Зеленият терминатор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зеленият терминатор

Зеленият терминатор

Новата версия за евтини смартфони на Android ще се опита да повтори успеха и в най-малко развитите държави

Юлиян Арнаудов
4646 прочитания

© ANINDITO MUKHERJEE


Мобилната операционна система Android владее близо 85% от глобалните доставки на смартфони. Това показва изследването на IDC за второто тримесечие на годината. Някой ще каже, че платформата на Google вече е завладяла света. Но всъщност реалността е друга.

Реално по-голямата част от населението на планетата не ползва смартфони. Потребителите  трябва да достигнат 1.75 млрд. души през настоящата година. С други думи, остават малко повече от пет милиарда, които все още не притежават подобно устройство. Една от причините е, че те все още са прекалено скъпи за гъсто населения развиващ се свят. Сега Google се опитва да промени това, като агресивно се включва в състезанието за разпространение на смартфони на цена до 100 долара чрез своята обновена платформа Android One. Тя има за цел да постави по-стриктни правила за хардуерните производители, така че бюджетните устройства да се вписват в ценовия сегмент, но и едновременно с това да не занижават качеството на предлаганите дигитални услуги.

Затягане на контрола

Истинските евтини модели отдавна започнаха да се появяват в Китай, някои от които базирани на Android. Качеството им обаче е под въпрос, тъй като в името на ниската цена хардуерът невинаги се оказва достатъчно силен, за да гарантира безпроблемна работа. За да се справи с този проблем и да може да се включи агресивно в покоряването на необятните пазари в развиващите се държави, Google разработи Android One. Всъщност с него интернет гиганта прави първата крачка към по-голямо затваряне на операционната система. Android One представлява концепция, която налага строги изисквания на производителите на смартфони откъм хардуер и софтуерни приложения. По този начин Google постига две цели – първата е, че осигурява безпроблемна работа на новите устройства, и втората е, че така намалява потенциалното фрагментиране на екосистемата. Последното е характерен проблем за Android, тъй като всеки оператор и производител може да слага допълнителни софтуерни решения, които в крайна сметка натежават работата на платформата. Това затруднява обновяването на операционната система, защото всяка промяна и добавка трябва да се преработи, за да може да функционира. Ситуацията с по-голямата част от бюджетните смартфони с Android в развиващия се свят е доста тежка. Повечето от тях използват много остарели версии на платформата, за да могат да тръгнат на евтиния хардуер. В доста случаи смартфоните не могат да ползват дори приложенията от официалния интернет магазин Google Play Store. С Android One тези проблеми се елиминират заради големите рестрикции от Google. Интернет компанията представи на 15 септември три нови смартфона, които вече се продават в Индия. Те са произведени от не толкова известните за широката публика компании Micromax, Karbonn и Spice. Характеристиките им са като на флагман отпреди две години. Моделът на Karbonn например разполага с 4.5-инчови екрани с невисока разделителна способност, 1GB оперативна памет и 5-мегапикселова камера. Което дава представа за хардуерните изисквания на Google.

Следващият милиард

 

Мястото на дебюта им не е случайно. Очакванията са Индия бъде първият голям двигател на растежа на смартфон продажбите. Само за изминалата година в страната е отчетен ръст от 186% на умни телефони, като по-голямата част от тях (78%) са на устройства на цена под 200 долара, показват данните на изследователската фирма IDC. Но Индия е само началото - след нея Android One моделите ще започнат да се предлагат в Бангладеш, Индонезия, Филипините, Непал, Пакистан, Шри Ланка и др. Все страни с население от стотици милиони души и много ниско проникване на смартфони. Затова и очакванията за продажбите на Android One са високи. До края на годината, или три месеца след дебюта им, прогнозата е в Индия да бъдат продадени между 1.5 и 2 млн. устройства. Което не е много, но показва потенциала на системата и амбициите на Google да разрасне влиянието на Android по света.

Навлизането на смартфон пазара в развиващите се държави беше определено в индустрията като "постигане на следващия милиард" потребители. Първият от големите играчи беше Nokia с линията Asha, които са на ръба на определението "умен телефон", както и най-евтините модели от линията Lumia и почти Android-ната серия X. Последните две, които вече са истински смартфони, са на цена около и над 100 долара. Другите конкуренти, които се опитват да направят оптимизирана платформа за бюджетни устройства, е Mozilla. Вече се предлагат смартфони на цени под 100 долара с операционната система FireFox OS, но засега ограничено и с променлив успех. Добри резултати имат китайските Xiaomi и Lenovo, особено в Китай. Трябва да се отбележи, че първо те са на малко по-богатия и голям китайски пазар, който познават много добре като местни компании. Второ – устройствата им се продават на цени от над 100 и под 200 долара. Те ще могат да реализират продажби и в другите развиващи се страни, но не с такъв размах, както в Китай.

(Не)гарантиран успех

 

Иронията е, че една от големите заплахи за Android One може да се окаже самият Android. Тя се изразява в стотиците устройства с лошо качество и орязана операционна система, които вече се продават на цена под 100 долара. Другият важен фактор е как ще повлияе постепенното затваряне на Android. Доскоро именно допълнителният софтуер и възможности бяха една от основните отличителни характеристики на смартфоните на големите производители – Samsung, Sony, LG, HTC, Lenovo, Huawei и т.н. Затова и първите устройства с Android One са от по-малко известни компании. Успехът на инициативата на Google може да бъде нож с две остриета, защото тогава интернет гигантът може да реши да я пренесе в по-високия клас и съответно да има отлив от производители.

Мобилната операционна система Android владее близо 85% от глобалните доставки на смартфони. Това показва изследването на IDC за второто тримесечие на годината. Някой ще каже, че платформата на Google вече е завладяла света. Но всъщност реалността е друга.

Реално по-голямата част от населението на планетата не ползва смартфони. Потребителите  трябва да достигнат 1.75 млрд. души през настоящата година. С други думи, остават малко повече от пет милиарда, които все още не притежават подобно устройство. Една от причините е, че те все още са прекалено скъпи за гъсто населения развиващ се свят. Сега Google се опитва да промени това, като агресивно се включва в състезанието за разпространение на смартфони на цена до 100 долара чрез своята обновена платформа Android One. Тя има за цел да постави по-стриктни правила за хардуерните производители, така че бюджетните устройства да се вписват в ценовия сегмент, но и едновременно с това да не занижават качеството на предлаганите дигитални услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    e_mil avatar :-P
    tamada

    Преди време имаше подобна амбизиозна идея на едни други хора - да създадат лаптоп от 100 долара, да залеят бедните страни с него и да променят света. В крайна сметка едва успяха да смъкнат цената до 200... а бедните страни си останаха в същия свят. :)

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#1] от "tamada":

    Осраха се с бизнес модела и маркетинга, в Щатите се оказа, че разработчиците няма как да си купят лаптопа за разработка, защото компанията не продаваше под 1000 бройки и то само на фондации.....Та оттам нямаше кой да го промотира и в Индия и останаха с епизодични реазлизации (но за сметка на това свръх рекламирани)....

  • 3
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    автора да иде в магазина...китайски еквиваленти на нокиа Х за 80 лева навсякъде, с андроид 4.2 и дори 4.4.
    За навлизането на А серията на Леново мълча...

  • 4
    qqa1414801069380952 avatar :-?
    Zahary Apostolov

    Да пожелаем успех на Гугъл и Андроид. Автора изпада малко в крайности ,всъщност целта е смартфон до около 100$ ,и който успее да си купи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK