Под виртуалния микроскоп
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Под виртуалния микроскоп

Под виртуалния микроскоп

Във всеки момент интернет потребителите са обект на стотици онлайн експерименти

Мартин Дешев
6593 прочитания

© shutterstock


Когато през юни стана ясно, че социалната мрежа Facebook е извършвала експерименти с новинарските потоци на близо 700 хил. потребители, компанията беше подложена на унищожителни критики. Тя бе обвинена в манипулация на информацията и чувствата на потребителите. Но в действителност интернет е гигантска лаборатория за непрекъснати експерименти с потребителите и изследването на Facebook е капка в морето. Вече все повече компании започват да разкриват, че действително провеждат най-различни проучвания с потребителите си.

Аргументът на всички фирми е почти идентичен: без експериментите няма как да опознаят юзърите си и да им предложат услугите и технологиите, които искат и очакват. В извършването на проучвания няма нищо лошо. Проблемът е, че преобладаващата им част се правят без знанието на потребителите. Голяма част от хората дори не подозират, че дори простото кликване върху заглавие А вместо заглавие Б например се подлага на щателни анализи.

Под специално внимание

Мащабите на онлайн експериментите са наистина впечатляващи. По време на интернет конференцията Sloan Рон Коуви, генерален мениджър на екипа за анализи в Microsoft, обяви, че всеки път когато някой използва търсачката Bing, въпросният човек става част от около 300 експеримента. Информацията от тях се използва от дизайнери, инженери и продуктови мениджъри за развитието на най-различни проекти на компанията. Крайната цел е да се повишат приходите от онлайн реклама, казва Коуви пред специализираното издание на Масачузетския технологичен институт (MIT) Technology Review. Екипът му е разработил и платформа, която позволява на останалите отдели в софтуерния гигант по-лесно да създават и провеждат експерименти с потребителите. Пакетът с приложения Office също може да извлече ползи от такива проучвания, посочва специалистът.

Подобна практика имат практически всички големи технологични компании. "Погледнете Google, Amazon, eBay, Airbnb, Facebook. Всички тези бизнеси провеждат стотици експерименти, а същевременно генерират голяма част от интернет трафика", коментира Синан Арал, професор в MIT. Според него извършването на подобни изследвания е очаквано и не трябва да се приема като нещо задължително лошо. "Бях изненадан, когато видях, че хората се разстроиха от експеримента на Facebook", допълва той и посочва, че много телевизионни реклами и заглавия във вестници са също толкова емоционално манипулативни и реакциите от тях също могат да бъдат анализирани.

На подобно мнение е и Алесандро Акуисти от Carnegie Mellon University. Според него в онлайн експериментите няма нищо лошо, стига те да се провеждат с грижа за личните данни на хората и под надзор. Дънкан Уотс, един от анализаторите в Microsoft, смята, че е основният въпрос е по какъв начин информацията се представя на хората. "Когато чуят думата "експеримент", веднага си мислят за манипулации или се възприемат като лабораторни мишки. Всъщност всички ние в бранша имаме съвсем различно виждане за нещата. За нас това е систематичен тест на хипотеза чрез произволно задаване на различни условия", коментира Уотс.

От наука в бизнес

Според специалистите разкритието за експеримента на Facebook е имало положителен ефект както над потребителите, така и над компаниите. От една страна, хората са по-запознати с това какво се случва в интернет и с профилите им. От друга, компаниите могат да извършват проучванията си по по-прозрачен начин. Facebook например неотдавна обяви, че ще приложи по-ясен режим на извършване на експериментите си. Според компанията подобни тестове са често срещани и фирмите винаги следят как потребителите реагират на различните начини на представяне на една информация. Най-често, но невинаги това се прави за маркетинг цели. Facebook например ще споделя данни и с академичните среди, които ще могат да ги използват за научни разработки. Twitter също обяви, че ще даде целия си архив от милиарди туитове на MIT за проучвания и анализи.

Някои от тези изследвания имат и доста интересни открития, особено когато са били извършвани със знанието на потребителите. Например проучването на специалиста по неврология Кари Смол от Университета на Калифорния. Той е наблюдавал на скенер мозъчната активност на 24 души, докато те използват интернет търсачка. Дванадесет от тях са били запознати с технологиите, а останалите нямат особен досег с тях.

Резултатите показали, че мозъците на по-запознатите потребители са били много по-активни по време на използването на търсачките. Оказва се, че интернет всъщност води до промени в организма. "Мозъкът е много чувствителен орган. Неговата структура и функция се променя според нещата, на които е подложен", коментира Смол пред сп. Fast Company. По същия начин, както човешкият мозък се е адаптирал към иначе неестественото за човек действие да шофира автомобил, така той се развива, за да се възползва от възможностите на интернет.

Ефектът на всички тези експерименти е видим за всеки. Услугите на компаниите и техните онлайн платформи за реклама не се случват от само себе си. Те са плод именно на подобни експерименти и анализи. Спасение от тях няма. Наскоро учени от университета ETH в Цюрих например откриха, че модерните алгоритми позволяват на социалните мрежи да профилират потребители, които нямат регистрации в тях. Разбира се, компаниите казват, че не правят това, но според Давид Гарсия, който е съавтор на проучването, няма гаранция, че в един момент въпросните компании няма да променят мнението си и да започнат да създават тези т.нар. сенчести профили.

Когато през юни стана ясно, че социалната мрежа Facebook е извършвала експерименти с новинарските потоци на близо 700 хил. потребители, компанията беше подложена на унищожителни критики. Тя бе обвинена в манипулация на информацията и чувствата на потребителите. Но в действителност интернет е гигантска лаборатория за непрекъснати експерименти с потребителите и изследването на Facebook е капка в морето. Вече все повече компании започват да разкриват, че действително провеждат най-различни проучвания с потребителите си.

Аргументът на всички фирми е почти идентичен: без експериментите няма как да опознаят юзърите си и да им предложат услугите и технологиите, които искат и очакват. В извършването на проучвания няма нищо лошо. Проблемът е, че преобладаващата им част се правят без знанието на потребителите. Голяма част от хората дори не подозират, че дори простото кликване върху заглавие А вместо заглавие Б например се подлага на щателни анализи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 5
    datamode avatar :-|
    datamode

    че аз не съм искал да ми предлагат това което според тях имам нужда.. хората могат сами да си направят този избор

  • 6
    ilinko avatar :-P
    ilinko

    До коментар [#5] от "datamode":

    Те не се грижат толкова за твоите нужди ;-) Тези експерименти са, за да ти продадат нещо, не толкова защото ти имаш нужда от него :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK