Джаджа или бижу?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джаджа или бижу?

Apple беше сред последните, които показаха своя дългоочакван умен часовник

Джаджа или бижу?

Умните часовници добиват все по-голяма актуалност, но предназначението им остава под въпрос

Юлиян Арнаудов
5075 прочитания

Apple беше сред последните, които показаха своя дългоочакван умен часовник

© reuters


Популярността на мобилните телефони и впоследствие на смартфоните доведе до залеза на редица предмети и устройства - бележниците с телефонни номера, джобните фотоапарати и камери, преносимите музикални плеъри, калкулатори, часовници и др. Всичко това се пренесе в едно-единствено устройство – умния телефон. Сегашната идея е превръщането на часовника във високотехнологична джаджа и по този начин да стане наследник на смартфона. Или поне на това се надяват много експерти.

В момента повечето технологични компании залагат на по-умерен модел – вместо пълен заместител умните часовници просто да се използват като допълнение към мобилните телефони.

Всъщност на целия пазар на подобни дигитални аксесоари цари пълен хаос, при който ролята и функциите им не е ясно дефинирана. Което всъщност е и една от причините да не се постига този бум, който анализаторите очакват.

Apple беше сред последните, които показаха своя дългоочакван умен часовник. Той ще се присъедини на пазара в началото на следващата година. Най-любопитното е, че конкуренцията се надява устройството на компанията от Купертино да пожъне успех. Звучи странно, но причината е, че така технологични гиганти като Samsung, LG и Sony се надяват да се привлече потребителското внимание към тази ниша.

Ефектът на доминото

От началото на годината досега беше обявена цяла лавина от умни аксесоари. Първо на конгреса за мобилни технологии WMC в Барселона през февруари бяха показани редица умни гривни, а през септември дойде вълната на умните часовници. На изложението за иновации IFA в Берлин Sony, Samsung, Asus, LG, Motorola и др. показаха най-разнообразни модели. Покрай тях се включи и Apple със своя Apple Watch, който беше представен само седмица след това. Очакванията на експертите са огромни за подобни продукти. Само до края на тази година CSS Insight прогнозира, че продажбата на умни аксесоари ще достигне 22 млн. бройки, което е повече от двойно увеличение спрямо 2013 г., когато те достигнаха 9.7 млн. Но ситуацията на пазара трябва да добие геометрична прогресия, като през 2018 г. той ще достигне 135 млн. продадени устройства, като 68 млн. от тях се падат на смарт часовниците, а 50 млн. на умните гривни. Тоест, ако продажбите на умни часовници потръгнат, ще се образува ефектът на доминото с умните аксесоари. Които не се изчерпват само с устройства, които се носят на китката.

Летящ старт

Освен пазар за милиарди потенциалният успех на умните часовници може да даде летящ старт за останалите аксесоари и приложения. "Има толкова неща, които Apple Watch може да прави и за които още не сме и говорили", коментира изпълнителният директор на Apple Тим Кук в интервю за в. USA Today. Когато Apple и Google се прицелят заедно в дадена ниша, това означава само едно нещо – изграждане на единна екосистема от устройства, приложения и интегрирането й в съществуващите. Така се получи със смартфоните, после се пренесе при таблетите и сега наред са умните часовници. Включването на Apple в борбата за този сегмент не се гледа от конкуренцията като задаващ се апокалипсис, както беше в един момент при мобилните телефони от страна на Nokia и BlackBerry. Точно обратното, играчите на умни часовници в момента смятат, че включването на Apple ще донесе повече позитиви за все още малкия пазар и за самите тях. "Точно това искахме да се случи", коментира изпълнителният директор на Samsung Electronics Съни Лий за новия Apple Watch, цитиран от онлайн блога BGR.com.

Подобна е реакцията и на LG. "Щом Apple предлага такъв продукт, това означава, че разширява пазара", коментира Сун-Джае Лий, директор на LG, отговорен за планирането на умните часовници, цитиран от Reuters.

С други думи, конкурентите не виждат заплаха в новия Apple Watch, а по-скоро фокусиране на потребителското внимание към новата ниша. От своя страна умните часовници може да се окажат първата капка в морето от свързани устройства. Една налудничава идея може да послужи за доста интересен и нагледен пример. Това е компанията Sensoria, която е разработила

умен... чорап. Характеристиките му са основно сведени да следи определени биопоказатели при различно натоварване на краката – бягане, скачане и др. Чорапът се свързва безжично със смартфон и предава данните в специално приложение, което вече ги визуализира. Sensoria се опитва да внедри тази технология и в други дрехи като сутиени, тениски и пр. Умните гривни могат да се използват като идентификационно устройство, а часовниците - за отключване на личния автомобил.

Криза на самоличността

Има един голям и съществен проблем. Самите умни часовници все още не могат да определят точните си функции и място в света на потребителската електроника. Това е голямо предизвикателство, защото без ясна цел те няма да могат да бъдат разпознати от потребителите като полезни джаджи. Подобен проблем изпитваха и таблетите дълги години -  от една страна, нямаха пълната функционалност, от друга, не можеше да се напипат точните им функции, с които да са най-полезни за потребителите. Подобна е ситуацията и с часовниците. Дали да са просто допълнителен аксесоар към смартфоните, или да се опитат да ги заместят напълно? Повечето технологични компании предпочитат да не рискуват и им придават функции на допълващо вместо на заместващо устройство. На такава стратегия залага и Apple. Много малко модели позволяват работа без наличието на смартфон. Едно от малкото изключения е Galaxy Gear S на Samsung.

Причините са няколко. На първо място, производителите на умни часовници в повечето случаи разработват и смартфони. Които са им и основен бизнес. Трудно можеш да заплашиш основния си бизнес и да го замениш с нещо, което може да се окаже по-евтино и съответно с нисък марж на печалба. Второ, часовникът чисто физически не може да има голям екран. Дори двуинчови дисплеи ще се окажат огромни за носене на китка. Предвид предпочитанията на потребителите към смартфони с големи екрани трудно може умните часовници да ги изместят както по функционалност, така и по практичност. Затова по-логичният подход е те да са допълнение на смартфона. Но и тази концепция има недостатъци. Първият е цената – повечето устройства струват около и над 100 долара. Цената на часовника на Apple ще започва от 349 долара. Предвид факта, че потребителите могат да намерят доста функционални смартфони между 100 и 300 долара, защо им е да купуват и часовник като допълнение за същата и дори по-висока цена? Дори и да вървят в пакет с най-висок клас умни телефони, които започват от 500-600 долара, пак няма логика. Това е все едно да си вземеш калъф за смартфона, който да струва почти колкото него. Цената и липсата на достатъчно добавена стойност като допълнителни функции може да се окаже най-голямото препятствие към новите устройства.

Последният проблем е бич за всички мобилни устройства – батерията. Едно от предимствата на традиционните часовници е, че ако ползват такава, тя се сменя веднъж на една или в повечето случаи на няколко години. Докато настоящите им умни събратя ще трябва да се зареждат всеки ден.

Мода и технология

Технологичните компании, които напипат правилната формула, ще се окажат на върха на златна мина. Изследователите от компанията Beecham Research очакват пазарът на часовници да достигне 3 млрд. долара през 2018 г., но допълват, че ако бъдат оправени сегашните предизвикателства, той може всъщност да се трансформира в такъв за 9 млрд. долара в рамките на същия период. Тоест има възможност да се утрои потенциалът, ако бъде намерен правилният подход и се решат проблемите с идентичността и батерията. Когато липсват достатъчно технологични решения, на помощ идват модните. Докато повечето експерти, журналисти и блогъри се фокусираха върху Apple Watch от техническа и дизайнерска гледна точка, те изпуснаха една друга – модната. Apple загатна, че часовникът няма да бъде просто джаджа – той ще е луксозен аксесоар. Компанията ще пусне и 18-каратова златна версия, която още няма упомената цена. По този начин всъщност Apple влиза директно в бизнеса на реномираните швейцарски производители на часовници с бизнеса на луксозни стоки. Ръчните часовници постепенно се превърнаха в бижута, а не в значимо устройство за показване на времето. Колко може да струва златната версия на Apple Watch? Първосигналните аналогии с iPhone сочат за не повече от 800 долара. Но традиционен часовник със сапфирен екран, изработен от неръждаема стомана, може да достигне 1000 долара. Златните луксозни варианти започват от 5000 долара. Което може да бъде и ориентир за цената, която Apple може да търси за своя 18-каратов умен часовник. Всичко това накара консервативните производители на часовници да се отръскат от първоначалния шок и да започнат да правят собствени умни модели. Първата крачка се очаква от Swatch, но е много вероятно и останалите да я последват. С други думи: още играчи ще влязат в надпревара за този малко развит пазар и съответно ще видим предлагането да надхвърли търсенето. Което, ако се спазва икономическа логика, ще доведе до сваляне на цените и изчистване на концепциите. Най-вероятният сценарий е, че Apple ще стимулира пазара за умни часовници, без амбиции да го превземе, но с амбиции да предлага луксозни аксесоари вместо устройства. В същото време може да се окажем на прага на новата епоха на интернет на нещата.

Популярността на мобилните телефони и впоследствие на смартфоните доведе до залеза на редица предмети и устройства - бележниците с телефонни номера, джобните фотоапарати и камери, преносимите музикални плеъри, калкулатори, часовници и др. Всичко това се пренесе в едно-единствено устройство – умния телефон. Сегашната идея е превръщането на часовника във високотехнологична джаджа и по този начин да стане наследник на смартфона. Или поне на това се надяват много експерти.

В момента повечето технологични компании залагат на по-умерен модел – вместо пълен заместител умните часовници просто да се използват като допълнение към мобилните телефони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    kilgore avatar :-P
    kilgore

    Скоро ще има и умна тоалетна хартия...

    На производителите на умни часовници мога да им кажа - пижте ми яшката!

    Нося часовник, който е на 40 години, навива се сам, показва часа, датата, а когато е в настроение и деня на седмицата.
    Стилен и красив!

  • 2
    wtl22354286 avatar :-|
    Пиян финландец

    Основните качества на часовника са да бъде стилен и да работи както трябва дълго време. Нещо, което "умните" часовници не предлагат.
    Сори, но не смятам скоро да си сменя "неумния" часовник. :)

  • 3
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Точно обратното, играчите на умни часовници в момента смятат, че включването на Apple ще донесе повече позитиви за все още малкия пазар и за самите тях. "Точно това искахме да се случи", коментира изпълнителният директор на Samsung Electronics Съни Лий за новия Apple Watch, цитиран от онлайн блога BGR.com."

    По-директно самопризнание здраве! Жълтите както обикновено чакат някой да им отвори пазарен сегмент за да се наместят там, наготово с плагиатство и подбиване на цените.
    Гледах внимателно представянвто на apple watch-a. Съгласен съм, че проблемът е със зареждането на батерията. На прима виста решението изглежда, човек да има повече от един... Не разбрах също как стои въпросът със смяната и.
    Иначе устройството определено ми хвана окото!

  • 4
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    Твърде много надежди давате на тези неща. Казвам "неща", защото не са нито часовници, нито бижута, нито джаджи. Купувачите са си казали думата вече и колкото и да се натискат производителите, това няма да се промени. Подобна съдба има Гугъл глас, Окулус Рифт и подобни измишльотини. Естествено всяко едно нещо има пазарна ниша, но очакванията на "анализаторите" и Капитал в случая са твърде оптимистични, да не кажа наивни и неоправдани.

  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Окулус Рифт поредния опит (след прогреса в дисплейте) да се създаде
    "стандарт" при виртуалните очила.

    А телефони и "измишльотини" към тях уважаеми д-р Тошков ще се продават и то в чудовищни количества.

  • 6
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    Айде у коша ...

  • 7
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    помните ли айпода и айтюнз... оттам почна сичко... въпреки че вече имаше маса мп3 плейъри на пазара...
    сега като го гледате тоя часовник... и ако имахте иОС8... щехте да видите една нова иконка със сърчице... и да разберете защо толкоз късно... :)

  • 8
    e.russeva avatar :-P
    e.russeva

    Все излишни работи - ай-уотч - ай-чао - като бягам, ще си броя крачките сама :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK