Разделяй и (се) овладей
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разделяй и (се) овладей

Познатият на всички бранд ще бъде запазен от HP Inc., която ще се насочи към PC бизнеса.

Разделяй и (се) овладей

НР се надява, че чрез разбиването си на две части ще се спаси

Мартин Дешев
6745 прочитания

Познатият на всички бранд ще бъде запазен от HP Inc., която ще се насочи към PC бизнеса.

© Bill Drysdale


Основаната през 1939 г. HP дълги години бе позиционирана като безспорен лидер на пазара на персонални компютри. Компанията се радваше и на стабилни позиции в корпоративния сегмент, което й носеше огромни приходи. В последните четири години обаче нещата далеч не се развиват както трябва и днес HP се бори за своето оцеляване, макар и да не го признава. През тази седмица производителят обяви кардинална промяна в своята структура. Компанията ще се раздели на две с надеждата, че по този начин по-лесно ще управлява огромните си бизнеси и в дългосрочен план това ще доведе до завръщането й на челните места. Първата ще се фокусира над услугите за корпоративни клиенти и развитие на клауд технологиите, а втората ще се насочи към персоналните компютри и принтерите и ще запази сегашния бранд НР.

Планът е мащабен, но всъщност не и нов. За пръв път компанията предвиждаше разцепването си още преди три години, но впоследствие се отказа от намеренията си с аргумента, че подобен ход ще изисква много средства и усилия. Сега обаче е твърдо решена и проектът ще се случи до края на фискалната 2015 г.

Между редовете

Разбира се, официалната позиция на компанията е, че разделението е просто процедура, която допълнително ще заздрави позициите й. В интервю за американската телевизия CNBC изпълнителният директор на HP Мег Уитман казва, че няма проблем с ръста на приходите. "Основната ни цел да разделим компаниите, за да могат да са конкурентни в дългосрочен план. Как да са по-фокусирани. Имаме доста положителна прогноза за 2015 г. и смятаме, че ръстът ще продължи и в дългосрочен план след 2017 г.", коментира Уитман.

Тя допълва, че всяка година прави стратегически анализ на HP заедно с борда на директорите. "Видяхме как се е променил пазарът и колко по-силни сме, колко са се подобрили иновациите ни и пазарните позиции. Решихме, че времето е подходящо да създадем две компании, които ще са малко по-фокусирани и много по-гъвкави", казва Уитман. Едната нова фирма - Hewlett-Packard, ще се занимава с корпоративните клиенти и клауд технологиите. HP Inc. пък ще управлява персоналните компютри и принтерите. Уитман ще ръководи корпоративно насочената фирма, а PC бизнесът ще бъде поет от Дион Вайслър.

И двете фирми ще са публични и акциите им ще се търгуват на борсите. Новината се хареса на Уолстрийт, където акциите на HP се повишиха с малко над 5% след обявяването й. Анализаторите обаче остават скептични. "PC групата на HP трябва да се научи на дисциплина или е обречена на забрава", казва Джаред Нюман от сп. PC World. Според него компанията не е дала конкретни детайли, а просто е използвала традиционните думички "фокусиране", "гъвкавост" и т.н. "Може би HP има по-голям план, който все още не е представила. Но ще бъде разочароващо, ако цялото това говорене за фокус и гъвкавост се превърне в неамбициозно спускане по течението", коментира той.

Неясното бъдеще

Не особено оптимистичен е и анализаторът Стивън Бейкър от The NPD Group. Според него разделението на HP няма да доведе до сериозни промени в нито една от двете бъдещи компании. Той казва, че тайната на пазара се крие в разнообразните устройства, а HP не е показала интерес в тази посока. За сметка на това обаче HP изрично споменава, че има планове в сферата на 3D принтерите. "Ще ви трябва микроскоп, за да видите продажбите на 3D принтери в компания с размерите на HP", контрира анализаторът.

Според Ерик Гордън от бизнес катедрата на Университета на Мичиган Мег Уитман също ще трябва да се промени. "Тя беше много внимателен и разумен изпълнителен директор, но ще трябва да се превърне в директор, който движи нещата напред", коментира Гордън пред агенция Bloomberg. Уитман и Вейслър ще имат трудната задача да се преборят с недоверието в индустрията. "Опитът ми показва, че HP изоставаше с поне две години. Не бяха развили продуктите си и не обръщаха много внимание на клиентите, които искаха да им помогнат", коментира пред в. The Wall Street Journal Луиi Гарзон, който в момента отговаря за корпоративната IT архитектура в модната компания Coach Inc.

Според Маниш Капуур, вицeпрезидент на информационни системи към NuStar Energy, разделението на HP следва модела на IBM, който компанията приложи преди няколко години. "Това е дежа вю в стил IBM. То подкрепя виждането, че хардуерът е просто стока и не може да бъде корпоративен двигател, освен ако не е строго обвързан със софтуер", коментира Капуур. Разликата в случая е, че HP не смята да продаде PC бизнеса си, както направи IBM. Това обаче не е по собствено желание на HP. Според информация на онлайн изданието Re/Code всъщност производителят е потърсил Lenovo и Dell като потенциални купувачи на бизнеса, но те не са проявили интерес. Неофициално се очаква, че двете отделни "HP-та" ще реализират приходи от по над 50 млрд. годишно. За PC бизнеса обаче предизвикателството да намери купувачи е по-голямо, защото маржовете на печалба са едва 4% при компютрите и 17% при принтерите. Официално компанията казва, че никой не разбира персоналния компютър като НР и затова ще продължи да работи сама.

Остава неясна и стратегията на HP по отношение на мобилните устройства. Ричард Уиндзър от Radio Free Mobile отбелязва, че още преди две години Уитман заяви, че HP ще се завърне при смартфоните, но опитите на компанията в сферата са повече от скромни. Таблетите й също не са особено известни сред потребителите.

HP не дава конкретни планове или амбиции в тази посока след разделянето си на две. Остава надеждата, че бъдещата HP Inc. ще изпълни обещанията за повече гъвкавост и ще се насочи към ключовите пазарни сегменти, в които в момента практически не участва. За момента обаче изглежда, че "HP не може да поправи PC бизнеса, нито да го продаде и затова го дава на инвеститорите", коментира Стивън Патерсън от NetworkWorld.

Основаната през 1939 г. HP дълги години бе позиционирана като безспорен лидер на пазара на персонални компютри. Компанията се радваше и на стабилни позиции в корпоративния сегмент, което й носеше огромни приходи. В последните четири години обаче нещата далеч не се развиват както трябва и днес HP се бори за своето оцеляване, макар и да не го признава. През тази седмица производителят обяви кардинална промяна в своята структура. Компанията ще се раздели на две с надеждата, че по този начин по-лесно ще управлява огромните си бизнеси и в дългосрочен план това ще доведе до завръщането й на челните места. Първата ще се фокусира над услугите за корпоративни клиенти и развитие на клауд технологиите, а втората ще се насочи към персоналните компютри и принтерите и ще запази сегашния бранд НР.

Планът е мащабен, но всъщност не и нов. За пръв път компанията предвиждаше разцепването си още преди три години, но впоследствие се отказа от намеренията си с аргумента, че подобен ход ще изисква много средства и усилия. Сега обаче е твърдо решена и проектът ще се случи до края на фискалната 2015 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    Учудващо е, че оцеляха последните 10 години. В нормалните фирми по принцип умниците са в борда на директорите, а надоло по веригата оглупяват. При тях или веригата завършва с маймуни, или принципът не важи. Примери много- от купуването на компак, през любовта към принтера, до придобивката на британската пирамида.

  • 2
    kukuband avatar :-(
    kukuband

    От 2002-2007-8 год имахме един приличен скенер и един принтер който ползвахме, спряха им подръжката за Уин 7, иначе работят под ХП, ама няма такива машини вече, стоят си в склада, иначе бяха надежни устройства...

  • 3
    georgigv avatar :-?
    georgigv

    В цялата статия се говори за проблемите с компютри, принтери, като цяло за проблеми за пазара с устройства... Като цяло ми се струва опит да се отдели здравото от болното.

  • 4
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    АйБиЕм излязоха по-големи хитряги. Овреме се отърваха от горещия картоф, разчитайки развитието в глобален мащаб - Китай-работилница, Америка и Европа-ноухау.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK