С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 3 окт 2014, 17:27, 9587 прочитания

Острите нокти на "Грабливата птица"

Бойният дебют на изтребителя от пето поколение F-22 Raptor показа изчистените недостатъци, но не демонстрира пълните му високотехнологични възможности

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Грабливите птици се отличават от останалите летящи животни със силното си зрение, големите крила, мощния клюн и острите нокти. Те са властелините на небето и намират място в гербовете на държави като САЩ, Германия и Русия. Подобна, но по-малко величествена е историята на американския изтребител от пето поколение F-22 Raptor (хищна, граблива птица - от английски, бел. ред.).

Проектиран в последните години на студената война, този метален звяр трябваше да доминира въздушното пространство с помощта на високите технологии. Падането на желязната завеса осуети тези планове и от първия полет на прототипа до влизането му в серийно производство трябваше да минат 12 години. Най-накрая F-22 направи бойния си дебют срещу екстремистите от "Ислямската държава на Ирак и Леванта" (ИДИЛ) на 23 септември. Изтребителят пусна бомби със спътниково-инерционно насочване JDAM над сграда в Хорасан, Сирия, за която се предполага, че е център за обучение на екстремисти. Целта беше успешно поразена и така остана в историята като първата бойна акция на "Грабливата птица". Операцията беше посрещната с фурор от военното командване и някои американски медии. Причината е, че в продължение на години F-22 имаше доста технически затруднения да бъде приведен в бойна готовност и затова държеше "наземни" дежурства по военните бази на територията на САЩ и Япония. Всъщност "Рапторът" беше на гладна диета цели девет години – от 2005 г., когато е приет на въоръжение, до сега.


 
Нетипичната жертва
 
Използването му срещу ИДИЛ през изминалата седмица има за цел по-скоро да покаже, че изтребителят е способен да изпълнява бойни мисии, отколкото да се използва активно срещу екстремистите. Атаката по наземни цели не е добре застъпена в профила на F-22. Той е създаден като самолет за завоюване на въздушно превъзходство. Основното му въоръжение се състои главно от ракети "въздух-въздух" с малък и среден обсег на действие – AIM-9x Sidewinder и AIM-120 AMRAAM съответно, както и автоматично оръдие за близък въздушен бой. Реално единственото оръжие за атакуване на земни цели са 450 килограмовите бомби JDAM и компактните малки управляеми бомби SDM (Small Diameter Munitions). От първите един "Раптор" може да носи само две бройки, а от вторите – осем. Никакво друго управляемо или неуправляемо въоръжение за атака на наземни цели не е съвместимо с F-22 за момента или поне не е обявено подобно. Това се дължи изцяло на факта, че използването му като изтребител-бомбардировач не е залегнало като приоритет при проектирането му. Също така една от причините за липсата на боен дебют беше именно липсата на конфликти, при които се налага да се използват самолети за завоюване на превъзходство във въздуха. В Афганистан например талибаните не разполагат с авиация, която да налага разполагането на "Раптори". Или поне това беше обяснението на Пентагона, който се опитваше да оправдае "алергията" на F-22 към конфликтните точки.

За реална причина може по-скоро да се посочи бавното привеждане на самолета до пълната му бойна готовност. Оказа се, че едва през май 2012 г. е добавена възможността за атака на наземни цели. Допълнително системата на "Раптор" за обмяна на информация между отделни самолети пък беше завършена едва през настоящата 2014 г. Почти всички фронтови изтребители на американските ВВС от четвърто поколение, които в момента са на въоръжение (F-16, F-18, F-15E), разполагат с подобни възможности от години. Затова и F-22 основно играеше ролята на демонстратор на сила, а не на фронтови изтребител. Все пак бяха разполагани самолети в Близкия изток, Япония и Южна Корея, като основната цел беше сплашване на Иран и Северна Корея.

Стелт технологии, които намаляват шанса да бъде засечен, мощен радар, двигатели, които развиват свръхзвукова скорост без нуждата от форсаж, управляем вектор на тягата, придаващ допълнителна маневреност. На хартия изглежда, че F-22 е
 
Властелинът на небето
 

На практика "Рапторът" не е използван в истинското си предназначение. В различните учения военновъздушните сили на САЩ го използват успешно за налагане на контрол в небето, където той надвива F-15, F-16 и F-18. Когато обаче се стига до учебни въздушни боеве с френски Rafale и германските Eurofighter Typhoon, резултатите се оказват противоречиви. Германските изтребители Typhoon постигат няколко победи над F-22 в мащабното учение Red Flag през 2012 г. Пилотите на "Луфтвафе" (ВВС на Германия) дори се шегуват, че са "си правили салата от "Раптори", цитирани от специализирания блог TheAviotionist.com. Въпреки че европейските изтребители не са напълно построени по технологията стелт, те разполагат с други предимства. Едно от тях е нашлемният прицел, който позволява да се изобразява важната информация директно на шлемовете на пилотите и да разбират какво става около тях само като се огледат наоколо. Подобни системи са наложени в старите щатски изтребители, но не и в F-22. Руските изтребители пък могат да прихващат и следят целите с просто нашлемно указание. Казано с по-прости думи - да изстрелват ракетите за близък бой просто "с поглед". Тази функция дава голямо предимство на изтребителите от четвърто поколение МиГ-29 и Су-27. Това поставя и под въпрос колко ефективно "Рапторът" може да владее небето. Особено предвид новите разработки от пето поколение на Русия, Китай и отскоро и на Япония.
 
Разреден въздух

 
F-22 предизвика скандал в САЩ, след като се оказа, че системата за подаване на кислород за пилота отказва. През периода от 2008 г. до 2012 г. има съобщения за редица такива случаи, като след катастрофа в Аляска е приземен целия авиопарк от 187 изтребителя, а впоследствие е забранено на пилотите да летят на височина над 8 хил. метра. След близо две години проблемът е разрешен, като през 2013 г. ограниченията за полети бяха свалени.



Съпътстващите трудности повдигат съмнения дали машината си е струвала цената. Поради забраната за продажба на други държави производството му беше прекратено след доставката на последния изтребител на американските ВВС. Отделно Пентагонът драстично редуцира броят на поръчаните самолети от 750 планирани през 1994 г. до едва 187. Цялата програма по разработването, производството и модернизирането струва на американските данъкоплатци около 67 млрд. долара, като единичната бройка на F-22 е 150 млн. долара. От друга страна, тя е доста под парите, дадени за лекия изтребител от пето поколение F-35 Lightning III, които може да достигнат 1 трлн. долара при сходна цена за брой.

Бойният дебют на F-22 показва, че най-вероятно след девет години на въоръжение са изчистени проблемите с техническите системи и интеграцията. Истинското му кръщене обаче ще стане тогава, когато се използва по предназначение – за завоюване на въздушното пространство или когато бъде модернизиран, за да се използва като пълноценен изтребител-бомбардировач. Което на предходния F-15 (който F-22 трябваше да замени) отне повече от десетилетие.    
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 2189 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1806 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Хакери атакуваха сървъри на Yahoo чрез бъга Shellshock

Извършени са милиони атаки към множество различни сървъри, откакто проблемът бе разкрит

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10