Под виртуалния микроскоп

Във всеки момент интернет потребителите са обект на стотици онлайн експерименти

Когато през юни стана ясно, че социалната мрежа Facebook е извършвала експерименти с новинарските потоци на близо 700 хил. потребители, компанията беше подложена на унищожителни критики. Тя бе обвинена в манипулация на информацията и чувствата на потребителите. Но в действителност интернет е гигантска лаборатория за непрекъснати експерименти с потребителите и изследването на Facebook е капка в морето. Вече все повече компании започват да разкриват, че действително провеждат най-различни проучвания с потребителите си.

Аргументът на всички фирми е почти идентичен: без експериментите няма как да опознаят юзърите си и да им предложат услугите и технологиите, които искат и очакват. В извършването на проучвания няма нищо лошо. Проблемът е, че преобладаващата им част се правят без знанието на потребителите. Голяма част от хората дори не подозират, че дори простото кликване върху заглавие А вместо заглавие Б например се подлага на щателни анализи.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал