се задвижва от комбинация от втечнен природен газ и кислород. SpaceX пък използва керосин за гориво в силовите си установки Merlin (както и руските RD-180) и достига тяга 68 тона (за сравнение - тягата на руската RD-180 е 390 тона). Но пък и SpaceX, и Blue Origin планират да използват по няколко двигателя за по-голяма мощност.

"Един от проблемите при ракетните двигатели е, че за последните 20 до 30 години не е имало голям пробив. Основният модел не се е променил драстично от 1960 г. насам. Сега се опитваме да постигнем малки подобрения, които да ни дадат процент повече тук или процент там", казва пред WP Маршал Каплан, преподавател по космическо инженерство в Университета на Мериленд. Според него един от възможните начини е използването на друг тип гориво като течен водород. Той се използва отдавна в горните степени на ракетите, където е нужна по-голяма тяга, но не и в първата степен.

Според Каплан въпреки липсата на някакви страхотни иновации предимството на проектите на Мъск и Безос се крие в цената, тъй като не са зависими от постоянен държавен контрол и бюрокрация и могат свободно да развиват технологиите си.

А сега накъде

SpaceX спори от доста време насам с ULA и твърди, че може да предлага далеч по-ниски цени за държавните договори от джойнт венчъра между Boeing и Lockheed Martin. Досега ULA разчиташе на споменатите руски RD-180 и с влошаването на отношенията с Москва започна да търси други възможности. Така че Безос с BE4 се появи в почти идеалния момент за джойнт венчъра и според ULA първото изстрелване ще стане факт след четири години.

Според анализаторите донякъде е изненадващо, че предприемач като Безос обединява сили с тежки бюрократични корпоративни структури като Boeing и Lockheed Martin. "Цялата идея зад такива космически стартъпи е да разбият съществуващата система и да я заменят с нещо по-модерно и по-добро", се казва в коментар на Bloomberg Business Week. Така че от тази гледна точка засега изглежда, че Илон Мъск е първоначалният победител. А и далеч по-напреднал в проекта си от Безос.

"За Безос все още е хоби, докато за Mъск всъщност е бизнес", казва Каплан. Макар че новият договор с ULA показва, че основателят на Аmazon счита конкуренцията с изпълнителния директор на Tesla за далеч повече от игра. А какво мисли самият Мъск? Пред Fox Business тай заяви: "Добър комплимент за теб е, че всичките ти конкуренти се обединяват, за да те атакуват."

На пръв поглед Илон Мъск и Джеф Безос нямат близки бизнес интереси. Единият е известен като царя на електромобилите (чрез Tesla), мозъка зад възхода на PayPal и истински космически визионер. Другият пък направи от Аmazon.com днешния онлайн гигант. Но през следващите години предстои надпревара чия от двете концепции ще надделее в битка за съвсем нов пазар - Космоса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    За тези двамата спирачки няма. Могат само да ни служат за пример!

  • 2
    istani123 avatar :-P
    Станислав

    До коментар [#1] от "t0d0":

    Дано покрай тях и ние да намажем :-) както правим и сега.

    Ползвам Амазон и ПайПал всяка седмица, а Тесла ми е любимата кола. Сега съм на 30, но когато се пенсионирам мисля да ходя на круиз със SpaceX до Марс.

  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#2] от "Станислав":

    "Дано покрай тях и ние да намажем :-)"

    Мажем, SpaceX ще изведе сателита на БулсатКом, обявиха че са подписали договор. Първия български спътник, по някакво чудо, няма да бъде изведен от съветска ракета :-)

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Явно космическия бизнес най-накрая отива в частни ръце. Това обещава тиха революция в комуникациите и други области, в т.ч. научни изследвания.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "t0d0":

    "За тези двамата спирачки няма. Могат само да ни служат за пример!"

    Да видим:
    * нямат кредити от КТБ;
    * нямат губещи вестници;
    * нямат държавни поръчки за водни огледала и пътища;
    * нямат хотели на плажа в Слънчака;
    * не са приятели на Прасето и Доги.
    Явно тези няма-ния водят до някои има-ния :-) Е, разбира се, трябва и акъл, само със салам, изкуствени гърди и турбо-фолк не става :-)

  • 6
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    И двамата са толкова нестандартни, че няма да се учудя на някакво решение Барон фон Мюхаузен от тях. Да видим какъв ще е резултата от тази надпревара.

  • 7
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    До коментар [#5] от "misho73":

    "* нямат губещи вестници;"

    За Безос бъркаш :)

  • 8
    vdvdvd avatar :-|
    .!.

    Някой ден ще казваме, че сме живели във времето на Елън Муск.

  • 9
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#5] от "misho73":

    Кръгът на тези хора е толкова далече от Прасето, КТБ и тукашния "лайфстайл", че чак мед ми капе от устата.. Има хора, които каквото и да докоснат го превръщат в нещо стойностно (с много усилия разбира се).. и такива, които са способни, каквото и да пипнат да го съсипят!
    А хора като Муск и Безос са толкова далече от тях, колкото ракетите им от Слънчака :)))

  • 10
    drm05376968 avatar :-|
    drm05376968

    До коментар [#3] от "misho73":

    Мишо писател, мишо не читател. Първият български спътник - http://bg.wikipedia.org/wiki/Интеркосмос-България-1300 . И изведен преди повече от 30 години от изненада, изненада - съветска ракета. Продължавай да пишеш без да мислиш, може и да сътвориш нещо вярно все някога. Даже ето още малко интересна информация за интелигентните писатели - http://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_monkey_theorem . Може да послужи за оправдание защо пишете под всяка новина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK