Apple и Google в челен сблъсък на пазара за смартфони и таблети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Apple и Google в челен сблъсък на пазара за смартфони и таблети

Reuters

Apple и Google в челен сблъсък на пазара за смартфони и таблети

Двата технологични гиганта обявиха сходни устройства, с които ще влязат в битка за сърцата на потребителите

Юлиян Арнаудов
10369 прочитания

Reuters

© Robert Galbraith


Две от най-големите технологични компании в момента Apple и Google влязоха в челен сблъсък на пазара за смартфони и таблети. В четвъртък "ябълковия" гигант представи своите последни модели таблети iPad, докато само ден по-рано интернет търсачката показа своите нови устройства от серията Nexus, които са съответно голям смартфон и таблет. Докато преди Google се позиционираше в по-ниския клас на мобилните устройства, сега компанията вдига летвата, както на спецификациите, така и на цената им, за да се конкурират директно с тези на Apple. Това донякъде е противоречива стратегия, защото до момента потребителите предпочитаха продуктите на интернет гиганта основно, заради по-ниската им пазарна стойност и за възможността да има смартфон или таблет, който да е с "чиста", немодифицирана от производителите операционна система Android.

Технологичните "ябълки"

В четвъртък Apple представи обновените версии на своите таблети iPad. Второто поколение на iPad Air става още по-тънко – 6.1 мм., което според компанията е равно на най-тънкия таблет в света. Екранът ще е ламиниран, с покритие против светоотражения. Процесорът е А8X, който е модифицирана версия на чипа, който се използва от iPhone 6. Apple обяви, че батерията на iPad Air 2 ще издържа 10 часа. Таблетът има и подобрена камера. Тя е 8МР с възможност за HD 1080p видео. Според Apple iPad е идеалният визьор за фотографите, защото е с голям екран. Въвежда се опция за панорамни снимки до 43 МР. За запис на видео пък ще има режим за забавен кадър. Камерата на предния панел пък е с нов сензор, по-голяма чувствителност и подобрена система за разпознаване на лица. Очаквано iPad Air 2 ще има сензорът за пръстови отпечатъци TouchID, който ще може да работи и с Apple Pay. За момента потребителите ще могат да ползват системата за разплащания само за онлайн услуги. Липсата на NFC чип в таблета не му позволява да се използва за разплащания в магазините. Цените на таблета ще започват от 499 долара и ще достигат 699 долара за версията с WiFi и 128GB памет. Освен него, компанията представи и компактния модел iPad mini 3, който ще струва от 399 долара до 729 долара за 128GB с мобилна връзка. Този таблет почти не бе споменат по време на пресконференцията. Apple обяви само, че ще разполага със 7.9-инчов Retina дисплей, 5МР камера, TouchID и HD камера на предния панел. Двете устройства ще се продават и в златен цвят, подобно на смартфоните на Apple.

Обновената серия таблети идва само месец след като компанията от Купертино показа новите си смартфони iPhone 6, които са с по-големи екрани от своите предшественици. Така Apple се опитва да навакса тенденцията на потребителите във високия клас умни телефони да купуват устройства с екрани от и над 5 инча. Новият iPhone 6 разполага с 4.7-инчов дисплей, докато по-големият му брат е с 5.5 инча, което го поставя в категорията на фаблетите.

Атаката на Nexus-ите

В сряда Google обяви новите си устройства от семейството Nexus. Смартфонът Nexus 6 ще се произвежда от Motorola. Той е най-големият от серията умни телефони на Google до момента и идва с 6-инчов дисплей, което го прави и един от най-големите фаблети на пазара изобщо. Резолюцията на екрана е Quad HD или 4k. Телефонът използва процесор Qualcomm Snapdragon 805 и е идва с 32GB или 64GB вградена памет. Устройството е снабдено още с 13 МР камера на задния панел, 2 МР на предния панел и два стерео говорителя. Батерията пък е 3220 mAh. Както всички останали Nexus устройства, Nexus 6 разчита на напълно стандартен Android, в този случай 5.0 Lollipop. Платформата също тръгва официално и за останалите устройства, но доколко от тях ще достигне, зависи от техните производители.

За съжаление, Nexus 6 разваля традицията на смартфоните от тази гама да предлагат топ хардуер на ниска цена. Устройството ще се продава отключено за 649 долара.

Паралелно с него интернет гигантът представи и таблета Nexus 9. Той се произвежда от HTC и ще използва 8.9-инчов екран с резолюция 2048х1536 и формат на изображението 4:3. Операционната система е отново Android 5.0. Процесорът е Nvidia Tegra K1, който е 64-битов. Оперативната памет пък е 2GB. Според Google, Nexus 9 е достатъчно малък да се носи с една ръка, но и достатъчно голям, за да се работи продуктивно на него. Компанията е толкова уверена в това, че като допълнителен аксесоар за Nexus 9 ще предлага клавиатура, което се прикача към таблета с магнити и "може да бъде сгъната на два различни ъгъла, за да стои в скута ви стабилно като лаптоп".

Цената на таблета ще е 399 долара аз версията с 16GB памет. Модификацията с 32GB ще струва 479 долара, а ако към нея се добави и LTE - 599 долара. 

Дуелът на гигантите

Ако съпоставим продуктите на Apple и Google няма как да не забележим големите прилики. Не само като характеристики, но и като цени. На първо време интернет гигантът разчита на по-големи устройства, които да го изравнят с "ябълковите" продукти. Nexus 6 ще е един от най-големите фаблети във високия ценови клас, като по диагонал екранът му е 5.9 срещу 5.5 инча на iPhone 6 Plus. Освен това смартфонът на Google вече няма да разчита на ниска цена и ще се продава за 649 долара, докато по-голямото устройство на Apple без договор струва 749 долара. Сходна е и ситуацията с таблетите. Интернет гигантът преминава от евтиния и компактен 7-инчов Nexus 7 към по-големия 9-инчов Nexus 9. Така той може да се изправи в директен сблъсък със стандартния модел iPad Air, който е с 9.7 инчов екран. Пренебрегването на Apple на по-малкия iPad Mini и загърбването на Nexus 7 показва, че интересът към фаблетите явно е намалило търсенето на компактните таблети. Затова и логично битката за тях се пренася при по-големите модели. Освен 64-битовите процесори, Google и Apple намират допирни точки и в цената на своите устройства. Nexus 9 струва 399 долара срещу 499 на iPad Air 2, но при идентична стойност ще се продава по-стария модел на iPad. Макар все още Google да държи с една идея по-ниска цена, разликата в стойностите на продуктите, която преди изпъкваше вече е стеснена до минимум. Което заедно със сходните характеристики показва и все по-директния сблъсък между двата технологични гиганта.

Новите Mac компютри

Освен таблети Apple се фокусира и към Mac компютрите си. Първи беше iMac, който очаквано получава Retina дисплей. Дизайнът на iMac остава непроменен. Според компанията досега не е имало компютър с такъв екран. Той е 27-инчов с резолюция 5210х2880 пиксела, което Apple ще нарича "Retina 5K". Процесорът е Intel Core i5, като ще може да се поръча и модификация на компютъра с Core i7. Видеообработката е поверена на AMR Radeon R9. В стандартната конфигурация попада и 1TB Fusion Drive. Оперативната памет е 8GB. Цените ще започват от 2500 долара.

Обновен е и Mac mini с 4-то поколение процесори на Intel и Intel Iris видео обработка. Цените му започват от 500 долара. Apple обърна внимание и на новата операционна система OS X Yosemite. Компанията напомни за новия интерфейс, подобрения браузър Safari и функцията Spotlight. Акцент беше направен над функцията Continuity, която позволява Mac и i-устройствата да са свързани помежду си и да получават съобщения, обаждания и известия на всички джаджи едновременно. Платформата ще е безплатна за притежателите на Mac и вече е налична.

Две от най-големите технологични компании в момента Apple и Google влязоха в челен сблъсък на пазара за смартфони и таблети. В четвъртък "ябълковия" гигант представи своите последни модели таблети iPad, докато само ден по-рано интернет търсачката показа своите нови устройства от серията Nexus, които са съответно голям смартфон и таблет. Докато преди Google се позиционираше в по-ниския клас на мобилните устройства, сега компанията вдига летвата, както на спецификациите, така и на цената им, за да се конкурират директно с тези на Apple. Това донякъде е противоречива стратегия, защото до момента потребителите предпочитаха продуктите на интернет гиганта основно, заради по-ниската им пазарна стойност и за възможността да има смартфон или таблет, който да е с "чиста", немодифицирана от производителите операционна система Android.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    Е това е си е битка.Такива Битки носят прогреса.

  • 2
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Жестоката конкуренция е само от полза за потребителите.

  • 3
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    какво стана накрая? Гугъл решиха да играят играта на Епъл. да видим сега колко добре ще се справят и до каква степен и те ще могат да променят правилата на тази игра.

    дано не се стигне до безпринципни ценови войни, защото накрая ще получим боклуците, които получавахме от Нокия преди последното им издихание и до боклуците, с които ни засипваха от Китай и от складовете на Сумсенг...

  • 4
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#1] от "chicago514":

    До коментар [#3] от "Rage Against":

    Обобщавайки изписаното от червения тролетариат, след като Русия започне да развива високи технологии заради санкциите, двете фирми ги чака тежко бъдеще заради предстоящите руски иновации и значително подобрена функционалност. :) :) :)

  • 5
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#4] от "Consumer":
    Точно Русия в този бранш трябва 20 години вместо за безумни оръжие, да ги влага в образование, после 20 години да назначи немски инженери да ръководят работата и след още 20 години да покажат продукт.
    Има много интересна история с основателят на Сони и мечтата да правят цветни телевизори. Човекът го е написал преди доста години, описал е какви са проблемите, като се решат и нещата ще се получат от само себе си.
    А за самата статия, феновете на Епъл са много лоялни, така че ако някой друг не пусне кардинално нов продукт битката е обречена.

  • 6
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#5] от "stoiank":

    И като добавим някои национални особености, за добър краен резултат отиде един век :)

  • 7
    2.5 avatar :-|
    2.5

    До коментар [#5] от "stoiank":

    "А за самата статия, феновете на Епъл са много лоялни, така че ако някой друг не пусне кардинално нов продукт битката е обречена. "

    Бих се самоопределил като фен на Apple, но не и до крайност.
    Примерът ви със Sony е много сполучлив! Затова и покойният Джобс навремето им е отредил съответнотомясто място... Виж, ако Sony предложи подобно устройство?! Все пак Apple ще запази предимството от това, че и софтуер и хардуер се правят на едно място!

  • 8
    dobivelkov avatar :-|
    Велков

    Глобално погледнато надцакване с дизайн...Докато двама се карат знаете какво става...и то е станало...

  • 9
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#7] от "2.5":
    Има една интересна книга за Сони. Издадена е в 10 бройки преди 89, но сега може да се свали от читанка. Там има доста поучителни истории, как се построява империя и/или световна компания. Между другото Джобс постъпва в определени моменти точно като тях, така че освен фен на Сони е познавал и добре историята им.
    В момента те имат страхотна конзола, базата с клиенти но явно някъде веригата се къса, защото не могат да създадат "убийствен" продукт.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Гугъл следва стратегията на Майкрософт опреди 20 години - лицензирай платформата си и остави други да произвеждат на по-ниски цени. Тази стратегия навремето доведе до доминация на Уиндоус за сметка на Епъл и Ай Би Ем. Сега на път е да се случи същото при мобилните операционни системи - Андроидите бавно, но сигурно завземат пазарен дял. Ако няма някаква радикална промяна Епъл до 10 години ще се върне в ситуацията в която бяха през 90-те - малък нишов производител на скъпи продукти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK