Бъдещето е в иновациите чрез дизайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещето е в иновациите чрез дизайн

Stained-glass Driverless Sleeper Car of the Future на Доминик Уилкокс

Бъдещето е в иновациите чрез дизайн

Той играе основна роля в процеса от преминаване от линейна към циклична икономика

8789 прочитания

Stained-glass Driverless Sleeper Car of the Future на Доминик Уилкокс

© Sylvain Deleu/Dezeen


Може и да живеем в цифров свят, но в по-голямата си част сме само потребители. И колко от нас се замислят, че всички тези удобства около нас всъщност са дизайн, който успешно използва иновациите и последните постижения на технологиите. "Много хора смятат, че дизайнът е само декорация, но ужасно грешат. Бизнесът трябва да осъзнае неотложната необходимост от иновации чрез дизайн и така може да се снабди с конкурентоспособни нови продукти и услуги", казва Нат Хънтър, дизайн директор в Royal Society of Arts и част от създадения там Great Recovery project (проект "Великото възстановяване"), целящ да се създадат нови партньорства за решаване на настоящите икономически и екологични предизвикателства и преминаване от линейна към циклична икономика.  

Все повече примери

Представете си следния случай – събуждате се, измъквате се от леглото, само натискате бутон на вашия iPhone и се замъквате сънени към кухнята, където вече ви чака прясно сварено кафе. И не от любимия партньор, а от Top Brewer - може би най-примамливият от високия клас уреди, изложени по време на  Architectural Digest Home Design Show в Ню Йорк през март. Това е лате-машина от Дания, която прилича на елегантно извито кранче, което излива в чашите ви кафе и капучино с точно определено от вас количество пяна. Създадена е от Scanomat - компания, която предлага отдавана тези машини на обществени заведения, барове и хотели, но сега вече те са достъпни и за домашните кухни – разбира се, на съответна цена от 11 000 долара.

Друг популярен пример са 3D принтерите, считани за предвестници на третата индустриална революция, които през последната година започнаха да показват потенциала си като част от всекидневно използваната от масовите консуматори технология. Компанията MakerBot представи през януари нова генерация малки 3D принтери, които лесно могат да се използват у дома, а The Sugar Lab демонстрираха 3D принтери за "печатане" на храна, които могат да превърнат всеки хранителен продукт в скулптурно произведение на изкуството, което трудно би могло да се създаде по друг начин. Но едно от най-важните постижения при този начин на производство е фактът, че няма никакви загуби на материали – няма отпадъци, а производителят е и консуматор и той е директно ангажиран в процеса.

Бъдеще без пари в брой – за такова отдавна се говори и на последното изложение CES през януари отново стана много обсъждана тема след представянето на може би най-революционната система Biyo. Тя ще ни освободи от необходимостта да плащаме с пари в брой, дебитни карти и дори смартфони. Вместо това тя прочита уникалния модел на разположение на вените под кожата на дланта ни и така ни позволява да закупим исканата стока.

От линейна към циклична икономика

Да, ние живеем заобиколени от технологии, които улесняват работата ни и живота у дома, но всички те са дело на обединените усилия на научни работници, дизайнери и производители. Нещо повече – дизайнът играе основна роля в процеса от преминаване от линейна към циклична икономика. При нея техническите и биологичните вещества биват рециклирани обратно в системата като ресурс за следващ продукт или процес. Използват се повече възобновяеми енергийни ресурси и по-малко изкопаеми, като съвсем малък процент остава ненужен след употреба. Дизайнерите могат да помогнат да се намалят разходите и щетите върху природата още в процеса на създаване на един продукт не само чрез използване на щадящи технологии, но и чрез включване на възможността продуктите да се рециклират. Ето защо все повече големи компании инвестират в собствени лаборатории за иновации. Tesco например има лаборатория за иновативни технологични решения, която работи в тясно сътрудничество с Microsoft. По време на наскоро приключилата Седмица на дизайна в Лондон дизайнерите Maтео Фогале и Летиция де Алегри представиха колекция от мебели и съдове, които изглеждат като направени от камък, но всъщност са използвани три композитни материала, произведени от рециклирани и регенерирани постиндустриални отпадъци като деним, памук и хартия, "запечатани" в смола.  Колекцията, наречена ISH, включва съдове, рафтове, малка масичка и пейка. Тъмният материал slate-ish е създаден чрез ламиниране на рециклирана черна хартия. Denimite пък е биокомпозитен материал, който е направен от рециклирани отпадъци от деним и е много лек, лесен за формоване и едновременно с това здрав. А белият материал, който прилича на мрамор, е съставен от памучни и полиестерни отпадъци от дрехи, чаршафи и други фабрични продукти. И трите материала могат да се обработват като дърво, здрави са и са много по-леки от камъка, който имитират.

В сферата на мечтите

И още един интересен продукт от London Design Festival, който директно ни отвежда към сферата на мечтите – колата на бъдещето на Доминик Уилкокс. Освен че се управлява без шофьор, тя има вид и на феерична движеща се спалня, покрита от конструкция от цветни стъкла. Stained-glass Driverless Sleeper Car of the Future беше част от изложбата, посветена на бъдещето на мобилността, организирана от Dezeen и MINI Frontiers. Дизайнерът си представя, че в бъдеще всички коли ще са контролирани от компютри, които ще елиминират опасността от сблъсъци и инциденти. Следователно вече няма да е необходимо ежедневните превозни средства да бъдат проектирани основно с мисълта за безопасност. Доминик Уилкокс е вградил цветните стъкла в дъги, изрязани с помощта на управлявана от компютър режеща машина. Колата е снабдена с удобно легло – дизайнерът си представя, че до далечната 2059 г. ние няма да губим време в пътуване, а просто ще спим удобно, докато достигнем безопасно желаната дестинация.

*Авторът е интериорен дизайнер и журналист

Може и да живеем в цифров свят, но в по-голямата си част сме само потребители. И колко от нас се замислят, че всички тези удобства около нас всъщност са дизайн, който успешно използва иновациите и последните постижения на технологиите. "Много хора смятат, че дизайнът е само декорация, но ужасно грешат. Бизнесът трябва да осъзнае неотложната необходимост от иновации чрез дизайн и така може да се снабди с конкурентоспособни нови продукти и услуги", казва Нат Хънтър, дизайн директор в Royal Society of Arts и част от създадения там Great Recovery project (проект "Великото възстановяване"), целящ да се създадат нови партньорства за решаване на настоящите икономически и екологични предизвикателства и преминаване от линейна към циклична икономика.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nikeair avatar :-P
    NicK

    "От линейна към циклична икономика" - хахаха, автора е на път да спечели нобелова награда за икономика с откритието и популяризирането на нови видове икономика - досега съществуваха и бяха дефинирани само пазарна и планова икономика, незнайно защо термините линейната и цикличната икономика не са били дефинирани в Академичните среди - голям пропуск....

    В тази връзка поздравления и за икономическия редактор на Капитал!!!!

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    хм, циклична икономика... явно така са решили да ѝ викат на български... на английски е circular economy http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_economy
    има един пример, който обяснява какво е circular economy product: да направиш кошница от слама слепена със захарен сироп... да пренесеш яйцата в нея... после, ако не ти трябва повече кошница, да я накиснеш във вода... да измиеш сламата и да я върнеш на полето, а водата да запазиш... като ти потрябва пак кошница, да туриш водата на слънце за да се концентрира сиропа, да сбереш слама от полето и да си направиш...
    много интересности има около идеологиите на дизайна... за съжаление статията малко отгоре-отгоре и тук-там чопва по нещичко само... сигурно интериорно-дизайнерско-журналистическият бекграунд е причина... :)

  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Нат Хънтър теоретизира отнесен в облаците.
    Бизнесменът просто създава блага или ги дистрибутира, или и двете. Като му хрумне идеята и си намери нишата, съответно пресмята риска и си търси начин да се реализира.
    При положение, че всички продукти около нас са минали през някакъв (добър или лош) промишлен дизайн, не виждам какво толкова има да осъзнава бизнесът относно иновациите на дизайна? Ми те дизайнерите и предприемачите не са някакви отделни прослойки, че да търсят връзка едни с други. В промишлеността са си едно цяло.

    Половината статия описва едни безпарични иноватори, които отишли на търговско изложение с надеждата, че някой ще инвестира в идеята им. А другата половина описва предприемачи, които си рекламират новата стока. Еми точно така работи бизнесът през последните няколкостотин години. Къде го видяхте това ново бъдеще?
    Такива писания може да са подходящи за "Жената днес", но сложени в "Капитал" го правят да прилича на булевардна литература.

  • 4
    epoc avatar :-P
    epoc

    Мда, няколко подобни идеи:

    1. Събуждаш се сутрин, натискаш копчето на iPhone и в кухнята те чака доза дизайнерска дрога, платена безжично (дали?).....

    2. Качваш се на дизайнерската кола, управлявана от компютър и изведнъж, докато висиш в задръстването се изсипва една градушка и се покриваш с каша от лед и цветни стъкла....Design Rulez!!!! А наквасеното легло ще го пратим на емигрантите да го изперат.....

    Мога и още, но за момента по-печелившата паст от бизнеса е тази, която прави евтини неща с евтин труд, справка IPO-то на alibaba.....Дизайнерите са доста по-назад, а и се очаква платежоспособно общество или законови регулации, за да има успех.

  • 5
    deicide_bg avatar :-|
    deicide_bg

    До коментар [#2] от "tucker case":

    И аз си го помислих, видях профила в последствие.
    На пръв поглед си помислих и още нещо - ами че точно към линейна се стремим, а не циклична, която да обяснява всичко с цикли на финансовите върхове и спадове. Линейната би отбелязала невъзвратимостта на нещата и явленията. Но това е може би твърде абстрактно вече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK