В търсене на своя "аз"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В търсене на своя "аз"

Retuers

В търсене на своя "аз"

Интересът към таблетите продължава да не отговаря на очакванията

Мартин Дешев
6906 прочитания

Retuers

© Retuers


През последните няколко години таблетите заеха място на пазара на компютърна техника като един от основните двигатели. В един момент дори изглеждаше, че ще успеят трайно да изместят настолните и преносимите компютри и да се превърнат в предпочитано устройство от масовия потребител. През последните няколко месеца обаче се наблюдава точно обратната тенденция. Защо се случва забавянето на продажбите, и то при условие че компаниите постоянно показват нови и по-добри модели?

Според последната прогноза на анализаторите от Gartner продажбите на таблети през тази година ще отбележат 11% ръст на годишна база. Повишението през 2013 г. спрямо 2012 г. обаче беше 55%. Проблемите на таблетите са видими дори и за Apple. iPad е единственото слабо звено за компанията. Джаджите отбелязват спад за трето поредно тримесечие, като за последното свиването е 13%.

Нищо ново под слънцето

Gartner посочват две причини за забавянето. Първата е повишената конкуренция от алтернативни устройства. Смартфоните с големи екрани, известни още като фаблети, например в голяма степен изземват функциите на малките таблети, които бяха доста популярни през миналата година. Същевременно на пазара се появиха и т.нар. хибридни преносими компютри, които са едновременно и лаптоп, но екранът им може да бъде откачен или обърнат така, че да играят ролята и на таблет. Именно тези хибриди, макар и доста по-скъпи, отбелязват ръст на пазара си от 22% през тази година. Те са привлекателни поради факта, че са най-вече пълнофункционален компютър, който може да бъде и таблет.

Втората причина е, че повечето притежатели на таблети за момента просто не виждат причина да сменят устройствата си. Разликите между един Android таблет от 2012 г. и един от 2014 г. са минимални и почти незабележими за масовия потребител. От една страна, новите модели имат по-мощни процесори, по-голяма резолюция на екрана и някоя и друга "специална" функция като умен калъф с клавиатура и т.н. Чисто функционално обаче те не предлагат нещо кой знае колко революционно или пък напълно невъзможно за някой по-стар таблет.

При iPad положението е още по-сложно. Новият iPad Air 2, който беше представен през миналата седмица, не можа да грабне специализираната преса, така както правеха предишните модели. Ревютата на устройството имат сходна структура - чудесен нов хардуер, но недостатъчно подобрения спрямо предходното поколение. Онлайн изданието The Verge дори обявява, че "iPad Air 2 е изследване в сферата на пропуснатите възможности и недоразвит потенциал. Apple практически спря да добавя специфични за таблетите функции в iOS". Устройството постепенно се превръща в големия iPhone, без да е "телефон", без качествен мултитаскинг и продуктивност, която се очаква от един истински таблет.

Спасението не дебне отвсякъде

Бъдещето на таблетите не изглежда розово. Устройствата се развиват твърде бавно. Още миналата година Intel прогнозираше пълнофункционални Windows таблети за около 300 долара, но и до момента почти няма подобни джаджи на пазара. Макар и странно на пръв поглед, добро определение за таблетите дават някои известни личности. Рапърът Will.I.Am например наскоро обяви, че хората искат таблетите да бъдат тяхното предпочитано устройство. Според него екранът трябва да е по-голям, хардуерът - по-мощен и да може да се справя с игри и по-сериозен софтуер. На подобно мнение е и актьорът Аштън Къчър, който е и продуктов инженер в Lenovo. За него таблетът също трябва да е повече компютър, отколкото мобилно устройство. Разработеният от него Yoga Tablet 2 Pro например има и вграден проектор.

И ако миналата година модата беше съсредоточена в малките таблети, то тази година производителите обръщат внимание на по-големите устройства. Притиснати от фаблетите, таблетите нямат друг избор освен да се върнат към корените си. Паралелно с това те поглеждат и към корпоративните клиенти с надеждата да ги спечелят, за да увеличат продажбите си драстично. Дори и Apple има интерес към тази сфера и според Питър Кинг от Strategy Analytics догодина компанията може да представи 12.9-инчов iPad именно с идеята да привлече бизнес сектора.

Според Питър Ярд, основател на компанията Sapho, която създава специализирано мобилно приложение за организиране на информацията в корпоративните мрежи, сегментът може да бъде спасен с т.нар. супертаблети. Те имат поне 13-инчов екран, 64-битов процесор, поне 2 GB оперативна памет, 256 GB за съхранение на данни, реална клавиатура, пълнофункционална операционна система. Според Ярд, бизнесът действително иска супер таблети. Такива обаче все още практически няма, като най-много до тях се доближават някои хибридни ултрабуци и таблетът Surface Pro на Microsoft. Дори и те обаче все още не са накарали корпорациите да направят мечтаните от производителите огромни поръчки.

Въпреки проблемите, засега не изглежда, че таблетите са заплашени от гибел, но ще се наложи да се примирят с по-хладен интерес. Те все още имат сериозни поддръжници в технологичния свят. Сред тях е и изпълнителният директор на Apple Тим Кук. В конферентния телефонен разговор с анализатори и инвеститори по повод резултатите на компанията за третото тримесечие Кук излезе с дълга пледоария в защита на таблетите. Според него някои  притеснения са неоснователни. "На този пазар сме от четири години. Не можем все още да знаем колко дълъг ще е цикълът на подмяна на iPad. Виждаме, че потребителите предпочитат да задържат iPad-а си по-дълго и го подменят по-рядко от телефона си", коментира Кук. Според него в бизнес сегмента наистина има потенциал, но също и пазарът за крайни клиенти е далеч от пренаситен. "В дългосрочен план смятам, че iPad има чудесно бъдеще. Какво ще се случи през отделните 90-дневни периоди е трудно да се каже, но съм много уверен във възможностите ни за развитие с течение на времето", допълва той. Покрай iPad ще продължат да се развиват и останалите таблети, но ще трябва да ускорят темпото си, ако искат да накарат потребителите да копнеят за тях.

През последните няколко години таблетите заеха място на пазара на компютърна техника като един от основните двигатели. В един момент дори изглеждаше, че ще успеят трайно да изместят настолните и преносимите компютри и да се превърнат в предпочитано устройство от масовия потребител. През последните няколко месеца обаче се наблюдава точно обратната тенденция. Защо се случва забавянето на продажбите, и то при условие че компаниите постоянно показват нови и по-добри модели?

Според последната прогноза на анализаторите от Gartner продажбите на таблети през тази година ще отбележат 11% ръст на годишна база. Повишението през 2013 г. спрямо 2012 г. обаче беше 55%. Проблемите на таблетите са видими дори и за Apple. iPad е единственото слабо звено за компанията. Джаджите отбелязват спад за трето поредно тримесечие, като за последното свиването е 13%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    miroslavb avatar :-|
    miroslavb

    Таблетите бележет ръст от 11%, спрямо 55% миналата година, което означава спад на ръста.

    iPad-ите бележат спад, което озадачава Apple. Очакванията им са хората да подменят, iPhone, mac-book, iPad и каквото друго имат при всеки следващ появил се модел. Не могат да продължават да се осланят на фанатични привърженици. Имат късмет че телефоните им пак бележат ръст.

  • 2
    longin avatar :-|
    longin

    ху гивз а фък?
    И тия като Майкрософт си мислят че могат да пробутват нова версия на всеки 2 години... да ама не

  • 3
    foxa5 avatar :-|
    foxa5

    На кой му трябва таблет, ако имаш фублет. За останалото лаптоп.

  • 4
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Съвсем малко трбва. Прото таблетите ябва да станат по мощни. Поддръжка им трябва д е о масова и да позволяват такива убгрейди каквито настолните компютви или преносомите такива.
    http://iconomicabg.blogspot.com

  • 5
    pirocorp avatar :-|
    Piroman

    Аз лично не мога да си представя защо бих си купил таблет.... според мен това е безсмислено устройство.

  • 6
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Щото е фиешън, как що! Ти реклами не гледаш ли бе, серсемин? Глей там за какви презентации става дума. За какво комуникиране, "шерване", за какво чудо ти казвам.

    Изобщо, според мен, на човек в тоя живот му трябват само дамски тампони и смартфон/таблет. Евентуално и някое хапче против болка, за да не ти разваля идилията на тичането, скачането, летенето, въртенето и прочее...

  • 9
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    До коментар [#5] от "pirocorp":

    Е как защо? Идеални са за в леглото и в тоалетната. Все места, в които телефона идва малък, а лаптопа голям. :)

  • 10
    glia avatar :-?
    shogun

    До коментар [#5] от "pirocorp":

    1. Чудесна елетронна играчка за децата ти.
    2. Идеален размер за малко цъкане изтегнат на дивана или в леглото преди сън.
    3. Лек и удобен за пътувания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK